Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Müzeleri: Oleatrium Zeytin ve Zeytinyağı Tarihi Müzesi Örneği

Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 1, 1 - 17, 28.06.2019

Öz

Gastronomi müzeleri kültürlerin yiyecek içecek alışkanlıklarının
kaydedilmesini sağlayarak bu tür kültürel değerlerin korunmasını gelecek
nesillere aktarılmasını ve devamlılığını sağlamaktadır. Yiyeceklerin tarihçesi,
üretimi, hazırlanması ile sunumu ve bu aşamasında kullanılan araç gereçler ile
ilgili bilgiler sunan gastronomi müzeleri bölgedeki turizm faaliyetlerinde
sağladığı katkılar açısından önemli bir konuma sahiptir. Bu çalışmada önemli
bir çekicilik unsuru olan 2012 yılında hizmete açılan Oleatrium Zeytin ve
Zeytinyağı Tarihi Müzesi’nin turizmde çekicilik unsuru olarak kullanılması ve
bölgenin turizm faaliyetlerine katkısı incelenmiştir. Araştırma örnek olay
incelemesi şeklinde yürütülmektedir. Zeytinyağı müzesi ile ilgili detaylı
betimlemeler yapabilmek için,  gözlem ve
çalışanların görüşleri derlenerek somut olmayan kültürel miras kavramı
kapsamında, gastronomi müzelerinin yeri ve önemi açısından değerlendirilmeye
çalışılmaktadır. Sonuç olarak gastronomi müzelerinin başarılı örneklerinden
biri olan Oleatrium Zeytin ve Zeytinyağı Tarihi Müzesi’nin Kuşadası’ndaki turizm faaliyetlerine bir canlılık ve farklılık
kazandırdığı yıldan yıla buraya gelen turist sayısındaki artış ile
ispatlanmaktadır. Aynı zamanda
bu müze bir çekicilik unsuru olarak turistlerin haz duygularına hitap etmekte
ve destinasyonun tercih edilebilirliğini ve gastronomik kimliğini
güçlendirmektedir.

Kaynakça

  • Aksoy, M. ve Sezgi, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 3/3 (2015) 79-89.
  • Bekar, A., Arman, S. ve Sürücü, Ç. (2017). Turizmde Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Müzeleri: Marmaris Bal Evi Örneği, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5/ 42, 468-477.
  • Cohen, E., & Avieli, N. (2004). Food in Tourism: Attraction and Impediment. Annals of Tourism Research, 31(4), 755-778.
  • Çağlı, I.B. (2012). Türkiye’de Yerel Kültürün Turizm Odaklı Kalkınmadaki Rolü: Gastronomi Turizmi Örneği.Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Du Rand, G.E. and Heath, E. (2006), “Towards a Framework for Food Tourism as an Element of Destination Marketing”, Current Issues in Tourism, 9 (3), 206-234.
  • Göker, G. (2011). Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Turizmi (Balıkesir İli Örneği) , Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Güzel Şahin, G., & Ünver, G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak “Gastronomi Turizmi”: İstanbul’un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma (Gastronomy Tourism As a Commodity of Destination Marketing: A research on İstanbul’s Gastronomy Tourism Potential). Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3/2, 63-73.
  • Harrington, R. J.; Ottenbacher, M. C. (2010). Culinary Tourism - A Case Study of the Gastronomic Capital, Journal of Culinary Science & Technology, 8: (1), 14-32.
  • Hjalager, A. M., & Richards, G. (Eds.). (2002). Tourism and Gastronomy. London: Routledge.
  • Icom, (2004). Running a Museum International Council of Museums, A Practical Handbook , Franly S.A., Paris.
  • Ignatov, E. ve Smith, S. (2006). Segmenting Canadian Culinary Tourist, Current Issues in Tourism, 9 (3): 235-255.
  • İpar, S. M. (2011). Turizmde Destinasyon Markalaşması ve İstanbul Üzerine Bir Uygulama, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kurgun, O. A. (2016). Gastronomi Trendleri. H. Kurgun & D. Bağıran-Özşeker (Ed.), Gastronomi ve Turizm içinde (85-118). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Küçükaltan, G. (2009). Küreselleşme Sürecinde Gastronomide Yöresel Tatların Turistlerin Destinasyon Tercihlerine ve Ülke Ekonomilerine Etkileri, 3. Ulusal Gastronomi Sempozyumu Bildirileri, Antalya.
  • Long, L. M. (2004). Culinary Tourism: A Folkloristic Perspective on Eating and Otherness. Lucy M. Long (Ed.), Culinary Tourism içinde, 20-50, The University Press of Kentucky, Lexington .
  • Mankan, E. (2017). Destinasyon Pazarlamasında Çekici Bir Faktör Olarak Türkiye’deki Gastronomi Müzeleri Örneği, Turkish Studies, 12/4, p. 641-654.
  • Müzeler İç Hizmetler Yönetmeliği, (1990). http://teftis.kulturturizm.gov.tr/TR,14442/muzeler-ic-hizmetler-yonetmeligi.html. (Erişim Tarihi: 2.09.2017).
  • Özdemir, G. (2008). Destinasyon Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Quan, S. and Wang, N. (2004) Toward a structural model of the tourist experience: an illustration from food experiences in tourism, Tourism Management, Vol. 25, pp.297–305.
  • Selwood, J.(2003). The Lure of Food: Food As an Attraction in Destination Marketing in Manitoba, Canada, Michael Hall (Ed), Food Tourism Around the World: Management of Development and Markets ,Great Britain: Elseiver, ss.178-180.
  • Smith, S. and Xiao, H. (2008). Culinary tourism supply chains: a preliminary examination, Journal of Travel Research, Vol. 46, No. 3, pp.289–299.
  • Tobelem, J. M. (1997). The marketing approach in museums. Museum Management and Curatorship. 16(4). 337-354.
  • Yılmaz, Hakan, Şener, Pınar, (2014), Turistik Bir Çekicilik Olarak Gastronomi Müzeleri, 15. Ulusal Turizm Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yüncü, H. R. ( 2010). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası. 10. Aybastı- Kabataş Kurultayı, Editör Salim ŞENGEL, Aybastı- Kabataş Kurultayı Yayınları No:11, Ankara, 28 – 34.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Çetin Bu kişi benim

Saime Küçükkömürler Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çetin, M., & Küçükkömürler, S. (2019). Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Müzeleri: Oleatrium Zeytin ve Zeytinyağı Tarihi Müzesi Örneği. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 22(1), 1-17.