Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“DİJİTAL YERLİ ÖĞRENCİLER”İN “DEĞERLİ” KAVRAMINA YÖNELİK ALGILARI VE “KÖK DEĞERLER” AÇISINDAN ANALİZİ

Yıl 2022, Sayı: 42, 154 - 193, 29.12.2022
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1187455

Öz

Bu çalışmada, “dijital yerli” öğrencilerin değerli kavramına yönelik algılarının ne olduğunun ve bu algılarının kök değerler ile uyumlu olup olmadığının incelenmesi amaçlanmaktadır
Araştırma Malatya ilinde ikamet eden ve dijital yerli niteliği taşıyan toplam 204 öğrenci ile yürütülmüştür.
Araştırma, karma araştırma yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Nicel yöntem olarak anket kullanılırken, nitel yöntemlerden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Ankette öğrencilerin, cinsiyet, yaş, aile gelir düzeyi gibi değişkenlerin yer aldığı demografik bilgi formu ve ayrıca “Size göre değerli olarak ifade edilebilecek beş şey nedir?” sorusu yer almaktadır. Anketten elde edilen veriler SPSS 25 kullanılarak değerlendirilmiştir. “Size göre değerli olarak ifade edilebilecek beş şey nedir?” sorusuna verilen cevapların analizinde ise içerik analizi yürütülmüş ve taşıdığı anlam özelliklerine göre kod ve kategoriler oluşturulmuştur.
Katılımcıların “değerli” kavramına dair 63 farklı zihinsel imge ürettikleri ve bu zihinsel imgelerin 8 kategori altında toplandığı görülmüştür.
Katılımcıların değerli olarak ifade ettikleri çağrışımların kök değerler olarak ifade edilen değerler ile kısmen örtüştüğü görülmüştür.

Destekleyen Kurum

YOK

Kaynakça

  • AKBAŞ, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının (Değerlerinin) İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinde Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • AYDIN, M.(2011). “Değerler, İşlevleri ve Ahlak”, Eğitime Bakış Dergisi, Sayı:19, s. 39-45, Ankara.
  • BALOĞLU, M. ve BALGALMIŞ, E.(2005). İlköğretim ve Ortaöğretim Yöneticilerinin Öz- Değerlerinin Betimlenmesi: Tokat İli Örneği, Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), 19-31.
  • BAYHAN, V. (2011). “Hedonist ve Püritan Etik Sarmalında Postmodern Gençlik”, 38.ICANAS, Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, 10-15 Eylül 2007, Bildiriler, Çevre, Kentleşme Sorunları ve Çözümleri, 1.Cilt, Ankara.
  • BİLGİN, N. (1995). Sosyal Psikolojide Yöntem ve Pratik Çalışmalar, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • BOZDAĞ TULUM, A. ve KAYA, Y. (2020). Dijital Yerlilerin Sanal Ağlarda Sosyalleşme ve Yalnızlaşma Tutumları, ZfWT Vol 12, No. 2 (2020) 315‐338
  • ÇENGELCİ, T., HANCI, B., ve KARADUMAN, H. (2013). Okul Ortamında Değerler Eğitimi Konusunda Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 33-56.
  • FİLİZ, Ş.(1998). Ahlakın Akli ve İnsani Temeli, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • GÖKÇE, O. (1994). Türk Gençliğin Sosyal ve Ahlaki Değerleri, Ata Dergisi, (1), 25-30.
  • GÜNAY, M.(2003). Hermeneutik Felsefe Açısından Bilgi-Değer İlişkisi. Bilgi ve Değer Sempozyumu(Ed. Ş. YALÇIN), Vadi Yayınları, Anakara.
  • GÜNGÖR, E. (1993). Değerler Psikolojisi, İstanbul.
  • HÖKELEKLİ, H. VE GÜNDÜZ, T. (2004). Üstün Yetenekli Çocukların Karakter Özellikleri ve Değerler Eğitimi. II. Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Seçilmis Makaleler Kitabı, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • HÖKELEKLİ, H. ve GÜNDÜZ, T. (2007). Üstün Yetenekli Çocukların Değer Yönelimleri ve Eğitimleri. R. Kaymakcan, H. Hökelekli, Ş. Arslan ve M. Zengin (Eds.), Değerler Ve Eğitimi, Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstanbul.
  • KAYGISIZ, E.ve SİPAHİ, H. (2019). Y Kuşağı Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Yenilik ve Endüstri 4.0 Bilgi Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 18(2), 922-936.
  • KETENCİ, T. (1997). Hartman'ın Etiğinde Değer(ler) Kavramı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MASLOW, A. (1996). Dinler, Değerler, Doruk Deneyimler (H. K. Sönmez, çev.), Kuraldışı Yayınları, İstanbul.
  • OBLINGER, D. G., ve OBLINGER, J. L. (2005). Educating the Net Generation, Educause. https://www.educause.edu/ir/library/PDF/pub7101.PDF (Erişim Tarihi:06.10.2020)
  • ÖZENSEL, E. (2003). Sosyolojik Bir Olgu Olarak Değer, Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 217- 239.
  • PEDRO, F. (2006). The New Millennium Learners: ChallengingOurViews On Ict And Learning. https://publications.iadb.org/en/new-millennium-learners-challenging-our-views-ict-and-learning (Erişim Tarihi:06.10.2020)
  • PRENSKY, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants (MCB University Press, 9(5). https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20- %20Digital %20 Natives ,%20Digita l%20 Immigrants%20-%20Part1.pdf (Erişim Tarihi:06.10.2020)
  • TALİM ve TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI [TTKB]. (2017). Müfredatta Yenileme ve Değişiklik Çalışmalarımız Üzerine. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_ dosyalar/2017 _07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf (Erişim Tarihi:06.10.2020)
  • TOPÇUOĞLU, A.(1999). Üniversite Gençliğinin Değerleri, Vadi Yayınları, Ankara.
  • TURGUT YILDIRIM, D. (2016). Üstün Yetenekliler İçin Değerler Eğitimi Dersinin Önemi, Curr Res Educ (2016), 2(2) https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/224596
  • ÜNAL, C. (2018). Genel Tutumların veya Degerlerin Psikolojisi Üzerine Bir Arastırma, Anakara Üniversitesi Dil Tarih Cografya Fakültesi Yayınları, Anakara.
  • YAŞAROĞLU, C. ve BİÇER, R. (2020). İlkokul Öğrencilerinin Kök Değerlere İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(52), 996-1005.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yay., İstanbul.
  • YURTSAN, A. (1996). Medyada Görsellik ve Etkileşim Çağı, Yeni Türkiye, Medya Özel Sayısı, (11), 85. Erişim Tarihi: 05.11.2020, http://www.yeniturkiye.com/display.asp?c=0111
  • YÜKSEKBİLGİLİ, Z. (2015). Türkiye’de Y Kuşağının Yaş Aralığı, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (ESOSDER), Bahar-2015 Cilt:14 Sayı:53 (259-267)
  • ZUR, O. and ZUR, A. (2012). On Digital Immigrants and Digital Natives: How the Digital Divide Affects Families, https://www.zurinstitute.com/digital-divide/(Erişim Tarihi:06.10.2020)

THE PERCEPTIONS OF “DIGITAL NATIVE STUDENTS” REGARDING THE CONCEPT OF “VALUABLE” AND ANALYSIS IN TERMS OF “ROOT VALUES”

Yıl 2022, Sayı: 42, 154 - 193, 29.12.2022
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1187455

Öz

In this study, it is aimed to examine the perceptions of “digital native” students towards the concept of value and whether these perceptions are compatible with the root values.
The research was carried out with a total of 204 students residing in Malatya and having digital native characteristics. The research was carried out with the mixed research method. While the questionnaire was used as the quantitative method, the phenomenology pattern, one of the qualitative methods, was used. In the questionnaire, demographic information form including variables such as students' gender, age, family income level, and also "What are the five things that can be expressed as valuable according to you?" question is included. The data obtained from the questionnaire were evaluated using SPSS 25. “What are the five things that can be described as valuable to you?” In the analysis of the answers given to the question, content analysis was carried out and codes and categories were created according to the meaning features. It was seen that the participants produced 63 different mental images about the concept of "valuable" and these mental images were gathered under 8 categories. It has been observed that the associations expressed by the participants as valuable partially overlap with the values expressed as root values.

Kaynakça

  • AKBAŞ, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının (Değerlerinin) İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinde Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • AYDIN, M.(2011). “Değerler, İşlevleri ve Ahlak”, Eğitime Bakış Dergisi, Sayı:19, s. 39-45, Ankara.
  • BALOĞLU, M. ve BALGALMIŞ, E.(2005). İlköğretim ve Ortaöğretim Yöneticilerinin Öz- Değerlerinin Betimlenmesi: Tokat İli Örneği, Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), 19-31.
  • BAYHAN, V. (2011). “Hedonist ve Püritan Etik Sarmalında Postmodern Gençlik”, 38.ICANAS, Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, 10-15 Eylül 2007, Bildiriler, Çevre, Kentleşme Sorunları ve Çözümleri, 1.Cilt, Ankara.
  • BİLGİN, N. (1995). Sosyal Psikolojide Yöntem ve Pratik Çalışmalar, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • BOZDAĞ TULUM, A. ve KAYA, Y. (2020). Dijital Yerlilerin Sanal Ağlarda Sosyalleşme ve Yalnızlaşma Tutumları, ZfWT Vol 12, No. 2 (2020) 315‐338
  • ÇENGELCİ, T., HANCI, B., ve KARADUMAN, H. (2013). Okul Ortamında Değerler Eğitimi Konusunda Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 33-56.
  • FİLİZ, Ş.(1998). Ahlakın Akli ve İnsani Temeli, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • GÖKÇE, O. (1994). Türk Gençliğin Sosyal ve Ahlaki Değerleri, Ata Dergisi, (1), 25-30.
  • GÜNAY, M.(2003). Hermeneutik Felsefe Açısından Bilgi-Değer İlişkisi. Bilgi ve Değer Sempozyumu(Ed. Ş. YALÇIN), Vadi Yayınları, Anakara.
  • GÜNGÖR, E. (1993). Değerler Psikolojisi, İstanbul.
  • HÖKELEKLİ, H. VE GÜNDÜZ, T. (2004). Üstün Yetenekli Çocukların Karakter Özellikleri ve Değerler Eğitimi. II. Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Seçilmis Makaleler Kitabı, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • HÖKELEKLİ, H. ve GÜNDÜZ, T. (2007). Üstün Yetenekli Çocukların Değer Yönelimleri ve Eğitimleri. R. Kaymakcan, H. Hökelekli, Ş. Arslan ve M. Zengin (Eds.), Değerler Ve Eğitimi, Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstanbul.
  • KAYGISIZ, E.ve SİPAHİ, H. (2019). Y Kuşağı Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Yenilik ve Endüstri 4.0 Bilgi Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 18(2), 922-936.
  • KETENCİ, T. (1997). Hartman'ın Etiğinde Değer(ler) Kavramı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MASLOW, A. (1996). Dinler, Değerler, Doruk Deneyimler (H. K. Sönmez, çev.), Kuraldışı Yayınları, İstanbul.
  • OBLINGER, D. G., ve OBLINGER, J. L. (2005). Educating the Net Generation, Educause. https://www.educause.edu/ir/library/PDF/pub7101.PDF (Erişim Tarihi:06.10.2020)
  • ÖZENSEL, E. (2003). Sosyolojik Bir Olgu Olarak Değer, Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 217- 239.
  • PEDRO, F. (2006). The New Millennium Learners: ChallengingOurViews On Ict And Learning. https://publications.iadb.org/en/new-millennium-learners-challenging-our-views-ict-and-learning (Erişim Tarihi:06.10.2020)
  • PRENSKY, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants (MCB University Press, 9(5). https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20- %20Digital %20 Natives ,%20Digita l%20 Immigrants%20-%20Part1.pdf (Erişim Tarihi:06.10.2020)
  • TALİM ve TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI [TTKB]. (2017). Müfredatta Yenileme ve Değişiklik Çalışmalarımız Üzerine. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_ dosyalar/2017 _07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf (Erişim Tarihi:06.10.2020)
  • TOPÇUOĞLU, A.(1999). Üniversite Gençliğinin Değerleri, Vadi Yayınları, Ankara.
  • TURGUT YILDIRIM, D. (2016). Üstün Yetenekliler İçin Değerler Eğitimi Dersinin Önemi, Curr Res Educ (2016), 2(2) https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/224596
  • ÜNAL, C. (2018). Genel Tutumların veya Degerlerin Psikolojisi Üzerine Bir Arastırma, Anakara Üniversitesi Dil Tarih Cografya Fakültesi Yayınları, Anakara.
  • YAŞAROĞLU, C. ve BİÇER, R. (2020). İlkokul Öğrencilerinin Kök Değerlere İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(52), 996-1005.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yay., İstanbul.
  • YURTSAN, A. (1996). Medyada Görsellik ve Etkileşim Çağı, Yeni Türkiye, Medya Özel Sayısı, (11), 85. Erişim Tarihi: 05.11.2020, http://www.yeniturkiye.com/display.asp?c=0111
  • YÜKSEKBİLGİLİ, Z. (2015). Türkiye’de Y Kuşağının Yaş Aralığı, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (ESOSDER), Bahar-2015 Cilt:14 Sayı:53 (259-267)
  • ZUR, O. and ZUR, A. (2012). On Digital Immigrants and Digital Natives: How the Digital Divide Affects Families, https://www.zurinstitute.com/digital-divide/(Erişim Tarihi:06.10.2020)
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arzu Bozdağ Tulum 0000-0001-6925-0145

Yaşar Kaya 0000-0002-8294-5432

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Bozdağ Tulum, A., & Kaya, Y. (2022). “DİJİTAL YERLİ ÖĞRENCİLER”İN “DEĞERLİ” KAVRAMINA YÖNELİK ALGILARI VE “KÖK DEĞERLER” AÇISINDAN ANALİZİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(42), 154-193. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1187455