Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İsrail Soykırımı Altında Ayakta Kalmaya Çabalayan Bir Eğitim Sistemi: Filistin Eğitim Sistemi

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: Filistin Özel Sayısı, 400 - 419, 28.02.2025
https://doi.org/10.31592/aeusbed.1602120

Öz

Bu makalede Filistin Eğitim Sisteminin geçmişten günümüze kadar gelişimi incelenmiştir. Bu kapsamda Filistin Eğitim Sistemi; Osmanlı dönemi ve İngiliz Sömürgesi dönemi ile İsrail devletin- kurulduktan sonraki dönem olmak üzere üç başlık altında ele alınmıştır. İsrail devletinin kuruluşundan sonraki dönem, Arap devletleri ile İsrail savaşı, birinci ve ikinci İntifada hareketleri, Oslo anlaşması ve 7 Ekim 2003 sonrası dönemler olmak üzere ayrı alt başlıklar altında incelenmeye çalışılmıştır. Çalışma literatür taraması ile gerçekleştirilmiş, bu kapsamda, Filistin tarihi, Filistin eğitim sistemi ve İsrail’in Filistin saldırıları ile ilgili yayınlar incelenmiştir.

Kaynakça

  • Abu-Saad, I. (2019). Palestinian education in the Israeli settler state: Divide, rule and control, Settler Colonial Studies, 9(1), 96-116.
  • Abu-Saad, I. ve Champagne, D. (2006). Introduction: A historical context of Palestinian Arab education, American Behavioral Scientist, 49(8), 1035-1051. Doi: 0.1177/0002764205284717.
  • Adwan, S. (2001). Schoolbooks in the making: From conflict to peace: A critical analysis of the new Palestinian textbooks for grades one and six. Journal of Politics, Economics and Culture, 2, 57-69.
  • Adwan, S., Bar-Tal, D. ve Wexler, B. (2016). Portrayal of the other in Palestinian and Israel schoolbooks: A comparative study, Political Psychology, 37(2), 201-217, doi: 10.1111/pops.12227.
  • Alqaisiya, W. ve Perugini, N. (2024). The academic question of Palestine, Middle East Critique, 33(3), 299-311. https://doi.org/10.1080/19436149.2024.2384009.
  • Al-Ramahi, N. ve Davies, B. (2002). Changing primary education in Palestine: Pulling in several directions at once, International Studies in Sociology of Education, 12:1, 59-76, DOI: 10.1080/09620210200200083.
  • Aslan, H. ve Alamleh, M. (2015). Osmanlı döneminde Kudüs’teki ilmî hayat, Journal of Islamic Research, 26(3), 93-99.
  • Assaf, S. (1997). Educational disruption and recovery in Palestine. In S. Tawil (Ed.), Final report and case studies of the Workshop on Educational Destruction and Reconstruction in Disrupted Societies (pp. 51-61). Geneva, Switzerland: UN Educational, Scientific, and Cultural Organization.
  • Avcı, Y. (2015). 19. yüzyılın son çeyreğinde Filistin limanı Yafa: Bir çatışma ve rekabet odağı. Tarih İncelemeleri Dergisi, 30(29, 385-411.
  • Davis, R. (2003). Commemorating education: Recollections of the Arab college in Jerusalem, 1918-1948. Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East, 23(1-2), 190-204;
  • Dickson, A., Walker, N. ve Gill, J. (2021). EU Review into Palestinian school textbooks, Commons Library Debate Pack.
  • Foster, Z. J. (2011). Arab historiography in mandatory Palestine, 1920-1948, Master of Arts in Arab Studies, Graduate School of Arts and Sciences of Georgetown University.
  • Hasan, A. (2024). Education resilience under the occupation- Case of Palestine, International Journal of Inspiration, Resilience & Youth Economy (IJIRYE), 8(1), 33-45. http://dx.doi.org/10.18576/ijye/080103.
  • Holt, M. (2001). The right of the child denied: Palestinian children under occupation, https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=d6f94c83a8359f77e16c656e6471e4728dbf583a. https://doi.org/10.1080/2201473X.2018.1487125.
  • Jabali, O., Hamamra, B. ve Ayyoub, A. (2024). Critical thinking, assessment, and educational policy in Palestinian universities, International Journal for Educational Integrity, 20(12), 1-23. https://doi.org/10.1007/s40979-024-00160-9.
  • Karaköse, H. (2018). Filistin ve Kudüs meselesine genel bir bakış (XIX. yüzyılın ortasından XX. yüzyıl ortalarına kadar), Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2018, 4(2), 150-165.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi, Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (SUSBID), 15, 170-189.
  • Kramer, G. (2002). A History of Palestine: From the Ottoman conquest to the founding of the state of Israel (Geschichte Faldstinas: Von der Osmanischen Eroberung bis zur gründung des staates Israel; Çeviren: Graham Harman and Gudrun Kramer), Princeton University Press.
  • Masalha, N. (1997). A land without a people: Israel, transfer and the Palestinians. London: Faber and Faber.
  • Miftah. (2005). Miftah’s facts & figures: Statistics and numbers documented September 28th, 2000- December 5th, 2005. Retrieved from http://www.miftah.org/report.cfm.
  • Milton, S., Elkahlout, G. ve Barakat, S. (2023). Protecting higher education from attack in the Gaza Strip, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 53(6), 1024-1042, DOI: 10.1080/03057925.2021.1987192.
  • Ministry of Education & Higher Education (2015). Palestine inclusive education policy, https://www.eenet.org.uk/resources/docs/English%20-%20IE%20Policy.pdf [26.08.2024].
  • Moghli, M. A. (2023). Civil society and education policy change in occupied West Bank/Palestine, Centre for Lebanese Studies, Beirut.
  • Moughrabi, F. (2001) The politics of Palestinian textbooks, Journal of Palestine Studies, 31(1), 5-19, DOI: 10.1525/jps.2001.31.1.5.
  • Naser-Najjab, N. (2020). Palestinian education and the ‘logic of elimination’, Settler Colonial Studies, 10(3), 311-330, https://doi.org/10.1080/2201473X.2020.1760433.
  • Phusavat, K. ve Buheji, M. (2024). Mapping informal learning for displaced learners during the war on Gaza 2023- Application of situated cognition, International Journal of Learning and Development, 14(1), 1-16, https://doi.org/10.5296/ijld.v14i1.21626.
  • Rabia, I. S. I. ve Habash, L. (2024). The hidden war on higher education: Unmasking the ‘educide’ in Gaza, The War on Gaza and Middle East Political Science (The Project on Middle East Political Science), https://pomeps.org/wp-content/uploads/2024/04/POMEPS_Studies_51_Web-1.pdf, 8-13.
  • Scotto, G. (2016). The image of Palestine and the Palestinians in Israeli textbooks (Book rewiev), Italian Journal of Sociology of Education, 8(2), 225-236.
  • Şimşek, M. (2017). 20. yüzyılın başında Kudüs Sancağı'nda yabancılara ait okullar, II. Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Kongresi Bildiriler Kitabı, 17-20, Eylül 2017, Malaga.
  • Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis, IDS Practice Paper in brief 13; Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi, Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (SUSBID), 15, 170-189.
  • Zelkovitz, I. (2014). Education, revolution and evolution: The Palestinian universities as initiators of national struggle 1972–1995, History of Education, 43:3, 387-407, DOI: 10.1080/0046760X.2014.889226.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cemalettin İpek 0000-0002-7365-1467

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2025
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2024
Kabul Tarihi 5 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: Filistin Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA İpek, C. (2025). İsrail Soykırımı Altında Ayakta Kalmaya Çabalayan Bir Eğitim Sistemi: Filistin Eğitim Sistemi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(Filistin Özel Sayısı), 400-419. https://doi.org/10.31592/aeusbed.1602120