Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ACİL UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDEKİ HAZIRBULUNUŞLUKLARI VE GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, Sayı: 38, 1 - 33, 31.08.2021
https://doi.org/10.14520/adyusbd.862639

Öz

Bu araştırmanın amacı Covid-19 pandemisi ile başlayan acil uzaktan eğitim süreci ile ilgili sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluklarını ve görüşlerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma türünün fenomenoloji deseniyle modellenmiş bu araştırmada katılımcılar İstanbul’da bulunan bir özel okulda görev yapmakta olan 15 sınıf öğretmenidir. Çalışmada veri toplama tekniği olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Veriler analiz edilirken tematik analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmada katılımcıların uzaktan eğitim ile ilgili ön bilgilerinin olduğu fakat daha öncesinde deneyimleri olmadığı ortaya çıkmıştır. Katılımcıların uzaktan eğitimin pandemi sürecinde eğitim açığını kapattığına vurgu yaparken, ölçme değerlendirme sürecinde büyük eksiklikler olduğu görüşünü ortaya atmıştır. Katılımcılar kullanılan uzaktan eğitim uygulamalarını basit ve işlevsel olarak gördüklerini fakat bunların arasında whiteboard uygulamasının işlevsel olmadığını belirtmiştir. Bu araştırma ileride bu konuda araştırma yapmak isteyen araştırmacılara öneriler sunmaktadır.

Kaynakça

  • Abduh, M. Y. M. (2021). Full-time Online Assessment during COVID-19 Lockdown: EFL Teachers’ Perceptions. Asian EFL Journal Research Article, 28.
  • Ağır, F., Gür, H., & Okçu, A. (2008). Development of the attitude scale toward distance learning: reliability and validity. e-Journal of New World Sciences Academy, 3(2), 128-139.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D., Kapıdere, M. (2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. XI. Akademik Bilişim Kongresi Tam Bildiri, (sy. 319-327).
  • Arnold, T., Cayley, S. & Griffith, M. (2002). Video conferencing in the classroom: Communications technology across the cirriculum, Conventary, UK, http://www.athena.bham.org.uk/pdfs/VCintheClassoomAll.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Aybek, H. S. Y. (2017). Yetişkin öğrenenlerin kitlesel açık çevrim içi derslere ilişkin görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 188‐208
  • Atılgan, B. (2021). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Gözünden Acil Uzaktan Öğretim Sürecinin Değerlendirilmesi. STED / Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 29(6), 396-406 . DOI: 10.17942/sted.837551
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Barış, M. F. & Çankaya, P. (2016). Akademik personelin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Journal of Human Sciences, 13(1), 399-413.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Boz, A (2019). Öğretmen adaylarının teknoloji kabullenme ve kullanımı bağlamında uzaktan eğitim algılarının incelenmesi (Yüksek Lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124
  • Canpolat, U, Yıldırım, Y. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin COVID-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 74-109.
  • Ciğerci, F. M. (2020). COVID-19 pandemik hastalığı sırasında hizmet öncesi öğretmenlerin uzaktan eğitim yoluyla slowmotion deneyimleri. International Online Journal of Primary Education, 9(1), 111-127.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Çoban, S. (2012). Uzaktan ve teknoloji destekli eğitimin gelişimi. Retrieved from http://inet-tr.org.tr/inetconf17/bildiri/26.pdf
  • Düzakın, E., & Yalçınkaya, S. (2008). Web tabanlı uzaktan eğitim sistemi ve Çukurova Üniversitesi öğretim elemanlarının yatkınlıkları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 225-244.
  • Ekici, M., ve Ekici, D. I. (2021). Factors Influencing Student Engagement During COVID-19 Emergency Remote Teaching. In Handbook of Research on Emerging Pedagogies for the Future of Education: Trauma-Informed, Care, and Pandemic Pedagogy (pp. 127-144). IGI Global.
  • Fer, S. (2011). Öğretim tasarımı. Ankara: Anı
  • Gürer, M. D., Tekinarslan, E., Yavuzalp, N. (2016). Çevrim içi ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 47-78.
  • Harman, G., Çelikler, D. (2012). Eğitimde hazırbulunuşluğun önemi üzerine bir derleme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 147-156.
  • Hodges, C. B., Moore, S., Locke, B., Trust. T. ve Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review, 27. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remoteteaching-and-online-learning#fn8 (Erişim tarihi: 25.04.2021)
  • Horzum, M. B., Albayrak, E., Ayvaz, A. (2012). Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitimde uzaktan eğitime yönelik inançları. Ege Eğitim Dergisi, 13(1), 55-72.
  • Iglesias, P. S., Hernández, G. A., Chaparro P. J., & Prieto, J. L. (2021). Emergency remote teaching and students’ academic performance in higher education during the COVID-19 pandemic: A case study. Computers in Human Behavior, 119, 106713.
  • Kaçan, A., Gelen, İ. (2020). Türkiye’deki uzaktan eğitim programlarına bir bakış. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 1-21.
  • Khlaif, Z. N., Salha, S., & Kouraichi, B. (2021). Emergency remote learning during COVID-19 crisis: Students’ engagement. Education and Information Technologies, 1-23.
  • Khatsrinova, O., Veronika, B., Barabanova, S. V., Rozalina, S., & Khatsrinova, J. (2021). Teacher Readiness for Distance Learning. Educating Engineers for Future Industrial Revolutions, 1329, 453.
  • Koloğlu, T. F., Kantar, M. ve Doğan, M. (2016). Öğretim elemanlarının uzaktan eğitimde hazırbulunuşluklarının önemi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(1), 52-70.
  • Marek, M. W., Chew, C. S., & Wu, W. C. V. (2021). Teacher experiences in converting classes to distance learning in the COVID-19 pandemic. International Journal of Distance Education Technologies (IJDET), 19(1), 40-60.
  • Nilsson, L. (2021). Distance Education in high schools in Sweden during COVID-19: Analysis of students' perceptions. [01.05.2021 tarihinde https://www.diva-ortal.org/smash/get/diva2:1523907/FULLTEXT02.pdf adresinden alınmıştır.]
  • Odabaş, H. (2004). İnternet tabanlı uzaktan öğrenim modelinin bilgi hizmetlerine yönelik yüksek öğretim programlarında kullanımı, Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu Tam Bildiri, (1-19).
  • Özer, N., Kır, Ş. (2018). Halk eğitim merkezinde görev yapan öğretmenlerin yetişkin eğitiminde uzaktan eğitimin uygulanabilirliğine ilişkin görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(4), 69-86.
  • Peterson, L., Scharber, C., Thuesen, A., & Baskin, K. (2020). A rapid response to COVID-19: One district’s pivot from technology integration to distance learning. Information and Learning Sciences, 121(5), 461–469.
  • Reiners, G., M. (2012). Understanding the differences between husserl’s (Descriptive) and heidegger’s (Interpretive) phenomenological research, Journal of Nursing & Care, 1 (119), 1-5.
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: Öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296.
  • Simonson, M., Zvacek, S. M., & Smaldino, S. (2019). Teaching and Learning at a Distance: Foundations of Distance Education (7th Edition). IAP.
  • Sintema, E. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: Implications for STEM education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7). https://doi.org/10.29333/EJMSTE/7893
  • Süğümlü, Ü. (2021). A Case Study on Teaching Turkish through Distance Education. International Journal of Psychology and Educational Studies, 8(1), 174-190.
  • Talidong, K. J. (2020). Implementation of emergency remote teaching (ERT) among Philippine teachers in Xi’an, China. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 196–201.
  • Toquero, C. M. (2021). Emergency remote education experiment amid COVID-19 pandemic. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 162-176.
  • Trust, T., & Whalen, J. (2020). Should teachers be trained in Emergency Remote Teaching? Lessons learned from the COVID-19 pandemic. The Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 189–199.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin kullanılabilecek nitel bir araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-559.
  • Uzoğlu, M (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 335- 351.
  • Wang, F., Chen, X., & Fang, W. (2011). Integrating cell phones into a Chinese high school EFL classroom: Students’ attitudes, technological readiness, and perceived learning. Journal of Educational Technology Development and Exchange (JETDE), 4(1), 9.
  • Yılmaz, O. E., Aktuğ, S. (2011). Uzaktan eğitimde çevrim içi ders veren öğretim elemanlarının, uzaktan eğitimde etkileşim ve iletişim üzerine görüşleri. XIII. Akademik Bilişim Konferansı Tam Bildiri, (sy. 469-480).
  • Yılmaz, G., Güven, B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(2), 299-322.
  • Yılmaz, K., Şahin, T. (2016). Eğitim fakültelerindeki araştırma görevlilerinin mesleki deneyimlerinin incelenmesi: araştırma görevlisi olmanın anlamına ilişkin fenomenolojik bir çalışma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 44, 143-168.

CLASSROOM TEACHERS’ PREPAREDNESS AND VIEWS ABOUT EMERGENCY REMOTE EDUCATION

Yıl 2021, Sayı: 38, 1 - 33, 31.08.2021
https://doi.org/10.14520/adyusbd.862639

Öz

The aim of this research is to explore the preparedness and views of elementary school teachers about emergency remote education during the COVID 19 pandemic. This phenomenology research included 15 teachers working at a private school in Turkey. Semi-structured interviews were used as the data collection method. Thematic analysis method was used as the data analysis method. In this research, it was revealed that the participants had preliminary knowledge about distance education but they did not have any previous experience. The participants were satisfied with their online education experience during the pandemic but stressed the difficulty and limitation of evaluation aspect of their experience. Zoom for synchronous classes was easy to use and functional; however, the whiteboard feature was not functional and slow in this process. Overall, considering the potential need for hybrid education systems in the near future, this study suggest teachers develop their technology knowledge and skills and instructional design and pedagogical skills in online education.

Kaynakça

  • Abduh, M. Y. M. (2021). Full-time Online Assessment during COVID-19 Lockdown: EFL Teachers’ Perceptions. Asian EFL Journal Research Article, 28.
  • Ağır, F., Gür, H., & Okçu, A. (2008). Development of the attitude scale toward distance learning: reliability and validity. e-Journal of New World Sciences Academy, 3(2), 128-139.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D., Kapıdere, M. (2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. XI. Akademik Bilişim Kongresi Tam Bildiri, (sy. 319-327).
  • Arnold, T., Cayley, S. & Griffith, M. (2002). Video conferencing in the classroom: Communications technology across the cirriculum, Conventary, UK, http://www.athena.bham.org.uk/pdfs/VCintheClassoomAll.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Aybek, H. S. Y. (2017). Yetişkin öğrenenlerin kitlesel açık çevrim içi derslere ilişkin görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 188‐208
  • Atılgan, B. (2021). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Gözünden Acil Uzaktan Öğretim Sürecinin Değerlendirilmesi. STED / Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 29(6), 396-406 . DOI: 10.17942/sted.837551
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Barış, M. F. & Çankaya, P. (2016). Akademik personelin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Journal of Human Sciences, 13(1), 399-413.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Boz, A (2019). Öğretmen adaylarının teknoloji kabullenme ve kullanımı bağlamında uzaktan eğitim algılarının incelenmesi (Yüksek Lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124
  • Canpolat, U, Yıldırım, Y. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin COVID-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 74-109.
  • Ciğerci, F. M. (2020). COVID-19 pandemik hastalığı sırasında hizmet öncesi öğretmenlerin uzaktan eğitim yoluyla slowmotion deneyimleri. International Online Journal of Primary Education, 9(1), 111-127.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Çoban, S. (2012). Uzaktan ve teknoloji destekli eğitimin gelişimi. Retrieved from http://inet-tr.org.tr/inetconf17/bildiri/26.pdf
  • Düzakın, E., & Yalçınkaya, S. (2008). Web tabanlı uzaktan eğitim sistemi ve Çukurova Üniversitesi öğretim elemanlarının yatkınlıkları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 225-244.
  • Ekici, M., ve Ekici, D. I. (2021). Factors Influencing Student Engagement During COVID-19 Emergency Remote Teaching. In Handbook of Research on Emerging Pedagogies for the Future of Education: Trauma-Informed, Care, and Pandemic Pedagogy (pp. 127-144). IGI Global.
  • Fer, S. (2011). Öğretim tasarımı. Ankara: Anı
  • Gürer, M. D., Tekinarslan, E., Yavuzalp, N. (2016). Çevrim içi ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 47-78.
  • Harman, G., Çelikler, D. (2012). Eğitimde hazırbulunuşluğun önemi üzerine bir derleme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 147-156.
  • Hodges, C. B., Moore, S., Locke, B., Trust. T. ve Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review, 27. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remoteteaching-and-online-learning#fn8 (Erişim tarihi: 25.04.2021)
  • Horzum, M. B., Albayrak, E., Ayvaz, A. (2012). Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitimde uzaktan eğitime yönelik inançları. Ege Eğitim Dergisi, 13(1), 55-72.
  • Iglesias, P. S., Hernández, G. A., Chaparro P. J., & Prieto, J. L. (2021). Emergency remote teaching and students’ academic performance in higher education during the COVID-19 pandemic: A case study. Computers in Human Behavior, 119, 106713.
  • Kaçan, A., Gelen, İ. (2020). Türkiye’deki uzaktan eğitim programlarına bir bakış. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 1-21.
  • Khlaif, Z. N., Salha, S., & Kouraichi, B. (2021). Emergency remote learning during COVID-19 crisis: Students’ engagement. Education and Information Technologies, 1-23.
  • Khatsrinova, O., Veronika, B., Barabanova, S. V., Rozalina, S., & Khatsrinova, J. (2021). Teacher Readiness for Distance Learning. Educating Engineers for Future Industrial Revolutions, 1329, 453.
  • Koloğlu, T. F., Kantar, M. ve Doğan, M. (2016). Öğretim elemanlarının uzaktan eğitimde hazırbulunuşluklarının önemi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(1), 52-70.
  • Marek, M. W., Chew, C. S., & Wu, W. C. V. (2021). Teacher experiences in converting classes to distance learning in the COVID-19 pandemic. International Journal of Distance Education Technologies (IJDET), 19(1), 40-60.
  • Nilsson, L. (2021). Distance Education in high schools in Sweden during COVID-19: Analysis of students' perceptions. [01.05.2021 tarihinde https://www.diva-ortal.org/smash/get/diva2:1523907/FULLTEXT02.pdf adresinden alınmıştır.]
  • Odabaş, H. (2004). İnternet tabanlı uzaktan öğrenim modelinin bilgi hizmetlerine yönelik yüksek öğretim programlarında kullanımı, Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu Tam Bildiri, (1-19).
  • Özer, N., Kır, Ş. (2018). Halk eğitim merkezinde görev yapan öğretmenlerin yetişkin eğitiminde uzaktan eğitimin uygulanabilirliğine ilişkin görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(4), 69-86.
  • Peterson, L., Scharber, C., Thuesen, A., & Baskin, K. (2020). A rapid response to COVID-19: One district’s pivot from technology integration to distance learning. Information and Learning Sciences, 121(5), 461–469.
  • Reiners, G., M. (2012). Understanding the differences between husserl’s (Descriptive) and heidegger’s (Interpretive) phenomenological research, Journal of Nursing & Care, 1 (119), 1-5.
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: Öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296.
  • Simonson, M., Zvacek, S. M., & Smaldino, S. (2019). Teaching and Learning at a Distance: Foundations of Distance Education (7th Edition). IAP.
  • Sintema, E. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: Implications for STEM education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7). https://doi.org/10.29333/EJMSTE/7893
  • Süğümlü, Ü. (2021). A Case Study on Teaching Turkish through Distance Education. International Journal of Psychology and Educational Studies, 8(1), 174-190.
  • Talidong, K. J. (2020). Implementation of emergency remote teaching (ERT) among Philippine teachers in Xi’an, China. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 196–201.
  • Toquero, C. M. (2021). Emergency remote education experiment amid COVID-19 pandemic. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 162-176.
  • Trust, T., & Whalen, J. (2020). Should teachers be trained in Emergency Remote Teaching? Lessons learned from the COVID-19 pandemic. The Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 189–199.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin kullanılabilecek nitel bir araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-559.
  • Uzoğlu, M (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 335- 351.
  • Wang, F., Chen, X., & Fang, W. (2011). Integrating cell phones into a Chinese high school EFL classroom: Students’ attitudes, technological readiness, and perceived learning. Journal of Educational Technology Development and Exchange (JETDE), 4(1), 9.
  • Yılmaz, O. E., Aktuğ, S. (2011). Uzaktan eğitimde çevrim içi ders veren öğretim elemanlarının, uzaktan eğitimde etkileşim ve iletişim üzerine görüşleri. XIII. Akademik Bilişim Konferansı Tam Bildiri, (sy. 469-480).
  • Yılmaz, G., Güven, B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(2), 299-322.
  • Yılmaz, K., Şahin, T. (2016). Eğitim fakültelerindeki araştırma görevlilerinin mesleki deneyimlerinin incelenmesi: araştırma görevlisi olmanın anlamına ilişkin fenomenolojik bir çalışma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 44, 143-168.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslihan Baran 0000-0001-5657-8213

Olgun Sadık 0000-0002-8852-8189

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Baran, A., & Sadık, O. (2021). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ACİL UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDEKİ HAZIRBULUNUŞLUKLARI VE GÖRÜŞLERİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(38), 1-33. https://doi.org/10.14520/adyusbd.862639