This study examines the relationship between pre-service teachers' awareness of sustainable development and global climate change, providing significant findings for educational processes. The research was conducted using a descriptive and relational model. The Global Climate Change Awareness Scale (GCCAS) and the Sustainable Development Awareness Scale (SDAS), utilized in the study, are widely referenced measurement tools in the literature and have been validated for reliability and validity in previous studies. Data were collected through an online survey from 355 pre-service teachers selected using a simple random sampling method. The research findings indicate that the mean GCCAS score of pre-service teachers is 50 (moderate level), while the mean SDAS score is 90 (moderate level). According to the correlation analysis results, a moderate, positive, and significant relationship was found between global climate change awareness and sustainable development awareness (r = 0.566, p < 0.05). The strength of this relationship highlights the impact of awareness-raising educational programs on achieving sustainable development goals. Additionally, the findings reveal that female participants have higher awareness levels than male participants, and upper-year students exhibit significantly higher awareness levels compared to lower-year students. This study underscores the importance of implementing educational practices aimed at increasing pre-service teachers’ awareness of sustainable development and climate change.However, since the research was conducted at a single university, the generalizability of the findings is limited. Future studies are recommended to be conducted in different universities and regions. Moreover, it is suggested that further research should examine the impact of practice-based educational programs on sustainable development awareness in greater depth.
Climate Change Global Climate Change Pre-service teacher Sustainable Development
Bu araştırma, öğretmen adaylarının sürdürülebilir kalkınma ve küresel iklim değişikliği farkındalıkları arasındaki ilişkiyi inceleyerek, eğitim süreçlerine yönelik önemli bulgular sunmayı amaçlamaktadır. Araştırma, tanımlayıcı ve ilişkisel bir model doğrultusunda gerçekleştirilmiştir. Çalışmada kullanılan Küresel İklim Değişikliği Farkındalık Ölçeği (KİDFÖ) ve Sürdürülebilir Kalkınma Farkındalık Ölçeği (SKFÖ), önceki çalışmalarda geçerlilik ve güvenilirliği onaylanmış, literatürde sıkça başvurulan ölçüm araçlarıdır. Veriler, basit rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen 355 öğretmen adayından çevrimiçi anket aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma bulguları, öğretmen adaylarının KİDFÖ puanlarının ortalama 50 (orta düzey), SKFÖ puanlarının ise ortalama 90 (orta düzey) olduğunu göstermektedir. Korelasyon analizi sonuçlarına göre, küresel iklim değişikliği farkındalığı ile sürdürülebilir kalkınma farkındalığı arasında orta düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r=0,566, p<0,05). Bu ilişkinin gücü, farkındalık artırıcı eğitim programlarının sürdürülebilir kalkınma hedefleri üzerindeki etkisini vurgulamaktadır. Ek olarak, kadın katılımcıların farkındalık düzeylerinin erkeklere kıyasla daha yüksek olduğu, üst sınıf öğrencilerinin farkındalık düzeylerinin ise alt sınıf öğrencilerine göre anlamlı derecede yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bu makale, öğretmen adaylarının sürdürülebilir kalkınma ve iklim değişikliği konularındaki farkındalıklarını artıracak uygulamaların önemine işaret etmektedir. Araştırmanın tek bir üniversitede gerçekleştirilmiş olması, bulguların genelleştirilebilirliğini sınırlandırmaktadır. Gelecek araştırmaların, farklı üniversiteler ve bölgelerde de gerçekleştirilmesi önerilmektedir. Ayrıca, uygulamaya dayalı eğitim programlarının sürdürülebilir kalkınma farkındalığı üzerindeki etkisinin daha derinlemesine incelenmesi tavsiye edilmektedir.
İklim Değişikliği Küresel İklim Değişikliği Öğretmen Adayları Sürdürülebilir Kalkınma
Araştırma öncesi Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Etik Kurulu’ndan yazılı izin (11.05.2022 tarih, Toplantı No: 2022/05, Karar No: GO 2022/723) ve araştırmaya katılan kişilere araştırma ile ilgili yazılı açıklama yapılarak onamları alınmıştır.
Yok.
Araştırmamıza katılan tüm öğretmen adaylarımıza teşekkür ediyoruz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnsan Kaynakları ve Endüstriyel İlişkiler (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 7 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |