Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılıklarının, dijital oyun oynama motivasyonu ve akademik erteleme davranışı ile olan ilişkisini araştırmak amacıyla yapılan bu çalışma, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında, 619 ortaokul öğrencisinden toplanan veriler ile gerçekleştirilmiştir. İlişkisel tarama modeli ile yapılan araştırma kapsamında verilerin toplanmasında; dijital oyun bağımlılığı ölçeği, dijital oyun oynama motivasyonu ölçeği, akademik erteleme davranışı ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise; ilişkisiz örneklemler için tek faktörlü varyans analizi, betimsel istatistikler, basit korelasyon ve ilişkisiz örneklemler için t-testi kullanılmıştır. Çalışma grubundaki öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı ölçeğinden aldıkları puanların ortalaması 53.08 olarak hesaplanmış olup, ortalama puanlarının 49 ile 72 puan aralığında yer aldığı dikkate alındığında, dijital oyun bağımlılığı düzeylerinin riskli grupta yer aldığı görülmüştür. Bulgular, erkek öğrencilerin dijital oyun bağımlılık düzeylerinin kız öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı ölçeğinden aldıkları puanlar arasında, sınıf düzeyine göre de anlamlı bir farklılık bulunmuşken, kardeş sayısı ve sosyo-ekonomik düzeyin ise anlamlı bir etkisi bulunmamıştır. Ayrıca, öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı ölçeğinden aldıkları puanlar ile dijital oyun oynama motivasyonu ve akademik erteleme davranışı ölçeklerinden aldıkları puanlar arasında; orta düzeyde, pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler olduğu saptanmıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 25 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 3 |