Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ACİL OBSTETRİK SAĞLIK HİZMETLERİNİN DAHA ETKİN VERİLMESİNDE SİMÜLASYONA DAYALI EĞİTİMİN ROLÜ

Yıl 2020, Cilt: 53 Sayı: 1, 68 - 72, 31.03.2020
https://doi.org/10.20492/aeahtd.593491

Öz

Günümüzde teknolojide yaşanan gelişmelerin öncülüğünde sağlık
personellerinin alanlarında daha etkin olabilmesi için yeni öğrenme metotları
geliştirilmektedir. Bu metotlardan biri de simülasyon uygulamasıdır. Simülasyon
uygulaması, kişinin deneyim kazanmasını sağlayarak karşılaşacağı olası bir
durumda profesyonel bir şekilde vakaya müdahale etmesini sağlayan bir
uygulamadır. Acil obstetrik sağlık hizmeti; doğum ve postpartum dönemde meydana
gelen, anne ve bebek hayatını tehdit eden, acil müdahale gerektiren durumlarda
verilen hizmetlerdir. Bu hizmetlerin hızlı ve nitelikli müdahale ile anne ve
bebek sağlığını koruyarak verilebilmesi için simülasyonun obstetride yaygın
kullanılması önemli bir unsurdur. Simülasyon eğitimi, multidisipliner bir
yaklaşımla obstetrik acil vakalara etkili müdahale becerisini artırarak bu
konudaki bilgi düzeyini geliştirir. G
erçek vakaları riske atmadan güvenli bir ortamda
bireysel becerileri, bilgi ve tutum ile bütünleştirerek uygulamaları öğrenme ve
tekrar etme olanağı sağlar. Böylece, klinik karar verme, öz-yeterlilik,
kliniksel iletişim becerileri ile kendine güven düzeyinde iyileşmeye ve
anksiyete düzeyinde ise azalmaya olanak sağlanır. Ayrıca, simülasyon eğitimi ile obstetrik bir
komplikasyonda olayın etyopatogenezi ve yönetimde kullanılan tekniklerin
etkinliği de araştırılır. Günümüzde simülasyon eğitimi; servikal dilatasyonun
değerlendirilmesi, amniosentez, doğum, makat doğum ve omuz distosisinin
yönetimi, umbilikal kord prolapsusu, sezaryen, eklampsi, postpartum kanama,
maternal kardiyak arrest gibi acil obstetrik durumların yönetiminde yaygın
olarak kullanılmaktadır. Bu derlemenin amacı ilgili literatür incelenerek, acil
obstetrik sağlık hizmetlerinin daha etkin verilmesinde simülasyona dayalı
eğitimin rolünü ortaya koymaktır.

Kaynakça

  • 1.) Gündoğdu H, Dikmen Y. Hemşirelik eğitiminde simülasyon: sanal gerçeklik ve haptik sistemler. J hum rhythm. 2017; 3(4):172-76.
  • 2.) Şendir M. Kadın sağlığı hemşireliği eğitiminde simulasyon kullanımı. F.N. Hem. Derg. 2013; 21(3):205-12.
  • 3.) Körükcü Ö, Kabukcuoğlu K. Obstetrik acile yönelik beceri geliştirmede etkin bir yöntem: simülasyon temelli eğitim. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2016; 5(4):38-43.
  • 4.) Göriş S, Bilgi N, Bayındır SK. Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2014; 4(2):25-9.
  • 5.) Bracco F, Masini M, Tonetti GD et al. Adaptation of non-technical skills behavioural markers for delivery room simulation. BMC Pregnancy and Childbirth. 2017; 17(1):89. doi: 10.1186/s12884-017-1274-z
  • 6.) Göncü S, Yazıcı S. Acil obstetride yoğun bakım gerektiren durumlar. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi. 2016; 20(2):103-7.
  • 7.) Göktolga Ü, Demir B. Kadın doğum kliniğinde simulasyon. J Turk Soc Obstet Gynecol. 2010; 7(4):256- 61.
  • 8.) Deering S, Rowland J. Obstetric emergency simulation. Semin Perinatol. 2013; 37(3):179-88. doi: 10.1053/j.semperi.2013.02.010
  • 9.) Erkalp K, Abut FYÇ, Kitapçıoğlu D ve ark. Anesteziyoloji ve reanimasyon uzmanlık öğrencilerinin simülasyon eğitimleri: dört yıllık simmerk® deneyimi. GKDA Derg. 2013; 19(1):23-30.
  • 10.) Edeer AD, Sarıkaya A. Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı ve simülasyon tipleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2015; 12(2):121-5.
  • 11.) Sørensen JL, Navne LE, Martin HM et al. Clarifying the learning experiences of healthcare professionals with in situ and off-site simulation-based medical education: a qualitative study. BMJ Open. 2015; 5:e008345. doi:10.1136/bmjopen-2015-008345
  • 12.) Perkins GD. Simulation in resuscitation training. Resuscitation. 2007; 73:202-11. doi: 10.1016/j.resuscitation.2007.01.005
  • 13.) Merién AER, Van de Ven J, Mol BW, Houterman S, Oei SG. Multidisciplinary team training in a simulation setting for acute obstetric emergencies: a systematic review. Obstet Gynecol. 2010; 115(5):1021–31. doi: 10.1097/AOG.0b013e3181d9f4cd
  • 14.) Durmaz A, Elem E, Unutkan A, Keskin N. Simülasyonun normal doğum becerilerine ve öz-yeterlilik düzeylerine etkisi. Journal of Current Researches on Health Sector. 2017; 7(2):41-52. doi: 10.26579/jocrehes_7.2.4
  • 15.) Arafeh JMR. Update simulation-based training. J Perinat Neonatal Nurs. 2017; 31(4):286-9. doi: 10.1097/JPN.0000000000000288
  • 16.) Maskálová E, Urbanová E, Bašková M, Kvaltínyová E. Experience of lecturers with simulation training in midwifery education in Slovakia. Midwifery. 2018; 59:1-3. doi: 10.1016/j.midw.2018.01.001
  • 17.) Ameh CA, Broek NVD. Making it happen: training health-care providers in emergency obstetric and newborn care. Best Practice & Research Clinical Obstetrics and Gynaecology. 2015; 29:1077-91. doi: 10.1016/j.bpobgyn.2015.03.019
  • 18.) To WW. Training in emergency obstetric skills: is it evidence based? Hong Kong Med J. 2011; 17:141-6.
  • 19.) Ven JVD, Fransen AF, Schuit E, Heimel PJVR, Mol BW, Oei SG. Does the effect of one-day simulation team training in obstetric emergencies decline within one year? A post-hoc analysis of a multicentre cluster randomised controlled trial. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 2017; 216:79-84. doi: 10.1016/j.ejogrb.2017.07.020
  • 20.) Sarı D, Erdem H. Hemşirelik eğitiminde yüksek gerçekli simülasyon kullanımı: literatür incelemesi. Journal of Human Sciences. 2017; 14(4):3690-707.
  • 21.) Fritz J, Walker DM, Cohen S, Angeles G, Lamadrid-Figueroa H. Can a simulation-based training program impact the use of evidence based routine practices at birth? Results of a hospital-based cluster randomized trial in Mexico. PLoS ONE. 2017; 12(3):e0172623. doi: 10.1371/journal.pone.0172623
  • 22.) Cornthwaite K, Alvarez M, Siassakos D. Team training for safer birth. Best Practice & Research Clinical Obstetrics and Gynaecology. 2015; 29(8):1044-57. doi: 10.1016/j.bpobgyn.2015.03.020
  • 23.) Fanning RM, Gaba DM. The role of debriefing in simulation-based learning. Simul Healthc. 2007; 2(2):115-25. doi: 10.1097/SIH.0b013e3180315539
  • 24.) Güven EO, Akyol TN. Endoürolojide simülasyon. Endoüroloji Bülteni. 2016; 8:4-8.
  • 25.) Kurupa V, Mateia V, Rayb J. Role of in-situ simulation for training in healthcare: opportunities and challenges. Curr Opin Anaesthesiol. 2017; 30(6):755-60. doi: 10.1097/ACO.0000000000000514
  • 26.) Goffman D, Colleen L, Bernstein PS. Simulation in maternal–fetal medicine: making a case for the need. Semin Perinatol. 2013; 37:140–2. doi: 10.1053/j.semperi.2013.02.002
  • 27.) Tavşanlı NG, Kosova F, Bolsoy N ve ark. Tam donanımlı doğum simulasyon sisteminin öğrencilerin ders başarısına ve problem çözme yeteneklerine etkisinin değerlendirilmesi. CBU-SBED. 2018; 5(2):22-7.
  • 28.) Çalım Sİ, Öztürk E. Ebelik beceri eğitiminde simülasyon kullanımı: sistematik derleme. Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Dergisi. 2018; 12:143-68. doi: 10.17367/JACSD.2018.1.3
  • 29.) Phipps MG, Lindquist DG, McConaughey E, O'Brien JA, Raker CA, Paglia MJ. Outcomes from a labor and delivery team training program with simulation component. Am J Obstet Gynecol. 2012; 206(1):3-9. doi: 10.1016/j.ajog.2011.06.046
  • 30.) Esinler İ, Beishenova D, Akyol D, Önderoğlu L. Umblikal kord prolapsusu: maternal ve fetal sonuçlar. Türk Jinekoloji ve Obstetrik Derneği Dergisi. 2005; 2(3):192-6.
  • 31.) Bayık RN. Umbilikal Kord Prolapsusu ve Yönetimi. Turkiye Klinikleri J Gynecol Obst-Special Topics. 2016; 9(4):34-8.
  • 32.) Rajakumar C, Garber A, Rao PM, Rousseau G, Dumitrascu GA, Posner GD. Umbilical cord prolapse in a labouring patient: a multidisciplinary and interprofessional simulation scenario. Cureus. 2017; 9(9):e1692. doi: 10.7759/cureus.1692
  • 33.) Moni S, Lee C, Goffman D. Shoulder dystocia: quality, safety, and risk management considerations. Clinical Obstetrics and Gynecology. 2016; 59(4):841-52. doi: 10.1097/GRF.0000000000000228
  • 34.) Kordi M, Erfanian F, Fakari FR, Dastfan F, Nejad KS. The comparison the effect of training by means of simulation and oral method on midwives’ skill in management of shoulder dystocia. J Edu Health Promot. 2017; 6(50):1-6. doi: 10.4103/jehp.jehp_115_15
  • 35.) Tokmak A, Tekin ÖM, Özcan KN, Erkaya S. Vajinal doğumun korkulan komplikasyonu: omuz distosisi. Jinekoloji-Obstetrik ve Neonatoloji Tıp Dergisi. 2016; 13(4):176-83.
  • 36.) Crofts JF, Attilakos G, Read M, Sibanda T, Draycotta TJ. Shoulder dystocia training using a new birth training mannequin. BJOG. 2005; 112(7):997-9. doi: 10.1111/j.1471-0528.2005.00559.x
  • 37.) Shaddeau AK, Deering S. Simulation and shoulder dystocia. Clin Obstet Gynecol. 2016; 59(4):853-8. doi: 10.1097/GRF.0000000000000238
  • 38.) Michelotti F, Flatley C, Kumar S. Impact of shoulder dystocia, stratified by type of manoeuvre, on severe neonatal outcome and maternal morbidity. Aust N Z J Obstet Gynaecol. 2018; 58(3):298-305. doi: 10.1111/ajo.12718
  • 39.) Vellanki VS, Gillellamudi SB. Teaching surgical skills in obstetrics using a cesarean section simulator–bringing simulation to life. Adv Med Educ and Pract. 2010; 1:85-8. doi: 10.2147/AMEP.S14807
  • 40.) Litani Y, Tsudaa H, Ito Y et al. Simulation training is useful for shortening the decision-to-delivery interval in cases of emergent cesarean section. J Matern Fetal Neonatal Med. 2018; 31(23):3128-32. doi: 10.1080/14767058.2017
  • 41.) Phillippi JC, Buxton M, Overstreet M. Interprofessional simulation of a retained placenta and postpartum hemorrhage. Nurse Educ Pract. 2015; 15(4):333-8. doi: 10.1016/j.nepr.2015.02.001
  • 42.) Kaya B, Sezer S. Postpartum kanamanın önlenmesi ve yönetimi. İKSST Derg. 2017; 9(2):79-85. doi:10.5222/iksst.2017.079
  • 43.) De Melo BCP, Falbo AR, Muijtjens AMM, Van Der Vleuten CPM, Van Merriënboer JJG. The use of instructional design guidelines to increase effectiveness of postpartum hemorrhage simulation training. Int J Gynecol Obstet. 2017; 137(1):99-105. doi: 10.1002/ijgo.12084
  • 44.) Marshall NE, Vanderhoeven J, Eden KB, Segel SY, Guise JM. Impact of simulation and team training on postpartum hemorrhage management in non-academic centers. J Matern Fetal Neonatal Med. 2015; 28(5):495–9. doi: 10.3109/14767058.2014.923393

THE ROLE OF SIMULATION BASED EDUCATION IN A MORE EFFECTİVE EMERGENCY OBSTETRIC HEALTH SERVICES

Yıl 2020, Cilt: 53 Sayı: 1, 68 - 72, 31.03.2020
https://doi.org/10.20492/aeahtd.593491

Öz

Nowadays, new
learning methods are developed in order to be more effective in the fields of
health personnel under the leadership of the developments in technology. One of
these methods is simulation application. Simulation application allows the
person to gain experience and to intervene professionally in a possible
situation. Emergency obstetric health services are emergency intervention that
is maternal and infant life-threatening in birth and postpartum period. The use
of simulation in obstetric is an important element in order to provide these
services with fast and qualified intervention while maintaining maternal and
infant health. Simulation training enhances the level of knowledge on this
subject by increasing the ability of effective intervention to obstetric
emergency cases with a multidisciplinary approach. It creates a safe ambiance
without risking real cases and integrates individual skills, knowledge,
attitudes and provides the opportunity to learn and repeat applications. Thus;
clinical decision making, self-efficacy, clinical communication skills with
self-confidence level improves and anxiety level decreases. Furthermore, the
etiopathogenesis of the event in obstetric complication and the effectiveness
of the techniques used in their management are investigated with a simulation
training. Nowadays simulation training; evaluation of cervical dilatation,
amniocentesis, birth, breech delivery and management of shoulder dystocia,
umbilical cord prolapse, caesarean section, eclampsia, postpartum hemorrhage,
maternal cardiac arrest is widely used in the management of emergency obstetric
conditions. The aim of this review is to examine the relevant literature and to
reveal the role of simulation based education in a more effective emergency
obstetric health services.

Kaynakça

  • 1.) Gündoğdu H, Dikmen Y. Hemşirelik eğitiminde simülasyon: sanal gerçeklik ve haptik sistemler. J hum rhythm. 2017; 3(4):172-76.
  • 2.) Şendir M. Kadın sağlığı hemşireliği eğitiminde simulasyon kullanımı. F.N. Hem. Derg. 2013; 21(3):205-12.
  • 3.) Körükcü Ö, Kabukcuoğlu K. Obstetrik acile yönelik beceri geliştirmede etkin bir yöntem: simülasyon temelli eğitim. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2016; 5(4):38-43.
  • 4.) Göriş S, Bilgi N, Bayındır SK. Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2014; 4(2):25-9.
  • 5.) Bracco F, Masini M, Tonetti GD et al. Adaptation of non-technical skills behavioural markers for delivery room simulation. BMC Pregnancy and Childbirth. 2017; 17(1):89. doi: 10.1186/s12884-017-1274-z
  • 6.) Göncü S, Yazıcı S. Acil obstetride yoğun bakım gerektiren durumlar. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi. 2016; 20(2):103-7.
  • 7.) Göktolga Ü, Demir B. Kadın doğum kliniğinde simulasyon. J Turk Soc Obstet Gynecol. 2010; 7(4):256- 61.
  • 8.) Deering S, Rowland J. Obstetric emergency simulation. Semin Perinatol. 2013; 37(3):179-88. doi: 10.1053/j.semperi.2013.02.010
  • 9.) Erkalp K, Abut FYÇ, Kitapçıoğlu D ve ark. Anesteziyoloji ve reanimasyon uzmanlık öğrencilerinin simülasyon eğitimleri: dört yıllık simmerk® deneyimi. GKDA Derg. 2013; 19(1):23-30.
  • 10.) Edeer AD, Sarıkaya A. Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı ve simülasyon tipleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2015; 12(2):121-5.
  • 11.) Sørensen JL, Navne LE, Martin HM et al. Clarifying the learning experiences of healthcare professionals with in situ and off-site simulation-based medical education: a qualitative study. BMJ Open. 2015; 5:e008345. doi:10.1136/bmjopen-2015-008345
  • 12.) Perkins GD. Simulation in resuscitation training. Resuscitation. 2007; 73:202-11. doi: 10.1016/j.resuscitation.2007.01.005
  • 13.) Merién AER, Van de Ven J, Mol BW, Houterman S, Oei SG. Multidisciplinary team training in a simulation setting for acute obstetric emergencies: a systematic review. Obstet Gynecol. 2010; 115(5):1021–31. doi: 10.1097/AOG.0b013e3181d9f4cd
  • 14.) Durmaz A, Elem E, Unutkan A, Keskin N. Simülasyonun normal doğum becerilerine ve öz-yeterlilik düzeylerine etkisi. Journal of Current Researches on Health Sector. 2017; 7(2):41-52. doi: 10.26579/jocrehes_7.2.4
  • 15.) Arafeh JMR. Update simulation-based training. J Perinat Neonatal Nurs. 2017; 31(4):286-9. doi: 10.1097/JPN.0000000000000288
  • 16.) Maskálová E, Urbanová E, Bašková M, Kvaltínyová E. Experience of lecturers with simulation training in midwifery education in Slovakia. Midwifery. 2018; 59:1-3. doi: 10.1016/j.midw.2018.01.001
  • 17.) Ameh CA, Broek NVD. Making it happen: training health-care providers in emergency obstetric and newborn care. Best Practice & Research Clinical Obstetrics and Gynaecology. 2015; 29:1077-91. doi: 10.1016/j.bpobgyn.2015.03.019
  • 18.) To WW. Training in emergency obstetric skills: is it evidence based? Hong Kong Med J. 2011; 17:141-6.
  • 19.) Ven JVD, Fransen AF, Schuit E, Heimel PJVR, Mol BW, Oei SG. Does the effect of one-day simulation team training in obstetric emergencies decline within one year? A post-hoc analysis of a multicentre cluster randomised controlled trial. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 2017; 216:79-84. doi: 10.1016/j.ejogrb.2017.07.020
  • 20.) Sarı D, Erdem H. Hemşirelik eğitiminde yüksek gerçekli simülasyon kullanımı: literatür incelemesi. Journal of Human Sciences. 2017; 14(4):3690-707.
  • 21.) Fritz J, Walker DM, Cohen S, Angeles G, Lamadrid-Figueroa H. Can a simulation-based training program impact the use of evidence based routine practices at birth? Results of a hospital-based cluster randomized trial in Mexico. PLoS ONE. 2017; 12(3):e0172623. doi: 10.1371/journal.pone.0172623
  • 22.) Cornthwaite K, Alvarez M, Siassakos D. Team training for safer birth. Best Practice & Research Clinical Obstetrics and Gynaecology. 2015; 29(8):1044-57. doi: 10.1016/j.bpobgyn.2015.03.020
  • 23.) Fanning RM, Gaba DM. The role of debriefing in simulation-based learning. Simul Healthc. 2007; 2(2):115-25. doi: 10.1097/SIH.0b013e3180315539
  • 24.) Güven EO, Akyol TN. Endoürolojide simülasyon. Endoüroloji Bülteni. 2016; 8:4-8.
  • 25.) Kurupa V, Mateia V, Rayb J. Role of in-situ simulation for training in healthcare: opportunities and challenges. Curr Opin Anaesthesiol. 2017; 30(6):755-60. doi: 10.1097/ACO.0000000000000514
  • 26.) Goffman D, Colleen L, Bernstein PS. Simulation in maternal–fetal medicine: making a case for the need. Semin Perinatol. 2013; 37:140–2. doi: 10.1053/j.semperi.2013.02.002
  • 27.) Tavşanlı NG, Kosova F, Bolsoy N ve ark. Tam donanımlı doğum simulasyon sisteminin öğrencilerin ders başarısına ve problem çözme yeteneklerine etkisinin değerlendirilmesi. CBU-SBED. 2018; 5(2):22-7.
  • 28.) Çalım Sİ, Öztürk E. Ebelik beceri eğitiminde simülasyon kullanımı: sistematik derleme. Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Dergisi. 2018; 12:143-68. doi: 10.17367/JACSD.2018.1.3
  • 29.) Phipps MG, Lindquist DG, McConaughey E, O'Brien JA, Raker CA, Paglia MJ. Outcomes from a labor and delivery team training program with simulation component. Am J Obstet Gynecol. 2012; 206(1):3-9. doi: 10.1016/j.ajog.2011.06.046
  • 30.) Esinler İ, Beishenova D, Akyol D, Önderoğlu L. Umblikal kord prolapsusu: maternal ve fetal sonuçlar. Türk Jinekoloji ve Obstetrik Derneği Dergisi. 2005; 2(3):192-6.
  • 31.) Bayık RN. Umbilikal Kord Prolapsusu ve Yönetimi. Turkiye Klinikleri J Gynecol Obst-Special Topics. 2016; 9(4):34-8.
  • 32.) Rajakumar C, Garber A, Rao PM, Rousseau G, Dumitrascu GA, Posner GD. Umbilical cord prolapse in a labouring patient: a multidisciplinary and interprofessional simulation scenario. Cureus. 2017; 9(9):e1692. doi: 10.7759/cureus.1692
  • 33.) Moni S, Lee C, Goffman D. Shoulder dystocia: quality, safety, and risk management considerations. Clinical Obstetrics and Gynecology. 2016; 59(4):841-52. doi: 10.1097/GRF.0000000000000228
  • 34.) Kordi M, Erfanian F, Fakari FR, Dastfan F, Nejad KS. The comparison the effect of training by means of simulation and oral method on midwives’ skill in management of shoulder dystocia. J Edu Health Promot. 2017; 6(50):1-6. doi: 10.4103/jehp.jehp_115_15
  • 35.) Tokmak A, Tekin ÖM, Özcan KN, Erkaya S. Vajinal doğumun korkulan komplikasyonu: omuz distosisi. Jinekoloji-Obstetrik ve Neonatoloji Tıp Dergisi. 2016; 13(4):176-83.
  • 36.) Crofts JF, Attilakos G, Read M, Sibanda T, Draycotta TJ. Shoulder dystocia training using a new birth training mannequin. BJOG. 2005; 112(7):997-9. doi: 10.1111/j.1471-0528.2005.00559.x
  • 37.) Shaddeau AK, Deering S. Simulation and shoulder dystocia. Clin Obstet Gynecol. 2016; 59(4):853-8. doi: 10.1097/GRF.0000000000000238
  • 38.) Michelotti F, Flatley C, Kumar S. Impact of shoulder dystocia, stratified by type of manoeuvre, on severe neonatal outcome and maternal morbidity. Aust N Z J Obstet Gynaecol. 2018; 58(3):298-305. doi: 10.1111/ajo.12718
  • 39.) Vellanki VS, Gillellamudi SB. Teaching surgical skills in obstetrics using a cesarean section simulator–bringing simulation to life. Adv Med Educ and Pract. 2010; 1:85-8. doi: 10.2147/AMEP.S14807
  • 40.) Litani Y, Tsudaa H, Ito Y et al. Simulation training is useful for shortening the decision-to-delivery interval in cases of emergent cesarean section. J Matern Fetal Neonatal Med. 2018; 31(23):3128-32. doi: 10.1080/14767058.2017
  • 41.) Phillippi JC, Buxton M, Overstreet M. Interprofessional simulation of a retained placenta and postpartum hemorrhage. Nurse Educ Pract. 2015; 15(4):333-8. doi: 10.1016/j.nepr.2015.02.001
  • 42.) Kaya B, Sezer S. Postpartum kanamanın önlenmesi ve yönetimi. İKSST Derg. 2017; 9(2):79-85. doi:10.5222/iksst.2017.079
  • 43.) De Melo BCP, Falbo AR, Muijtjens AMM, Van Der Vleuten CPM, Van Merriënboer JJG. The use of instructional design guidelines to increase effectiveness of postpartum hemorrhage simulation training. Int J Gynecol Obstet. 2017; 137(1):99-105. doi: 10.1002/ijgo.12084
  • 44.) Marshall NE, Vanderhoeven J, Eden KB, Segel SY, Guise JM. Impact of simulation and team training on postpartum hemorrhage management in non-academic centers. J Matern Fetal Neonatal Med. 2015; 28(5):495–9. doi: 10.3109/14767058.2014.923393
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Yasemin Öztürk 0000-0001-5028-4636

Nebahat Özerdoğan 0000-0003-1322-046X

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 53 Sayı: 1

Kaynak Göster

AMA Öztürk Y, Özerdoğan N. ACİL OBSTETRİK SAĞLIK HİZMETLERİNİN DAHA ETKİN VERİLMESİNDE SİMÜLASYONA DAYALI EĞİTİMİN ROLÜ. Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi. Mart 2020;53(1):68-72. doi:10.20492/aeahtd.593491