Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Sayı: 41, 132 - 171, 30.08.2022
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1119343

Öz

Kaynakça

  • Bennett, D. (2004). What's a musician, anyway? In Music Forum 10(3), 35-37. Music Council of Australia.
  • Brand, M. and Dolloff, L. (2002). Fantasies and other romanticized concepts of music teaching: A cross-cultural study of Chinese and North American music education students’ images of music teaching. International Journal of Music Education 39(1), 17-30.
  • Bulut, D. ve Tan, H. (2017). Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 493-522.
  • Chambers, D.W. (1983). Stereotypic images of the ccientist: The draw a scientist test. Science Education, 67(2), 255-265.
  • Chong, S., Ling, L. E. ve Chuan, G. K. (2011). Developing student teachers' professional identities an exploratory study. International Education Studies, 4(1), 30-38.
  • Dicle, H. (1997) Güzel Sanatlar Liselerinin kuruluş amaçlan ve bugünkü durumları. Mavi Nota Müzik Ve Sanat Dergisi, 1. Ulusal Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümleri Sempozyumu Özel Sayı-ll. Haziran. Sayi: 25, 27-29.
  • Doğan Ö. (2020) Güzel Sanatlar Liselerindeki müzik eğitiminin öğrencilerin müzik beğenisine etkisi: Kayseri güzel sanatlar lisesi örneği. Journal of History School, 46, 1974-1991.
  • Freer, P. K. ve Bennett, D. (2012). Developing musical and educational identities in university music students. Music Education Research, 14(3), 265-284.
  • Göğüş, G. (2009). Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 89-102.
  • Güleç, G. (2007). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümü Öğrencilerinin Alanları İle İlgili Yükseköğretim Kurumlarını Tercihlerinde Etkili Olan Faktörlerin Öğretmen Ve Öğrenci Boyutunda Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Hallam, S. (2010). Twenty-first-century conceptions of musical ability. Psychology of Music, 38(3), 308–330. doi:10.1177/0305735609351922
  • Hallam, S., Cross, I., ve Thaut, M. (Eds.). (2016). Oxford Handbook of Music Psychology (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
  • İlhan, A. Ç. ve Karabulut, Y. (2018). Anadolu güzel sanatlar ve spor liseleri müzik bölümlerindeki program değişiklikleri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(3), 101-126.
  • Kemp, A. (1981). The personality structure of the musician: ı. Identifying a profile of traits for the performer. Psychology of Music, 9(1), 3–14. doi:10.1177/03057356810090010201
  • Kılıç, I. (2004). Üniversitelerin güzel sanatlar eğitimi bölümü müzik eğitimi dalı anabilim/ana sanat birinci sınıf öğrencilerinin kişisel profilleri üzerine bir araştırma. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu.
  • Küçükahmet, L. (2001). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MacIntyre, P., Schnare, B. ve Doucette, J. (2012). Possible selves as a source of motivation for musicians. Psychology of Music, 40(1), 94- 111.
  • Öz, N. (2001). İnsanın kültürel gelişiminde müzik eğitiminin rolü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(14), 101-106.
  • Özçelik, D. A. (2016). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, G. ve Yıldız, G., (2010). Genel gelişim sürecinde müziksel gelişim. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (2), 77-90.
  • Öztürk, A. (2003). Agsl Öğrencilerin Eğitim Programlarını Değerlendirmeleri Ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Pitts, S. (2004) Starting a music degree at university. In The music practitioner: Research for the music performer, teacher and listener, ed. Jane W. Davidson, 215 50. London: Ashgate.
  • Roberts, B. (1993). I, musician: Towards a model of identity construction and maintenance by music education students as musicians. St. John’s, NL: Memorial University of Newfoundland.
  • Roy, D. (1996). Personality model of fine artists. Creativity Research Journal. 9(4), 391-394.
  • Saruhan, Ş. ve Deniz, J. (2011). Temel eğitim II. kademe öğrencilerinin müzik dersine karşı tutumları. İlköğretim Online, 10(2), 695-702.
  • Sloboda, J.A. ve Howe, M.J.A. (1991). Biographical precursors of musical excellence: An interview study. Psychology of Music, 19(3), 21.
  • Sloboda, J. (2005). Exploring The Musical Mind. New York: Oxford University Press.
  • Song, J. ve Kim, K.S. (1999). How Korean Students See Scientists: The Image of The Scientist. International Journal Of Science Education, 21(9), 957–977.
  • Sülün, E. (2007). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri’nde Verilen Müzik Eğitiminin Öğrencilerin Meslek Seçimine Etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Turgut, İ. (1992). Eğitim Üzerine Felsefi Bir Deneme. Bilgehan Matbaası.
  • Ulutürk, N. (2008). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Dinlemeyi Tercih Ettikleri Müzik Türleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Uz, A. (1997). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümü öğrencilerinin (ağırlıklı olarak) toplumsal özellikleri, sorunları, beklentileri. Mavi Nota Müzik ve Sanat Dergisi, 5(24).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

GÜZEL SANATLAR LİSESİ MÜZİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MÜZİKLE UĞRAŞAN KİŞİYE YÖNELİK İMAJLARI

Yıl 2022, Sayı: 41, 132 - 171, 30.08.2022
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1119343

Öz

Bu çalışmanın amacı, Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinin görselleştirdikleri imajlardan hareketle müzikle uğraşan kişiyi nasıl gördüklerini tespit etmek ve cinsiyete göre incelemektir. 2019- 2020 eğitim öğretim yılında 103 gönüllü öğrenci ile nitel bileşenleri içeren bir anket aracılığı ile fenomenolojik bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Anket, katılımcıların demografik özelliklerini, müzikle uğraşan kişiye yönelik imajlarını tanımlayan çizimlerini ve yansımalarını, ayrıca müzikle uğraşan saygın kişilerin kimler olduğunu ve bu kişiler hakkındaki görüşlerin altında yatan sebepleri incelemeye dönük açık uçlu sorular içermektedir. Anketten elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin müzikle uğraşan kişilere yönelik algılarının olumlu olduğu, öğretmenliğe dönük imajlarının yetersiz olduğu sonucuna varılabilir. Öğrenciler, bu kişileri genellikle güler yüzlü ve bakımlı, hem şık hem de spor giyimli olarak algılamışlardır. Özellikle kız öğrencilerin imajlarında uzun saçlı, uzun boylu, bakımlı ve şık giyimli olmak gibi özelliklerin sahnede, konser salonlarında, televizyon programlarında performans sergileyen kişileri hayal etmeleri ile ilişkilendirilebilir. Saygın müzik kişileri cinsiyetlerine göre incelendiğinde, Neşet Ertaş'ın erkek öğrenciler tarafından ilk sırada, Fazıl Say'ın ise kız öğrenciler tarafından ikinci sırada ifade edildiği ortaya çıkmaktadır. Elde edilen sonuçların daha çok üniversitelerin müzik öğretmenliği bölümlerinde geleceğin öğrencisi olacak Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinin yetiştirilmesine yardımcı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Bennett, D. (2004). What's a musician, anyway? In Music Forum 10(3), 35-37. Music Council of Australia.
  • Brand, M. and Dolloff, L. (2002). Fantasies and other romanticized concepts of music teaching: A cross-cultural study of Chinese and North American music education students’ images of music teaching. International Journal of Music Education 39(1), 17-30.
  • Bulut, D. ve Tan, H. (2017). Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 493-522.
  • Chambers, D.W. (1983). Stereotypic images of the ccientist: The draw a scientist test. Science Education, 67(2), 255-265.
  • Chong, S., Ling, L. E. ve Chuan, G. K. (2011). Developing student teachers' professional identities an exploratory study. International Education Studies, 4(1), 30-38.
  • Dicle, H. (1997) Güzel Sanatlar Liselerinin kuruluş amaçlan ve bugünkü durumları. Mavi Nota Müzik Ve Sanat Dergisi, 1. Ulusal Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümleri Sempozyumu Özel Sayı-ll. Haziran. Sayi: 25, 27-29.
  • Doğan Ö. (2020) Güzel Sanatlar Liselerindeki müzik eğitiminin öğrencilerin müzik beğenisine etkisi: Kayseri güzel sanatlar lisesi örneği. Journal of History School, 46, 1974-1991.
  • Freer, P. K. ve Bennett, D. (2012). Developing musical and educational identities in university music students. Music Education Research, 14(3), 265-284.
  • Göğüş, G. (2009). Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 89-102.
  • Güleç, G. (2007). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümü Öğrencilerinin Alanları İle İlgili Yükseköğretim Kurumlarını Tercihlerinde Etkili Olan Faktörlerin Öğretmen Ve Öğrenci Boyutunda Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Hallam, S. (2010). Twenty-first-century conceptions of musical ability. Psychology of Music, 38(3), 308–330. doi:10.1177/0305735609351922
  • Hallam, S., Cross, I., ve Thaut, M. (Eds.). (2016). Oxford Handbook of Music Psychology (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
  • İlhan, A. Ç. ve Karabulut, Y. (2018). Anadolu güzel sanatlar ve spor liseleri müzik bölümlerindeki program değişiklikleri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(3), 101-126.
  • Kemp, A. (1981). The personality structure of the musician: ı. Identifying a profile of traits for the performer. Psychology of Music, 9(1), 3–14. doi:10.1177/03057356810090010201
  • Kılıç, I. (2004). Üniversitelerin güzel sanatlar eğitimi bölümü müzik eğitimi dalı anabilim/ana sanat birinci sınıf öğrencilerinin kişisel profilleri üzerine bir araştırma. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu.
  • Küçükahmet, L. (2001). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MacIntyre, P., Schnare, B. ve Doucette, J. (2012). Possible selves as a source of motivation for musicians. Psychology of Music, 40(1), 94- 111.
  • Öz, N. (2001). İnsanın kültürel gelişiminde müzik eğitiminin rolü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(14), 101-106.
  • Özçelik, D. A. (2016). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, G. ve Yıldız, G., (2010). Genel gelişim sürecinde müziksel gelişim. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (2), 77-90.
  • Öztürk, A. (2003). Agsl Öğrencilerin Eğitim Programlarını Değerlendirmeleri Ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Pitts, S. (2004) Starting a music degree at university. In The music practitioner: Research for the music performer, teacher and listener, ed. Jane W. Davidson, 215 50. London: Ashgate.
  • Roberts, B. (1993). I, musician: Towards a model of identity construction and maintenance by music education students as musicians. St. John’s, NL: Memorial University of Newfoundland.
  • Roy, D. (1996). Personality model of fine artists. Creativity Research Journal. 9(4), 391-394.
  • Saruhan, Ş. ve Deniz, J. (2011). Temel eğitim II. kademe öğrencilerinin müzik dersine karşı tutumları. İlköğretim Online, 10(2), 695-702.
  • Sloboda, J.A. ve Howe, M.J.A. (1991). Biographical precursors of musical excellence: An interview study. Psychology of Music, 19(3), 21.
  • Sloboda, J. (2005). Exploring The Musical Mind. New York: Oxford University Press.
  • Song, J. ve Kim, K.S. (1999). How Korean Students See Scientists: The Image of The Scientist. International Journal Of Science Education, 21(9), 957–977.
  • Sülün, E. (2007). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri’nde Verilen Müzik Eğitiminin Öğrencilerin Meslek Seçimine Etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Turgut, İ. (1992). Eğitim Üzerine Felsefi Bir Deneme. Bilgehan Matbaası.
  • Ulutürk, N. (2008). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Dinlemeyi Tercih Ettikleri Müzik Türleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Uz, A. (1997). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümü öğrencilerinin (ağırlıklı olarak) toplumsal özellikleri, sorunları, beklentileri. Mavi Nota Müzik ve Sanat Dergisi, 5(24).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilay Özaydın 0000-0002-8580-7318

Erken Görünüm Tarihi 29 Ağustos 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Özaydın, N. (2022). GÜZEL SANATLAR LİSESİ MÜZİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MÜZİKLE UĞRAŞAN KİŞİYE YÖNELİK İMAJLARI. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(41), 132-171. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1119343