Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Pandemisine Gençlerin Gözüyle Bakmak: Toplumsal Bağlar Bakımından Eleştirel Bir Söylem Analizi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 102 - 114, 01.06.2022

Öz

İnsanoğlu dünya kurulduğundan bu yana savaş, deprem, sel, yangın, pandemi gibi birçok yıkımla karşı karşıya kalmıştır. Bu yıkımlardan bir tanesi de Covid-19 salgını ve neden olduğu sonuçlardır. Çin’in Wuhan şehrinde ilk tespiti yapılan yeni tip koronavirüs Covid-19, kısa zamanda tüm dünyayı kuşatmıştır. Covid-19, tüm yaş gruplarını olduğu gibi gençleri de psiko-sosyal yönden olumsuz etkilemiştir. Pandeminin ilerleyen günlerinde gençler, sorumlu davranmadıkları ve alınan önlemlere uymadıkları gerekçesiyle sık sık gündem olmuşlardır. Sürecin başında 11 Mart 2020 tarihinde ilk Covid 19 vakasının tespitinin ardından, 04 Nisan 2020 tarihinde 20 yaş ve altı genç ve çocukların evlerinde kalmaları zorunlu hale getirilmiştir. Çalışmanın amacı Twitter’da gençlere ilişkin olumsuz söylemlerin nedenlerini anlamlandırmaktır. Çalışmada, Mart 2020 ile Temmuz 2021 ayları arasındaki süreçte ‘herkese açık’ Twitter hesaplarından ‘’Gençler’’ temalı olumsuz söylemler içeren Tweet’ler seçilerek yapılmıştır. Bu amaçla, Covid-19 döneminde Twitter’daki gençlerle ilgili paylaşımlar belli gruplar halinde toplanarak Teun A. van Dijk’ın nitel araştırma tekniklerinden olan eleştirel söylem analizi yöntemiyle çözümlemesi yapılmış ve olumsuz genellemelere maruz kalan gençlerin toplumda karşı karşıya kaldıkları sorunsallar değerlendirmeye tabi tutulmuştur.

Kaynakça

  • Armağan, İ. (2004). Gençlik Gözüyle Gençlik. İstanbul: Lider Ekol Basım ve Yayıncılık.
  • Asıcı, E. & Günlü, A. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Gözünden COVID-19 Salgını. Nitel Bir Araştırma. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9 (Özel Sayı), 1-20.
  • Aşkın, R., Bozkurt, Y. & Zeybek. Z. (2020). Covid-19 Pandemisi: Psikolojik Etkileri Ve Terapötik Müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı, 37(Özel ek), 304-318.
  • Baş, H. (2017). Türkiye’de Genç Nüfus: Sorunlar Ve Politikalar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27(2), 255-288.
  • Baz, B. (2021). COVID-19 Salgını Sürecinde Öğrencilerin Olası Öğrenme Kayıpları Üzerine Bir Değerlendirme. Temel Eğitim Dergisi, 3(1), 25-35.
  • Badur, S. (2011). Aşı Karşıtı Gruplar Ve Aşılara Karşı Yapılan Haksız Suçlamalar. Antibiyotik ve Kemoterapi Derneği Dergisi, 25(ek-2), 82-86.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Cerit, Ç. & Porsuk, A.Ö. (2021). Sosyal Medyada Covıd-19 Aşısı Tartışmaları: Ekşi Sözlük Örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 24(2), 347-360.
  • Diyadin, A. & Özdil, T. (2017). Krizlerle Baş Etmede Sosyal Medyanın Yeri ve Önemi. Ege Akademik Bakış, 17(3), 407-418. Dursun, Y. & Özbölük, T. (2015). Pazarlama Araştırmalarında Paradigmal Dönüşüm Ve Etnografinin Dijitale Evrimi: Netnografi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 46, 227-249.
  • Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Chicago: Aldine.
  • Gökmen, A., Sami, S. & Toprak, Y. (2020). COVID-19 Sürecinde Gençlerde Hayatın Anlamına Yönelik Değişim ve Dönüşümler. İlahiyat Akademi Dergisi, 4(3), 217-255.
  • Güngör, B. (2020). Söylem Yaklaşımı Üzerine Bir Kavram Çalışması ve Eleştirel Söylem Analizi. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(1), 1-12.
  • Hatunoğlu, B.Y. ve Hatunoğlu, H. K. A. (2008). Gelişim Özellikleri. Eğitim Psikolojisi. 1.Baskı. Ankara: Grafiker Yayıncılık.
  • İnceoğlu, Y.G. & Çomak, N.A. (2009). Metin Çözümlemeleri. Ayrıntı Yayınları: İstanbul.
  • Koştaş, M. (1995). Üniversite Öğrencilerinde Dine Bakış. Ankara: TDV.
  • Kozinets, Robert V.; (2010), Netnography: Doing Ethnographic Research Online, First Edition, London: Sage Publications. Levent, L. (2015). Aile. Diyanet Yayınları: Ankara.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (M. Bürün ve S.B. Demir, Çev. Ed.). Pegem Akademi: Ankara.
  • Sarıtaş, E. & Barutçu, S. (2020). Öğretimde Dijital Dönüşüm ve Öğrencilerin Çevrimiçi Öğrenmeye Hazırbulunuşluğu: Pandemi Döneminde Pamukkale Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 11(1), 5-22.
  • Stoletov, V.N - KON, İ.S - Zamaşin, Y.A - Blyahman, L.S - Poşatayev, V.V - Volkov, G.N, Toplum ve Gençlik, Çeviren: Şükrü Keleş, Konuk Yayınları: İstanbul.
  • Tümer, U. (2020). Kuşaklararası Çatışma Bağlamında Gençlerin Yaşlılara Eleştirel Bakışı: Bir Örneklem, Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(16), 1156-1182.
  • Ünlü, Z. (2017). Uygulamalı Dilbilim Araştırmalarında Temellendirilmiş Kuram Metodu. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 35(2), 52-66.
  • Van Dijk, T.A. (2006). Ideology And Discourse Analysis. Journal of Political Ideologies. (11) 2. 115-140.
  • Yıldız, M.A. (2020). Bir Kriz Durumu: Pandemi (Covid-19) Günlerinde Ruh Sağlığımızı Korumak, Stres Ve Kaygıyla Baş Etme. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi. 10 (2) 7-25.
  • Elektronik Kaynaklar URL-1 https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Genclik-2020-37242 (Erişim Tarihi: 30.12.2021)
  • URL-2 https://twitter.com/drfahrettinkoca/status/1446871200769134600 (Erişim Tarihi: 24.12.2021)
  • URL-3 https://www.who.int/publications/m/item/weekly-operational-update-on-covid-19---20-november-2020 (Erişim Tarihi: 23.12.2021)
  • URL4https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/33696/148198.pdf?sequence=4&isAllowed=y. (Erişim Tarihi: 29.12.2021)
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hamdi Şahin 0000-0003-4582-5711

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2022
Kabul Tarihi 5 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin, H. (2022). Covid-19 Pandemisine Gençlerin Gözüyle Bakmak: Toplumsal Bağlar Bakımından Eleştirel Bir Söylem Analizi. Ahi Evran Akademi, 3(1), 102-114.