İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ON MODERN GHAZAL POET OSMAN SARI AND HİS "KURŞUN GAZELİ”

Yıl 2024, Sayı: 46, 158 - 171, 30.04.2024
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1448199

Öz

In this article, Osman Sarı's life, his works and his poem "Kurşun Gazeli" are analyzed and discussed from various perspectives. The themes of the poem, its language and stylistic features, the use of sound arts and its structure in ghazal form are emphasized. The poem is evaluated as an important example of traditional Turkish literature and Osman Sarı's mastery and emotional depth are emphasized. Osman Sarı's ghazal and Fuzuli's ghazal with the redif 'Beni' are evaluated in terms of similarities and common features are revealed under the headings of form and content. Osman Sarı's poem "Bullet Gazelle" is a work that has been composed and attracted great attention. The poem's deep emotional content and expressive language have encouraged several musicians to compose and perform it. The composed versions often have melancholic melodies and have been met with great interest by listeners. These compositions reflect the influence of Osman Sari's poetry in the world of music.

Kaynakça

  • Kaynaklar Akça, N. Ceyhan. (2008). “Seksen Sonrası Türk Şiirinde Geleneğe Yöneliş: Yeniden Dîvan Şiiri mi?”, Prof. Dr. Abdülkadir Karahan Anısına Uluslararası Dîvân Edebiyatı Sempozyumu, 27- 28 Mayıs, Beykoz Belediyesi Kültür Yay., s. 357-364, İstanbul.
  • Çakır, M. (2016). 1980 Sonrası Türk Şiirinde Divan Şiiri Nazım Şekillerinin Kullanımına Dair. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 653-684.
  • Doğan, M. (2020). Çağdaş Türk şiirinde yabancılaşma (1950’den günümüze). Birinci basım. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Erken, V., ed. (2009). Erdem Bayazıt kitabı. Kızılay, Ankara: Türkiye Yazarlar Birliği.
  • Kara, A. (2014).1980 Kuşağı Türk Şiiri’nde Poetik Bir Yönelim Olarak “Gelenekçilik”, T.C. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili Ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Haziran, Kırşehir.
  • Kurnaz, C. (1997). “Dîvân Şiiri Geleneğinden Yararlanma”, Dîvân Edebiyatı Yazıları, Akçağ Yay. Ankara.
  • Macit, M. (1996). Gelenekten Geleceğe, Akçağ Yay. Ankara.
  • Macit, M. (2006). “Dîvân Edebiyatı Tartışmaları ve Gelenekten Yararlanma Sorunu”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, Yıl: 7, Sayı:77-78, Temmuz – Ağustos.
  • Sarı, O. (1995), Şiirler, Önden Giden Atlılar- Bir Savaşçıdır Kalbim, İz. Yay., İstanbul.
  • Sarı, O. (1977)a. “Eşyaya Tutunmak”. Mavera 1(8):23.
  • Sarı, O. (1977)b. “Nefsim İtin”. Mavera 5(1):17.
  • Sarı, O. (1978). “Eşya Çağı”. Mavera 2(14):28.
  • Sarı, O. (1987). “Yön Farkı”. İslam Aylık Mecmua, Haziran, 24.
  • Türkçe Sözlük (1988).: Türk Dil Kurumu Yay., Ankara.

MODERN GAZEL ŞAİRİ OSMAN SARI’NIN “KURŞUN GAZELİ” ÜZERİNE

Yıl 2024, Sayı: 46, 158 - 171, 30.04.2024
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1448199

Öz

Bu makalede Osman Sarı'nın hayatı, eserleri ve "Kurşun Gazeli" adlı şiiri incelenmiş ve çeşitli açılardan ele alınmıştır. Şiirin temaları, dil ve üslup özellikleri, ses sanatları kullanımı ve gazel formundaki yapısı üzerinde durulmuştur. Şiir, geleneksel Türk edebiyatının önemli bir örneği olarak değerlendirilmiş ve Osman Sarı'nın ustalığı ve duygusal derinliği vurgulanmıştır. Osman Sarı’nın gazeli ile Fuzuli’nin ‘Beni’ redifli gazeli benzerlikler yönünden değerlendirilerek ortak özellikler biçim ve içerik başlıkları ile ortaya konmuştur. Osman Sarı'nın "Kurşun Gazeli" adlı şiiri, bestelenerek büyük ilgi gören bir eserdir. Şiirin derin duygusal içeriği ve etkileyici dili, bir kaç müzisyeni bestelemeye seslendirmeye teşvik etmiştir. Bestelenen versiyonlar genellikle melankolik melodilere sahiptir ve dinleyiciler tarafından büyük bir ilgiyle karşılanmıştır. Bu bestelenmiş eserler, Osman Sarı'nın şiirinin sanatının müzik dünyasındaki etkisini yansıtmaktadır.

Kaynakça

  • Kaynaklar Akça, N. Ceyhan. (2008). “Seksen Sonrası Türk Şiirinde Geleneğe Yöneliş: Yeniden Dîvan Şiiri mi?”, Prof. Dr. Abdülkadir Karahan Anısına Uluslararası Dîvân Edebiyatı Sempozyumu, 27- 28 Mayıs, Beykoz Belediyesi Kültür Yay., s. 357-364, İstanbul.
  • Çakır, M. (2016). 1980 Sonrası Türk Şiirinde Divan Şiiri Nazım Şekillerinin Kullanımına Dair. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 653-684.
  • Doğan, M. (2020). Çağdaş Türk şiirinde yabancılaşma (1950’den günümüze). Birinci basım. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Erken, V., ed. (2009). Erdem Bayazıt kitabı. Kızılay, Ankara: Türkiye Yazarlar Birliği.
  • Kara, A. (2014).1980 Kuşağı Türk Şiiri’nde Poetik Bir Yönelim Olarak “Gelenekçilik”, T.C. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili Ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Haziran, Kırşehir.
  • Kurnaz, C. (1997). “Dîvân Şiiri Geleneğinden Yararlanma”, Dîvân Edebiyatı Yazıları, Akçağ Yay. Ankara.
  • Macit, M. (1996). Gelenekten Geleceğe, Akçağ Yay. Ankara.
  • Macit, M. (2006). “Dîvân Edebiyatı Tartışmaları ve Gelenekten Yararlanma Sorunu”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, Yıl: 7, Sayı:77-78, Temmuz – Ağustos.
  • Sarı, O. (1995), Şiirler, Önden Giden Atlılar- Bir Savaşçıdır Kalbim, İz. Yay., İstanbul.
  • Sarı, O. (1977)a. “Eşyaya Tutunmak”. Mavera 1(8):23.
  • Sarı, O. (1977)b. “Nefsim İtin”. Mavera 5(1):17.
  • Sarı, O. (1978). “Eşya Çağı”. Mavera 2(14):28.
  • Sarı, O. (1987). “Yön Farkı”. İslam Aylık Mecmua, Haziran, 24.
  • Türkçe Sözlük (1988).: Türk Dil Kurumu Yay., Ankara.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eyyüp Güneş 0000-0003-4440-5547

Erken Görünüm Tarihi 29 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2024
Kabul Tarihi 20 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Güneş, E. (2024). MODERN GAZEL ŞAİRİ OSMAN SARI’NIN “KURŞUN GAZELİ” ÜZERİNE. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(46), 158-171. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1448199