Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ön Büro Otomasyon Sistemlerinin Yeniliklerin Yayılması Teorisi (YYT) Kapsamında Analizi: Otelciler Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 3, 851 - 870, 30.11.2025
https://doi.org/10.31592/aeusbed.1663757

Öz

Bilgisayar temelli teknolojiler, içinde barındırmış olduğu özellikler ve işletmelere sağladığı yenilik olanaklarıyla birlikte tüm sektörler için fayda sağlanan teknolojiler olarak dikkat çekmektedir. Ön büro otomasyon sistemleri de otel işletmelerindeki genel operasyon süreçlerinin yürütülebilmesi adına otel işletmeleri için kilit öneme sahip olan sistemler arasındadır. Bu çalışma ön büro otomasyon sistemlerinin Yeniliklerin Yayılması Teorisi (YYT) kapsamında analizini kapsamaktadır. Çalışmada ön büro otomasyon sistemlerinin bu teori kapsamında analizinin gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışmada veriler nitel araştırma yöntemlerinden mülakat tekniğiyle Muğla’nın Bodrum ilçesindeki beş yıldızlı otellerde çalışan on yedi ön büro müdüründen toplanmıştır. Yapılan görüşmeler neticesinde toplanan veriler bir istatistik programı vasıtasıyla analiz edilmiştir. Yapılan analizler neticesinde ön büro otomasyon sistemlerinin avantajları; ön büro otomasyon sistemlerinin işgörenlere sağladığı kolaylıklar, ön büro otomasyon sistemleri ile yapılması mümkün olan işlemler, ön büro otomasyon sistemleri vasıtasıyla diğer departmanlarla kurulan iletişim süreçleri ve ön büro müdürlerinin ön büro otomasyon sistemleri ile kazandıkları deneyimler tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular dikkate alınarak otelciler için öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Açıkgül, K. ve Diri, E. (2020). Matematik öğretmen adaylarının mobil öğrenmeyi benimseme düzeylerinin yeniliğin yayılması teorisi çerçevesinde incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 353-373.
  • Akgün, T. (2015). Otel otomasyon sistemleri ve teknolojik gelişmeler. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Al Rahmi, W., Yahaya, N., Aldraiweesh, A., Alamri, M., Aliarboa, N., Alturki, U. and Aljeraiwi, A. (2019). Integrating Technology Acceptance Model with Innovation Diffusion Theory: An empirical inverstigation on students’ intentions to use e-learning systems. IEEE Access, 7, 26797-26809.
  • Arıkan, R. (2013). Araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Aydın, S. (2009). Kişisel ve ürün temelli yenilikçilik: cep telefonu kullanıcıları üzerine ampirik bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10(2), 188-203.
  • Azzahra, M. S. and Asshofi, I. U. A. (2024). Study of the cooperation relationship between the front office and housekeeping departments through communication at hotel tentrem semarang. Journal of Gastro Tourism, 2(2), 75-92.
  • Baker, S., Huyton, J. and Bradley, P. (2000). Reservations system and documents: Principles of hotel front office operations. Londra: Wellington House.
  • Berger, J. I. (2005). Perceived consequences of adopting the internet into adult literacy and basic education classrooms. Adult Basic Education, 15(2), 103-121.
  • Borovska, Y. ve Yılmaz, H. (2021). Gastronomi ve mutfak sanatları öğrencilerinin akıllı restoran uygulamalarını kullanma niyetlerinin ölçülmesine yönelik bir araştırma. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 4(1), 102-121.
  • Boylu, Y. ve Arslan, E. (2013) Türkiye’deki turizm eğitiminin rakamsal gelişmeler açısından değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 1, 79-97.
  • Buhalis. D. (2019). Technology in tourism-from information communication technologies to etourism and smart tourism towards ambient intelligence tourism: A perspective article. Tourism Review, 75(1), 267-272.
  • Coşkun, R. Altunışık, R. Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Demir, K. (2006). Rogers’ın yeniliğin yayılması teorisi ve internetten ders kaydı. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 12(3), 367-392.
  • Demirkol, Ş., Zengin B. ve Demirtaş, N. (2006). Konaklama işletmelerinde önbüro otomasyon sistemleri, konaklama işletmelerinde önbüro yönetimi ve önbüro otomasyon sistemleri. İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Dülgaroğlu, O. (2024a). Otel işletmelerinde kullanılan ön büro otomasyon sistemlerine yönelik teknoloji temelli bir bakış. Journal of Travel and Tourism Research, 25(25), 94-111.
  • Dülgaroğlu, O. (2024b). Turizmde yapay zekâ teknolojileri ve robotlaşma. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi (IJTEBS), 8(2), 82-95.
  • Dülgaroğlu, O. ve Avcıkurt, C. (2021). Turizm sektöründe sosyal medya iletişiminin duyusal markalama, müşteri değeri ve müşteri sadakatine etkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(1), 253-274.
  • Dülgaroğlu, O., Solunoğlu, A. İlban, M. O. ve Özgürel, G. (2024). Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin turizmde kullanılan otomasyon sistemlerine yönelik algılarının Teknoloji Kabul Modeli (TKM) vasıtasıyla ölçümü. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(1), 176-195.
  • Ervina, E., Suryawardani, B., Prabawa, G., Hanifa, F. K. and Husna, A. K. (2024). The development of a room division application ımplementing an Intelligent Planning System (IPS) to enhance hotel operational performance. Momentum Matrix: International Journal of Communication, Tourism, and Social Economic Trends, 1(2), 38-50.
  • Hoerup, S. L. (2001). Diffusion of an Innovation: Computer technology. Integration and the role of collaboration. Master’s Thesis, Faculty of the Virginia Polytech Institute and State University, Virginia.
  • Jung, H. (2015). Fostering an English teaching environment: Factors influencing English as a foreign language teachers’ adoption of mobile learning. Informatics in Education, 14(2), 219–241.
  • Kasavana, M. and Brooks R. M. (1995). “Front office operations”, managing front office operations. Michigan: Educational Institute of The American Hotel & Motel Association.
  • Karacaer, B. (2023). Akıllı otomasyon sistemlerinin getirdiği riskler ve iç denetime etkileri. İşletme Akademisi Dergisi, 4(2), 155-173.
  • Karakaş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Korkmaz, S., Arıkan, G. ve Kurumlu, Y. (2021). Yeniliklerin Yayılması Teorisi kapsamında ileri tıbbi teknolojik cihazların hekimler tarafından değerlendirilmesi: Bir araştırma. Türkiye Klinikleri Journal of Health Sciences/Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 94-103.
  • Lee, H. Y., Qu, H. and Kim, Y. S. (2007). A study of the impact of personal innovativeness on online travel shopping behavior-A case study of Korean travelers. Tourism Management, 28(3), 886-897.
  • Liwanag, E. V. R., Maglalang, K. P., Magbuhos, G. A., Mercado, T. A. A. and Timaan, J. F. M. (2024). Hotel receptionists’ perspective on crisis management preparedness and practices in select hotels in Calapan City. American Journal of Tourism and Hospitality, 2(1), 35-45.
  • Megep. (2011). “Konaklama işletmelerinde kullanılan otomasyon sistemleri” konaklama ve seyahat hizmetleri önbüro organizasyonu. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Mesleki Eğitim Geliştirme Projesi (MEGEP) Yayınları.
  • Nezdoyminov, S., Bedradina, G. and Ivanov, A. (2019). Digital technology in the management of quality service in tourism business. International Journal of Engineering and Advanced Technology, 9(1), 1865-1869.
  • Rogers, E. (2003). Diffusion of innovations. New York: Free Press.
  • Rutherford, D. G. and O’fallon, M. J. (2007). A day in the life of the front office manager, hotel management and operations. New Jersey: Willey & Sons, Inc.
  • Sahin, I. (2006). Detailed review of Rogers' diffusion of innovations theory and educational technology-related studies based on Rogers' theory. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 5(2), 14-23.
  • Talón-Ballestero, P., Nieto-García, M. and González-Serrano, L. (2022). The wheel of dynamic pricing: Towards open pricing and one to one pricing in hotel revenue management. International Journal of Hospitality Management, 102, 103184.
  • Toraman Y., Merdivenci F. ve Tekin M. (2023). Use of blockchain technology in last mile delivery. Journal of Economics and Administrative Sciences, 24(1), 159-169.
  • Tosuntaş, Ş. B. ve Çubukçu, Z. (2019). Yeniliklerin Yayılması Teorisi bağlamında öğretmen adaylarının bulut teknolojisi kullanımlarını etkileyen faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(Özel Sayı), 957-976.
  • Tran, T. and Cheng, M. (2017). Adding Innovation Diffusion Theory to Technology Acceptance Model: Understanding consumers’ intention to use biofuels in Vietnam. International Review of Management and Business Research, 6(2), 595-609.
  • Verevka T. (2019). Development of Industry 4.0 in the hotel and restaurant business. United Kingdom: IBIMA Business Review.
  • Vishwanath, A. and Goldhaber, G. M. (2003). An examination of the factors contributing to adoption decisions among late-diffused technology products. New Media & Society, 5(4), 547-572.
  • Wirya, I. S. (2023). Analysis of the implementation of Standard Operating Procedures (SOP) in the housekeeping and front office department of Frii Bali Echo Beach Hotel Canggu. Jurnal Manajemen Pelayanan Hotel, 7(1), 192-223.
  • Xu, F. Z., Zhang, Y., Zhang, T. and Wang, J. (2020). Facial recognition check-in services at hotels. Journal of Hospitality Marketing & Management, 30(3), 373–393.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zayim, N., Yıldırım, S. ve Saka, O. (2006). Technology adoption of medical faculty in teaching: Differentiating factors in adopter categories. Educational Technology & Society, 9(2), 213-222.
  • Zengin, B. ve Bozkurt, E. (2016). Otomasyon dersi alan turizm öğrencilerinin önbüro otomasyon programlarına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 5(2), 43-55.

Analysis of Front Office Automation Systems within the Scope of Diffusion of Innovations Theory (DIT): A Research on Hoteliers

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 3, 851 - 870, 30.11.2025
https://doi.org/10.31592/aeusbed.1663757

Öz

Computer technologies are technologies that provide benefits for all sectors with the features they contain and the innovation opportunities they provide. Front office automation systems are also key systems for hotels to carry out general operation processes. This study covers the analysis of front office automation systems within the scope of Diffusion of Innovations Theory (DIT). The study aims to analyze front office automation systems within the scope of this theory. In this study, data have been collected from seventeen front office managers of five-star hotels in the Bodrum district of Muğla, using the interview technique, one of the qualitative research methods. Data has been analyzed by a statistical program. As a result of the analyses, the advantages of front office automation systems; the facilities provided by front office automation systems to employees, the operations that could be done with front office automation systems, the communication processes established with other departments through front office automation systems and experiences gained by front office managers with front office automation systems have been determined. Suggestions have been presented for hoteliers taking into account the findings.

Kaynakça

  • Açıkgül, K. ve Diri, E. (2020). Matematik öğretmen adaylarının mobil öğrenmeyi benimseme düzeylerinin yeniliğin yayılması teorisi çerçevesinde incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 353-373.
  • Akgün, T. (2015). Otel otomasyon sistemleri ve teknolojik gelişmeler. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Al Rahmi, W., Yahaya, N., Aldraiweesh, A., Alamri, M., Aliarboa, N., Alturki, U. and Aljeraiwi, A. (2019). Integrating Technology Acceptance Model with Innovation Diffusion Theory: An empirical inverstigation on students’ intentions to use e-learning systems. IEEE Access, 7, 26797-26809.
  • Arıkan, R. (2013). Araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Aydın, S. (2009). Kişisel ve ürün temelli yenilikçilik: cep telefonu kullanıcıları üzerine ampirik bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10(2), 188-203.
  • Azzahra, M. S. and Asshofi, I. U. A. (2024). Study of the cooperation relationship between the front office and housekeeping departments through communication at hotel tentrem semarang. Journal of Gastro Tourism, 2(2), 75-92.
  • Baker, S., Huyton, J. and Bradley, P. (2000). Reservations system and documents: Principles of hotel front office operations. Londra: Wellington House.
  • Berger, J. I. (2005). Perceived consequences of adopting the internet into adult literacy and basic education classrooms. Adult Basic Education, 15(2), 103-121.
  • Borovska, Y. ve Yılmaz, H. (2021). Gastronomi ve mutfak sanatları öğrencilerinin akıllı restoran uygulamalarını kullanma niyetlerinin ölçülmesine yönelik bir araştırma. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 4(1), 102-121.
  • Boylu, Y. ve Arslan, E. (2013) Türkiye’deki turizm eğitiminin rakamsal gelişmeler açısından değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 1, 79-97.
  • Buhalis. D. (2019). Technology in tourism-from information communication technologies to etourism and smart tourism towards ambient intelligence tourism: A perspective article. Tourism Review, 75(1), 267-272.
  • Coşkun, R. Altunışık, R. Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Demir, K. (2006). Rogers’ın yeniliğin yayılması teorisi ve internetten ders kaydı. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 12(3), 367-392.
  • Demirkol, Ş., Zengin B. ve Demirtaş, N. (2006). Konaklama işletmelerinde önbüro otomasyon sistemleri, konaklama işletmelerinde önbüro yönetimi ve önbüro otomasyon sistemleri. İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Dülgaroğlu, O. (2024a). Otel işletmelerinde kullanılan ön büro otomasyon sistemlerine yönelik teknoloji temelli bir bakış. Journal of Travel and Tourism Research, 25(25), 94-111.
  • Dülgaroğlu, O. (2024b). Turizmde yapay zekâ teknolojileri ve robotlaşma. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi (IJTEBS), 8(2), 82-95.
  • Dülgaroğlu, O. ve Avcıkurt, C. (2021). Turizm sektöründe sosyal medya iletişiminin duyusal markalama, müşteri değeri ve müşteri sadakatine etkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(1), 253-274.
  • Dülgaroğlu, O., Solunoğlu, A. İlban, M. O. ve Özgürel, G. (2024). Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin turizmde kullanılan otomasyon sistemlerine yönelik algılarının Teknoloji Kabul Modeli (TKM) vasıtasıyla ölçümü. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(1), 176-195.
  • Ervina, E., Suryawardani, B., Prabawa, G., Hanifa, F. K. and Husna, A. K. (2024). The development of a room division application ımplementing an Intelligent Planning System (IPS) to enhance hotel operational performance. Momentum Matrix: International Journal of Communication, Tourism, and Social Economic Trends, 1(2), 38-50.
  • Hoerup, S. L. (2001). Diffusion of an Innovation: Computer technology. Integration and the role of collaboration. Master’s Thesis, Faculty of the Virginia Polytech Institute and State University, Virginia.
  • Jung, H. (2015). Fostering an English teaching environment: Factors influencing English as a foreign language teachers’ adoption of mobile learning. Informatics in Education, 14(2), 219–241.
  • Kasavana, M. and Brooks R. M. (1995). “Front office operations”, managing front office operations. Michigan: Educational Institute of The American Hotel & Motel Association.
  • Karacaer, B. (2023). Akıllı otomasyon sistemlerinin getirdiği riskler ve iç denetime etkileri. İşletme Akademisi Dergisi, 4(2), 155-173.
  • Karakaş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Korkmaz, S., Arıkan, G. ve Kurumlu, Y. (2021). Yeniliklerin Yayılması Teorisi kapsamında ileri tıbbi teknolojik cihazların hekimler tarafından değerlendirilmesi: Bir araştırma. Türkiye Klinikleri Journal of Health Sciences/Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 94-103.
  • Lee, H. Y., Qu, H. and Kim, Y. S. (2007). A study of the impact of personal innovativeness on online travel shopping behavior-A case study of Korean travelers. Tourism Management, 28(3), 886-897.
  • Liwanag, E. V. R., Maglalang, K. P., Magbuhos, G. A., Mercado, T. A. A. and Timaan, J. F. M. (2024). Hotel receptionists’ perspective on crisis management preparedness and practices in select hotels in Calapan City. American Journal of Tourism and Hospitality, 2(1), 35-45.
  • Megep. (2011). “Konaklama işletmelerinde kullanılan otomasyon sistemleri” konaklama ve seyahat hizmetleri önbüro organizasyonu. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Mesleki Eğitim Geliştirme Projesi (MEGEP) Yayınları.
  • Nezdoyminov, S., Bedradina, G. and Ivanov, A. (2019). Digital technology in the management of quality service in tourism business. International Journal of Engineering and Advanced Technology, 9(1), 1865-1869.
  • Rogers, E. (2003). Diffusion of innovations. New York: Free Press.
  • Rutherford, D. G. and O’fallon, M. J. (2007). A day in the life of the front office manager, hotel management and operations. New Jersey: Willey & Sons, Inc.
  • Sahin, I. (2006). Detailed review of Rogers' diffusion of innovations theory and educational technology-related studies based on Rogers' theory. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 5(2), 14-23.
  • Talón-Ballestero, P., Nieto-García, M. and González-Serrano, L. (2022). The wheel of dynamic pricing: Towards open pricing and one to one pricing in hotel revenue management. International Journal of Hospitality Management, 102, 103184.
  • Toraman Y., Merdivenci F. ve Tekin M. (2023). Use of blockchain technology in last mile delivery. Journal of Economics and Administrative Sciences, 24(1), 159-169.
  • Tosuntaş, Ş. B. ve Çubukçu, Z. (2019). Yeniliklerin Yayılması Teorisi bağlamında öğretmen adaylarının bulut teknolojisi kullanımlarını etkileyen faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(Özel Sayı), 957-976.
  • Tran, T. and Cheng, M. (2017). Adding Innovation Diffusion Theory to Technology Acceptance Model: Understanding consumers’ intention to use biofuels in Vietnam. International Review of Management and Business Research, 6(2), 595-609.
  • Verevka T. (2019). Development of Industry 4.0 in the hotel and restaurant business. United Kingdom: IBIMA Business Review.
  • Vishwanath, A. and Goldhaber, G. M. (2003). An examination of the factors contributing to adoption decisions among late-diffused technology products. New Media & Society, 5(4), 547-572.
  • Wirya, I. S. (2023). Analysis of the implementation of Standard Operating Procedures (SOP) in the housekeeping and front office department of Frii Bali Echo Beach Hotel Canggu. Jurnal Manajemen Pelayanan Hotel, 7(1), 192-223.
  • Xu, F. Z., Zhang, Y., Zhang, T. and Wang, J. (2020). Facial recognition check-in services at hotels. Journal of Hospitality Marketing & Management, 30(3), 373–393.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zayim, N., Yıldırım, S. ve Saka, O. (2006). Technology adoption of medical faculty in teaching: Differentiating factors in adopter categories. Educational Technology & Society, 9(2), 213-222.
  • Zengin, B. ve Bozkurt, E. (2016). Otomasyon dersi alan turizm öğrencilerinin önbüro otomasyon programlarına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 5(2), 43-55.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tüketici Odaklı Ürün veya Hizmet Geliştirme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Oguzhan Dulgaroglu 0000-0002-1992-0531

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2025
Gönderilme Tarihi 23 Mart 2025
Kabul Tarihi 28 Kasım 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Dulgaroglu, O. (2025). Ön Büro Otomasyon Sistemlerinin Yeniliklerin Yayılması Teorisi (YYT) Kapsamında Analizi: Otelciler Üzerine Bir Araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 851-870. https://doi.org/10.31592/aeusbed.1663757