The aim of this study was to determine the mediating role of academic motivation in the relationship between attachment styles and life satisfaction. The sample comprised 352 participants [232 (65.9%) female, 120 (34.1%) male]. The ages of participants ranged from 15 to 33 years [Mage = 20.91, SD = 1.85]. According to the results of correlation analysis, there were significant correlations found between attachment styles, academic motivation and life satisfaction. Mediating test results revealed that academic motivation had a full mediating role in the correlations between secure and avoidant attachment styles with life satisfaction. Analyses of the anxious-ambivalent attachment style determined academic motivation had a partial mediating role. The research results offer empirical findings for both clinical and educational practice.
Attachment styles, academic motivation, life satisfaction, mediation analysis
Bu çalışmanın amacı bağlanma stillerinin yaşam doyumu ile olan ilişkisinde akademik güdülenmenin aracı rolünün belirlenmesidir. Çalışma grubu 352 katılımcıdan oluşmaktadır [232(65.9%) female, 120 (34.1%) male]. Katılımcıların yaşları 15 ile 33 arasında değişmektedir [Mage = 20.91, SD = 1.85]. Çalışmada Three Dimensional Attachment Style Scale, Life Satisfaction Scale and Academic Motivation Scale ve araştırmacılar tarafından oluşturulan personal information form ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Korelasyon analizi sonuçlarına göre bağlanma stilleri, akademik güdülenme ve yaşam doyumu arasında anlamlı ilişkiler bulunmaktadır. Aracılık testi sonuçları güvenli ve kaçınan bağlanma stillerinin yaşam doyumu ile olan ilişkisinde akademik motivasyonun tam aracı role sahip olduğunu ortaya koymuştur. Kaygılı-kararsız bağlanma stili ile yapılan analizlerde ise akademik motivasyonun kısmi aracı rolü olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçları hem klinik hem de eğitim uygulamaları açısından ampirik bulgular sunmaktadır.
Bağlanma stilleri, akademik güdülenme, yaşam doyumu, aracılık analizi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2022 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2022, Cilt 8, Sayı 2 |
Bibtex | @araştırma makalesi { aeusbed1113578, journal = {Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi}, eissn = {2149-0767}, address = {}, publisher = {Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi}, year = {2022}, volume = {8}, number = {2}, pages = {671 - 690}, doi = {10.31592/aeusbed.1113578}, title = {Mediator role of academic motivation in the relationship between attachment styles and life satisfaction}, key = {cite}, author = {Erzen, Evren and Çikrıkci, Özkan} } |
APA | Erzen, E. & Çikrıkci, Ö. (2022). Mediator role of academic motivation in the relationship between attachment styles and life satisfaction . Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 8 (2) , 671-690 . DOI: 10.31592/aeusbed.1113578 |
MLA | Erzen, E. , Çikrıkci, Ö. "Mediator role of academic motivation in the relationship between attachment styles and life satisfaction" . Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8 (2022 ): 671-690 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/aeusbed/issue/71535/1113578> |
Chicago | Erzen, E. , Çikrıkci, Ö. "Mediator role of academic motivation in the relationship between attachment styles and life satisfaction". Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8 (2022 ): 671-690 |
RIS | TY - JOUR T1 - Bağlanma stilleri ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide akademik güdülenmenin aracı rolü AU - EvrenErzen, ÖzkanÇikrıkci Y1 - 2022 PY - 2022 N1 - doi: 10.31592/aeusbed.1113578 DO - 10.31592/aeusbed.1113578 T2 - Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 671 EP - 690 VL - 8 IS - 2 SN - -2149-0767 M3 - doi: 10.31592/aeusbed.1113578 UR - https://doi.org/10.31592/aeusbed.1113578 Y2 - 2022 ER - |
EndNote | %0 Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Mediator role of academic motivation in the relationship between attachment styles and life satisfaction %A Evren Erzen , Özkan Çikrıkci %T Mediator role of academic motivation in the relationship between attachment styles and life satisfaction %D 2022 %J Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi %P -2149-0767 %V 8 %N 2 %R doi: 10.31592/aeusbed.1113578 %U 10.31592/aeusbed.1113578 |
ISNAD | Erzen, Evren , Çikrıkci, Özkan . "Mediator role of academic motivation in the relationship between attachment styles and life satisfaction". Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8 / 2 (Temmuz 2022): 671-690 . https://doi.org/10.31592/aeusbed.1113578 |
AMA | Erzen E. , Çikrıkci Ö. Mediator role of academic motivation in the relationship between attachment styles and life satisfaction. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2022; 8(2): 671-690. |
Vancouver | Erzen E. , Çikrıkci Ö. Mediator role of academic motivation in the relationship between attachment styles and life satisfaction. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2022; 8(2): 671-690. |
IEEE | E. Erzen ve Ö. Çikrıkci , "Mediator role of academic motivation in the relationship between attachment styles and life satisfaction", Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 8, sayı. 2, ss. 671-690, Tem. 2022, doi:10.31592/aeusbed.1113578 |