The Hittites provided a sincere account of the role and importance of religion in their lives by identifying themselves as the “people with one thousand gods.” It goes without saying that the exact number of the gods is not necessarily one thousand, but they used to believe in a significant number of gods that validate this description. According to the Hittites, the relationship between gods and humans is likened to that between a master and a servant, and the essence of Hittite religion is based on the idea of “pleasing the gods.” In line with this understanding, they led their lives within certain rules in order to obtain the consent and approval of the gods and protect themselves from their wrath. Some of these rules were celebrating the feasts fully properly, and avoiding actions that could possibly arouse the gods’ wrath. Considered to be like humans, their gods had needs such as food, drink, and shelter, which were supposed to be met by humans. The Hittites had also constructed temples, which they considered as the “house of the god.” It is understood that these temples, built for the gods by the Hittites, were not solely places for religious activities. These temples were also institutions that encompassed socio- economic structures. The “Directive Text for Temple Officials”, examined in this study, was prepared to guide the officials in order to ensure the smooth functioning of the temples’ multifaceted structure. These directives emphasize the importance of not neglecting the services to be offered to the god. At the same time, the use or abuse of the god’s animals, fields and things belonging to him are expressed as situations to be avoided. Otherwise, the consequence of disobeying these warnings is to incur the wrath of the god. Both the complete fulfilment of services to the gods and the preservation of the functionality and security of the temple are significant topics covered in the directives.
Hititler kendilerini “bin tanrılı halk” olarak tanımlayarak dinin hayatlarındaki yeri ve önemine dair oldukça samimi bir bilgi vermişlerdir. Elbette ki tanrı sayıları net olarak bin değildir belki ama bu tanımı doğrulayacak kadar da çok tanrıya inanmaktadırlar. Hititlere göre tanrı ve insan arasındaki ilişki “efendi-köle” ilişkisine benzetilmekte, Hitit dininin özü de “tanrıları memnun etme” anlayışına dayanmaktadır. Bu anlayış doğrultusunda tanrıların memnuniyetini elde edip onların gazabından korunabilmek için bazı kurallar çerçevesinde hayatlarını idame ettirmektedirler. Bu kurallardan bazıları bayramları eksiksiz kutlamak, tanrıların kızgınlığına sebep olabilecek davranışlardan sakınmaktı. Hititler tarafından insanlar gibi algılanan tanrıların yeme-içme, barınma ihtiyaçları vardır. Bu ihtiyaçları da insanlar tarafından karşılanmalıdır. Hititler aynı zamanda “tanrının evi” olarak düşündükleri tapınaklar inşa etmişlerdir. Hititlerin tanrıları için inşa ettikleri tapınakların sadece dinî faaliyetlerin gerçekleştirildiği mekânlar olmadığı anlaşılmaktadır. Bu tapınaklar aynı zamanda sosyo-ekonomik bir yapılanmayı içeren kuruluşlardır. Bu çalışmada incelenmiş olan “Tapınak Görevlilerine Yönelik Direktif Metni” de tapınakların çok yönlü yapısının düzgün bir şekilde işleyebilmesi için görevlilere rehberlik etmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu direktiflerde, tanrıya karşı yapılacak hizmetlerin ihmal edilmemesi önemli bir yer tutar. Aynı zamanda tanrının hayvanlarının, tarlalarının ve ona ait olan eşyaların kullanılması veya suistimali kaçınılması gereken durumlar olarak ifade edilmiştir. Aksi taktirde bu uyarılara uymamanın neticesi tanrının gazabına uğramaktır. Hem tanrıya yapılacak hizmetlerin eksiksiz yerine getirilmesi hem de tapınağın işlevselliğinin korunması ve güvenliğinin sağlanması direktifte yer alan önemli başlıklardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hitit Arkeolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 9 |
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (HEFAD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.