Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DAVIDSON’UN ZİHİN FELSEFESİNDE ZİHİN-BEDEN AYRIMI

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 3, 19 - 26, 30.12.2020

Öz

Zihin-beden ayrımı, bunların mahiyeti ve birbiriyle ilişkileri felsefenin en köklü problem sahalarından birini meydana getirir. Zihin-beden problemine, çağdaş zihin felsefesinde katkı yapan düşünürlerden biri de Donald Davidson’dır. Davidson’ın, zihinsel durum ya da oluşları fiziksel durum ya da oluşlardan ontolojik olarak değil fakat kavramsal olarak ayıran düşüncesi anormal monizm ismini taşır. Bu düşünceye göre, zihinsel olan maddi olarak fiziksel olandan ayrılamazken, zihne ait alanı kapsayan yasaların yokluğu ile bu alan, fiziksel alandan farklılık gösterir. Söz konusu iki alan arasında nedensel bağımlılık değil, bir zayıf bağlılık (supervenience) ilişkisi bulunur. Bağlılık ilişkisi kurmakla indirgemecilikten kaçınmayı hedefleyen Davidson, zihinsel oluş ve durumlar için bir özgürlük alanı açmayı amaçlamıştır.

Kaynakça

  • DAVIDSON, Donald (1970), “Mental Events”, Essays on Actions and Events içinde, Clarendon Press: New York, (s. 207–24).
  • DAVIDSON, Donald (1974), “Psychology as Philosophy”, Essays on Actions and Events içinde, Clarendon Press: New York, s. 229–38.
  • DAVIDSON, Donald (1987/I), “Knowing One’s Own Mind”, Proceedings and Addresses of The American Philosophical Association, Vol. 60, No. 3 Jan., 1987, Newark, s. 441-458.
  • DAVIDSON, Donald (1987/II), “Problems in Explanation of Action”, Metaphysics and Morality: Essays in Honour of J. J. C. Smart içinde, Blackwell: New York, s. 35–49.
  • DAVIDSON, Donald (1999), “Spinoza’s Causal Theory of the Affects”, 3rd Jerusalem Conference Bildirileri, Haz.: Yirmiahu Yovel, Little Room Press: New York.
  • DESCARTES, Rene (1995), Felsefenin İlkeleri, çev. Mesut Akın, Say Yayınları: İstanbul.
  • DESCARTES, Rene (1996), İlk Felsefe Üzerine Meditasyonlar, çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi: İstanbul.
  • EVNINE, Simon (1991), Donald Davidson, Stanford University Press: California.
  • KANT, Immanuel (1995), Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi, çev. İonna Kuçuradi, Türkiye Felsefe Kurumu: Ankara.
  • KIM, Jaegwon (2003), Philosophy of Mind and Psychology, Cambridge University Press: New York.
  • Nick Zangwill, “The Normativity Of The Mental”, Philosophical Explorations, Vol. 8, No. 1, March 2005, s.1.
  • RORTY, Richard (1999), “Davidson’s Mental-Physical Distinction”, The Philosophy of Donald Davidson içinde, Open Court Publishing: Chicago.
  • SHAFFER, Jerome (2005), Zihin Felsefesi, çev. Turan Koç, İz Yayıncılık: İstanbul.
  • van der BURG, Floris (2007), Davidson and Spinoza: Mind, Matter and Morality, Ashgate Publishing: Wiltshire.

DAVIDSON ON MIND-BODY PROBLEM

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 3, 19 - 26, 30.12.2020

Öz

The mind-body distinction, their nature and their interrelationships constitute one of the most fundamental problem areas of philosophy. One of the thinkers who contributed to the mind-body problem in modern philosophy of mind is Donald Davidson. Davidson's idea that distinguishes mental states or beings from physical states or beings not ontologically but conceptually, is called anomalous monism. According to this idea, while the mental is physically inseparable from the physical, this area differs from the physical space with the absence of convenience covering the mental space. There is a weak supervenience relationship between these two areas, not causal dependence. Aiming to avoid reductionism by establishing a loyalty relationship, Davidson aimed to open a space of freedom for mental beings and situations.

Kaynakça

  • DAVIDSON, Donald (1970), “Mental Events”, Essays on Actions and Events içinde, Clarendon Press: New York, (s. 207–24).
  • DAVIDSON, Donald (1974), “Psychology as Philosophy”, Essays on Actions and Events içinde, Clarendon Press: New York, s. 229–38.
  • DAVIDSON, Donald (1987/I), “Knowing One’s Own Mind”, Proceedings and Addresses of The American Philosophical Association, Vol. 60, No. 3 Jan., 1987, Newark, s. 441-458.
  • DAVIDSON, Donald (1987/II), “Problems in Explanation of Action”, Metaphysics and Morality: Essays in Honour of J. J. C. Smart içinde, Blackwell: New York, s. 35–49.
  • DAVIDSON, Donald (1999), “Spinoza’s Causal Theory of the Affects”, 3rd Jerusalem Conference Bildirileri, Haz.: Yirmiahu Yovel, Little Room Press: New York.
  • DESCARTES, Rene (1995), Felsefenin İlkeleri, çev. Mesut Akın, Say Yayınları: İstanbul.
  • DESCARTES, Rene (1996), İlk Felsefe Üzerine Meditasyonlar, çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi: İstanbul.
  • EVNINE, Simon (1991), Donald Davidson, Stanford University Press: California.
  • KANT, Immanuel (1995), Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi, çev. İonna Kuçuradi, Türkiye Felsefe Kurumu: Ankara.
  • KIM, Jaegwon (2003), Philosophy of Mind and Psychology, Cambridge University Press: New York.
  • Nick Zangwill, “The Normativity Of The Mental”, Philosophical Explorations, Vol. 8, No. 1, March 2005, s.1.
  • RORTY, Richard (1999), “Davidson’s Mental-Physical Distinction”, The Philosophy of Donald Davidson içinde, Open Court Publishing: Chicago.
  • SHAFFER, Jerome (2005), Zihin Felsefesi, çev. Turan Koç, İz Yayıncılık: İstanbul.
  • van der BURG, Floris (2007), Davidson and Spinoza: Mind, Matter and Morality, Ashgate Publishing: Wiltshire.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cansu Akoglan 0000-0002-4111-3613

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akoglan, C. (2020). DAVIDSON’UN ZİHİN FELSEFESİNDE ZİHİN-BEDEN AYRIMI. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1(3), 19-26.

Creative Commons Lisansı
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (HEFAD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.