Since the emergence of the film industry, film genres have evolved into recognizable narratives through specific processes. The film-noir genre, which gained prominence in the years following World War II, highlighted certain themes in conjunction with the transformation of the social dynamics and thought systems of that era, ultimately gaining recognition as a legitimate film genre. In the 1960s, as the process of modernization took an uncertain turn and postmodern thinking led to the rise of emotions like violence, fear, anger, anxiety, and insecurity, the film noir genre underwent another transformation, known as 'neo-noir.' This new subgenre represented a new rupture within film noir. In this study, considering social and intellectual transformation processes, the changes in the film noir genre are examined specifically in the context of Turkish cinema. To achieve this goal, the films The Guilty Are Among Us (1965) and Blockade (2015) are analyzed in terms of their narrative and visual aspects. Using the method of "Genre Critique", the analysis suggests that Turkish cinema follows the transformation of the film noir genre and that the two examined films exhibit aesthetic and narrative characteristics corresponding to the two periods of the genre.
Film Noir Postmodern Narrative The Guilty Are Among Us Blockade Transformation.
Sinemada türler, endüstrinin ortaya çıkışının daha ilk yıllarında şekillenmeye başlamış ve bazı süreçlerden geçerek günümüzde bilinen kategoriler altında düzenlenmiştir. II. Dünya Savaşı’nı takip eden birkaç yıl içerisinde yükselişe geçen bir film türü olarak kara film (film-noir), hem izleyicilerin hem de araştırmacıların dikkatini çekmektedir. II. Dünya Savaşı öncesinde yaşanan toplumsal sorunlar ve idealizm düşüncesinin, yerini korku, belirsizlik, iletişimsizlik ve toplumsal travmalara bırakmasıyla birlikte, yönetmenler ilgili temalar üzerinde daha fazla durmaya başlamışlardır ve kara film meşru bir film türü olarak kabul görmeye başlamıştır. 1960’lı yıllarda ise, modernleşme sürecinin belirsiz bir hal almasıyla birlikte postmodern düşünce içerisinde şiddet, korku, öfke, endişe, güvensizlik gibi duyguların yükselmesi, kara film türünün yeniden bir dönüşüm süreci içine girmesine sebep olmuştur. ‘Neo-noir’ olarak adlandırılan bu yeni tür, kara film türü içinde yeni bir kırılmayı ifade etmektedir. Bu çalışmada, toplumsal ve düşünsel dönüşüm süreçleri dikkate alınarak kara film türünde meydana gelen değişimin Türk Sineması özelinde incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Suçlular Aramızda (1965) ve Abluka (2015) filmleri, türün anlatısal ve görsel uylaşımları bağlamında çözümlenmiştir. “Tür Eleştirisi” yönteminden yararlanılarak yapılan analizden elde edilen sonuca göre, Türk Sineması’nın kara film türünün dönüşümünü takip ettiği ve incelenen iki filmin türün iki dönemine uygun estetik ve anlatısal özellikler taşıdığı gözlemlenmiştir.
Kara Film Postmodern Anlatı Suçlular Aramızda Abluka Dönüşüm
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sinema Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 46 |