Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Öğrenim Gören Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Hukuk Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2021, , 341 - 359, 31.03.2021
https://doi.org/10.31592/aeusbed.834389

Öz

Araştırmanın amacı, Türkiye’de öğrenim gören Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının hukuk okuryazarlık düzeylerini belirlemektir. Araştırma, karma yöntemlerden birisi olan yakınsayan paralel deseni ile oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemini oransız küme örnekleme yolu ile seçilen 2016-2017 Eğitim Öğretim Yılında Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 610 3. sınıf öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel boyutunda yer alan çalışma grubu ise amaçlı rastgele örneklem yolu ile belirlenmiştir. Bu bağlamda araştırmada yer alan 12 üniversitenin her birinden bir kadın ve bir erkek olmak üzere toplam 24 Sosyal Bilgiler öğretmen adayı katılımcı olarak belirlenmiştir. Araştırmada nicel veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen hukuk okuryazarlık ölçeği ve hukuk okuryazarlık bilgi testi kullanılmıştır. Nitel veri toplama aracı olarak ise araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının hukuk okuryazarlık bilgi, tutum ve davranış düzeylerinin orta düzeyde yer aldığı; hukuk okuryazarlık bilgi düzeylerinin erkek öğretmen adaylarının lehine anlamlı bir fark gösterdiği; hukuki süreç yaşamış olma değişkenine göre hukuki süreç yaşayan öğretmen adaylarının hukuk okuryazarlık bilgi, tutum ve davranışlarının daha yüksek düzeyde olduğu; öğretmen adaylarının birçoğunun Sosyal Bilgiler dersi kapsamında hukuk konularının öğretiminde kendilerini yeterli görmedikleri ve hukuk öğrenimini uygulamaya dayalı ve sosyal yaşam ile birleştirilmiş olarak almak istedikleri sonuçlarına ulaşılmıştır.

Destekleyen Kurum

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri

Proje Numarası

16/152

Kaynakça

  • Addis Ababa University. (n.d.). Legal literacy, rights advice and information for people. Retrieved from http://www.aau.edu.et/humanrights/index.php/project/legal-literacy-rights-advice-informatio
  • Aydın, O. G. (2015). Gelecekten geleneğe Türkiye’de hukuk eğitimi. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, 6(21), 621-656. Erişim adresi http://www.taa.gov.tr/indir/gelenekten-gelecege-turkiyede-hukuk-egitimi-bWFrYWxlfDA0OTkyLTc2NzQyLWJlNzQwLTk3ZGI2LnBkZnw2ODc/
  • Bakır, K. (2014). Demokratik eğitim: Jonh Dewey’in eğitim felsefesi üzerine (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Kara 0000-0003-1585-0000

Zafer Tangülü 0000-0003-1596-442X

Proje Numarası 16/152
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kara, H., & Tangülü, Z. (2021). Türkiye’de Öğrenim Gören Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Hukuk Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 341-359. https://doi.org/10.31592/aeusbed.834389