İslâm tarihi boyunca tefsir yazmış olan müfessirlerimizin
tefsirlerinin başında, bu tefsirlerinde izledikleri motodu kısa ya da ayrıntılı
şekilde anlattıklarını görürüz. Kendisi
bir Şâfiî fakihi ve Eş’arî kelâmcısı olan Îcî’nin de tefsire dâir kıymetli bir
eseri vardır. Îcî, kütüphanelerde henüz yazma halde bulunan bu meşhur
tefsirinin başındaki Mukaddime’sinde[1]
tefsirini yazarken izlediği usûle ve ana prensiplerine ayrıntılı şekilde değinmiştir.
Sonradan onun tefsiri üzerinde çalışmış olan değerli ilim ehli kimselerin de bu
hususa değindiklerini görmekteyiz. Aşağıda görüleceği üzere, biz Îcî’nin hem Mukaddime’sini
hem de tefsiri üzerine yapılan çalışmaları inceleyeceğiz. Tefsirinin kaynaklarını;
a- selef-i sâlih’ten gelenler, b- yazılı kaynaklar olarak ikiye ayırıp örnekleriyle
birlikte ele alacağız.
[1] Müfessirimiz tefsirinin girişinde aslında böyle bir başlık
koymamıştır. Biz, muhtevaya uygun görerek bu başlığı koyduk.
Aybakan, Bilal, “Şâfiî Mezhebi, Kuruluşu ve Yayılması”, DİA, XXXVIII, 233-240.
Bağdâdî, İsmail Paşa (1339/…), Hediyyetü’l-Ârifîn, I-II, İstanbul 1951-1955.
Basrî, Ebü’l-Hüseyin Muhammed b. Ali b. et-Tayyib el-Mû’tezilî (ö. 436/1044), el-Mû’temed fî Usûlü’l-fıkh, I-II, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1. Baskı, Beyrut-Lübnan, 1403/1983.
Bilmen, Ömer Nasûhî, Büyük Tefsir Tarihi (Tabakâtü’l-Müfessirîn), I-II, Ravza Yayınları, İstanbul 2008.
Brockelmann, Carl, GAL (Geschichte der Arabischen Litteratur), I-II, Leiden 1943-1949.
Concordance at İndices de la Tradition Musulmane, el-Mu’cemü’l-müfehres li elfâzı’l-Ḥadîṡi’n-Nebevî, I-VIII, Wim Raven et Jan Just Witkam, Lahey, Hollanda.
Çelebi, İlyas, “Mû’tezile”, DİA, XXXI, 392.
Dâvûdî, Tabakâtü’l-müfessirîn, I, Kahire 1392/… .
Daydullah b. ‘Îd b. Sâlih er-Rifâ’î, Tahkîku’t-Tefîr fî Teksîri’t-Tenvîr li Adudüddîn el-Îcî, (YL. Tezi, 1431-1432, Suudî Arabistan, Medîne-i Münevvere, Vezâratü’t-Ta’lîmi’l-Âlî, el-Câmiatü’l-İslâmiyye, Külliyyetü’l-Kur’âni’l-Kerîm ve’d-Dirâsâti’l-İslâmiyye, Kısmü’t-Tefsîr, ed-Dirâsâtü’l-‘Ulyâ, el-Bernâmeci’l-Mesâî, Danışman/İşrâf: Prof. Dr. Muhammed b. Abdül’azîz el-‘Avâcî).
Görgün, Tahsin, “Îcî, Adudüddîn”, s. 64-72, İSAM, Aralık 2017.
Haliloğlu, Hasan, Ṭalâḳ Sûresi’nin Tefsiri ve Bu Sûredeki Huḳûḳî Prensipler (YL. Tezi, danışman: Prof. Dr. Sadreddin GÜMÜŞ), Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, Tefsir Bilim Dalı, İstanbul 1996.
Haliloğlu, Hasan, Ebü’l-Berekât en-Nesefî ile Adudüddîn el-Îcî’nin Âile Hukûkuna İlişkin Âyetlere Yaklaşımlarının Mukâyesesi, Dr. tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, Tefsir Bilim Dalı, İstanbul, Temmuz 2017.
Haliloğlu, Hasan, Ebü’l-Berekât en-Nesefî ile Adudüddîn el-Îcî’nin İlmî Hayatları ve Eserleri, (henüz basılmamış, Aralık 2017).
Harman, Ömer Faruk, “Şehristânî”, DİA, XXXVIII, 467-468.
İbn Hacer el-Askalânî, ed-Dürerü’l-Kâmine fî A’yâni’l-Mieti’s-Sâmine, I-IV, 1385/1966.
İbn Haldun, Mukaddime, I-III, Kahire ts.
İbn Hallikân, Vefeyâtü’l-Âyân, I-VI, Kahire 1948/… .
İbn Kâdî Şühbe, Tabakâtü’ş-Şâfiiyye, I_II, Beyrut 1407/1987.
Îcî, Ebü’l-Fadl Adudüddîn Abdurrahman b. Rüknüddîn Ahmed b. Abdü’l-Ğaffâr b. Ahmed el-Bekrî el-Mutarrizî el-Îcî eş-Şîrâzî eş-Şebenkârî (ö. 756/1355), Hâşiyetü’l-Keşşâf, Süleymaniye Kütüphanesi, Beşirağa, no: 113, vr. 310a.
Îcî, Ebü’l-Fadl Adudüddîn Abdurrahman b. Rüknüddîn Ahmed b. Abdü’l-Ğaffâr b. Ahmed el-Bekrî el-Mutarrizî el-Îcî eş-Şîrâzî eş-Şebenkârî, Tahkîku’t-Tefsîr fî Teksîri’t-tenvîr, Süleymaniye Ktp. Köprülü Fâzıl Ahmet Paşa, no: 50.
Îcî, Ebü’l-Fadl Adudüddîn Abdurrahman b. Rüknüddîn Ahmed b. Abdü’l-Ğaffâr b. Ahmed el-Bekrî el-Mutarrizî el-Îcî eş-Şîrâzî eş-Şebenkârî, Tahkîku’t-Tefsîr fî Teksîri’t-tenvîr, Süleymaniye Ktp. Damat İbrahim Paşa, no: 134.
Îcî, Ebü’l-Fadl Adudüddîn Abdurrahman b. Rüknüddîn Ahmed b. Abdü’l-Ğaffâr b. Ahmed el-Bekrî el-Mutarrizî el-Îcî eş-Şîrâzî eş-Şebenkârî, Şerhu’l-Adud alâ Muhtasari’l-Müntehâ el-Usûlî li İbn Hâcib, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1. Baskı, Buyrut-Lübnan 1421/2000.
Kâdî Abdülcebbâr el-Hemedânî, el-Muğnî, Tesbîtü delâilü’n-Nübüvve, el-Muhtasar fî Usûlü’d-Dîn, Şerhu’l-Usûli’l-hamse, Fadlü’l-‘Îtizâl ve Tabakâtü’l-Mû’tezile ve Usûl-ü fıkıh ilmine dâir el-‘Amd adlı eserleri.
Kadı Beydâvî, Nâsırüddîn Ebû Saîd Abdullah b. Ömer b. Muhammed eş-Şîrâzî (ö. 685/1286), Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl, Beyrut, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1. baskı, 1408/1988.
Sübkî (baba), Ebü’l-Hasen Taḳıyyüddîn Ali b. Abdülkâfî b. Ali b. Temâm (683/756-1284/1355), ve Sübkî (oğul), Ebû Nasr Tâcüddîn Abdülvehhâb b. Ali b. Abdülkâfî b. Ali b. Temâm (727/771-1327/1370), el-İbhac fi Şerhi’l-Minhac (ala Minhaci’l-Vüsul ila İlmi’l-Usul lil-Kadi el-Beydavi), Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1. baskı, Beyrut-Lübnan 1404/1984.
Sübkî, (oğul); Ebû Nasr Tâcüddîn Abdülvehhâb b. Ali b. Abdülkâfî b. Ali b. Temâm (727/771-1327/1370), Tabakâtü’ş-Şâfiiyyeti’l-Kübrâ, I-VI, thk. Mustafa Abdülkâdir Ahmed ‘Aṭâ, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2. baskı, Lübnan 1433/2012.
Yılmaz, Nedim, Adudüddin el-İci ve Tefsirdeki Metodu, (Dr. tezi, danışman: Doç. Dr. Ali ÖZEK), Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlahiyat Bölümü, Tefsir-Hadis Anabilim Dalı, İstanbul 1989.
Yavuz, Yusuf Şevki, “el-Akâidü’l-Adudiyye”, DİA, II, 216.
Yavuz, Yusuf Şevki, “Fahreddîn er-Râzî”, DİA, XII, 89-95.
Zehebî, Muhammed b. Ahmed (ö. 748/…), Siyeru Âlâmi’n-Nübelâ, thk: Şuayb el-Arnavut, Müessesetü’r-Risâle, Beyrut, 2. baskı …/1982.
Zemahşerî, Cârullâh Mahmûd b. Ömer (ö. 538/1144), el-Keşşâf an Hakâiki Ğavâmidi’t-Tenzîl ve ‘Uyûni’l-Ekâvîl fî Vücûhi’t-Te’vîl, Daru’l-Kitabi’l-Arabi, Beyrut,-Lübnan 1429/2008.
At the beginning of
the commentaries of our commentators who have written tafsir throughout the
history of Islam, we can see that they explain the motions they have seen in
these commentaries in a short or detailed way. Iqi, who is himself a Shafi'i
phakhi and Eş'arî theologian, also has a precious work of excellence. He has
elaborated on the procedural and main principles he followed in his commentary
in his book Mukaddime, the famous tafsirî which is still in writing in the
libraries. We can see that the valuable scholars who have worked on his
exegesis later touch on this point. As will be seen below, we will examine the
work done by Iqî on both Muqaddim and Tafsir. Sources of tafsirin; a- Those who
come from the selef-i sâlih, b- We will divide them into written sources and
take them together with their examples.
Aybakan, Bilal, “Şâfiî Mezhebi, Kuruluşu ve Yayılması”, DİA, XXXVIII, 233-240.
Bağdâdî, İsmail Paşa (1339/…), Hediyyetü’l-Ârifîn, I-II, İstanbul 1951-1955.
Basrî, Ebü’l-Hüseyin Muhammed b. Ali b. et-Tayyib el-Mû’tezilî (ö. 436/1044), el-Mû’temed fî Usûlü’l-fıkh, I-II, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1. Baskı, Beyrut-Lübnan, 1403/1983.
Bilmen, Ömer Nasûhî, Büyük Tefsir Tarihi (Tabakâtü’l-Müfessirîn), I-II, Ravza Yayınları, İstanbul 2008.
Brockelmann, Carl, GAL (Geschichte der Arabischen Litteratur), I-II, Leiden 1943-1949.
Concordance at İndices de la Tradition Musulmane, el-Mu’cemü’l-müfehres li elfâzı’l-Ḥadîṡi’n-Nebevî, I-VIII, Wim Raven et Jan Just Witkam, Lahey, Hollanda.
Çelebi, İlyas, “Mû’tezile”, DİA, XXXI, 392.
Dâvûdî, Tabakâtü’l-müfessirîn, I, Kahire 1392/… .
Daydullah b. ‘Îd b. Sâlih er-Rifâ’î, Tahkîku’t-Tefîr fî Teksîri’t-Tenvîr li Adudüddîn el-Îcî, (YL. Tezi, 1431-1432, Suudî Arabistan, Medîne-i Münevvere, Vezâratü’t-Ta’lîmi’l-Âlî, el-Câmiatü’l-İslâmiyye, Külliyyetü’l-Kur’âni’l-Kerîm ve’d-Dirâsâti’l-İslâmiyye, Kısmü’t-Tefsîr, ed-Dirâsâtü’l-‘Ulyâ, el-Bernâmeci’l-Mesâî, Danışman/İşrâf: Prof. Dr. Muhammed b. Abdül’azîz el-‘Avâcî).
Görgün, Tahsin, “Îcî, Adudüddîn”, s. 64-72, İSAM, Aralık 2017.
Haliloğlu, Hasan, Ṭalâḳ Sûresi’nin Tefsiri ve Bu Sûredeki Huḳûḳî Prensipler (YL. Tezi, danışman: Prof. Dr. Sadreddin GÜMÜŞ), Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, Tefsir Bilim Dalı, İstanbul 1996.
Haliloğlu, Hasan, Ebü’l-Berekât en-Nesefî ile Adudüddîn el-Îcî’nin Âile Hukûkuna İlişkin Âyetlere Yaklaşımlarının Mukâyesesi, Dr. tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, Tefsir Bilim Dalı, İstanbul, Temmuz 2017.
Haliloğlu, Hasan, Ebü’l-Berekât en-Nesefî ile Adudüddîn el-Îcî’nin İlmî Hayatları ve Eserleri, (henüz basılmamış, Aralık 2017).
Harman, Ömer Faruk, “Şehristânî”, DİA, XXXVIII, 467-468.
İbn Hacer el-Askalânî, ed-Dürerü’l-Kâmine fî A’yâni’l-Mieti’s-Sâmine, I-IV, 1385/1966.
İbn Haldun, Mukaddime, I-III, Kahire ts.
İbn Hallikân, Vefeyâtü’l-Âyân, I-VI, Kahire 1948/… .
İbn Kâdî Şühbe, Tabakâtü’ş-Şâfiiyye, I_II, Beyrut 1407/1987.
Îcî, Ebü’l-Fadl Adudüddîn Abdurrahman b. Rüknüddîn Ahmed b. Abdü’l-Ğaffâr b. Ahmed el-Bekrî el-Mutarrizî el-Îcî eş-Şîrâzî eş-Şebenkârî (ö. 756/1355), Hâşiyetü’l-Keşşâf, Süleymaniye Kütüphanesi, Beşirağa, no: 113, vr. 310a.
Îcî, Ebü’l-Fadl Adudüddîn Abdurrahman b. Rüknüddîn Ahmed b. Abdü’l-Ğaffâr b. Ahmed el-Bekrî el-Mutarrizî el-Îcî eş-Şîrâzî eş-Şebenkârî, Tahkîku’t-Tefsîr fî Teksîri’t-tenvîr, Süleymaniye Ktp. Köprülü Fâzıl Ahmet Paşa, no: 50.
Îcî, Ebü’l-Fadl Adudüddîn Abdurrahman b. Rüknüddîn Ahmed b. Abdü’l-Ğaffâr b. Ahmed el-Bekrî el-Mutarrizî el-Îcî eş-Şîrâzî eş-Şebenkârî, Tahkîku’t-Tefsîr fî Teksîri’t-tenvîr, Süleymaniye Ktp. Damat İbrahim Paşa, no: 134.
Îcî, Ebü’l-Fadl Adudüddîn Abdurrahman b. Rüknüddîn Ahmed b. Abdü’l-Ğaffâr b. Ahmed el-Bekrî el-Mutarrizî el-Îcî eş-Şîrâzî eş-Şebenkârî, Şerhu’l-Adud alâ Muhtasari’l-Müntehâ el-Usûlî li İbn Hâcib, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1. Baskı, Buyrut-Lübnan 1421/2000.
Kâdî Abdülcebbâr el-Hemedânî, el-Muğnî, Tesbîtü delâilü’n-Nübüvve, el-Muhtasar fî Usûlü’d-Dîn, Şerhu’l-Usûli’l-hamse, Fadlü’l-‘Îtizâl ve Tabakâtü’l-Mû’tezile ve Usûl-ü fıkıh ilmine dâir el-‘Amd adlı eserleri.
Kadı Beydâvî, Nâsırüddîn Ebû Saîd Abdullah b. Ömer b. Muhammed eş-Şîrâzî (ö. 685/1286), Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl, Beyrut, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1. baskı, 1408/1988.
Sübkî (baba), Ebü’l-Hasen Taḳıyyüddîn Ali b. Abdülkâfî b. Ali b. Temâm (683/756-1284/1355), ve Sübkî (oğul), Ebû Nasr Tâcüddîn Abdülvehhâb b. Ali b. Abdülkâfî b. Ali b. Temâm (727/771-1327/1370), el-İbhac fi Şerhi’l-Minhac (ala Minhaci’l-Vüsul ila İlmi’l-Usul lil-Kadi el-Beydavi), Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1. baskı, Beyrut-Lübnan 1404/1984.
Sübkî, (oğul); Ebû Nasr Tâcüddîn Abdülvehhâb b. Ali b. Abdülkâfî b. Ali b. Temâm (727/771-1327/1370), Tabakâtü’ş-Şâfiiyyeti’l-Kübrâ, I-VI, thk. Mustafa Abdülkâdir Ahmed ‘Aṭâ, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2. baskı, Lübnan 1433/2012.
Yılmaz, Nedim, Adudüddin el-İci ve Tefsirdeki Metodu, (Dr. tezi, danışman: Doç. Dr. Ali ÖZEK), Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlahiyat Bölümü, Tefsir-Hadis Anabilim Dalı, İstanbul 1989.
Yavuz, Yusuf Şevki, “el-Akâidü’l-Adudiyye”, DİA, II, 216.
Yavuz, Yusuf Şevki, “Fahreddîn er-Râzî”, DİA, XII, 89-95.
Zehebî, Muhammed b. Ahmed (ö. 748/…), Siyeru Âlâmi’n-Nübelâ, thk: Şuayb el-Arnavut, Müessesetü’r-Risâle, Beyrut, 2. baskı …/1982.
Zemahşerî, Cârullâh Mahmûd b. Ömer (ö. 538/1144), el-Keşşâf an Hakâiki Ğavâmidi’t-Tenzîl ve ‘Uyûni’l-Ekâvîl fî Vücûhi’t-Te’vîl, Daru’l-Kitabi’l-Arabi, Beyrut,-Lübnan 1429/2008.