ADAPTATION PROBLEM OF SYRIAN MIGRANT STUDENTS WHO EDUCATE AT THE UNIVERSITY: “ADIYAMAN EXAMPLE”
Yıl 2024,
Sayı: 48, 337 - 373, 31.12.2024
Abdullah Çelenk
,
Yaşar Kaya
Öz
Migration continues to grow rapidly as a global phenomenon, and states' economic, demographic, political and cultural structures are deeply affected. As a result of the internal conflicts that started in Syria in 2011, there was an intense migration from some settlements of Syria to Adıyaman. Adıyaman has become a city that receives international migration with the Syrian migration. This qualitative study deals with all the social processes experienced by Syrian immigrants who fled the Syrian civil war and settled in Adıyaman. The adaptation of these immigrant youth to the city of Adıyaman, the problems they experienced, their social changes and positive developments were emphasized. Our study consists of two parts: theoretical and practical. After the conceptual background was created, fieldwork was carried out. Our study examined the phenomenon of migration and the adventure of immigrants in Turkey. The findings from interviews with Syrian youth, academics directly involved with their education, and their classmates were analyzed. As a result, living and receiving education in a foreign country's culture causes students to experience adaptation, education, cultural and social problems.
Proje Numarası
E-16357079-300-38987
Kaynakça
- Aksoy Z. (2012). Uluslararası Göç ve Kültürlerarası İletişim. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(20), 292–303.
- Alan Y. (2021). İlgili Çalışmalardan Hareketle Suriyelilere Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 119–146.
- Bal B. U., & Akbulut İ. (2008). Göçler Çağı: Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri. (Mark J. M.- Castles S.,Ed.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
- Berry J. W. (1997). Immigration, acculturation and adaptation. Appl Psychol, 46, 5–68.
- Bostan H. (2018). Geçici Koruma Statüsündeki Suriyelilerin Uyum, Vatandaşlık ve İskân Sorunu. Göç Araştırmaları Dergisi, 4 (2): 53., 4(2), 53.
- Brubaker R. (1992). Citizenship and Nationhood in France and Germany. London: MA:Harvard University Press.
- Castles S., Korac M., Vasta E., & Vertovec S. (2002). Integration: Mapping the field . Retrieved from London:
- Ceceli K. S. (2012). Müzakereci Demokrasi Kuramı ve Toplumsal ve Politik Dönüşümün İmkânları: Kürt Açılımı Üzerine Bir İnceleme. Spectrum: Journal of Global Studies, 89–116.
- Coşkun İ., & Müberrra N. E. (2016). Türkiye’deki Suriyelilerin eğitiminde yol haritası fırsatlar ve zorluklar. Retrieved from İstanbul:
- Creswell W. W., & Cheryl N. N. (2007). Choosing Among Five Approaches (5th ed.). California: Sage Publications.
- Dalgakıran E. (2014). Discourse identity and the question of Turkish accession to the EU Through the looking glass. Marmara Avrupa Araştırmaları Dergisi, 22, 115–117.
- Demirtaş-Zorbaz S. (2016). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyumu: bir model testi (Doktora). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü., Ankara.
- Doytcheave M. (2020). Çokkültürlülük. (Doytcheva M.,Ed.) (4th ed.). İletişim Yayınları.
- Duman T. (2019). Toplumsal uyum için eğitimin önemi: Türkiye’deki Suriyeliler örneği. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 0(41), 343–368.
- Ereş F. (2016). Problem of the immigrant students’ teachers: are they ready to teach? International Education Studies, 9(7), 64–71.
- Ergin H. (2016). Turkish University Students’ Perceptions Towards Their Syrian Classmates. Education and Science, 399–415.
- European Union. (2004). Avrupa Birliği Konseyi (2004) 16-17 Aralık 2004 tarihli Avrupa Konseyi Lüksemburg Zirvesi Başkanlık Sonuç Bildirgesi. Retrieved 9 December 2024, from https://www.ab.gov.tr/_300.html
- Gençöz F. (1998). Uyum psikolojisi. Kriz Dergisi, 6(2), 1–7.
- Gültekin M. N., Giritlioğlu İ., Karadaş Y., Soyudoğan M., Kuzu Ş.L., Gülhan S. T., … İncetahtacı N. (2018). Gaziantep’teki Suriyeliler: Uyum, beklentiler ve zorluklar. Retrieved from Gaziantep:
- Güvenç B. (1997). Kültürün ABC’si. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- Ilgar Ş., & Ilgar L. (2009). The İnquiry On The Adaptation Of The Foreign Students From Balkan Countries (Example Of Istanbul University). In 12th International Conference Inclusive Education İn The Balkan Countries: Policy And Practice. Ohrid: Kyriakidis Brothers s.a. Publishing House.
- Karasu M. A. (2017). Göç ve Uyum Sorunu. In A. Yatkın (Ed.), Uluslararası 11. Kamu yönetimi sempozyumu (pp. 631–643) Elazığ.
- Kıral E., & Beyli R. (2021). Suriyeli öğrencilerin yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Sosyal Bilimlerde Mükemmellik Arayışı Dergisi, 1(1), 45–74.
- Kıroğlu K., Kesten A., & Elma C. (2010). Türkiye’de Eğitim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo- Kültürel ve Ekonomik Sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26–39.
- Koçak O., & Gündüz R. (2016). Avrupa birliği göç politikaları ve göçmenlerin sosyal olarak içerilmelerine etkisi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 66–91.
- Kymlicka W. (2012). Çok Kültürlülük: Başarı, Başarısızlık ve Gelecek. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 70(2), 297–332.
- Ladd G.W., & Price, J. M. (1987). Predicting children’s social and school adjustment following the transition from preschool to kindergarten. Child Development, 58, 1168–1189.
- Levent F., Gül F.Ö., & Aydemir T. (2021). Suriyeli üniversite öğrencilerinin Türkiye’de üniversite deneyimleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 807–835.
- Moralı G. (2018). Suriyeli Mülteci Çocuklara Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1426–1449.
- Neuman L. W. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar (7th ed.). Ankara: Yayınodası.
- Özsarı A., Fişekçioğlu İ. B., & Altın M. (2017). Gençlik merkezi faaliyetlerine katılan Suriyeli mültecilerin algıladıkları hizmet kalitesi üzerine bir araştırma. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 31–44.
- Şeker B.D., & Sirkeci I. (2015). Challenges for refugee children at school in eastern Turkey. Economics and Sociology, 8(4), 122–133.
- Sönmez V., & Alacapınar F. G. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Taştan C., & Çelik Z. (2017). Türkiye’de Suriyeli çocukların eğitimi: güçlükler ve öneriler. Retrieved from Ankara:
- Verkuyten V. (2010). Identiteit en Diversiteit: De tegenstellingen voorbij. Amsterdam: Pallas Publications / Amsterdam University Press.
- Yalçın C. (2004). Göç Sosyolojisi (1st ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Yiğit A., Şanlı E., & Gökalp M. (2021). Türkiye’deki Suriyeli öğrencilerin okula uyumlarına yönelik öğretmen, okul yöneticileri ve öğrencilerin görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 471–496.
- Yıldırım A., & Şimşek H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12th ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız A. (2017). Göç ve Entegrasyon Politikalarında Vatandaşlık. Göç Araştırmaları Dergisi, 1, 36–68
ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ ALMAKTA OLAN SURİYELİ GÖÇMEN ÖĞRENCİLERİN UYUM SORUNU: “ADIYAMAN ÖRNEĞİ”
Yıl 2024,
Sayı: 48, 337 - 373, 31.12.2024
Abdullah Çelenk
,
Yaşar Kaya
Öz
Tarihi bir olgu olan göç, arkasındaki nedenler değişse de günümüzde dinamik özelliğini koruyup küresel bir olgu olarak hızla büyümeye devam etmekte ve devletlerin ekonomik, demografik, politik ve kültürel yapısı bu süreçten derin bir biçimde etkilenmektedir. Suriye’de 2011 yılında başlayıp günümüzde hala devam eden iç savaş sonucu Adıyaman’a Suriye’nin farklı yerlerinden yoğun bir göç olayı yaşanmıştır. Adıyaman sadece kendi kırsalından göç alan ve başka illere göç veren bir kent olmasına rağmen Suriye göçüyle birlikte uluslararası göç alan bir kent haline gelmiştir.
Bu çalışma, Suriye iç savaşından kaçarak Türkiye’ye sığınan ve Adıyaman’a yerleşen üniversite eğitimi almakta olan Suriyeli göçmenlerin geldikleri ilk günden bu yana yaşadıkları tüm sosyal süreçleri ele alan nitel bir araştırmadır. Bu göçmen gençlerin, Adıyaman kentine uyum sağlamaları ve halkın onları kabul ediş süreci sırasında yaşadıkları problemleri, sosyal değişimleri ve süreç içinde ulaştıkları olumlu gelişmeler üzerinde durulacaktır. Çalışmamız teorik ve uygulama olarak iki bölümden oluşmaktadır. Kavramsal arka plan oluşturulduktan sonra saha çalışması gerçekleştirilmiştir.
Çalışmamızda göç olgusu, göçün nedenleri, göç ile ilişkili kavramlar, göç sonucu yaşanan değişimler ve göçmenlerin Türkiye serüveni incelenmiştir. Suriyeli gençler, onların eğitimleri ile doğrudan muhatap olan akademisyenler ve sınıf arkadaşları ile gerçekleştirilen mülakatlardan elde edilen bulguların analizi yapılmıştır.
Sonuç olarak yabancı bir ülke kültüründe yaşamak, eğitim almak öğrencilerin uyum, eğitim, kültürel ve sosyal sorunlar yaşamalarına neden olmaktadır. Bu sorunlar doğal olarak göçmen gençlerin gelecek beklentilerini de etkilemektedir.
Etik Beyan
Evrak Tarih ve Sayısı: 26.11.2021-38987
T.C.
ADIYAMANÜNİVERSİTESİREKTÖRLÜĞÜ
Genel Sekreterlik
Sayı : E-16357079-300-38987
Konu: Uygulama İzni (Abdullah ÇELENK)
İNÖNÜÜNİVERSİTESİREKTÖRLÜĞÜNE
İlgi : a) 05.04.2021 tarihli ve 32425 sayılı yazınız.
b) 22.06.2021 tarihli ve 18739 sayılı yazımız.
İlgi (a) kayıtlı yazınıza istinaden, Üniversiteniz Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Ana Bilim Dalı doktora öğrencisi Abdullah ÇELENK, Doç. Dr. Yaşar KAYA danışmanlığında hazırlamış olduğu doktora tezi ile ilgili "Üniversite Eğitimi Almakta olan Suriyeli Göçmen Üniversite Öğrencilerinin Uyum Sorunu ve Gelecek Beklentileri" konulu doktora tezinin Üniversitemiz Fen Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü öğrencilerine uygulanması ilgi (b) kayıtlı yazımızla Rektörlüğünüze bildirilmişti.
Ancak ilgi (b) kayıtlı yazımızın sehven yanlış yazıldığı anlaşılmış olup, söz konusu anketin Üniversitemiz öğretim görevlilerine ve öğrencilerine uygulanması Rektörlüğümüzce uygun bulunmuştur.
Bilgilerinizi ve gereğini arz ederim.
Prof. Dr. Cumhur KIRILMIŞ
Rektör a.
Rektör Yardımcısı
Bubelge, güvenlielektronik imzaile imzalanmıştır.
BelgeDoğrulama Kodu :BSL4HYA09P BelgeTakip Adresi : https://turkiye.gov.tr/ebd?eK=5350&eD=BSL4HYA09P&eS=38987
Proje Numarası
E-16357079-300-38987
Kaynakça
- Aksoy Z. (2012). Uluslararası Göç ve Kültürlerarası İletişim. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(20), 292–303.
- Alan Y. (2021). İlgili Çalışmalardan Hareketle Suriyelilere Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 119–146.
- Bal B. U., & Akbulut İ. (2008). Göçler Çağı: Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri. (Mark J. M.- Castles S.,Ed.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
- Berry J. W. (1997). Immigration, acculturation and adaptation. Appl Psychol, 46, 5–68.
- Bostan H. (2018). Geçici Koruma Statüsündeki Suriyelilerin Uyum, Vatandaşlık ve İskân Sorunu. Göç Araştırmaları Dergisi, 4 (2): 53., 4(2), 53.
- Brubaker R. (1992). Citizenship and Nationhood in France and Germany. London: MA:Harvard University Press.
- Castles S., Korac M., Vasta E., & Vertovec S. (2002). Integration: Mapping the field . Retrieved from London:
- Ceceli K. S. (2012). Müzakereci Demokrasi Kuramı ve Toplumsal ve Politik Dönüşümün İmkânları: Kürt Açılımı Üzerine Bir İnceleme. Spectrum: Journal of Global Studies, 89–116.
- Coşkun İ., & Müberrra N. E. (2016). Türkiye’deki Suriyelilerin eğitiminde yol haritası fırsatlar ve zorluklar. Retrieved from İstanbul:
- Creswell W. W., & Cheryl N. N. (2007). Choosing Among Five Approaches (5th ed.). California: Sage Publications.
- Dalgakıran E. (2014). Discourse identity and the question of Turkish accession to the EU Through the looking glass. Marmara Avrupa Araştırmaları Dergisi, 22, 115–117.
- Demirtaş-Zorbaz S. (2016). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyumu: bir model testi (Doktora). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü., Ankara.
- Doytcheave M. (2020). Çokkültürlülük. (Doytcheva M.,Ed.) (4th ed.). İletişim Yayınları.
- Duman T. (2019). Toplumsal uyum için eğitimin önemi: Türkiye’deki Suriyeliler örneği. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 0(41), 343–368.
- Ereş F. (2016). Problem of the immigrant students’ teachers: are they ready to teach? International Education Studies, 9(7), 64–71.
- Ergin H. (2016). Turkish University Students’ Perceptions Towards Their Syrian Classmates. Education and Science, 399–415.
- European Union. (2004). Avrupa Birliği Konseyi (2004) 16-17 Aralık 2004 tarihli Avrupa Konseyi Lüksemburg Zirvesi Başkanlık Sonuç Bildirgesi. Retrieved 9 December 2024, from https://www.ab.gov.tr/_300.html
- Gençöz F. (1998). Uyum psikolojisi. Kriz Dergisi, 6(2), 1–7.
- Gültekin M. N., Giritlioğlu İ., Karadaş Y., Soyudoğan M., Kuzu Ş.L., Gülhan S. T., … İncetahtacı N. (2018). Gaziantep’teki Suriyeliler: Uyum, beklentiler ve zorluklar. Retrieved from Gaziantep:
- Güvenç B. (1997). Kültürün ABC’si. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- Ilgar Ş., & Ilgar L. (2009). The İnquiry On The Adaptation Of The Foreign Students From Balkan Countries (Example Of Istanbul University). In 12th International Conference Inclusive Education İn The Balkan Countries: Policy And Practice. Ohrid: Kyriakidis Brothers s.a. Publishing House.
- Karasu M. A. (2017). Göç ve Uyum Sorunu. In A. Yatkın (Ed.), Uluslararası 11. Kamu yönetimi sempozyumu (pp. 631–643) Elazığ.
- Kıral E., & Beyli R. (2021). Suriyeli öğrencilerin yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Sosyal Bilimlerde Mükemmellik Arayışı Dergisi, 1(1), 45–74.
- Kıroğlu K., Kesten A., & Elma C. (2010). Türkiye’de Eğitim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo- Kültürel ve Ekonomik Sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26–39.
- Koçak O., & Gündüz R. (2016). Avrupa birliği göç politikaları ve göçmenlerin sosyal olarak içerilmelerine etkisi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 66–91.
- Kymlicka W. (2012). Çok Kültürlülük: Başarı, Başarısızlık ve Gelecek. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 70(2), 297–332.
- Ladd G.W., & Price, J. M. (1987). Predicting children’s social and school adjustment following the transition from preschool to kindergarten. Child Development, 58, 1168–1189.
- Levent F., Gül F.Ö., & Aydemir T. (2021). Suriyeli üniversite öğrencilerinin Türkiye’de üniversite deneyimleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 807–835.
- Moralı G. (2018). Suriyeli Mülteci Çocuklara Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1426–1449.
- Neuman L. W. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar (7th ed.). Ankara: Yayınodası.
- Özsarı A., Fişekçioğlu İ. B., & Altın M. (2017). Gençlik merkezi faaliyetlerine katılan Suriyeli mültecilerin algıladıkları hizmet kalitesi üzerine bir araştırma. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 31–44.
- Şeker B.D., & Sirkeci I. (2015). Challenges for refugee children at school in eastern Turkey. Economics and Sociology, 8(4), 122–133.
- Sönmez V., & Alacapınar F. G. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Taştan C., & Çelik Z. (2017). Türkiye’de Suriyeli çocukların eğitimi: güçlükler ve öneriler. Retrieved from Ankara:
- Verkuyten V. (2010). Identiteit en Diversiteit: De tegenstellingen voorbij. Amsterdam: Pallas Publications / Amsterdam University Press.
- Yalçın C. (2004). Göç Sosyolojisi (1st ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Yiğit A., Şanlı E., & Gökalp M. (2021). Türkiye’deki Suriyeli öğrencilerin okula uyumlarına yönelik öğretmen, okul yöneticileri ve öğrencilerin görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 471–496.
- Yıldırım A., & Şimşek H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12th ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız A. (2017). Göç ve Entegrasyon Politikalarında Vatandaşlık. Göç Araştırmaları Dergisi, 1, 36–68