Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

An Evaluation of Marketing Communications Ethics in the Digital Age

Yıl 2022, , 52 - 66, 29.03.2022
https://doi.org/10.31592/aeusbed.980897

Öz

The activities carried out in marketing communications, which is one of the sectors most affected by digitalization, are forming a digital footprint beyond being a simple message and communication effort. This leads to a process that directly or indirectly affects consumers in varying intensities. For this reason, if an ethical weakness occurs at any point in the process in question, it is not possible for the consumer to be unaffected. As a result of the changes in consumers and consumer behavior, brand-customer interaction has evolved towards a different dimension. Customers are now, directing the marketing communication process as a result of the acceptance of user-generated contents as a reference by the majority of customers and also because these contents are affecting consumer behavior, Studies show that consumers especially boycott brands that do not or can not protect personal data. That the weaknesses of brands continue in terms of ethics, especially in data security, can reveal consumer cynicism and cynical consumers in the long run. Within the scope of the study, a perspective is presented within the framework of transparency and data security, taking into account the changing consumer phenomenon regarding ethics in marketing communications in the digital age.

Kaynakça

  • Akçay, G. ve Özdemir, E. (2019). Bazen aldatılmış hissine kapılıyor muyuz? tüketici sinizmi ve sinik tüketici davranışları. R. Altunışık (Ed.). Tüketimin 1001 hali içinde (ss.221-237). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Aksoy, T. (2017). Efsaneler ve gerçekler, pazarlama nasıl yapılır? İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.
  • Armstrong, G., Kotler, P., Trifts, V., Buchwitz, L. A. and Gaudet, D. (2016). Marketing: an introduction. New Jersey: Pearson.
  • Aydın, İ. P. (1998). Yönetsel mesleki ve örgütsel etik. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Bağcı, H. (2009). Sosyal mühendislik ve denetim. Denetişim, (1), 42-51.
  • Binark, M. ve Bayraktutan, G. (2013). Ayın karanlık yüzü yeni medya ve etik. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Bucaro, F. (2007). When what matters most is not your bottom line. https://www.frankbucaro.com/wp-content/uploads/2013/09/When-What-Matters-Most-is-NOT-Your-Bottom-Line.pdf adresinden 10.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Erol, G. (2012). İletişim ve etik. İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Fisk, P. (2009). İş dehası. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Foster, C. (2019). Hiper-bağlı bir dünyada itibar stratejisi ve analitiği. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Gökalp, N. (2017). Yaşlılık ve etik. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 209-219.
  • Hollender, J. and Breen, B. (2012). Sorumluluk devrimi. İstanbul: Ekoiq Kitaplığı.
  • İda. (2020). Dijital iletişimde etik ilkeler kılavuzu. https://www.ida.org.tr/dijital-iletisimde-etik-ilkeler-kilavuzu adresinden 20.04.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • İda. (2017). ICCO global zirvesi 2017’de etik davranışlar konusunda Helsinki deklarasyonu ilan edildi. https://www.ida.org.tr/4504/ adresinden 15.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Kaspersky. (2021). Gerçek zamanlı siber tehdit haritası. https://cybermap.kaspersky.com/tr adresinden 23.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Kaspersky, E. (2021). Hakkımızda. www.kaspersky.com.tr adresinden 10.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Kaya, İ. (2010). Pazarlama bi' tanedir. İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Kotler, P. and Caslione, J. A. (2011). Kaos yönetimi çalkantılar çağında yönetim ve pazarlama. İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Levinson, J. C. and Horowitz, S. (2011). Yeni pazarlama kuralları. İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Marketing Türkiye. (2021). Araştırma: Türk halkı verisini çaldıran markayı affetmiyor!. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/arastirma-turk-halki-verisini-caldiran-markayi-affetmiyor/ adresinden 10.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Marketing Türkiye. (2020). Siber saldırıya uğrayan e-bebek.com yeniden açıldı. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/siber-saldiriya-ugrayan-e-bebek-com-yeniden-acildi/ adresinden 05.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Mavnacıoğlu, K. (2010). İnternette kullanıcıların oluşturduğu ve dağıttığı içeriklerin etik açıdan incelenmesi. M. Yağbasan (Ed.). Fırat üniversitesi iletişim fakültesi medya ve etik sempozyumu bildiriler kitabı içinde (ss. 63-72). Elazığ: Fırat Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Nart, S. (2019). Aşırı tüketimin bedeli? tüketimde sürdürülebilir yaşam tarzları. R. Altunışık (Ed.). Tüketimin 1001 hali içinde (ss. 163-177). İstanbul: Beta Yayınları.
  • NTV. (2021). Yemeksepeti'ne siber saldırı: önemli kullanıcı bilgileri çalındı. https://www.ntv.com.tr/teknoloji/yemeksepetine-siber-saldiri,ZKF1OyPIaUCXEonX0A2Mew adresinden 30.04.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Odabaşı, Y. ve Oyman, M. (2001). Pazarlama iletişimi yönetimi. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Özçifçi, V. (2020). Sosyal medyanın tüketicilerin satın alma niyeti üzerindeki etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 206-223.
  • Turan, S. ve Kobal, G. (2021). Şirketlerin yüzde 18'i hedef oldu! fidyeci hacker kabusu. https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/sirketlerin-yuzde-18i-hedef-oldu-birkac-saatte-dev-vurgun-41781351 adresinden 06.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Van Dyck, F. (2014). Yeni nesil reklamcılık. İstanbul: The Kitap.
  • Walker, R. (2010). Değişen tüketici kim. İstanbul: MediaCat Yayınları.

Dijital Çağda Pazarlama İletişimi Etiği Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2022, , 52 - 66, 29.03.2022
https://doi.org/10.31592/aeusbed.980897

Öz

Dijitalleşmenin en çok etkilediği sektörlerin başında gelen pazarlama iletişiminde gerçekleştirilen faaliyetler, basit bir mesaj iletme ve iletişim çabası olmanın ötesinde bir dijital ayak izidir. Bu da; tüketicileri değişen yoğunluklarda, dolaylı ya da doğrudan etkileyen bir sürece yol açmaktadır. Bu nedenle söz konusu sürecin herhangi bir noktasında etik zafiyet oluştuğu takdirde tüketicinin bundan etkilenmemesi mümkün olmamaktadır. Tüketicilerin ve tüketici davranışlarının değişmesi sonucu marka-müşteri etkileşimi, daha farklı bir boyuta doğru evrilmiştir. Kullanıcıların oluşturduğu içeriklerin; müşterilerin çoğunluğu tarafından referans olarak kabul edilmesi ve tüketici davranışlarını etkilemesi sonucu müşteriler, artık pazarlama iletişimi sürecini yönlendiren bir konuma gelmiştir. Yapılan araştırmalar, tüketicilerin özellikle kişisel verilerine sahip çıkmayan ve kişisel verileri koruyamayan markaları boykot ettiklerini göstermektedir. Markaların etik noktada, özellikle de veri güvenliği noktasında zafiyetlerinin devam etmesi, uzun vadede tüketici sinizmini ve sinik tüketicileri ortaya çıkarabilmektedir. Çalışma kapsamında; dijital çağda pazarlama iletişiminde etik konusuna ilişkin değişen tüketicisi olgusu da göz önüne alınarak, şeffaflık ve veri güvenliği çerçevesinde bir perspektif ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Akçay, G. ve Özdemir, E. (2019). Bazen aldatılmış hissine kapılıyor muyuz? tüketici sinizmi ve sinik tüketici davranışları. R. Altunışık (Ed.). Tüketimin 1001 hali içinde (ss.221-237). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Aksoy, T. (2017). Efsaneler ve gerçekler, pazarlama nasıl yapılır? İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.
  • Armstrong, G., Kotler, P., Trifts, V., Buchwitz, L. A. and Gaudet, D. (2016). Marketing: an introduction. New Jersey: Pearson.
  • Aydın, İ. P. (1998). Yönetsel mesleki ve örgütsel etik. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Bağcı, H. (2009). Sosyal mühendislik ve denetim. Denetişim, (1), 42-51.
  • Binark, M. ve Bayraktutan, G. (2013). Ayın karanlık yüzü yeni medya ve etik. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Bucaro, F. (2007). When what matters most is not your bottom line. https://www.frankbucaro.com/wp-content/uploads/2013/09/When-What-Matters-Most-is-NOT-Your-Bottom-Line.pdf adresinden 10.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Erol, G. (2012). İletişim ve etik. İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Fisk, P. (2009). İş dehası. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Foster, C. (2019). Hiper-bağlı bir dünyada itibar stratejisi ve analitiği. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Gökalp, N. (2017). Yaşlılık ve etik. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 209-219.
  • Hollender, J. and Breen, B. (2012). Sorumluluk devrimi. İstanbul: Ekoiq Kitaplığı.
  • İda. (2020). Dijital iletişimde etik ilkeler kılavuzu. https://www.ida.org.tr/dijital-iletisimde-etik-ilkeler-kilavuzu adresinden 20.04.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • İda. (2017). ICCO global zirvesi 2017’de etik davranışlar konusunda Helsinki deklarasyonu ilan edildi. https://www.ida.org.tr/4504/ adresinden 15.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Kaspersky. (2021). Gerçek zamanlı siber tehdit haritası. https://cybermap.kaspersky.com/tr adresinden 23.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Kaspersky, E. (2021). Hakkımızda. www.kaspersky.com.tr adresinden 10.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Kaya, İ. (2010). Pazarlama bi' tanedir. İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Kotler, P. and Caslione, J. A. (2011). Kaos yönetimi çalkantılar çağında yönetim ve pazarlama. İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Levinson, J. C. and Horowitz, S. (2011). Yeni pazarlama kuralları. İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Marketing Türkiye. (2021). Araştırma: Türk halkı verisini çaldıran markayı affetmiyor!. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/arastirma-turk-halki-verisini-caldiran-markayi-affetmiyor/ adresinden 10.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Marketing Türkiye. (2020). Siber saldırıya uğrayan e-bebek.com yeniden açıldı. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/siber-saldiriya-ugrayan-e-bebek-com-yeniden-acildi/ adresinden 05.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Mavnacıoğlu, K. (2010). İnternette kullanıcıların oluşturduğu ve dağıttığı içeriklerin etik açıdan incelenmesi. M. Yağbasan (Ed.). Fırat üniversitesi iletişim fakültesi medya ve etik sempozyumu bildiriler kitabı içinde (ss. 63-72). Elazığ: Fırat Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Nart, S. (2019). Aşırı tüketimin bedeli? tüketimde sürdürülebilir yaşam tarzları. R. Altunışık (Ed.). Tüketimin 1001 hali içinde (ss. 163-177). İstanbul: Beta Yayınları.
  • NTV. (2021). Yemeksepeti'ne siber saldırı: önemli kullanıcı bilgileri çalındı. https://www.ntv.com.tr/teknoloji/yemeksepetine-siber-saldiri,ZKF1OyPIaUCXEonX0A2Mew adresinden 30.04.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Odabaşı, Y. ve Oyman, M. (2001). Pazarlama iletişimi yönetimi. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Özçifçi, V. (2020). Sosyal medyanın tüketicilerin satın alma niyeti üzerindeki etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 206-223.
  • Turan, S. ve Kobal, G. (2021). Şirketlerin yüzde 18'i hedef oldu! fidyeci hacker kabusu. https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/sirketlerin-yuzde-18i-hedef-oldu-birkac-saatte-dev-vurgun-41781351 adresinden 06.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Van Dyck, F. (2014). Yeni nesil reklamcılık. İstanbul: The Kitap.
  • Walker, R. (2010). Değişen tüketici kim. İstanbul: MediaCat Yayınları.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Korhan Mavnacıoğlu 0000-0002-7204-3945

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 10 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Mavnacıoğlu, K. (2022). Dijital Çağda Pazarlama İletişimi Etiği Üzerine Bir Değerlendirme. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 52-66. https://doi.org/10.31592/aeusbed.980897