Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

INCREASE THE EMPLOYMENT OPPORTUNITIES OF YOUTH IN THE CONTEXT OF DECENT WORK APPROACH

Yıl 2022, Sayı: 42, 314 - 348, 29.12.2022
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1059558

Öz

The labour markets, which are structured within the framework of today's global capitalism, are far from providing young people the wage and working rights necessary for a humane life. Undoubtedly, the first attempts of the neo-liberal ideology to reduce costs by arguing the escalation of global competition, the rapid developments in technology and the necessity of increasing productivity are the main factors on this situation. However, the rapid increase in youth unemployment rates, based on the economic crises in the world and especially the last 2007-2008 crisis, brings non-standard work, which is expressed as flexible working style, to the agenda in order to solve youth unemployment in the market. All these developments put young people population in the position of working poor by confronting them with undecent jobs. There are ongoing debates around the world on how young people can access decent jobs. In this direction, some policies are suggested in the study to adapt the employment opportunities of young people.

Kaynakça

  • Andersen, T., Feiler, L. and Schulz, G. (2015). The Role of Employment Service Providers: Guide to Anticipating and Matching Skills and Jobs, Volume 4, European Centre for the Development of Vocational Training, International Labour Office.
  • Aşkın, E.Ö. ve Aşkın, U. (2019). Yenilenebilir Enerji Sektörlerinin İstihdam Yaratma Potansiyeli Genç İşsizliğine Çözüm Olur Mu?: Türkiye Açısından Bir Değerlendirme. Enscon’19- International Congress of Energy Economy and Security.
  • Başol, O. (2013). Yeşil İşler: Sürdürülebilir Girişimlerde İnsan Onuruna Yakışır İşler ve Düşük Karbon Ekonomisi. Kırklareli Üniversitesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Merkezi Değerlendirme Notu: 2013-13, Kırklareli.
  • Broschinski, S. and Assmann, M.L. (2021). The relevance of public employment services for the labour market integration of low-qualified young people – a cross European perspective. European Societies. 23/1, 46-70.
  • Cam, E. (2017). “Türkiye’de Özel İstihdam Büroları ve Geçici İşçilik Hakkında Sendikal Açıdan Bir Değerlendirme.” Karatahta İş Yazıları Dergisi, 7: 109-146.
  • Civan, O. E. (2017). “İş Sağlığı ve Güvenliğinde Özel Politika Gerektiren Gruplar.” Ankara Barosu Dergisi, 75(4): 203-290.
  • Cranmer, S. (2014). Digital Skills and Competencies in Schools. In: Passey, D., Tatnall, A. (Eds) Key Competencies in ICT and Informatics. Implications and Issues for Educational Professionals and Management. ITEM 2014. IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol 444. Springer, Heidelberg,. https://doi.org/10.1007/978-3-662-45770-2_15, 160-172.
  • ECLAC/ILO. (2012). The Employment Situation in Latin America and the Caribbean. Number: 7.
  • Erdayı, U. (2009). “Dünyada Genç İşsizliği Sorununun Çözümüne Yönelik Ulusal Politikalar ve Türkiye.” Çalışma ve Toplum Dergisi, 3(22): 133-1al62.
  • European Union. (2017). Green Skills at Vocational Education. Comparative Report About the Curricula for Electricians on Green Skills, Project Number: 2017-1-TR01-KA202-046803.
  • EUROSTAT. 7 Ağustos 2020 tarihinde https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do veritabanından alınmıştır.
  • EUROSTAT. 7 Ağustos 2020 tarihinde https://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&ikinit=1&language=en&pcode=tps00073&plugin=1 veritabanından alınmıştır.
  • Fields, G. S. (2003). “Decent Work and Development Policies”. International Labour Review, 142: 239-262.
  • GBSN. (2013). Education, Employment & Entrepreneurship: A Snapshot of the Global Jobs Challenge. Global Business School Network (GBSN).
  • Görmüş, A. (2019). “Future of Work with the Industry 4.0.” In International Congress on Social Sciences, 1(32): 317-323.
  • Günaydın, D. (2015). “İnsana Yakışır İş: Türkiye Açısından Bir Değerlendirme”. International Journal of Social Science, 37: 123-148.
  • Gündoğan, N. (2010). “İstihdam Politikalarının Bir Hedefi Olarak İş Kalitesi ve Uluslararası Kuruluşların Bu Konudaki Yaklaşımları”. Çimento İşveren, 24(1): 4-15.
  • ICA. Cooperative İdentity, Values & Principles. 5 Temmuz 2021 tarihinde https://www.ica.coop/en/cooperatives/cooperative-identity veritabanından alınmıştır.
  • ICA-Youth Network. Cooperatives and Youth. 9 Temmuz 2021 tarihinde Cooperatives and Youth | ICA (globalyouth.coop) veritabanından alınmıştır.
  • ILO. (1999). Decent Work. International Labour Conferance-87th Session, Report of The Director General, International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2002). Kooperatiflerin Teşvikine İlişkin Tavsiye Kararı. (Çev. Polat, H.), Uluslararası Çalışma Konferansı Tavsiye Kararı 193.
  • ILO. (2008). Toolkit for Mainstreaming Employment and Decent Work: Country Level Application. First Edition, International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2015). Rediscovering Cooperatives: Young People Finding Work the Cooperative Way. Cooperatives And The World Of Work No: 4, International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2017). Global Employment Trends for Youth 2017: Paths to a Better Working Future. International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2018a). “Guide on Measuring Decent Jobs for Youth: Monitoring Evaluation and Learning in Labour Market Programmes.” Overview, International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2018b). Genç işçilerin sağlık ve güvenliğinin iyileştirilmesi. Uluslararası Çalışma Örgütü Rapor 2018.
  • ILO. (2019a). Safety and health at the Heart of the Future of Work-Building on 100 Years of Experience. Labour Administration, Labour Inspection and Occupational Safety and Health Branch (LABADMIN/OSH), Governance and Tripartism Department, International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2019b). Work for a Brighter Future-Global Commission on the Future of Work. International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2019c). Promoting Green Jobs for Youth Through National Employment Policies and Programmes. Youth Employment Programme (YEP)-Technical Notes, Youth Employment Programme, International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2019d). Employment Services That Work for Young People. Youth Employment Programme (YEP)-Technical Notes, Youth Employment Programme, International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2020). Global Employment Trends for Youth 2020: Technology and the Future of Jobs. International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2021a). World Employment and Social Outlook: Trends 2021. International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2021b). Transition From the Informal to the Formal Economy-Theory of Change. International Labour Office, Geneva.
  • ILOSTAT. (2019). The Working Poor or How a Job is No Guarantee of Decent Living Conditions. Spotlight on Work Statistics.
  • ILO/UNICEF. (2020). Creating and Sustaining Successful School-to-Work Transitions. Generation Unlimited, Global Initiative on Decent Jobs for Youth.
  • International Cooperative Youth Statement. (2012). Presented at the United Nations during the Closing Ceremonies of the International Year of Cooperatives 20 Haziran 2021 tarihinde International Cooperative Youth Statement 2012 (aciamericas.coop) veritabanından alınmıştır.
  • IRENA. (2020). Renewable Energy and Jobs: Annual Review 2020. International Renewable Energy Agency (IRENA), Abu Dhabi.
  • Işığıçok, Ö. (2009). “Küreselleşme Sürecinde İnsana Yakışır İş”. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 56: 308-331.
  • ITUC. (2010). ITUC Congress Resolutions on Decent Work. International Trade Union Confederation (ITUC), Brussels: Belgium.
  • ITUC. (2015). The Transition from the Informal to the Formal Economy: Towards the 2015 International Labour Conference. 22 Haziran 2021 tarihinde The transition from the informal to the formal economy: towards the 2015 International Labour Conference International Trade Union Confederation (ituc-csi.org) veritabanından alınmıştır.
  • Karakaş, C. (2019). Cooperatives: Characteristics, Activities, Status, Challenges. EPRS|European Parliamentary Research Service.
  • Manyika, J., Lund, S., Chui, M., Bughin, J., Woetzel, J., Batra, P., Ko, R. and Sanghvi, S. (2017). Jobs Lost, Jobs Gained: What the Future of Work Will Mean for Jobs, Skills, and Wages. 3 Haziran 2021 tarihinde What the future of work will mean for jobs, skills, and wages: Jobs lost, jobs gained | McKinsey veritabanından alınmıştır.
  • Mondal, S. (2018). Youth Green Skills Need for a Green Economy. Sustainable Development: Future Trajectory.
  • Moxom, J., Singh, S., Khabenje, M., Blanco, C. E. G., Emerson, J., Benson A. and Alldred, S. (2021). Young People and Cooperatives: A Perfect Match?. Global Thematic Research Report. International Cooperative Alliance, Brussels: Belgium.
  • Murat, G. (2017). Çalışma Hayatında Gençler. Çalışma Yaşamında Özel Gruplar İçinde (63), Bursa: Ekin Kitapevi Yayınları.
  • Murat, S. ve Şahin, L. (2011). “Nedenleri ve Sonuçları Bakımından Gençler Arasında Yaygınlaşan İşsizlik.” Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, (44): 1-48.
  • OECD. (2021). The Updated OECD Youth Action Plan: Building Blocks for Future Action. Meeting of OECD Council of Ministers 31 May and 1 June 2021. 25 Temmuz 2022 tarihinde https://www.oecd.org/employment/youth/The-Updated-OECD-Youth-Action-Plan.pdf veritabanından alınmıştır.
  • OECD/CEDEFOP. (2014). Greener Skills and Jobs. OECD Green Growth Studies, OECD Publishing.
  • Osborne, H. and Vandenberg, P. (2022). Youth Employment Support in Asia and the Pacific: What Works, No. 211, Asian Development Bank, Manila.
  • Özdemir, G. ve Başaran, B. (2004). Türkiye’de Kooperatiflerin ILO’nun 193 No’lu Kooperatiflerin Teşviki Tavsiye Kararı’na Uyum Sorunları. Türkiye VI Tarım Ekonomisi Kongresi, Tokat.
  • Özdemir, A. ve Erol, H. (2016). “Türkiye’de Özel İstihdam Büroları ve Geçici İş İlişkisi.” Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(5): 1095-1110.
  • Özsoy, C. E. (2015). “Mesleki Eğitim-İstihdam İlişkisi: Türkiye’de Mesleki Eğitimin Kalite ve Kantitesi Üzerine Düşünceler.” Umyos 2015 [Özel Sayısı], Electronic Journal Of Vocational Colleges, 5(5): 173-181. Porcaro, G. (Eds.). (2013). Quality Jobs for Young People. Brussels: European Youth Forum.
  • Porcaro, G. (Eds.). (2014). Money Grows on Trees: Youth Organisations Setting Up Cooperatives. Brussels: European Youth Forum.
  • Ramsarup, P. and Ward, M. (2017). Enabling Green Skills: Pathways to Sustainable Development: A Source Book to Support Skills Planning for Green Economies. Department: Environmental affairs, Republic of South Africa.
  • Sayın, A. (2009). “Değişen Emek Piyasasında Kamu İstihdam Hizmetinin Önemi.” Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 56: 334-364.
  • Sengenberger, W. (2001). “Decent work: The International Labour Organization Agenda”. Dialogue and Cooperation, 2: 39-55.
  • South-South Galaxy. Digital Skills for Decent Jobs for Youth Campaign. 5 Haziran 2021 tarihinde Digital Skills for Decent Jobs for Youth Campaign-South-South Galaxy (southsouth-galaxy.org) veritabanından alınmıştır.
  • Strietska-Ilina, O. (2019). Introduction. Skills for a Greener future: A global view-Based on 32 country studies (43). Geneva: International Labour Organization.
  • Sulich, A., Rutkowska, M. and Poplawski, L. (2020). “Green Jobs, Definitional İssues, and the Employment of Young People: An Analysis of Three European Union Countries.” Journal of Environmental Management, 262: 1-6.
  • Şahin, M. (2018). Sosyal Politika Bağlamında Düzgün İş ve Türkiye’deki Performansına İlişkin Bir Alan Araştırması “Çorum İli İmalat Sanayi Örneği”. Ankara: Türk Metal Sendikası Araştırma ve Eğitim Merkezi Yayınları.
  • Taş, H. Y. ve Bilen, M. (2014) “Avrupa Birliği ve Türkiye’de Genç İşsizliği Sorunu ve Çözüm Önerileri”. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(6): 50-69.
  • Temiz, H. E. ve Ünal, Ö. (2021). Dünya’da ve Türkiye’de Ne Eğitimde Ne İstihdamda Ne De Öğrenimde Yer Alan (NEET) Gençler, İşgücü Piyasalarında Kırılgan Kümeler: Gençler, Kadınlar, Yaşlılar, Göçmenler İçinde (1-42), Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Terrasi, E. (2018). Global Study on Youth Cooperative Entrepreneurship. CICOPA.
  • Turan, N. (2005). “Üretken Bir İstihdam Yaratılmasında Kooperatif İşletmelerin Potansiyel Katkıları.” Bilgi, 10(1): 99-111.
  • UNDP. (2013). Green Jobs for Women and Youth What Can Local Governments Do?. United Nations Development Programme (UNDP), New York: USA.
  • UNEP/ILO/IOE/ITUC. (2008). Green Jobs: Towards Decent Work in a Sustainable, Low-Carbon World. World Watch Institute.
  • UNESCO/UNEVOC. (2013). Advancing TVET for Youth Employability and Sustainable Development. UNESCO-UNEVOC Regional Forum, Meeting Report, San José: Costa Rica.
  • UNESCO/UNEP. (2016). YouthXchange Green Skills And Lifestyles Guidebook. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), United Nations Environment Programme (UNEP).
  • United Nations. “İnsana Yakışır ve Ekonomik Büyüme: Neden Önemli?.” 29 Temmuz 2020 tarihinde Insana_Yakisir_Is_ve_Ekonomik_Buyume.pdf (www.kureselamaclar.org) veritabanından alınmıştır.
  • United Nations. (2012). Report of the Special Rapporteur on the Right to Education. Sixty-Seventh Session, General Assembly.
  • Van der Ree, K. (2017). Mainstreaming Green Job Issues into National Employment Policies and Implementation Plans: A Review. Working Paper No. 227, Geneva: International Labour Organization.
  • World Youth Report. (2018). Youth and the 2030 Agenda for Sustainable Development. Department of Economic and Socıal Affairs, New York: United Nations.
  • World Youth Report. (2020). “Youth Social Entrepreneurship and the 2030 Agenda.” Department of Economic and Socıal Affairs, New York: United Nations.

UYGUN İŞ YAKLAŞIMI BAĞLAMINDA GENÇLERİN İSTİHDAM OLANAKLARININ ARTIRILMASI

Yıl 2022, Sayı: 42, 314 - 348, 29.12.2022
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1059558

Öz

Günümüz küresel kapitalizm koşulları çerçevesinde yapılanan işgücü piyasaları gençlere insanca yaşam için gerekli olan ücret ve çalışma haklarını sağlamaktan uzak kalmaktadır. Kuşkusuz yeni liberal ideolojinin; küresel rekabetin kızışmasını, teknolojide yaşanan hızlı gelişmeleri ve verimlilik artışı sağlama zorunluluğunu öne sürerek maliyetleri azaltma çabalarının ilk girişimleri bu durum üzerinde temel etkendir. Bununla birlikte, dünyada yaşanan ekonomik krizler ve özellikle de son 2007-2008 krizi baz alındığında genç işsizlik oranlarındaki yaşanan hızlı artış, piyasada genç işsizliğine çözüm olması için esnek çalışma biçimi olarak ifade edilen standart dışı istihdamın yüksek sesle dile getirilmesine sebep olmuştur. İşte tüm bu yaşanan gelişmeler özellikle genç kesimi uygun olmayan işlerle yüzleştirerek çalışan yoksullar durumuna sokmaktadır. Dünya’da gençlerin uygun işlere nasıl erişebileceğine yönelik tartışmalar sürmektedir. Bu doğrultuda da çalışmada gençlerin istihdam olanaklarının uygunlaştırılmasına yönelik birtakım politikalar önerilmektedir.

Kaynakça

  • Andersen, T., Feiler, L. and Schulz, G. (2015). The Role of Employment Service Providers: Guide to Anticipating and Matching Skills and Jobs, Volume 4, European Centre for the Development of Vocational Training, International Labour Office.
  • Aşkın, E.Ö. ve Aşkın, U. (2019). Yenilenebilir Enerji Sektörlerinin İstihdam Yaratma Potansiyeli Genç İşsizliğine Çözüm Olur Mu?: Türkiye Açısından Bir Değerlendirme. Enscon’19- International Congress of Energy Economy and Security.
  • Başol, O. (2013). Yeşil İşler: Sürdürülebilir Girişimlerde İnsan Onuruna Yakışır İşler ve Düşük Karbon Ekonomisi. Kırklareli Üniversitesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Merkezi Değerlendirme Notu: 2013-13, Kırklareli.
  • Broschinski, S. and Assmann, M.L. (2021). The relevance of public employment services for the labour market integration of low-qualified young people – a cross European perspective. European Societies. 23/1, 46-70.
  • Cam, E. (2017). “Türkiye’de Özel İstihdam Büroları ve Geçici İşçilik Hakkında Sendikal Açıdan Bir Değerlendirme.” Karatahta İş Yazıları Dergisi, 7: 109-146.
  • Civan, O. E. (2017). “İş Sağlığı ve Güvenliğinde Özel Politika Gerektiren Gruplar.” Ankara Barosu Dergisi, 75(4): 203-290.
  • Cranmer, S. (2014). Digital Skills and Competencies in Schools. In: Passey, D., Tatnall, A. (Eds) Key Competencies in ICT and Informatics. Implications and Issues for Educational Professionals and Management. ITEM 2014. IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol 444. Springer, Heidelberg,. https://doi.org/10.1007/978-3-662-45770-2_15, 160-172.
  • ECLAC/ILO. (2012). The Employment Situation in Latin America and the Caribbean. Number: 7.
  • Erdayı, U. (2009). “Dünyada Genç İşsizliği Sorununun Çözümüne Yönelik Ulusal Politikalar ve Türkiye.” Çalışma ve Toplum Dergisi, 3(22): 133-1al62.
  • European Union. (2017). Green Skills at Vocational Education. Comparative Report About the Curricula for Electricians on Green Skills, Project Number: 2017-1-TR01-KA202-046803.
  • EUROSTAT. 7 Ağustos 2020 tarihinde https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do veritabanından alınmıştır.
  • EUROSTAT. 7 Ağustos 2020 tarihinde https://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&ikinit=1&language=en&pcode=tps00073&plugin=1 veritabanından alınmıştır.
  • Fields, G. S. (2003). “Decent Work and Development Policies”. International Labour Review, 142: 239-262.
  • GBSN. (2013). Education, Employment & Entrepreneurship: A Snapshot of the Global Jobs Challenge. Global Business School Network (GBSN).
  • Görmüş, A. (2019). “Future of Work with the Industry 4.0.” In International Congress on Social Sciences, 1(32): 317-323.
  • Günaydın, D. (2015). “İnsana Yakışır İş: Türkiye Açısından Bir Değerlendirme”. International Journal of Social Science, 37: 123-148.
  • Gündoğan, N. (2010). “İstihdam Politikalarının Bir Hedefi Olarak İş Kalitesi ve Uluslararası Kuruluşların Bu Konudaki Yaklaşımları”. Çimento İşveren, 24(1): 4-15.
  • ICA. Cooperative İdentity, Values & Principles. 5 Temmuz 2021 tarihinde https://www.ica.coop/en/cooperatives/cooperative-identity veritabanından alınmıştır.
  • ICA-Youth Network. Cooperatives and Youth. 9 Temmuz 2021 tarihinde Cooperatives and Youth | ICA (globalyouth.coop) veritabanından alınmıştır.
  • ILO. (1999). Decent Work. International Labour Conferance-87th Session, Report of The Director General, International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2002). Kooperatiflerin Teşvikine İlişkin Tavsiye Kararı. (Çev. Polat, H.), Uluslararası Çalışma Konferansı Tavsiye Kararı 193.
  • ILO. (2008). Toolkit for Mainstreaming Employment and Decent Work: Country Level Application. First Edition, International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2015). Rediscovering Cooperatives: Young People Finding Work the Cooperative Way. Cooperatives And The World Of Work No: 4, International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2017). Global Employment Trends for Youth 2017: Paths to a Better Working Future. International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2018a). “Guide on Measuring Decent Jobs for Youth: Monitoring Evaluation and Learning in Labour Market Programmes.” Overview, International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2018b). Genç işçilerin sağlık ve güvenliğinin iyileştirilmesi. Uluslararası Çalışma Örgütü Rapor 2018.
  • ILO. (2019a). Safety and health at the Heart of the Future of Work-Building on 100 Years of Experience. Labour Administration, Labour Inspection and Occupational Safety and Health Branch (LABADMIN/OSH), Governance and Tripartism Department, International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2019b). Work for a Brighter Future-Global Commission on the Future of Work. International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2019c). Promoting Green Jobs for Youth Through National Employment Policies and Programmes. Youth Employment Programme (YEP)-Technical Notes, Youth Employment Programme, International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2019d). Employment Services That Work for Young People. Youth Employment Programme (YEP)-Technical Notes, Youth Employment Programme, International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2020). Global Employment Trends for Youth 2020: Technology and the Future of Jobs. International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2021a). World Employment and Social Outlook: Trends 2021. International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (2021b). Transition From the Informal to the Formal Economy-Theory of Change. International Labour Office, Geneva.
  • ILOSTAT. (2019). The Working Poor or How a Job is No Guarantee of Decent Living Conditions. Spotlight on Work Statistics.
  • ILO/UNICEF. (2020). Creating and Sustaining Successful School-to-Work Transitions. Generation Unlimited, Global Initiative on Decent Jobs for Youth.
  • International Cooperative Youth Statement. (2012). Presented at the United Nations during the Closing Ceremonies of the International Year of Cooperatives 20 Haziran 2021 tarihinde International Cooperative Youth Statement 2012 (aciamericas.coop) veritabanından alınmıştır.
  • IRENA. (2020). Renewable Energy and Jobs: Annual Review 2020. International Renewable Energy Agency (IRENA), Abu Dhabi.
  • Işığıçok, Ö. (2009). “Küreselleşme Sürecinde İnsana Yakışır İş”. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 56: 308-331.
  • ITUC. (2010). ITUC Congress Resolutions on Decent Work. International Trade Union Confederation (ITUC), Brussels: Belgium.
  • ITUC. (2015). The Transition from the Informal to the Formal Economy: Towards the 2015 International Labour Conference. 22 Haziran 2021 tarihinde The transition from the informal to the formal economy: towards the 2015 International Labour Conference International Trade Union Confederation (ituc-csi.org) veritabanından alınmıştır.
  • Karakaş, C. (2019). Cooperatives: Characteristics, Activities, Status, Challenges. EPRS|European Parliamentary Research Service.
  • Manyika, J., Lund, S., Chui, M., Bughin, J., Woetzel, J., Batra, P., Ko, R. and Sanghvi, S. (2017). Jobs Lost, Jobs Gained: What the Future of Work Will Mean for Jobs, Skills, and Wages. 3 Haziran 2021 tarihinde What the future of work will mean for jobs, skills, and wages: Jobs lost, jobs gained | McKinsey veritabanından alınmıştır.
  • Mondal, S. (2018). Youth Green Skills Need for a Green Economy. Sustainable Development: Future Trajectory.
  • Moxom, J., Singh, S., Khabenje, M., Blanco, C. E. G., Emerson, J., Benson A. and Alldred, S. (2021). Young People and Cooperatives: A Perfect Match?. Global Thematic Research Report. International Cooperative Alliance, Brussels: Belgium.
  • Murat, G. (2017). Çalışma Hayatında Gençler. Çalışma Yaşamında Özel Gruplar İçinde (63), Bursa: Ekin Kitapevi Yayınları.
  • Murat, S. ve Şahin, L. (2011). “Nedenleri ve Sonuçları Bakımından Gençler Arasında Yaygınlaşan İşsizlik.” Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, (44): 1-48.
  • OECD. (2021). The Updated OECD Youth Action Plan: Building Blocks for Future Action. Meeting of OECD Council of Ministers 31 May and 1 June 2021. 25 Temmuz 2022 tarihinde https://www.oecd.org/employment/youth/The-Updated-OECD-Youth-Action-Plan.pdf veritabanından alınmıştır.
  • OECD/CEDEFOP. (2014). Greener Skills and Jobs. OECD Green Growth Studies, OECD Publishing.
  • Osborne, H. and Vandenberg, P. (2022). Youth Employment Support in Asia and the Pacific: What Works, No. 211, Asian Development Bank, Manila.
  • Özdemir, G. ve Başaran, B. (2004). Türkiye’de Kooperatiflerin ILO’nun 193 No’lu Kooperatiflerin Teşviki Tavsiye Kararı’na Uyum Sorunları. Türkiye VI Tarım Ekonomisi Kongresi, Tokat.
  • Özdemir, A. ve Erol, H. (2016). “Türkiye’de Özel İstihdam Büroları ve Geçici İş İlişkisi.” Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(5): 1095-1110.
  • Özsoy, C. E. (2015). “Mesleki Eğitim-İstihdam İlişkisi: Türkiye’de Mesleki Eğitimin Kalite ve Kantitesi Üzerine Düşünceler.” Umyos 2015 [Özel Sayısı], Electronic Journal Of Vocational Colleges, 5(5): 173-181. Porcaro, G. (Eds.). (2013). Quality Jobs for Young People. Brussels: European Youth Forum.
  • Porcaro, G. (Eds.). (2014). Money Grows on Trees: Youth Organisations Setting Up Cooperatives. Brussels: European Youth Forum.
  • Ramsarup, P. and Ward, M. (2017). Enabling Green Skills: Pathways to Sustainable Development: A Source Book to Support Skills Planning for Green Economies. Department: Environmental affairs, Republic of South Africa.
  • Sayın, A. (2009). “Değişen Emek Piyasasında Kamu İstihdam Hizmetinin Önemi.” Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 56: 334-364.
  • Sengenberger, W. (2001). “Decent work: The International Labour Organization Agenda”. Dialogue and Cooperation, 2: 39-55.
  • South-South Galaxy. Digital Skills for Decent Jobs for Youth Campaign. 5 Haziran 2021 tarihinde Digital Skills for Decent Jobs for Youth Campaign-South-South Galaxy (southsouth-galaxy.org) veritabanından alınmıştır.
  • Strietska-Ilina, O. (2019). Introduction. Skills for a Greener future: A global view-Based on 32 country studies (43). Geneva: International Labour Organization.
  • Sulich, A., Rutkowska, M. and Poplawski, L. (2020). “Green Jobs, Definitional İssues, and the Employment of Young People: An Analysis of Three European Union Countries.” Journal of Environmental Management, 262: 1-6.
  • Şahin, M. (2018). Sosyal Politika Bağlamında Düzgün İş ve Türkiye’deki Performansına İlişkin Bir Alan Araştırması “Çorum İli İmalat Sanayi Örneği”. Ankara: Türk Metal Sendikası Araştırma ve Eğitim Merkezi Yayınları.
  • Taş, H. Y. ve Bilen, M. (2014) “Avrupa Birliği ve Türkiye’de Genç İşsizliği Sorunu ve Çözüm Önerileri”. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(6): 50-69.
  • Temiz, H. E. ve Ünal, Ö. (2021). Dünya’da ve Türkiye’de Ne Eğitimde Ne İstihdamda Ne De Öğrenimde Yer Alan (NEET) Gençler, İşgücü Piyasalarında Kırılgan Kümeler: Gençler, Kadınlar, Yaşlılar, Göçmenler İçinde (1-42), Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Terrasi, E. (2018). Global Study on Youth Cooperative Entrepreneurship. CICOPA.
  • Turan, N. (2005). “Üretken Bir İstihdam Yaratılmasında Kooperatif İşletmelerin Potansiyel Katkıları.” Bilgi, 10(1): 99-111.
  • UNDP. (2013). Green Jobs for Women and Youth What Can Local Governments Do?. United Nations Development Programme (UNDP), New York: USA.
  • UNEP/ILO/IOE/ITUC. (2008). Green Jobs: Towards Decent Work in a Sustainable, Low-Carbon World. World Watch Institute.
  • UNESCO/UNEVOC. (2013). Advancing TVET for Youth Employability and Sustainable Development. UNESCO-UNEVOC Regional Forum, Meeting Report, San José: Costa Rica.
  • UNESCO/UNEP. (2016). YouthXchange Green Skills And Lifestyles Guidebook. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), United Nations Environment Programme (UNEP).
  • United Nations. “İnsana Yakışır ve Ekonomik Büyüme: Neden Önemli?.” 29 Temmuz 2020 tarihinde Insana_Yakisir_Is_ve_Ekonomik_Buyume.pdf (www.kureselamaclar.org) veritabanından alınmıştır.
  • United Nations. (2012). Report of the Special Rapporteur on the Right to Education. Sixty-Seventh Session, General Assembly.
  • Van der Ree, K. (2017). Mainstreaming Green Job Issues into National Employment Policies and Implementation Plans: A Review. Working Paper No. 227, Geneva: International Labour Organization.
  • World Youth Report. (2018). Youth and the 2030 Agenda for Sustainable Development. Department of Economic and Socıal Affairs, New York: United Nations.
  • World Youth Report. (2020). “Youth Social Entrepreneurship and the 2030 Agenda.” Department of Economic and Socıal Affairs, New York: United Nations.
Toplam 73 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burak Kulaksız

Erhan Gülcan 0000-0002-0182-8163

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Kulaksız, B., & Gülcan, E. (2022). UYGUN İŞ YAKLAŞIMI BAĞLAMINDA GENÇLERİN İSTİHDAM OLANAKLARININ ARTIRILMASI. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(42), 314-348. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1059558