The aviation sector is an important service category in the global economy. In economic terms; innovations brought by technology, development of new business models, reflection of low ticket prices to the consumers, being fast and safe, importance given to customer satisfaction in cargo transport have determined the position of the aviation sector in the world. The sector's infrastructure investments, institutional developments, contribution to employment, impact on development plans, and connection with actors in the economy have guided analyses. Especially in the Covid 19 pandemic, problems related to the supply chain emerged all over the world. The closure of borders, cancellation of travel, and the implementation of social isolation policies have seriously affected the aviation sector. The transport of medical equipment and vaccines, and the convenience experienced in terms of studies in the field of health have brought cargo transport to the forefront. Fast and reliable transport has led to increased customer satisfaction in companies. This study aims to measure the satisfaction levels of corporate customers receiving air cargo services in the context of economic growth during the Covid-19 pandemic. An analysis study was carried out with the data obtained from the company officials of medium and large-scale manufacturing and exporting companies operating in Konya Organised Industrial Zone. The relationships between the sub-dimensions of the Customer Value in Logistics Transport Activities Scale and the overall total scores of the scale were examined. It was observed that there were medium and high level relationships.
Covid-19 economic growth customer satisfaction air cargo transportation.
Havacılık sektörü küresel ekonomide önemli bir hizmet kategorisindedir. Ekonomik anlamda; teknolojinin getirdiği yenilikler, yeni iş modellerinin geliştirilmesi, düşük bilet fiyatlarının tüketiciye yansıması, hızlı ve güvenli olması, kargo taşımacılığında müşteri memnuniyetine verilen önem havacılık sektörünün dünya üzerindeki yerini belirlemiştir. Sektörün alt yapı yatırımları, kurumsal gelişmeleri, istihdama katkısı, kalkınma planlarına etkisi, ekonomideki aktörlerle bağlantısı analiz çalışmalarına yön vermiştir. Özellikle Covid 19 pandemisinde tüm dünyada tedarik zinciriyle ilgili sorunlar ortaya çıkmıştır. Sınırların kapatılması, seyahatlerin iptal edilmesi, sosyal izolasyon politikalarının uygulanması havacılık sektörünü de ciddi anlamda etkilemiştir. Tıbbi ekipmanların ve aşıların taşınması, sağlık alanında yapılan çalışmalar açısından yaşanılan kolaylıklar kargo taşımacılığını ön plana çıkarmıştır. Hızlı ve güvenilir taşımacılık firmalarda müşteri memnuniyetinin artmasına neden olmuştur. Bu çalışmada Covid-19 salgını döneminde ekonomik büyüme bağlamında hava kargo hizmeti alan kurumsal müşterilerin memnuniyet düzeylerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Konya Organize Sanayi Bölgesi’nde faaliyette bulunan orta ve büyük ölçekli üretim ve ihracat yapan firmaların firma yetkililerinden alınan verilerle analiz çalışması yapılmıştır. Lojistik Ulaştırma Faaliyetlerinde Müşteri Değeri Ölçeği alt boyutları ve ölçeğin genel toplam puanları ile arasındaki ilişkilere bakılmıştır. Orta ve yüksek düzeyde ilişkilerin olduğu görülmüştür.
Covid 19 Ekonomik büyüme Müşteri Memnuniyeti Hava kargo taşımacılığı
Bu çalışma için Necmettin Erbakan Üniversitesi Etik Kurulu tarafından 12.11.2021 tarih ve 10 sayılı, 2021/543 karar numarası ile etik kurul izni alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonometrik ve İstatistiksel Yöntemler, Hava Taşımacılığı ve Nakliye Hizmetleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 45 |