Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

The Disaster Management And Occupatinal Helath Safety In Turkey

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 43 - 63, 22.04.2019
https://doi.org/10.35341/afet.498594

Öz

In this study, the disaster management and the
occupational health safety have been investigated and the issue has been
evaluated both legally and in terms of application. Disaster management can be
considered as pre-disaster, order, and post-disaster planning as well as
prevention and damage reduction, disaster preparedness, rescue and first aid,
improvement and reconstruction. In this context, it is seen that Regulation of
Disaster and Emergency Response operating form 2013 regulates the stages of
crisis management, intervention and first aid and reconstruction. However, risk
assessment, risk reduction and mitigation and preparation stages of the first
stage of disaster management are regulated by the relevant regulations of the
Occupational Health and Safety given law No 6331. For the application of
disaster management, these two legal regulations must be implemented together.
The result is that a safe life of the working life and the maintaining the
country's development is only possible within effective disaster plan. In this
study, basic concepts of disaster management were explained, the features of
earthquake hazard, disaster types stages of the disaster management system were
examined and It has been introduced the feasibility of establishing and
integrated disaster plans in Turkey with evaluated the problems in
applications.

Kaynakça

  • AFAD, İçişleri Bakanlığı, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, Ankara.
  • Alevcan, B.R., (1995). Radyasyonlu ortamda Yasam ve Korunma Yöntemleri, Sivil Savunma Dergisi, 37,140, 12s. Ankara.
  • Babüroglu, S.,(1998). Deprem ve Devlet, Ankara: TBMM Vakıf Ofset Tesisi, 18s. Ankara.
  • Erkoç, T., Bardan, B., and Hamzaçebi, G., (2000). Deprem Nedir?, T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Afet İşleri Genel Müdürlüğü, 1s. Ankara.
  • Ertürkmen, C., (2006). Afet Yönetimi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yönetimi ve Siyaset Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Eren, H., (1998). Türkçe Sözlük, C.I, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları, Yayın No: 549, 18s. Ankara.
  • Ergünay, O., (1996). Afet Yönetimi Nedir? Nasıl Olmalıdır?,TÜBITAK Deprem Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 263s. Ankara.
  • Ergünay, O., (1998). Afet Yönetimi Emergency Türkiye 93 First International Disaster Reliefand Prevetion, Civil Defence, Public Security and First Aid Exhibition, November 23 (27), 2s. Ankara.
  • Ergünay, O., (1999). Acil Yardım Planlaması ve Afet Yönetimi, Uzman Der Dergisi, 6 (7),10s. Ankara.
  • Ergünay, O., (2005). Afet Yönetiminde İşbirliği ve Koordinasyonun Önemi, Afet Yönetiminin Temel İlkeleri, JICA Türkiye Ofisi, 10s.Ankara.
  • Esen, K., (2000). 17 Ağustos 1999 Marmara, 12 Kasım 1999 Düzce Depremleri Işığında Olası Benzeri Depremlerde Kullanılması Gereken Tecrübeler, Türk İdare Dergisi, 428, 31-49s.
  • Geray, C., (1978). Marmara’daki Son Depremden Ders Alabilecek miyiz?, Kent Kooperatifçiliği, Türkiye Kent Kooperatifleri Merkez Birliği Süreli Yayını,109 (111), 6-7s., Ankara.
  • Geray, C., (1997). Türkiye’de Yıkım (Afet) Olayları Karsısında Önlemler ve Örgütlenmeler,Amme İdaresi Dergisi. 10, 91s.
  • Gürer, İ., and Yavaş, Ö.M., (1994). Anadolu’da Çığ Sorunu, Sivil Savunma Dergisi, 135, 15p. Ankara.
  • Kadıoğlu, M., (2008). Modern, Bütünleşik Afet Yönetimin Temel İlkeleri; Kadıoğlu, M. ve Özdamar, E., (editörler), Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri; JICA Türkiye Ofisi Yayınları No: 2, 1-34s. Ankara.
  • Kadıoğlu, M., (2017). Afet Yönetimi: Beklenmeyeni Beklemek, En Kötüsünü Yönetmek, Marmara Belediyeler Birliği Yayınları, İstanbul.
  • Keçici, M. (1994). Doğal Afetlerde Bulaşıcı Hastalıklar ve Çevre, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı ile Belediyeler, 8, 24s. Ankara.
  • KRDAE, Boğaziçi Üniversitesi, Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü, Çengelköy, İstanbul
  • Şenalp, H. E., (2000). Doğal Afetlerde Yerel Yönetimlerin Görev, Yetki, Sorumluluk ve Yükümlülükleri”, İdarecinin Sesi, 14 (78), 49s.
  • TBMM, (1999). Deprem felaketi konusunda yapılan çalışmaların tüm yönleriyle incelenerek alınması gereken tedbirlerin belirlenmesi amacıyla kurulan 10/66, 67, 68, 69, 70) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu'nun raporu, Ankara.
  • Yavaş, H., (2001). Doğal Afetler ve Kriz Yönetimi, Yerel Yönetim ve Denetim, 6 (2), 50s.
  • Yolsal, S., Taymaz, T., and Yalçıner, A.C. (2007). Understanding tsunamis, potential source regions and tsunami prone mechanisms in the eastern Mediterranean, In: the Geodynamics of the Aegean and Anatolia, The Geological Society of London, Special Publications, 291, 201-230.
  • Yolsal, S., Taymaz, T., and Yalçıner, A.C., (2008). Earthquake source rupture characteristic along the Hellenic arc and simulation of the AD 365 Crete earthquake and its tsunami, EGU General Assembly 2008, v. 10.
  • Yılmaz, A., (2001). Türk Kamu Yönetiminin Sorun Alanlarından Biri Olarak Afet Yönetimi ve Karşılaşılan Sorunlar, Marmara Depremi Örneği, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1–304s.Sivas.

Türkiye’de Afet Yönetimi ve İş Sağlığı Güvenliği

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 43 - 63, 22.04.2019
https://doi.org/10.35341/afet.498594

Öz

Bu çalışmada, afet yönetimi ile iş sağlığı ve güvenliği
ele alınmış konu hem yasal hem de uygulama açısından değerlendirilmiştir. Afet
yönetimi afet öncesi, sırası ve sonrası planlama şeklinde ele alınabildiği
gibi,önleme ve zarar azaltma, afetlere karşı hazırlık, kurtarma ve ilk yardım,
iyileştirme ile yeniden inşa evrelerinden oluşan bir planlama sürecidir. Bu
bağlamda 2013 yılında yürürlüğe giren Afet ve Acil Durum Müdahale
Yönetmeliği’nin daha çok kriz yönetimi evreleri olanmüdahale ve ilk yardım ile
yeniden inşa aşamalarını düzenlediği görülmektedir. Ancak afet yönetiminin
birinci evresi olan risk yönetiminin risk değerlendirme ve zarar azaltma ile
hazırlık aşamaları 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunun ilgili
yönetmeliklerince düzenlemektedir. Afet yönetiminin uygulanması için bu iki
yasal düzenlemenin birlikte uygulanması gerekmektedir. Buradan çıkan sonuç,
sosyal ve çalışma hayatının güvenli bir şekilde devamı, ülke kalkınmasının
sürdürülmesi ve iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması ancak iyi bir afet
yönetim planının uygulanması ile mümkündür. Bu çalışmada afet yönetimi ile
temel kavramlar ele alınmış, deprem tehlike durumu, afet türleri, afet yönetim
sisteminin aşamaları incelenmiş ve uygulamada karşılaşılacak sorunlar ortaya
konularak Türkiye’de bütünleşik afet planının oluşturulması ve uygulanabilirliği
ortaya konulmuştur. 

Kaynakça

  • AFAD, İçişleri Bakanlığı, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, Ankara.
  • Alevcan, B.R., (1995). Radyasyonlu ortamda Yasam ve Korunma Yöntemleri, Sivil Savunma Dergisi, 37,140, 12s. Ankara.
  • Babüroglu, S.,(1998). Deprem ve Devlet, Ankara: TBMM Vakıf Ofset Tesisi, 18s. Ankara.
  • Erkoç, T., Bardan, B., and Hamzaçebi, G., (2000). Deprem Nedir?, T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Afet İşleri Genel Müdürlüğü, 1s. Ankara.
  • Ertürkmen, C., (2006). Afet Yönetimi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yönetimi ve Siyaset Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Eren, H., (1998). Türkçe Sözlük, C.I, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları, Yayın No: 549, 18s. Ankara.
  • Ergünay, O., (1996). Afet Yönetimi Nedir? Nasıl Olmalıdır?,TÜBITAK Deprem Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 263s. Ankara.
  • Ergünay, O., (1998). Afet Yönetimi Emergency Türkiye 93 First International Disaster Reliefand Prevetion, Civil Defence, Public Security and First Aid Exhibition, November 23 (27), 2s. Ankara.
  • Ergünay, O., (1999). Acil Yardım Planlaması ve Afet Yönetimi, Uzman Der Dergisi, 6 (7),10s. Ankara.
  • Ergünay, O., (2005). Afet Yönetiminde İşbirliği ve Koordinasyonun Önemi, Afet Yönetiminin Temel İlkeleri, JICA Türkiye Ofisi, 10s.Ankara.
  • Esen, K., (2000). 17 Ağustos 1999 Marmara, 12 Kasım 1999 Düzce Depremleri Işığında Olası Benzeri Depremlerde Kullanılması Gereken Tecrübeler, Türk İdare Dergisi, 428, 31-49s.
  • Geray, C., (1978). Marmara’daki Son Depremden Ders Alabilecek miyiz?, Kent Kooperatifçiliği, Türkiye Kent Kooperatifleri Merkez Birliği Süreli Yayını,109 (111), 6-7s., Ankara.
  • Geray, C., (1997). Türkiye’de Yıkım (Afet) Olayları Karsısında Önlemler ve Örgütlenmeler,Amme İdaresi Dergisi. 10, 91s.
  • Gürer, İ., and Yavaş, Ö.M., (1994). Anadolu’da Çığ Sorunu, Sivil Savunma Dergisi, 135, 15p. Ankara.
  • Kadıoğlu, M., (2008). Modern, Bütünleşik Afet Yönetimin Temel İlkeleri; Kadıoğlu, M. ve Özdamar, E., (editörler), Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri; JICA Türkiye Ofisi Yayınları No: 2, 1-34s. Ankara.
  • Kadıoğlu, M., (2017). Afet Yönetimi: Beklenmeyeni Beklemek, En Kötüsünü Yönetmek, Marmara Belediyeler Birliği Yayınları, İstanbul.
  • Keçici, M. (1994). Doğal Afetlerde Bulaşıcı Hastalıklar ve Çevre, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı ile Belediyeler, 8, 24s. Ankara.
  • KRDAE, Boğaziçi Üniversitesi, Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü, Çengelköy, İstanbul
  • Şenalp, H. E., (2000). Doğal Afetlerde Yerel Yönetimlerin Görev, Yetki, Sorumluluk ve Yükümlülükleri”, İdarecinin Sesi, 14 (78), 49s.
  • TBMM, (1999). Deprem felaketi konusunda yapılan çalışmaların tüm yönleriyle incelenerek alınması gereken tedbirlerin belirlenmesi amacıyla kurulan 10/66, 67, 68, 69, 70) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu'nun raporu, Ankara.
  • Yavaş, H., (2001). Doğal Afetler ve Kriz Yönetimi, Yerel Yönetim ve Denetim, 6 (2), 50s.
  • Yolsal, S., Taymaz, T., and Yalçıner, A.C. (2007). Understanding tsunamis, potential source regions and tsunami prone mechanisms in the eastern Mediterranean, In: the Geodynamics of the Aegean and Anatolia, The Geological Society of London, Special Publications, 291, 201-230.
  • Yolsal, S., Taymaz, T., and Yalçıner, A.C., (2008). Earthquake source rupture characteristic along the Hellenic arc and simulation of the AD 365 Crete earthquake and its tsunami, EGU General Assembly 2008, v. 10.
  • Yılmaz, A., (2001). Türk Kamu Yönetiminin Sorun Alanlarından Biri Olarak Afet Yönetimi ve Karşılaşılan Sorunlar, Marmara Depremi Örneği, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1–304s.Sivas.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yer Bilimleri ve Jeoloji Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şakir Şahin

İbrahim Üçgül

Yayımlanma Tarihi 22 Nisan 2019
Kabul Tarihi 17 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin, Ş., & Üçgül, İ. (2019). Türkiye’de Afet Yönetimi ve İş Sağlığı Güvenliği. Afet Ve Risk Dergisi, 2(1), 43-63. https://doi.org/10.35341/afet.498594
AMA Şahin Ş, Üçgül İ. Türkiye’de Afet Yönetimi ve İş Sağlığı Güvenliği. Afet ve Risk Dergisi. Nisan 2019;2(1):43-63. doi:10.35341/afet.498594
Chicago Şahin, Şakir, ve İbrahim Üçgül. “Türkiye’de Afet Yönetimi Ve İş Sağlığı Güvenliği”. Afet Ve Risk Dergisi 2, sy. 1 (Nisan 2019): 43-63. https://doi.org/10.35341/afet.498594.
EndNote Şahin Ş, Üçgül İ (01 Nisan 2019) Türkiye’de Afet Yönetimi ve İş Sağlığı Güvenliği. Afet ve Risk Dergisi 2 1 43–63.
IEEE Ş. Şahin ve İ. Üçgül, “Türkiye’de Afet Yönetimi ve İş Sağlığı Güvenliği”, Afet ve Risk Dergisi, c. 2, sy. 1, ss. 43–63, 2019, doi: 10.35341/afet.498594.
ISNAD Şahin, Şakir - Üçgül, İbrahim. “Türkiye’de Afet Yönetimi Ve İş Sağlığı Güvenliği”. Afet ve Risk Dergisi 2/1 (Nisan 2019), 43-63. https://doi.org/10.35341/afet.498594.
JAMA Şahin Ş, Üçgül İ. Türkiye’de Afet Yönetimi ve İş Sağlığı Güvenliği. Afet ve Risk Dergisi. 2019;2:43–63.
MLA Şahin, Şakir ve İbrahim Üçgül. “Türkiye’de Afet Yönetimi Ve İş Sağlığı Güvenliği”. Afet Ve Risk Dergisi, c. 2, sy. 1, 2019, ss. 43-63, doi:10.35341/afet.498594.
Vancouver Şahin Ş, Üçgül İ. Türkiye’de Afet Yönetimi ve İş Sağlığı Güvenliği. Afet ve Risk Dergisi. 2019;2(1):43-6.

Cited By