Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) Afet Eğitimlerinin Hemşirelik Öğrencilerinin Afet Yönetimi Algısına Etkisi

Yıl 2024, , 47 - 61, 29.03.2024
https://doi.org/10.35341/afet.1420631

Öz

Afetler sonrasında sağlık profesyonelleri ve onların afet konusunda bilgi ve becerileri sürecin sonuçları açısından hayati öneme sahiptir. Hemşireler, dünyadaki sağlık profesyonelleri arasında en büyük meslek grubunu oluşturmakta olup, aynı zamanda hemşirelik öğrencileri sağlık öğrencileri arasında en büyük grup olarak bilinmektedir. Bu çalışma, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı afet eğitimlerinin hemşirelik öğrencilerinin afet yönetimi algısına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Ön test son test düzenindeki yarı deneysel araştırma 2022-2023 güz döneminde İzmir’deki X Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik bölümünde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini hemşirelik bölümünde öğrenim gören “Afet Hemşireliği” dersine kayıtlı 4. Sınıf öğrencileri (n:43) oluşturmuştur. Örneklem seçimine gidilmemiş çalışmaya katılmaya gönüllü olan ve formları eksiksiz dolduran tüm öğrenciler araştırmaya dahil edilmiştir (n:42). Verilerin toplanmasında “Kişisel bilgi formu” ve “Afet Yönetimi Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından yüz yüze olarak afet hemşireliği seçmeli dersinin ilk haftasında (ön test) ve 14 hafta sonra (son test) toplanmıştır. Araştırmaya katılan hemşirelik öğrencilerinin yaş ortalaması 21.71±0.86 olup, %76.2’si kadındır. Hemşirelik öğrencilerinin %83.3’ü afet deneyimi yaşadığını, %92.9’u afetzedeye bakım vermediğini, %92.9’u afet tatbikatına katıldığını bildirmiştir. Afet Yönetimi Algısı Ölçeği ön test puan ortalaması 86.42 ± .81 iken son testte puan ortalaması 110.64 ± 10.33’e yükselmiştir (p<0.05). Bu sonuçlar ile hemşirelik öğrencilerinin son testte afet yönetimi algısı ölçeği ve alt boyutlarından aldıkları puanlarla ön test puanları arasında istatistiksel olarak fark bulunduğu görülmektedir. Afet eğitimlerinin hemşirelik öğrencilerinin afet yönetimi algısını olumlu yönde geliştirdiği görülmüştür.

Etik Beyan

Etik beyan dosya kısmına yüklenmiştir

Destekleyen Kurum

Bu çalışma Tübitak 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı 2022 yılı 1. Dönem kapsamında desteklenmiştir.

Proje Numarası

Bu çalışma Tübitak 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı 2022 yılı 1. Dönem kapsamında desteklenmiştir.

Kaynakça

  • Abd, H., Adam, S., Mohamed, G. (2011). Awareness of hospital internal disaster management plan among health team members in a university hospital. Life Science Journal, 8(2), 42-52.
  • Abd, H., Adam, S., Mohamed, G. (2011). Awareness of hospital internal disaster management plan among health team members in a university hospital. Life Science Journal, 8(2), 42-52.
  • Adams, L. M., Canclini, S. B., Frable, P. J. (2015). “Skip the infection, get the injection”: A case study in emergency preparedness education. Nurse Education in Practice, 15(1), 58-62. http://dx.doi.org.10/1016/j.nepr.2013.12.004
  • Adams, L. M., Canclini, S. B., Frable, P. J. (2015). “Skip the infection, get the injection”: A case study in emergency preparedness education. Nurse Education in Practice, 15(1), 58-62. http://dx.doi.org.10/1016/j.nepr.2013.12.004
  • Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2013). Türkiye Afet Müdahale Planı. https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/2419/files/afet_mud_pl_resmig_20122013.pdf
  • Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2013). Türkiye Afet Müdahale Planı. https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/2419/files/afet_mud_pl_resmig_20122013.pdf
  • Al Khalaileh, M. A., Bond, E., Alasad, J. A. (2012). Jordanian nurses’ perceptions of their preparedness for disaster management. International emergency nursing, 20(1), 14-23. doi: 10.1016/j.ienj.2011.01.001.
  • Al Khalaileh, M. A., Bond, E., Alasad, J. A. (2012). Jordanian nurses’ perceptions of their preparedness for disaster management. International emergency nursing, 20(1), 14-23. doi: 10.1016/j.ienj.2011.01.001.
  • Altıntaş, K. H. (ed.), Eryılmaz, M. (2013). Kitlesel travmalarda olay yeri organizasyonları. Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi, 1. Baskı. Ankara, ISBN: 978-975-491-360-6, ss 59-66.
  • Altıntaş, K. H. (ed.), Eryılmaz, M. (2013). Kitlesel travmalarda olay yeri organizasyonları. Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi, 1. Baskı. Ankara, ISBN: 978-975-491-360-6, ss 59-66.
  • Altıntaş, K. H. (2005). Afet tıbbında öğretim ve eğitim. Hacettepe Tıp Dergisi, 36, 139-146.
  • Altıntaş, K. H. (2005). Afet tıbbında öğretim ve eğitim. Hacettepe Tıp Dergisi, 36, 139-146.
  • Avcı, S., Kaplan, B., Ortabağ, T. (2020). Hemşirelik bölümündeki öğrencilerin afet konusundaki bilgi ve bilinç düzeyleri. Resilience, 4(1), 89-101. doi: 10.32569/resilience.619897
  • Avcı, S., Kaplan, B., Ortabağ, T. (2020). Hemşirelik bölümündeki öğrencilerin afet konusundaki bilgi ve bilinç düzeyleri. Resilience, 4(1), 89-101. doi: 10.32569/resilience.619897
  • Aykan, E. B., Fidancı, B. E., Yıldız, D. (2022). Assessment of nurses’ preparedness for disasters. International Journal of Disaster Risk Reduction, 68, 102721. doi:10.1016/j.ijdrr.2021.102721
  • Aykan, E. B., Fidancı, B. E., Yıldız, D. (2022). Assessment of nurses’ preparedness for disasters. International Journal of Disaster Risk Reduction, 68, 102721. doi:10.1016/j.ijdrr.2021.102721
  • Chapman, K., Arbon, P. (2008). Are nurses ready?: Disaster preparedness in the acute setting. Australasian Emergency Nursing Journal, 11(3), 135-144. https://doi.org/10.1016/j.aenj.2008.04.002
  • Chapman, K., Arbon, P. (2008). Are nurses ready?: Disaster preparedness in the acute setting. Australasian Emergency Nursing Journal, 11(3), 135-144. https://doi.org/10.1016/j.aenj.2008.04.002
  • Centre for Research on the Epidemiology of Disasters (CRED). (2020). The International Disasters Database. https://www.cred.be/
  • Centre for Research on the Epidemiology of Disasters (CRED). (2020). The International Disasters Database. https://www.cred.be/
  • Disaster Terminology. (2005). Prehospital and Disaster Medicine. Wisconsin, Wisconsin University
  • Erdoğan, Ö. (2018). Afet Hemşireliği Eğitimi. İçinde: Öztekin SD (ed) Afet Hemşireliği, Ankara, Türkiye Klinikleri, 115-20.
  • Erdoğan, Ö. (2018). Afet Hemşireliği Eğitimi. İçinde: Öztekin SD (ed) Afet Hemşireliği, Ankara, Türkiye Klinikleri, 115-20.
  • Erkin, Ö., Konakçı, G., Arkan Üner, G. (2023). The effect of disaster nursing course on nursing students’ perceptions of disaster awareness, preparedness, and response self-efficacy. Afet ve Risk Dergisi. https://doi.org/10.35341/afet.1240283
  • Erkin, Ö., Konakçı, G., Arkan Üner, G. (2023). The effect of disaster nursing course on nursing students’ perceptions of disaster awareness, preparedness, and response self-efficacy. Afet ve Risk Dergisi. https://doi.org/10.35341/afet.1240283
  • Hisar, K. M., Yurdakul, A. (2015). Bir üniversitenin hemşirelik öğrencilerinin afetlerde sağlık hizmetleri ile ilgili bilgilerinin değerlendirilmesi. MAKÜ Sag. Bil. Enst. Derg, 3(2), 54-65.
  • Hisar, K. M., Yurdakul, A. (2015). Bir üniversitenin hemşirelik öğrencilerinin afetlerde sağlık hizmetleri ile ilgili bilgilerinin değerlendirilmesi. MAKÜ Sag. Bil. Enst. Derg, 3(2), 54-65.
  • Huh, S. S., Kang, H. Y. (2019). Effects of an educational program on disaster nursing competency. Public health nursing, 36(1), 28-35. doi: 10.1111/phn.12557
  • Huh, S. S., Kang, H. Y. (2019). Effects of an educational program on disaster nursing competency. Public health nursing, 36(1), 28-35. doi: 10.1111/phn.12557
  • Inal, E., Dogan, N. (2018). Improvement of General Disaster Preparedness Belief Scale based on Health Belief Model. Prehospital and Disaster Medicine, 33(6), 627-636. https://doi.org/10.1017/S1049023X18001012
  • Inal, E., Dogan, N. (2018). Improvement of General Disaster Preparedness Belief Scale based on Health Belief Model. Prehospital and Disaster Medicine, 33(6), 627-636. https://doi.org/10.1017/S1049023X18001012
  • Kadıoğlu, M. (2008). Modern, Bütünleşik Afet Yönetimin Temel İlkeleri. Kadıoğlu M, Özdamar E (ed) Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri, Ankara, JICA Türkiye Ofisi Yayınları, 2, 1-34.
  • Kadıoğlu, M. (2008). Modern, Bütünleşik Afet Yönetimin Temel İlkeleri. Kadıoğlu M, Özdamar E (ed) Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri, Ankara, JICA Türkiye Ofisi Yayınları, 2, 1-34.
  • Kadıoğlu, M. (2017). Afet Yönetimi: Beklenmeyeni Beklemek, En Kötüsünü Yönetmek, Marmara Belediyeler Birliği Yayınları, İstanbul
  • Kadıoğlu, M. (2017). Afet Yönetimi: Beklenmeyeni Beklemek, En Kötüsünü Yönetmek, Marmara Belediyeler Birliği Yayınları, İstanbul
  • Kalanlar, B. (2018). Effects of disaster nursing education on nursing students’ knowledge and preparedness for disasters. International Journal of Disaster Risk Reduction, 28, 475–480. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2017.12.008
  • Kalanlar, B. (2018). Effects of disaster nursing education on nursing students’ knowledge and preparedness for disasters. International Journal of Disaster Risk Reduction, 28, 475–480. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2017.12.008
  • Kalanlar, B., Kubilay, G. (2015). Afet hemşireliği eğitimi ve afet öncesinde afet hemşiresinin görevleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 77-85.
  • Kalanlar, B., Kubilay, G. (2015). Afet hemşireliği eğitimi ve afet öncesinde afet hemşiresinin görevleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 77-85.
  • Kaya, E. (2020) Medikal kurtarma ekibi üyelerinin acil durum / afetlere yönelik bireysel hazırlıkları ve afet sonrası iş sürekliliği değerlendirmesi: İstanbul Ulusal Medikal Kurtarma Ekibi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Kaya, E. (2020) Medikal kurtarma ekibi üyelerinin acil durum / afetlere yönelik bireysel hazırlıkları ve afet sonrası iş sürekliliği değerlendirmesi: İstanbul Ulusal Medikal Kurtarma Ekibi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Keskin, A. Y., Alan, H. (2023). Hemşirelik lisans öğrencilerinin afete müdahale öz yeterliliğinin değerlendirilmesi. Etkili Hemşirelik Dergisi, 16(3), 329-339. doi: 10.46483/jnef.1327474
  • Keskin, A. Y., Alan, H. (2023). Hemşirelik lisans öğrencilerinin afete müdahale öz yeterliliğinin değerlendirilmesi. Etkili Hemşirelik Dergisi, 16(3), 329-339. doi: 10.46483/jnef.1327474
  • Koca, B., Arkan, G. (2020). The effect of the disaster management training program among nursing students. Public health nursing, 37(5), 769-777. doi: 10.1111/phn.12760
  • Koca, B., Arkan, G. (2020). The effect of the disaster management training program among nursing students. Public health nursing, 37(5), 769-777. doi: 10.1111/phn.12760
  • Littleton-Kearney, M. T., Slepski, L. A. (2008). Directions for disaster nursing education in the United States. Critical care nursing clinics of North America, 20(1), 103-109. doi: 10.1016/j.ccell.2007.10.008
  • Littleton-Kearney, M. T., Slepski, L. A. (2008). Directions for disaster nursing education in the United States. Critical care nursing clinics of North America, 20(1), 103-109. doi: 10.1016/j.ccell.2007.10.008
  • Ogunleye, O. I., Olusola, J. A. (2019). Evaluating disaster preparedness among university learners: a study of Ekiti State University, Ado-Ekiti, Nigeria. World Journal of Innovative Research, 6(2), 83-88.
  • Ogunleye, O. I., Olusola, J. A. (2019). Evaluating disaster preparedness among university learners: a study of Ekiti State University, Ado-Ekiti, Nigeria. World Journal of Innovative Research, 6(2), 83-88.
  • Oral, V., Cengiz, E. (2021). Afet hazırlık davranışlarına etki eden faktörlerin incelenmesi: bir yapısal eşitlik modellemesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 12(3), 1252-1269.
  • Oral, V., Cengiz, E. (2021). Afet hazırlık davranışlarına etki eden faktörlerin incelenmesi: bir yapısal eşitlik modellemesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 12(3), 1252-1269.
  • Özmen, B., Özden, T. (2013). Türkiye’nin afet yönetim sistemine ilişkin eleştirel bir değerlendirme. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 49, 1-28.
  • Özmen, B., Özden, T. (2013). Türkiye’nin afet yönetim sistemine ilişkin eleştirel bir değerlendirme. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 49, 1-28.
  • Özpulat, F., Kabasakal, E. (2018). Knowledge levels of nursing students on disaster nursing and their state of disaster preparedness. International Journal of Medical Research Health Sciences, 7(8),165-174.
  • Özpulat, F., Kabasakal, E. (2018). Knowledge levels of nursing students on disaster nursing and their state of disaster preparedness. International Journal of Medical Research Health Sciences, 7(8),165-174.
  • Pourvakhshoori, S., Khankeh, H. R., Mohammadi, F. (2017). Emergency and disaster preparedness in nurses: a concept analysis. Journal of Holistic Nursing And Midwifery, 27(1), 35-43. doi: 10.18869/acadpub.hnmj.27.1.35
  • Pourvakhshoori, S., Khankeh, H. R., Mohammadi, F. (2017). Emergency and disaster preparedness in nurses: a concept analysis. Journal of Holistic Nursing And Midwifery, 27(1), 35-43. doi: 10.18869/acadpub.hnmj.27.1.35
  • Rañeses, M. K., Chang-Richards, A., Richards, J., Bubb, J. (2018). Measuring the level of disaster preparedness in Auckland. Procedia engineering, 212, 419-426. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2018.01.054
  • Rañeses, M. K., Chang-Richards, A., Richards, J., Bubb, J. (2018). Measuring the level of disaster preparedness in Auckland. Procedia engineering, 212, 419-426. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2018.01.054
  • Ranse, J., Ituma, O. W., Bail, K., Hutton, A. (2022). Disaster education in undergraduate nursing curriculum: A Delphi study to prioritise content for nursing students. Collegian, 29(5), 590-597. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2022.02.001
  • Ranse, J., Ituma, O. W., Bail, K., Hutton, A. (2022). Disaster education in undergraduate nursing curriculum: A Delphi study to prioritise content for nursing students. Collegian, 29(5), 590-597. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2022.02.001
  • Sattar, S. A. L. A., Zahra, N. A. I., Mohamed, W. M. (2018). The effect of an educational intervention about disaster preparedness on knowledge and attitudes of technical nursing institute intern-nurse students. American Journal of Nursing, 7(6), 287-295.
  • Sattar, S. A. L. A., Zahra, N. A. I., Mohamed, W. M. (2018). The effect of an educational intervention about disaster preparedness on knowledge and attitudes of technical nursing institute intern-nurse students. American Journal of Nursing, 7(6), 287-295.
  • Schmidt, C. K., Davis, J. M., Sanders, J. L., Chapman, L. A., Cisco, M. C., Hady, A. R. (2011). Exploring nursing students' level of preparedness for disaster response. Nursing education perspectives, 32(6), 380-383. doi: 10.5480/1536-5026-32.6.380
  • Schmidt, C. K., Davis, J. M., Sanders, J. L., Chapman, L. A., Cisco, M. C., Hady, A. R. (2011). Exploring nursing students' level of preparedness for disaster response. Nursing education perspectives, 32(6), 380-383. doi: 10.5480/1536-5026-32.6.380
  • T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2014). Türkiye Afet Farkındalığı ve Afetlere Hazırlık Araştırması. https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/3923/xfiles/turkiye-afet-farkindaligi-ve-afetlere-hazirlik-arastirmasi_-2014-edited.pdf (Son Erişim: 25.11.2023)
  • T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2014). Türkiye Afet Farkındalığı ve Afetlere Hazırlık Araştırması. https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/3923/xfiles/turkiye-afet-farkindaligi-ve-afetlere-hazirlik-arastirmasi_-2014-edited.pdf (Son Erişim: 25.11.2023)
  • T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2020). https://www.afad.gov.tr/2021-afet-egitim-yili-kapsaminda-ulasilan-kisi-sayisi-10-milyonu-asti---basin-bulteni-17052021 (Son Erişim: 25.11.2023)
  • T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2020). https://www.afad.gov.tr/2021-afet-egitim-yili-kapsaminda-ulasilan-kisi-sayisi-10-milyonu-asti---basin-bulteni-17052021 (Son Erişim: 25.11.2023)
  • T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2022). https://www.afad.gov.tr/2022-afet-tatbikat-yili-kapsaminda-istanbul-tatbikati-basin-duyurusu-19052022 (Son Erişim: 25.11.2023)
  • T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2022). https://www.afad.gov.tr/2022-afet-tatbikat-yili-kapsaminda-istanbul-tatbikati-basin-duyurusu-19052022 (Son Erişim: 25.11.2023)
  • The European Commision. (2021). INFORM Risk Index. https://drmkc.jrc.ec.europa.eu/inform-index/INFORM-Risk (Son Erişim: 25.11.2023)
  • The European Commision. (2021). INFORM Risk Index. https://drmkc.jrc.ec.europa.eu/inform-index/INFORM-Risk (Son Erişim: 25.11.2023)
  • Uğur, A., Işık, M. (2020). Türkiye’nin afetlere hazırlık politikalarının toplum algısı üzerinden karşılaştırmalı analizi: Van-Bitlis illeri örneği. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 6(1), 98-118. https://doi.org/10.21324/dacd.542528
  • Uğur, A., Işık, M. (2020). Türkiye’nin afetlere hazırlık politikalarının toplum algısı üzerinden karşılaştırmalı analizi: Van-Bitlis illeri örneği. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 6(1), 98-118. https://doi.org/10.21324/dacd.542528
  • Veenema, T. G., Griffin, A., Gable, A. R. vd. (2016). Nurses as leaders in disaster preparedness and response—a call to action. Journal of Nursing Scholarship, 48(2), 187-200. doi: 10.1111/jnu.12198
  • Veenema, T. G., Griffin, A., Gable, A. R. vd. (2016). Nurses as leaders in disaster preparedness and response—a call to action. Journal of Nursing Scholarship, 48(2), 187-200. doi: 10.1111/jnu.12198
  • Veenema, T. G., Rains, A.B., Casey-Lockyer, M. vd. (2015). Quality of healthcare services provided in disaster shelters: An integrative literature review. International emergency nursing, 23(3), 225-231. doi: 10.1016/j.ienj.2015.01.004
  • Veenema, T. G., Rains, A.B., Casey-Lockyer, M. vd. (2015). Quality of healthcare services provided in disaster shelters: An integrative literature review. International emergency nursing, 23(3), 225-231. doi: 10.1016/j.ienj.2015.01.004
  • Veenema, T, G. (2019). Disaster nursing and emergency preparedness. In: Veenema T (ed) 4th ed, Springer Publishing Company, New York, USA
  • Veenema, T, G. (2019). Disaster nursing and emergency preparedness. In: Veenema T (ed) 4th ed, Springer Publishing Company, New York, USA
  • Veenema, T. G. (ed). (2018). Disaster nursing and emergency preparedness, Springer Publishing Company
  • Wang, J., Li, C., Zou, S., Chen, H., Xiang, J., Hu, Y., Huang, H., Tan, Y. (2020). Psychometrice valuation of undergraduate student nurses' learning perceived needs in disaster nursing: Two cross-sectional studies. Nurse Education Today, 84,104208. doi: 10.1016/j.nedt.2019.104208
  • Wang, J., Li, C., Zou, S., Chen, H., Xiang, J., Hu, Y., Huang, H., Tan, Y. (2020). Psychometrice valuation of undergraduate student nurses' learning perceived needs in disaster nursing: Two cross-sectional studies. Nurse Education Today, 84,104208. doi: 10.1016/j.nedt.2019.104208
  • Wenji, Z., Turale, S., Stone, T. E., Petrini, M. A. (2015). Chinese nurses' relief experiences following two earthquakes: implications for disaster education and policy development. Nurse education in practice, 15(1), 75-81. doi: 10.1016/j.nepr.2014.06.011
  • Wenji, Z., Turale, S., Stone, T. E., Petrini, M. A. (2015). Chinese nurses' relief experiences following two earthquakes: implications for disaster education and policy development. Nurse education in practice, 15(1), 75-81. doi: 10.1016/j.nepr.2014.06.011
  • World Health Organisation (WHO). (2017). In: J. Buchan, I. Dhillon, J. Campbell (Eds) Health Employment and Economic Growth: an Evidence Base, Geneva
  • World Health Organisation (WHO). (2017). In: J. Buchan, I. Dhillon, J. Campbell (Eds) Health Employment and Economic Growth: an Evidence Base, Geneva
  • Xia, S. S., Yang, B. X., Chen, X. L., Petrini, M. A., Schory, S. A., Liu, Q. (2016). Application and effects of a disaster nursing simulation training for Chinese undergraduates. Journal of Nursing Education and Practice, 6 (10), 8-15. https://doi.org/10.5430/jnep.v6n10p8
  • Xia, S. S., Yang, B. X., Chen, X. L., Petrini, M. A., Schory, S. A., Liu, Q. (2016). Application and effects of a disaster nursing simulation training for Chinese undergraduates. Journal of Nursing Education and Practice, 6 (10), 8-15. https://doi.org/10.5430/jnep.v6n10p8
  • Yan, Y. E., Turale, S., Stone, T., Petrini, M. (2015). Disaster nursing skills, knowledge and attitudes required in earthquake relief: Implications for nursing education. International nursing review, 62(3), 351-359. doi: 10.1111/inr.12175
  • Yan, Y. E., Turale, S., Stone, T., Petrini, M. (2015). Disaster nursing skills, knowledge and attitudes required in earthquake relief: Implications for nursing education. International nursing review, 62(3), 351-359. doi: 10.1111/inr.12175
  • Yorulmaz, D. S., Karadeniz, H. (2022). Evaluation of the contents of the disaster training courses given in nursing undergraduate programs in Turkey. J Educ Res Nurs, 19(1), 1-6. doi: 10.5152/jern.2022.36604
  • Yorulmaz, D. S., Karadeniz, H. (2022). Evaluation of the contents of the disaster training courses given in nursing undergraduate programs in Turkey. J Educ Res Nurs, 19(1), 1-6. doi: 10.5152/jern.2022.36604

The Effect of Disaster and Emergency Management Presidency Disaster Trainings on Nursing Students' Perception of Disaster Management

Yıl 2024, , 47 - 61, 29.03.2024
https://doi.org/10.35341/afet.1420631

Öz

In the aftermath of disasters, health professionals and their knowledge and skills about disasters are of vital importance for the outcomes of the process. Nurses constitute the largest occupational group among health professionals in the world, and nursing students are also known as the largest group among health students. This study was conducted to examine the effect of Disaster and Emergency Management Presidency disaster trainings on nursing students' perception of disaster management. The quasi-experimental study in pretest-posttest design was conducted in the fall semester of 2022-2023 at X University, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing in İzmir. The population of the study consisted of 4th grade students (n:43) enrolled in the "Disaster Nursing" course in the Department of Nursing. No sample selection was made and all students who volunteered to participate in the study and completed the forms completely were included in the study (n:42). "Personal information form" and "Disaster Management Perception Scale" were used to collect the data. The research data were collected face-to-face by the researcher in the first week of the disaster nursing elective course (pre-test) and 14 weeks later (post-test). The mean age of the nursing students participating in the study was 21.71±0.86 and 76.2% of them were female. Of the nursing students, 83.3% reported that they had disaster experience, 92.9% reported that they did not care for disaster victims, and 92.9% reported that they participated in disaster drills. While the pre-test mean score of the disaster management perception scale was 86.42 ± 7.81, the post-test mean score increased to 110.64 ± 10.33 (p<0.05). With these results, it is seen that there is a difference between the pre-test scores and the scores of nursing students on the disaster management perception scale and its sub-dimensions in the post-test. It was observed that disaster trainings positively improved the disaster management perception of nursing students.

Proje Numarası

Bu çalışma Tübitak 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı 2022 yılı 1. Dönem kapsamında desteklenmiştir.

Kaynakça

  • Abd, H., Adam, S., Mohamed, G. (2011). Awareness of hospital internal disaster management plan among health team members in a university hospital. Life Science Journal, 8(2), 42-52.
  • Abd, H., Adam, S., Mohamed, G. (2011). Awareness of hospital internal disaster management plan among health team members in a university hospital. Life Science Journal, 8(2), 42-52.
  • Adams, L. M., Canclini, S. B., Frable, P. J. (2015). “Skip the infection, get the injection”: A case study in emergency preparedness education. Nurse Education in Practice, 15(1), 58-62. http://dx.doi.org.10/1016/j.nepr.2013.12.004
  • Adams, L. M., Canclini, S. B., Frable, P. J. (2015). “Skip the infection, get the injection”: A case study in emergency preparedness education. Nurse Education in Practice, 15(1), 58-62. http://dx.doi.org.10/1016/j.nepr.2013.12.004
  • Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2013). Türkiye Afet Müdahale Planı. https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/2419/files/afet_mud_pl_resmig_20122013.pdf
  • Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2013). Türkiye Afet Müdahale Planı. https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/2419/files/afet_mud_pl_resmig_20122013.pdf
  • Al Khalaileh, M. A., Bond, E., Alasad, J. A. (2012). Jordanian nurses’ perceptions of their preparedness for disaster management. International emergency nursing, 20(1), 14-23. doi: 10.1016/j.ienj.2011.01.001.
  • Al Khalaileh, M. A., Bond, E., Alasad, J. A. (2012). Jordanian nurses’ perceptions of their preparedness for disaster management. International emergency nursing, 20(1), 14-23. doi: 10.1016/j.ienj.2011.01.001.
  • Altıntaş, K. H. (ed.), Eryılmaz, M. (2013). Kitlesel travmalarda olay yeri organizasyonları. Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi, 1. Baskı. Ankara, ISBN: 978-975-491-360-6, ss 59-66.
  • Altıntaş, K. H. (ed.), Eryılmaz, M. (2013). Kitlesel travmalarda olay yeri organizasyonları. Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi, 1. Baskı. Ankara, ISBN: 978-975-491-360-6, ss 59-66.
  • Altıntaş, K. H. (2005). Afet tıbbında öğretim ve eğitim. Hacettepe Tıp Dergisi, 36, 139-146.
  • Altıntaş, K. H. (2005). Afet tıbbında öğretim ve eğitim. Hacettepe Tıp Dergisi, 36, 139-146.
  • Avcı, S., Kaplan, B., Ortabağ, T. (2020). Hemşirelik bölümündeki öğrencilerin afet konusundaki bilgi ve bilinç düzeyleri. Resilience, 4(1), 89-101. doi: 10.32569/resilience.619897
  • Avcı, S., Kaplan, B., Ortabağ, T. (2020). Hemşirelik bölümündeki öğrencilerin afet konusundaki bilgi ve bilinç düzeyleri. Resilience, 4(1), 89-101. doi: 10.32569/resilience.619897
  • Aykan, E. B., Fidancı, B. E., Yıldız, D. (2022). Assessment of nurses’ preparedness for disasters. International Journal of Disaster Risk Reduction, 68, 102721. doi:10.1016/j.ijdrr.2021.102721
  • Aykan, E. B., Fidancı, B. E., Yıldız, D. (2022). Assessment of nurses’ preparedness for disasters. International Journal of Disaster Risk Reduction, 68, 102721. doi:10.1016/j.ijdrr.2021.102721
  • Chapman, K., Arbon, P. (2008). Are nurses ready?: Disaster preparedness in the acute setting. Australasian Emergency Nursing Journal, 11(3), 135-144. https://doi.org/10.1016/j.aenj.2008.04.002
  • Chapman, K., Arbon, P. (2008). Are nurses ready?: Disaster preparedness in the acute setting. Australasian Emergency Nursing Journal, 11(3), 135-144. https://doi.org/10.1016/j.aenj.2008.04.002
  • Centre for Research on the Epidemiology of Disasters (CRED). (2020). The International Disasters Database. https://www.cred.be/
  • Centre for Research on the Epidemiology of Disasters (CRED). (2020). The International Disasters Database. https://www.cred.be/
  • Disaster Terminology. (2005). Prehospital and Disaster Medicine. Wisconsin, Wisconsin University
  • Erdoğan, Ö. (2018). Afet Hemşireliği Eğitimi. İçinde: Öztekin SD (ed) Afet Hemşireliği, Ankara, Türkiye Klinikleri, 115-20.
  • Erdoğan, Ö. (2018). Afet Hemşireliği Eğitimi. İçinde: Öztekin SD (ed) Afet Hemşireliği, Ankara, Türkiye Klinikleri, 115-20.
  • Erkin, Ö., Konakçı, G., Arkan Üner, G. (2023). The effect of disaster nursing course on nursing students’ perceptions of disaster awareness, preparedness, and response self-efficacy. Afet ve Risk Dergisi. https://doi.org/10.35341/afet.1240283
  • Erkin, Ö., Konakçı, G., Arkan Üner, G. (2023). The effect of disaster nursing course on nursing students’ perceptions of disaster awareness, preparedness, and response self-efficacy. Afet ve Risk Dergisi. https://doi.org/10.35341/afet.1240283
  • Hisar, K. M., Yurdakul, A. (2015). Bir üniversitenin hemşirelik öğrencilerinin afetlerde sağlık hizmetleri ile ilgili bilgilerinin değerlendirilmesi. MAKÜ Sag. Bil. Enst. Derg, 3(2), 54-65.
  • Hisar, K. M., Yurdakul, A. (2015). Bir üniversitenin hemşirelik öğrencilerinin afetlerde sağlık hizmetleri ile ilgili bilgilerinin değerlendirilmesi. MAKÜ Sag. Bil. Enst. Derg, 3(2), 54-65.
  • Huh, S. S., Kang, H. Y. (2019). Effects of an educational program on disaster nursing competency. Public health nursing, 36(1), 28-35. doi: 10.1111/phn.12557
  • Huh, S. S., Kang, H. Y. (2019). Effects of an educational program on disaster nursing competency. Public health nursing, 36(1), 28-35. doi: 10.1111/phn.12557
  • Inal, E., Dogan, N. (2018). Improvement of General Disaster Preparedness Belief Scale based on Health Belief Model. Prehospital and Disaster Medicine, 33(6), 627-636. https://doi.org/10.1017/S1049023X18001012
  • Inal, E., Dogan, N. (2018). Improvement of General Disaster Preparedness Belief Scale based on Health Belief Model. Prehospital and Disaster Medicine, 33(6), 627-636. https://doi.org/10.1017/S1049023X18001012
  • Kadıoğlu, M. (2008). Modern, Bütünleşik Afet Yönetimin Temel İlkeleri. Kadıoğlu M, Özdamar E (ed) Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri, Ankara, JICA Türkiye Ofisi Yayınları, 2, 1-34.
  • Kadıoğlu, M. (2008). Modern, Bütünleşik Afet Yönetimin Temel İlkeleri. Kadıoğlu M, Özdamar E (ed) Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri, Ankara, JICA Türkiye Ofisi Yayınları, 2, 1-34.
  • Kadıoğlu, M. (2017). Afet Yönetimi: Beklenmeyeni Beklemek, En Kötüsünü Yönetmek, Marmara Belediyeler Birliği Yayınları, İstanbul
  • Kadıoğlu, M. (2017). Afet Yönetimi: Beklenmeyeni Beklemek, En Kötüsünü Yönetmek, Marmara Belediyeler Birliği Yayınları, İstanbul
  • Kalanlar, B. (2018). Effects of disaster nursing education on nursing students’ knowledge and preparedness for disasters. International Journal of Disaster Risk Reduction, 28, 475–480. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2017.12.008
  • Kalanlar, B. (2018). Effects of disaster nursing education on nursing students’ knowledge and preparedness for disasters. International Journal of Disaster Risk Reduction, 28, 475–480. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2017.12.008
  • Kalanlar, B., Kubilay, G. (2015). Afet hemşireliği eğitimi ve afet öncesinde afet hemşiresinin görevleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 77-85.
  • Kalanlar, B., Kubilay, G. (2015). Afet hemşireliği eğitimi ve afet öncesinde afet hemşiresinin görevleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 77-85.
  • Kaya, E. (2020) Medikal kurtarma ekibi üyelerinin acil durum / afetlere yönelik bireysel hazırlıkları ve afet sonrası iş sürekliliği değerlendirmesi: İstanbul Ulusal Medikal Kurtarma Ekibi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Kaya, E. (2020) Medikal kurtarma ekibi üyelerinin acil durum / afetlere yönelik bireysel hazırlıkları ve afet sonrası iş sürekliliği değerlendirmesi: İstanbul Ulusal Medikal Kurtarma Ekibi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Keskin, A. Y., Alan, H. (2023). Hemşirelik lisans öğrencilerinin afete müdahale öz yeterliliğinin değerlendirilmesi. Etkili Hemşirelik Dergisi, 16(3), 329-339. doi: 10.46483/jnef.1327474
  • Keskin, A. Y., Alan, H. (2023). Hemşirelik lisans öğrencilerinin afete müdahale öz yeterliliğinin değerlendirilmesi. Etkili Hemşirelik Dergisi, 16(3), 329-339. doi: 10.46483/jnef.1327474
  • Koca, B., Arkan, G. (2020). The effect of the disaster management training program among nursing students. Public health nursing, 37(5), 769-777. doi: 10.1111/phn.12760
  • Koca, B., Arkan, G. (2020). The effect of the disaster management training program among nursing students. Public health nursing, 37(5), 769-777. doi: 10.1111/phn.12760
  • Littleton-Kearney, M. T., Slepski, L. A. (2008). Directions for disaster nursing education in the United States. Critical care nursing clinics of North America, 20(1), 103-109. doi: 10.1016/j.ccell.2007.10.008
  • Littleton-Kearney, M. T., Slepski, L. A. (2008). Directions for disaster nursing education in the United States. Critical care nursing clinics of North America, 20(1), 103-109. doi: 10.1016/j.ccell.2007.10.008
  • Ogunleye, O. I., Olusola, J. A. (2019). Evaluating disaster preparedness among university learners: a study of Ekiti State University, Ado-Ekiti, Nigeria. World Journal of Innovative Research, 6(2), 83-88.
  • Ogunleye, O. I., Olusola, J. A. (2019). Evaluating disaster preparedness among university learners: a study of Ekiti State University, Ado-Ekiti, Nigeria. World Journal of Innovative Research, 6(2), 83-88.
  • Oral, V., Cengiz, E. (2021). Afet hazırlık davranışlarına etki eden faktörlerin incelenmesi: bir yapısal eşitlik modellemesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 12(3), 1252-1269.
  • Oral, V., Cengiz, E. (2021). Afet hazırlık davranışlarına etki eden faktörlerin incelenmesi: bir yapısal eşitlik modellemesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 12(3), 1252-1269.
  • Özmen, B., Özden, T. (2013). Türkiye’nin afet yönetim sistemine ilişkin eleştirel bir değerlendirme. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 49, 1-28.
  • Özmen, B., Özden, T. (2013). Türkiye’nin afet yönetim sistemine ilişkin eleştirel bir değerlendirme. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 49, 1-28.
  • Özpulat, F., Kabasakal, E. (2018). Knowledge levels of nursing students on disaster nursing and their state of disaster preparedness. International Journal of Medical Research Health Sciences, 7(8),165-174.
  • Özpulat, F., Kabasakal, E. (2018). Knowledge levels of nursing students on disaster nursing and their state of disaster preparedness. International Journal of Medical Research Health Sciences, 7(8),165-174.
  • Pourvakhshoori, S., Khankeh, H. R., Mohammadi, F. (2017). Emergency and disaster preparedness in nurses: a concept analysis. Journal of Holistic Nursing And Midwifery, 27(1), 35-43. doi: 10.18869/acadpub.hnmj.27.1.35
  • Pourvakhshoori, S., Khankeh, H. R., Mohammadi, F. (2017). Emergency and disaster preparedness in nurses: a concept analysis. Journal of Holistic Nursing And Midwifery, 27(1), 35-43. doi: 10.18869/acadpub.hnmj.27.1.35
  • Rañeses, M. K., Chang-Richards, A., Richards, J., Bubb, J. (2018). Measuring the level of disaster preparedness in Auckland. Procedia engineering, 212, 419-426. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2018.01.054
  • Rañeses, M. K., Chang-Richards, A., Richards, J., Bubb, J. (2018). Measuring the level of disaster preparedness in Auckland. Procedia engineering, 212, 419-426. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2018.01.054
  • Ranse, J., Ituma, O. W., Bail, K., Hutton, A. (2022). Disaster education in undergraduate nursing curriculum: A Delphi study to prioritise content for nursing students. Collegian, 29(5), 590-597. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2022.02.001
  • Ranse, J., Ituma, O. W., Bail, K., Hutton, A. (2022). Disaster education in undergraduate nursing curriculum: A Delphi study to prioritise content for nursing students. Collegian, 29(5), 590-597. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2022.02.001
  • Sattar, S. A. L. A., Zahra, N. A. I., Mohamed, W. M. (2018). The effect of an educational intervention about disaster preparedness on knowledge and attitudes of technical nursing institute intern-nurse students. American Journal of Nursing, 7(6), 287-295.
  • Sattar, S. A. L. A., Zahra, N. A. I., Mohamed, W. M. (2018). The effect of an educational intervention about disaster preparedness on knowledge and attitudes of technical nursing institute intern-nurse students. American Journal of Nursing, 7(6), 287-295.
  • Schmidt, C. K., Davis, J. M., Sanders, J. L., Chapman, L. A., Cisco, M. C., Hady, A. R. (2011). Exploring nursing students' level of preparedness for disaster response. Nursing education perspectives, 32(6), 380-383. doi: 10.5480/1536-5026-32.6.380
  • Schmidt, C. K., Davis, J. M., Sanders, J. L., Chapman, L. A., Cisco, M. C., Hady, A. R. (2011). Exploring nursing students' level of preparedness for disaster response. Nursing education perspectives, 32(6), 380-383. doi: 10.5480/1536-5026-32.6.380
  • T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2014). Türkiye Afet Farkındalığı ve Afetlere Hazırlık Araştırması. https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/3923/xfiles/turkiye-afet-farkindaligi-ve-afetlere-hazirlik-arastirmasi_-2014-edited.pdf (Son Erişim: 25.11.2023)
  • T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2014). Türkiye Afet Farkındalığı ve Afetlere Hazırlık Araştırması. https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/3923/xfiles/turkiye-afet-farkindaligi-ve-afetlere-hazirlik-arastirmasi_-2014-edited.pdf (Son Erişim: 25.11.2023)
  • T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2020). https://www.afad.gov.tr/2021-afet-egitim-yili-kapsaminda-ulasilan-kisi-sayisi-10-milyonu-asti---basin-bulteni-17052021 (Son Erişim: 25.11.2023)
  • T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2020). https://www.afad.gov.tr/2021-afet-egitim-yili-kapsaminda-ulasilan-kisi-sayisi-10-milyonu-asti---basin-bulteni-17052021 (Son Erişim: 25.11.2023)
  • T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2022). https://www.afad.gov.tr/2022-afet-tatbikat-yili-kapsaminda-istanbul-tatbikati-basin-duyurusu-19052022 (Son Erişim: 25.11.2023)
  • T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2022). https://www.afad.gov.tr/2022-afet-tatbikat-yili-kapsaminda-istanbul-tatbikati-basin-duyurusu-19052022 (Son Erişim: 25.11.2023)
  • The European Commision. (2021). INFORM Risk Index. https://drmkc.jrc.ec.europa.eu/inform-index/INFORM-Risk (Son Erişim: 25.11.2023)
  • The European Commision. (2021). INFORM Risk Index. https://drmkc.jrc.ec.europa.eu/inform-index/INFORM-Risk (Son Erişim: 25.11.2023)
  • Uğur, A., Işık, M. (2020). Türkiye’nin afetlere hazırlık politikalarının toplum algısı üzerinden karşılaştırmalı analizi: Van-Bitlis illeri örneği. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 6(1), 98-118. https://doi.org/10.21324/dacd.542528
  • Uğur, A., Işık, M. (2020). Türkiye’nin afetlere hazırlık politikalarının toplum algısı üzerinden karşılaştırmalı analizi: Van-Bitlis illeri örneği. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 6(1), 98-118. https://doi.org/10.21324/dacd.542528
  • Veenema, T. G., Griffin, A., Gable, A. R. vd. (2016). Nurses as leaders in disaster preparedness and response—a call to action. Journal of Nursing Scholarship, 48(2), 187-200. doi: 10.1111/jnu.12198
  • Veenema, T. G., Griffin, A., Gable, A. R. vd. (2016). Nurses as leaders in disaster preparedness and response—a call to action. Journal of Nursing Scholarship, 48(2), 187-200. doi: 10.1111/jnu.12198
  • Veenema, T. G., Rains, A.B., Casey-Lockyer, M. vd. (2015). Quality of healthcare services provided in disaster shelters: An integrative literature review. International emergency nursing, 23(3), 225-231. doi: 10.1016/j.ienj.2015.01.004
  • Veenema, T. G., Rains, A.B., Casey-Lockyer, M. vd. (2015). Quality of healthcare services provided in disaster shelters: An integrative literature review. International emergency nursing, 23(3), 225-231. doi: 10.1016/j.ienj.2015.01.004
  • Veenema, T, G. (2019). Disaster nursing and emergency preparedness. In: Veenema T (ed) 4th ed, Springer Publishing Company, New York, USA
  • Veenema, T, G. (2019). Disaster nursing and emergency preparedness. In: Veenema T (ed) 4th ed, Springer Publishing Company, New York, USA
  • Veenema, T. G. (ed). (2018). Disaster nursing and emergency preparedness, Springer Publishing Company
  • Wang, J., Li, C., Zou, S., Chen, H., Xiang, J., Hu, Y., Huang, H., Tan, Y. (2020). Psychometrice valuation of undergraduate student nurses' learning perceived needs in disaster nursing: Two cross-sectional studies. Nurse Education Today, 84,104208. doi: 10.1016/j.nedt.2019.104208
  • Wang, J., Li, C., Zou, S., Chen, H., Xiang, J., Hu, Y., Huang, H., Tan, Y. (2020). Psychometrice valuation of undergraduate student nurses' learning perceived needs in disaster nursing: Two cross-sectional studies. Nurse Education Today, 84,104208. doi: 10.1016/j.nedt.2019.104208
  • Wenji, Z., Turale, S., Stone, T. E., Petrini, M. A. (2015). Chinese nurses' relief experiences following two earthquakes: implications for disaster education and policy development. Nurse education in practice, 15(1), 75-81. doi: 10.1016/j.nepr.2014.06.011
  • Wenji, Z., Turale, S., Stone, T. E., Petrini, M. A. (2015). Chinese nurses' relief experiences following two earthquakes: implications for disaster education and policy development. Nurse education in practice, 15(1), 75-81. doi: 10.1016/j.nepr.2014.06.011
  • World Health Organisation (WHO). (2017). In: J. Buchan, I. Dhillon, J. Campbell (Eds) Health Employment and Economic Growth: an Evidence Base, Geneva
  • World Health Organisation (WHO). (2017). In: J. Buchan, I. Dhillon, J. Campbell (Eds) Health Employment and Economic Growth: an Evidence Base, Geneva
  • Xia, S. S., Yang, B. X., Chen, X. L., Petrini, M. A., Schory, S. A., Liu, Q. (2016). Application and effects of a disaster nursing simulation training for Chinese undergraduates. Journal of Nursing Education and Practice, 6 (10), 8-15. https://doi.org/10.5430/jnep.v6n10p8
  • Xia, S. S., Yang, B. X., Chen, X. L., Petrini, M. A., Schory, S. A., Liu, Q. (2016). Application and effects of a disaster nursing simulation training for Chinese undergraduates. Journal of Nursing Education and Practice, 6 (10), 8-15. https://doi.org/10.5430/jnep.v6n10p8
  • Yan, Y. E., Turale, S., Stone, T., Petrini, M. (2015). Disaster nursing skills, knowledge and attitudes required in earthquake relief: Implications for nursing education. International nursing review, 62(3), 351-359. doi: 10.1111/inr.12175
  • Yan, Y. E., Turale, S., Stone, T., Petrini, M. (2015). Disaster nursing skills, knowledge and attitudes required in earthquake relief: Implications for nursing education. International nursing review, 62(3), 351-359. doi: 10.1111/inr.12175
  • Yorulmaz, D. S., Karadeniz, H. (2022). Evaluation of the contents of the disaster training courses given in nursing undergraduate programs in Turkey. J Educ Res Nurs, 19(1), 1-6. doi: 10.5152/jern.2022.36604
  • Yorulmaz, D. S., Karadeniz, H. (2022). Evaluation of the contents of the disaster training courses given in nursing undergraduate programs in Turkey. J Educ Res Nurs, 19(1), 1-6. doi: 10.5152/jern.2022.36604
Toplam 94 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Halk Sağlığı (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özüm Erkin 0000-0002-0977-2854

Simay Yenigün 0009-0009-4331-4556

Ceyda Gümüş 0000-0002-6012-7025

Müge Coşğun 0000-0003-1673-882X

Gül Aslan 0000-0002-2359-1750

Proje Numarası Bu çalışma Tübitak 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı 2022 yılı 1. Dönem kapsamında desteklenmiştir.
Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2024
Kabul Tarihi 25 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Erkin, Ö., Yenigün, S., Gümüş, C., Coşğun, M., vd. (2024). Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) Afet Eğitimlerinin Hemşirelik Öğrencilerinin Afet Yönetimi Algısına Etkisi. Afet Ve Risk Dergisi, 7(1), 47-61. https://doi.org/10.35341/afet.1420631
AMA Erkin Ö, Yenigün S, Gümüş C, Coşğun M, Aslan G. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) Afet Eğitimlerinin Hemşirelik Öğrencilerinin Afet Yönetimi Algısına Etkisi. Afet ve Risk Dergisi. Mart 2024;7(1):47-61. doi:10.35341/afet.1420631
Chicago Erkin, Özüm, Simay Yenigün, Ceyda Gümüş, Müge Coşğun, ve Gül Aslan. “Afet Ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) Afet Eğitimlerinin Hemşirelik Öğrencilerinin Afet Yönetimi Algısına Etkisi”. Afet Ve Risk Dergisi 7, sy. 1 (Mart 2024): 47-61. https://doi.org/10.35341/afet.1420631.
EndNote Erkin Ö, Yenigün S, Gümüş C, Coşğun M, Aslan G (01 Mart 2024) Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) Afet Eğitimlerinin Hemşirelik Öğrencilerinin Afet Yönetimi Algısına Etkisi. Afet ve Risk Dergisi 7 1 47–61.
IEEE Ö. Erkin, S. Yenigün, C. Gümüş, M. Coşğun, ve G. Aslan, “Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) Afet Eğitimlerinin Hemşirelik Öğrencilerinin Afet Yönetimi Algısına Etkisi”, Afet ve Risk Dergisi, c. 7, sy. 1, ss. 47–61, 2024, doi: 10.35341/afet.1420631.
ISNAD Erkin, Özüm vd. “Afet Ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) Afet Eğitimlerinin Hemşirelik Öğrencilerinin Afet Yönetimi Algısına Etkisi”. Afet ve Risk Dergisi 7/1 (Mart 2024), 47-61. https://doi.org/10.35341/afet.1420631.
JAMA Erkin Ö, Yenigün S, Gümüş C, Coşğun M, Aslan G. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) Afet Eğitimlerinin Hemşirelik Öğrencilerinin Afet Yönetimi Algısına Etkisi. Afet ve Risk Dergisi. 2024;7:47–61.
MLA Erkin, Özüm vd. “Afet Ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) Afet Eğitimlerinin Hemşirelik Öğrencilerinin Afet Yönetimi Algısına Etkisi”. Afet Ve Risk Dergisi, c. 7, sy. 1, 2024, ss. 47-61, doi:10.35341/afet.1420631.
Vancouver Erkin Ö, Yenigün S, Gümüş C, Coşğun M, Aslan G. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) Afet Eğitimlerinin Hemşirelik Öğrencilerinin Afet Yönetimi Algısına Etkisi. Afet ve Risk Dergisi. 2024;7(1):47-61.