Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEKNOLOJİNİN GİDERİ: SANALİZASYON! SANAL DİL VE YANSIMALARI

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 2, 57 - 73, 30.06.2020

Öz

Son zamanlarda teknoloji denilince akla bilgisayarlar, cep telefonları ve beraberinde İnternet olgusuyla sosyal medya gelmektedir. Şüphesiz ki 21.yy’da insanlığa büyük faydalar sağlayan bu buluşlar, bünyesinde bazı olumsuzlukları da barındırmaktadır. Bu olumsuzluklardan en önemlisi, teknolojik ortamda yeni bir dilin doğması ve anadilin deforme edilmesidir. Bu araştırmanın amacı; tüm dünyada ve gençler arasında çok yaygın biçimde kullanılan, anlık mesajlaşma uygulaması olan Whatsapp Messenger yazışmalarındaki Türk diline dair kullanım yanlışlıklarını tespit etmek; dil bilincini sanal ortama taşıma hususunda öneriler geliştirmektir. Çalışma, doküman incelemesi yöntemine dayalı nitel bir çalışmadır. Liseli öğrencilerin dil şuurlarını ortaya koyma adına tek soruluk bir anket uygulanmıştır. Whatsapp’ı çok yoğun bir şekilde kullandıkları tespit edilen 127 gönüllü öğrencinin mesajlaşma esnasında kullandıkları kelimeleri, terimleri, emojileri ve kalıplaşmış cümleleri kayıt altına alınmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ses özelikleriyle ilgili kullanımlar, kelime kul- lanımları, cümle kullanımları, yazım ve emoji kullanımları olmak üzere 5 farklı sınıflama yapılmıştır. Her sınıflamada alt kategorilere yer verilmiştir. Sınıflamalar sırasında Yaman ve Erdoğan’ın (2007:239) oluşturduğu kategorileştirmeden de yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; örneklemde yer alan öğrencilerin Whatsapp uygulamasını kullanırken ses ve yazım kurallarına uymadıkları; yazma dilinin özensiz olduğu, hatalı ve argo kelimeler içerdiği belirlenmiştir. Ayrıca; öğrencilerin Whatsapp’da sözcük yazmak, kısaltma yapmak ve cümle kurmak yerine daha çok emojilerle iletişim sağlamayı tercih ettikleri görülmüştür.

Kaynakça

  • Akkaş, İbrahim.(2013). Çok Yüzlü İlişkiler Ağında Kimlikler Ve Sanal Cemaatler, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü dergisi, cilt.3, ss.37-53 Aktaş, E. Şentürk, L. (2014). Sosyal Medyada Türkçenin Kullanımı Üzerine Nitel Bir Araştırma. VI. Uluslararası Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Kurultayı, Niğde. Aksüt,M.,Ateş,S.,Balaban,S.(2011).İlk ve Orta öğretim Öğrencilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerine İlişkin Tutumları (Facebook Örneği), Uşak Üniversitesi, Uşak. Bilen, K. Ercan, O. Gülmez, T. (2014). Sosyal ağların kullanım amacı ve benimsenme süreci; Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 115-123. Binark, M. (2001). Kadının Sesi Radyo Programı ve Kimliği Konumlandırma Stratejisi, Toplumbilim, Sayı:14, Ankara: Bağlam Yayınları Bulunmaz, B. (2011). Otomotiv Sektöründe Sosyal Medyanın Kullanımı ve Fiat Örneği, Global Media Journal, Cilt:2, Sayı:3, ss.19-50. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş ve Demirel,F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. (14. baskı). Ankara: Pegem Akademi. Çakır, H.Topçu, H. (2005). Bir iletişim dili olarak İnternet. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (2), 71-96. Çalışkan, M.,Mencik, Y.(2015).Değişen Dünyanın Yeni Yüzü: Sosyal Medya. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi (2015): 254-277 Çetin,E.(2009).Sosyal iletişim ağları ve gençlik. Facebook örneği http://idc.sdu.edu.tr/tammetinler/bilim/bilim15.pdf adresinden alınmıştır. Demirel, F. (2011).Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayınları, Ankara Fırat, M. ve Keskin Ö., Nilgün (2015). Temel Bilgi Teknolojileri I, (5.Ünite), Anadolu Üniversitesi Yayını, No: 3190, Eskişehir. Goffman, E. (2014). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. (B. Cezar, Çev.) Metis yayınları Hazar, M. (2011). Sosyal Medya Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı: 32, ss.151-175. Tattersal, A. (2003). The Internet and French Language. Center for Language in Education Occasional Papers, University of Southampton, ED:477228. Temur, T. Vuruş, N. (2009). İnternet (Genel Ağ) Ortamında Türkçenin Kullanımına İlişkin Bir Çözümleme, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(22). Tunç, A. (2010). Tarihi Miras ve Güncel Beklentiler Arasındaki Türkiye. 23. Türk -Alman Gazetecilik Semineri. Medya ve Bilgi Kirliliği, Ankara Tosun, C. (2005). Dil Zenginliği, Yozlaşma ve Türkçe. Journal of Language and Linguistic Studies, 1 (2), 136-153. Vural,B.Akıncı, Bat, M., (2010).Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi’ne Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yaşar University, sayı 5, s.3348-3382. Yaman, H.Erdoğan, Y. (2007) İnternet kullanımının Türkçeye etkileri: Nitel bir araştırma, Journal of Language and Linguistic Studies Vol.3, (2) 237-249. Yüksel, H.(2014).İnternet Gazeteciliğinde Bilgi Kirliliği Sorunu. Atatürk İletişim Dergisi (2014): 125-138 İnternet Kaynakları T.C Anadolu Üniversitesi Yayını, https://www.anadolu.edu.tr/uploads/anadolu/ckfinder/web/files/BIL101U.pdf Araştırma, Journal of Language and Linguistic Studies Vol.3, (2) 237-249. Erişim tarihi: 20.12.2018 16.00 Dijitalajans, http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullanici-istatistikleri-2017/ Erişim tarihi: 13.12.2018 15.10
  • Habertürkgazetesi, http://www.haberturk.com/gundem/haber/1179712-gencligin-dilini-anlama-kilavuzu Erişim tarihi: 08.11.2018 21.10
  • Memurlarnet, https://www.memurlar.net/haber/689265/btk-dan-sosyal-medyaya-selam-olsun-kampanyasi.html Erişim tarihi: 02.01.2019 22:10
  • Yellow Ajans, http://www.yellowajans.com.tr/turkcede-emojilerin-anlamlari.html Erişim tarihi: 02.01.2019 18.40
  • Webmaster Portalı, https://wmaraci.com/nedir/sosyal-ag Erişim tarihi: 13.12.2018 15.20
  • İdea Dergi, http://www.ideadergi.com/sanal-tepkiler-buyuk-etkiler/ Erişim tarihi: 13.12.2018 15.20

Expense of Technology: The Virtual Waste! Virtual Language and Reflections

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 2, 57 - 73, 30.06.2020

Öz

In recent times, when it comes to technology, social media comes to mind with computers, mobile phones, and the Internet. Undoubtedly, these discoveries, which provide great benefits to humanity in the 21st century, also contain some negativity within it. The most important of these is the emergence of a new language in the technological environment and deformation of the mother tongue The aim of this study is to determine the usage errors of Turkish language in Whatsapp Messenger correspondence which is used widely in the world and among young people; to develop suggestions for moving the language cons- ciousness to the virtual environment. The study is a qualitative study based on a document analysis method. A single question questionnaire was applied in order to reveal the language consciousness of high school students. The words, terms, emojis, and stereotypes of the 127 volunteer students who were determined to use Whatsapp very intensively were recorded. In the analysis of the data, 5 different classifications have been made including sound usage, word usage, sentence usage, spelling, and emoji usage. Each classifi- cation includes subcategories. However, during the classifications, the categorization created by Yaman and Erdoğan (2007:239) was also utilized. As a result of the research; Similar to other studies, it was determined that the language of writing, which was not followed by the students, was sloppy, defective and argos. As a difference; It is seen that students prefer to communicate with emojis rather than writing words, abbreviating and creating sentences in Whatsapp.

Kaynakça

  • Akkaş, İbrahim.(2013). Çok Yüzlü İlişkiler Ağında Kimlikler Ve Sanal Cemaatler, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü dergisi, cilt.3, ss.37-53 Aktaş, E. Şentürk, L. (2014). Sosyal Medyada Türkçenin Kullanımı Üzerine Nitel Bir Araştırma. VI. Uluslararası Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Kurultayı, Niğde. Aksüt,M.,Ateş,S.,Balaban,S.(2011).İlk ve Orta öğretim Öğrencilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerine İlişkin Tutumları (Facebook Örneği), Uşak Üniversitesi, Uşak. Bilen, K. Ercan, O. Gülmez, T. (2014). Sosyal ağların kullanım amacı ve benimsenme süreci; Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 115-123. Binark, M. (2001). Kadının Sesi Radyo Programı ve Kimliği Konumlandırma Stratejisi, Toplumbilim, Sayı:14, Ankara: Bağlam Yayınları Bulunmaz, B. (2011). Otomotiv Sektöründe Sosyal Medyanın Kullanımı ve Fiat Örneği, Global Media Journal, Cilt:2, Sayı:3, ss.19-50. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş ve Demirel,F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. (14. baskı). Ankara: Pegem Akademi. Çakır, H.Topçu, H. (2005). Bir iletişim dili olarak İnternet. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (2), 71-96. Çalışkan, M.,Mencik, Y.(2015).Değişen Dünyanın Yeni Yüzü: Sosyal Medya. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi (2015): 254-277 Çetin,E.(2009).Sosyal iletişim ağları ve gençlik. Facebook örneği http://idc.sdu.edu.tr/tammetinler/bilim/bilim15.pdf adresinden alınmıştır. Demirel, F. (2011).Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayınları, Ankara Fırat, M. ve Keskin Ö., Nilgün (2015). Temel Bilgi Teknolojileri I, (5.Ünite), Anadolu Üniversitesi Yayını, No: 3190, Eskişehir. Goffman, E. (2014). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. (B. Cezar, Çev.) Metis yayınları Hazar, M. (2011). Sosyal Medya Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı: 32, ss.151-175. Tattersal, A. (2003). The Internet and French Language. Center for Language in Education Occasional Papers, University of Southampton, ED:477228. Temur, T. Vuruş, N. (2009). İnternet (Genel Ağ) Ortamında Türkçenin Kullanımına İlişkin Bir Çözümleme, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(22). Tunç, A. (2010). Tarihi Miras ve Güncel Beklentiler Arasındaki Türkiye. 23. Türk -Alman Gazetecilik Semineri. Medya ve Bilgi Kirliliği, Ankara Tosun, C. (2005). Dil Zenginliği, Yozlaşma ve Türkçe. Journal of Language and Linguistic Studies, 1 (2), 136-153. Vural,B.Akıncı, Bat, M., (2010).Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi’ne Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yaşar University, sayı 5, s.3348-3382. Yaman, H.Erdoğan, Y. (2007) İnternet kullanımının Türkçeye etkileri: Nitel bir araştırma, Journal of Language and Linguistic Studies Vol.3, (2) 237-249. Yüksel, H.(2014).İnternet Gazeteciliğinde Bilgi Kirliliği Sorunu. Atatürk İletişim Dergisi (2014): 125-138 İnternet Kaynakları T.C Anadolu Üniversitesi Yayını, https://www.anadolu.edu.tr/uploads/anadolu/ckfinder/web/files/BIL101U.pdf Araştırma, Journal of Language and Linguistic Studies Vol.3, (2) 237-249. Erişim tarihi: 20.12.2018 16.00 Dijitalajans, http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullanici-istatistikleri-2017/ Erişim tarihi: 13.12.2018 15.10
  • Habertürkgazetesi, http://www.haberturk.com/gundem/haber/1179712-gencligin-dilini-anlama-kilavuzu Erişim tarihi: 08.11.2018 21.10
  • Memurlarnet, https://www.memurlar.net/haber/689265/btk-dan-sosyal-medyaya-selam-olsun-kampanyasi.html Erişim tarihi: 02.01.2019 22:10
  • Yellow Ajans, http://www.yellowajans.com.tr/turkcede-emojilerin-anlamlari.html Erişim tarihi: 02.01.2019 18.40
  • Webmaster Portalı, https://wmaraci.com/nedir/sosyal-ag Erişim tarihi: 13.12.2018 15.20
  • İdea Dergi, http://www.ideadergi.com/sanal-tepkiler-buyuk-etkiler/ Erişim tarihi: 13.12.2018 15.20
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Hithit 0000-0002-4212-2853

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Hithit, M. (2020). TEKNOLOJİNİN GİDERİ: SANALİZASYON! SANAL DİL VE YANSIMALARI. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 57-73.

Creative Commons Lisansı
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (HEFAD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.