Günümüzde teknolojide yaşanan gelişmelerin öncülüğünde sağlık
personellerinin alanlarında daha etkin olabilmesi için yeni öğrenme metotları
geliştirilmektedir. Bu metotlardan biri de simülasyon uygulamasıdır. Simülasyon
uygulaması, kişinin deneyim kazanmasını sağlayarak karşılaşacağı olası bir
durumda profesyonel bir şekilde vakaya müdahale etmesini sağlayan bir
uygulamadır. Acil obstetrik sağlık hizmeti; doğum ve postpartum dönemde meydana
gelen, anne ve bebek hayatını tehdit eden, acil müdahale gerektiren durumlarda
verilen hizmetlerdir. Bu hizmetlerin hızlı ve nitelikli müdahale ile anne ve
bebek sağlığını koruyarak verilebilmesi için simülasyonun obstetride yaygın
kullanılması önemli bir unsurdur. Simülasyon eğitimi, multidisipliner bir
yaklaşımla obstetrik acil vakalara etkili müdahale becerisini artırarak bu
konudaki bilgi düzeyini geliştirir. Gerçek vakaları riske atmadan güvenli bir ortamda
bireysel becerileri, bilgi ve tutum ile bütünleştirerek uygulamaları öğrenme ve
tekrar etme olanağı sağlar. Böylece, klinik karar verme, öz-yeterlilik,
kliniksel iletişim becerileri ile kendine güven düzeyinde iyileşmeye ve
anksiyete düzeyinde ise azalmaya olanak sağlanır. Ayrıca, simülasyon eğitimi ile obstetrik bir
komplikasyonda olayın etyopatogenezi ve yönetimde kullanılan tekniklerin
etkinliği de araştırılır. Günümüzde simülasyon eğitimi; servikal dilatasyonun
değerlendirilmesi, amniosentez, doğum, makat doğum ve omuz distosisinin
yönetimi, umbilikal kord prolapsusu, sezaryen, eklampsi, postpartum kanama,
maternal kardiyak arrest gibi acil obstetrik durumların yönetiminde yaygın
olarak kullanılmaktadır. Bu derlemenin amacı ilgili literatür incelenerek, acil
obstetrik sağlık hizmetlerinin daha etkin verilmesinde simülasyona dayalı
eğitimin rolünü ortaya koymaktır.
Nowadays, new
learning methods are developed in order to be more effective in the fields of
health personnel under the leadership of the developments in technology. One of
these methods is simulation application. Simulation application allows the
person to gain experience and to intervene professionally in a possible
situation. Emergency obstetric health services are emergency intervention that
is maternal and infant life-threatening in birth and postpartum period. The use
of simulation in obstetric is an important element in order to provide these
services with fast and qualified intervention while maintaining maternal and
infant health. Simulation training enhances the level of knowledge on this
subject by increasing the ability of effective intervention to obstetric
emergency cases with a multidisciplinary approach. It creates a safe ambiance
without risking real cases and integrates individual skills, knowledge,
attitudes and provides the opportunity to learn and repeat applications. Thus;
clinical decision making, self-efficacy, clinical communication skills with
self-confidence level improves and anxiety level decreases. Furthermore, the
etiopathogenesis of the event in obstetric complication and the effectiveness
of the techniques used in their management are investigated with a simulation
training. Nowadays simulation training; evaluation of cervical dilatation,
amniocentesis, birth, breech delivery and management of shoulder dystocia,
umbilical cord prolapse, caesarean section, eclampsia, postpartum hemorrhage,
maternal cardiac arrest is widely used in the management of emergency obstetric
conditions. The aim of this review is to examine the relevant literature and to
reveal the role of simulation based education in a more effective emergency
obstetric health services.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2020 |
Gönderilme Tarihi | 18 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 53 Sayı: 1 |