Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yurtdışında İkamet Eden Vatandaşların Türkiye'de Tatil Yapmalarında Etkili Olan Faktörler: Almanya'da Yaşayan Türkler Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 2, 129 - 187, 30.12.2019

Öz

Bu çalışmada, Almanya’da yaşayan Türkler’in tatil ve seyahat kararlarında etkili
olan unsurların belirlenerek, Türkiye’ye yönelik tatil tercihlerine ilişkin
turistik ürün çeşidinin belirlenmesi amaç edinilmiştir. Yurtdışında yaşayan
Türkler yıllar geçtikçe daha yüksek oranda Türkiye’de tatillerini geçirmekte ve
geleneksel tatil kalıpları da memleket ve akraba ziyareti dışında; İstanbul,
Antalya, Bodrum, Çeşme, Alaçatı gibi turistik destinasyonlarda tatil yapma yönünde
değişmektedir.

Araştırmada
veri toplama ve değerlendirme temeline dayalı olarak, Almanya’nın başkenti
Berlin’de yaşayan Türkiye kökenli vatandaşlar ile yüz yüze anket uygulaması
yapılmıştır. Tesadüfü olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yolu
ile gerçekleştirilen çalışmada, hatalı ve eksik doldurulan anketlerin
iptalinden sonra toplamda 426 kişi ile anket tamamlanmıştır.





Araştırma
ölçeğine faktör analizi yapılarak elde edilen altı alt boyut önemlilik
derecesine göre şu şekilde oluşmuştur; Türkiye’nin tatile yönelik sahip olduğu
doğal ve sosyo-kültürel değerleri, 
Türkiye’yi tercih etmenin avantajı, güvenlik, zorunluluk, duygusal
bağlılık ve tatil odaklılıktır. Analiz sonuçlarına göre Almanya/Berlin’de yaşayan
Türkler’in Türkiye’yi ziyaret etmesinde etkili olan faktörler sırasıyla; kendi
ülkesi olması, eş dost akraba ziyareti, havasının temizliği, Türk yemeklerinin
lezzetli olması, doğal güzelliklerin varlığı, tatil için her zaman gittiği yer
olması ve tatil yerindeki denizin temizliğidir. Daha az etkiye sahip olan
faktörler ise iş amaçlı gezi/toplantılara katılmak, eğlence faaliyetlerine
katılmak, kaplıca ve kür tedavisinden faydalanmak ve hastanelerde tedavi
olmaktır.

Kaynakça

  • Akyurt, Hakan. (2008). Turizm Bölgesine Yönelik Talebi Etkileyen Faktörlerden İmaj ve Çeşme Örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Aligil, Serhat. (2017). Gurbetçilerin Türkiye Turizmine Ne Kadar Katkısı Var? Turizm Güncel com (04.02.2017). Erişim: http://www.turizmgüncel.com (30.12.2018).
  • Avcıkurt, C. (2015). Turizm Sosyolojisi Genel ve Yapısal Yaklaşım, 4. Baskı. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Baloğlu, Ş. (1997). The relationship between destination images and sociodemographic and trip characteristics of International travellers. Journal of Vacation Marketing, Erişim: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/135676679700300304 (30.03.2019).
  • Batman, O. (2013). Kültürün Turist Tercihleri Üzerine Etkileri: Almanya’da Yaşayan Türkler Üzerine Bir Araştırma, Sakarya Üniversitesi İşletme Bilimi Dergisi (JOBS), Cilt. 1, Sayı. 1, ss. 1-15.
  • Boyacıoğlu, E. Z. (20-23 Ekim 2016). Turizm Ekonomisi Odaklı Eğitimlerin Katılımcıların İlgi ve Bilgi Düzeylerine Etkisinin Odak Grup Görüşmesi İle İncelenmesi: Bodrum 17. Ulusal Turizm Kongresi’nde Sunuldu, Bodrum-Muğla.
  • Çelik Uğuz, S. (2012). Göç ve Turizm: Türkiye-Almanya Örneği, Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt. 10, Sayı. 19, ss. 177-185
  • Çetinsöz, B. C. ve Artuğer, S. (2013). Yabancı Turistlerin Antalya’yı Tercih Etmesinde Etkili Olan Çekici Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir araştırma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt.7, Sayı. 32, ss. 573-582.
  • Das Amt für statistik Berlin - Brandenburg, (2017). Titel 9 Einwohnerinnen und Einwohner im Land Berlin am 31. Dezember 2017, Erişim: https://www.statistik-berlin -brandenburg.de. (15.02.2018), ss.13-17.
  • Deloitte, (2018). Travel and Hospitality Industry Outlook, Erişim: https://www2.deloitte.com (12.04.2018), s.3.
  • Demir, Ş.Ş. (2010). Tatil Satınalma Sürecinde İtici Faktörler, Bilgi Arama ve Memnuniyet İlişkisi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırm, İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Cilt. 1, Sayı. 4, ss. 119-132.
  • Demir, V. ve Altındağ, E. (2017). Konaklama İşletmelerinde Turist Memnuniyetinin Değerlendirilmesi: Alanya İlçesi Örneği, Turizm ve araştırma Dergisi, Cilt. 6, Sayı. 2, ss. 4-21.
  • Erdoğan, İ. (2012). Pozitivist Metodoloji ve Ötesi Araştırma Tasarımlar Niteliksel ve İstatistiksel Yöntemler, 3. Baskı. Erk Yayınları, Ankara.
  • Gitelson, RJ ve Crompton, JL (1983). The Planning Horizons and Sources of Information Used by Pleasure Vacationers, Journal of Travel Research, Cilt. 21,Sayı. 3.
  • Guillet, B. D., Lee, A., Law, R. ve Leung, R. (2011). Factors Affecting Outbound Tourists’ Destination Choice: The Case of Hong Kong, Journal of Travel & Tourism Marketing, Cilt. 28, Sayı. 5 ss. 556-566.
  • Heung V. C.S., Qu, H. ve Chu, R. (2001). The relationship between vacation factors and socio-demographic and travelling Characteristtics: The case of Japanese leisure travellers, Tourism Management, Cilt. 22 Sayı.. 3, ss. 259-269.
  • Jang, S. ve Cai, L. A. (2002). Travel motivations and destination choice: A Study of British outband market, Jounal of Travel & Tourism Marketin, Cilt. 13, Sayı. 3, ss. 111-133.
  • Karadağ, L. ve Kozak, M. (2008). Ailelerin Tatille İlgili Alt Kararlarında İç ve Dış Beşeri Faktörlerin Etkisinin Analizi, Prof. Dr. Fermani Maviş Anı Kitabı, Anadolu Üniversitesi, ss. 171-186.
  • Kılıç, S. ve Demir, S. (2017). Turizm Pazarlamasında Yerli Turistlerin Turizm Talebini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmessi: Sinop İli Örneği, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt. 10, Sayı. 1, ss. 71-98.
  • Kline, P . (1994). An Easy Guide to Factor Analysis, 1st. Ed., Routledge Is An Imprint of The Taylor & Francis Group, London.
  • Köse, S. K., (2019). Korelasyon ve Regresyon Analizi, Erişim: http://file.toraks.org.tr/TORAKSFD23NJKL4NJ4H3BG3JH/ mse-pdf/Kenan_KOSE3.pdf (05.01.2019).
  • McIntosh, R.W. ve Goeldner, C. R. (1990). Tourism: Principles, Practices, Philosophies, 6th. Ed., J. Wley, New York.
  • Memiş, S. (2016). Tatil Yeri Seçiminde Etkili Olan Faktörler: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma, Kesit Akademi Dergisi (The Journal of Kesi t Academy), Cilt. 2, Sayı. 4, ss. 212-226.
  • Mutluer, M. ve Südaş, İ. (2008). Yurtdışında Yaşayan Türk Vatandaşlarının Türkiye Turizmine Katkısı ve Turizm Eğilimleri, Ege Coğrafya Dergisi, Cilt. 17, Sayı. 1-2, ss. 27-34.
  • Özdamar, K. (2003). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Özleyen, E. ve Tepeci, M. (18-22 Ekim 2017). Manisa’ya Gelen Yabancı Turistlerin Hizmet Kalitesi ve Memnuniyet Algıları İle Tekrar Ziyaret Niyetlerinin Belirlenmesi, 18. Ulusal Turizm Kongresi’nde Sunuldu, Mardin.
  • Rennie, K.M. (1997). Exploratory And Confirmatory Rotation Strategies in Exploratory Factor Analysis, Paper Presented At The Annual Meeting of The Soutwest Educational Research Association, January, Austin.
  • Seyidov, J. ve Adomaitiene, R. (2016). Factors Influencing Local Tourists’ Decision-Making on Choosing A Destination: A Case of Azerbaijan, Online ISSN 2424-6166. Ekonomika. 95. (3). 112-127. doi: https://doi.org/10.15388/Ekon.2016.3.10331.
  • Stapleton, C.D.(1997). Basic Concepts And Procedures of Confirmatory Factor Analysis. Paper Presented At The Annual Meeting of The Soutwest Educational Research Association, January, Austin.
  • Shih, D. (1986). VALS As A Tool of Tourism Market Research: The Pennsylvania Experience, Journal of Travel Research, Cilt. 24, Sayı. 4, https://doi.org/10.1177/004728758602400401.
  • Tarkan, G. ve Tepeci, M. (2006). Örgütsel Adalet Yönetiminde Merkezileşmenin Çalışan Hırsızlığına Etkileri: Mersin Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Öğrenci Algılamaları Üzerine Bir Araştırma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt. 17, Sayı. 2, Güz, ss. 137-152.
  • TAVAK*, (2017). Avrupalı Türklerin Türkiye’de Turizme Katılma ve Turistik Harcamaları Araştırması, ss. 1-8. Erişim: https://www.google.com. = Avrupalı+Türk+ Turistlere+Yönelik+Turizm+Araştırması+2017_+Raporun+Tamamı (29.01.2019).
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2018-2019) Sınır Giriş-Çıkış İstatistikleri. Erişim: https://yigm.kulturturizm.gov.tr (01.07.2019).
  • Tuna, Sakine. (2018). Tüketicilerin Destinasyon Seçimini Etkileyen Faktörlerin Araştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Aydın.
  • TÜROFED**. (2019). https://www.turofed.org.tr/_files/_pdf/RAPOR/turofed-turizm-raporu-2019.pdf
  • WTTC***, (2018). World Travel & Tourism Council, Travel & Tourism Global Economic Impact & Issues, ss. 1-6, Erişim: https://www.wttc.org (27.04.2018).
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, Mustafa. (2010). Turistlerin Tüketim Davranışlarında Kültürün Yeri: Alanya’ya Gelen Turistler Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, C. (1994) . Türkiye’de Turizmin Geliştirilmesi ve Turizm Gelirlerinin Artırılmasında Batı Avrupa’daki İşçilerimizden Faydalanma İmkanları, Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Turizm Yıllığı, Sayı. 103.
Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 2, 129 - 187, 30.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Akyurt, Hakan. (2008). Turizm Bölgesine Yönelik Talebi Etkileyen Faktörlerden İmaj ve Çeşme Örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Aligil, Serhat. (2017). Gurbetçilerin Türkiye Turizmine Ne Kadar Katkısı Var? Turizm Güncel com (04.02.2017). Erişim: http://www.turizmgüncel.com (30.12.2018).
  • Avcıkurt, C. (2015). Turizm Sosyolojisi Genel ve Yapısal Yaklaşım, 4. Baskı. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Baloğlu, Ş. (1997). The relationship between destination images and sociodemographic and trip characteristics of International travellers. Journal of Vacation Marketing, Erişim: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/135676679700300304 (30.03.2019).
  • Batman, O. (2013). Kültürün Turist Tercihleri Üzerine Etkileri: Almanya’da Yaşayan Türkler Üzerine Bir Araştırma, Sakarya Üniversitesi İşletme Bilimi Dergisi (JOBS), Cilt. 1, Sayı. 1, ss. 1-15.
  • Boyacıoğlu, E. Z. (20-23 Ekim 2016). Turizm Ekonomisi Odaklı Eğitimlerin Katılımcıların İlgi ve Bilgi Düzeylerine Etkisinin Odak Grup Görüşmesi İle İncelenmesi: Bodrum 17. Ulusal Turizm Kongresi’nde Sunuldu, Bodrum-Muğla.
  • Çelik Uğuz, S. (2012). Göç ve Turizm: Türkiye-Almanya Örneği, Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt. 10, Sayı. 19, ss. 177-185
  • Çetinsöz, B. C. ve Artuğer, S. (2013). Yabancı Turistlerin Antalya’yı Tercih Etmesinde Etkili Olan Çekici Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir araştırma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt.7, Sayı. 32, ss. 573-582.
  • Das Amt für statistik Berlin - Brandenburg, (2017). Titel 9 Einwohnerinnen und Einwohner im Land Berlin am 31. Dezember 2017, Erişim: https://www.statistik-berlin -brandenburg.de. (15.02.2018), ss.13-17.
  • Deloitte, (2018). Travel and Hospitality Industry Outlook, Erişim: https://www2.deloitte.com (12.04.2018), s.3.
  • Demir, Ş.Ş. (2010). Tatil Satınalma Sürecinde İtici Faktörler, Bilgi Arama ve Memnuniyet İlişkisi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırm, İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Cilt. 1, Sayı. 4, ss. 119-132.
  • Demir, V. ve Altındağ, E. (2017). Konaklama İşletmelerinde Turist Memnuniyetinin Değerlendirilmesi: Alanya İlçesi Örneği, Turizm ve araştırma Dergisi, Cilt. 6, Sayı. 2, ss. 4-21.
  • Erdoğan, İ. (2012). Pozitivist Metodoloji ve Ötesi Araştırma Tasarımlar Niteliksel ve İstatistiksel Yöntemler, 3. Baskı. Erk Yayınları, Ankara.
  • Gitelson, RJ ve Crompton, JL (1983). The Planning Horizons and Sources of Information Used by Pleasure Vacationers, Journal of Travel Research, Cilt. 21,Sayı. 3.
  • Guillet, B. D., Lee, A., Law, R. ve Leung, R. (2011). Factors Affecting Outbound Tourists’ Destination Choice: The Case of Hong Kong, Journal of Travel & Tourism Marketing, Cilt. 28, Sayı. 5 ss. 556-566.
  • Heung V. C.S., Qu, H. ve Chu, R. (2001). The relationship between vacation factors and socio-demographic and travelling Characteristtics: The case of Japanese leisure travellers, Tourism Management, Cilt. 22 Sayı.. 3, ss. 259-269.
  • Jang, S. ve Cai, L. A. (2002). Travel motivations and destination choice: A Study of British outband market, Jounal of Travel & Tourism Marketin, Cilt. 13, Sayı. 3, ss. 111-133.
  • Karadağ, L. ve Kozak, M. (2008). Ailelerin Tatille İlgili Alt Kararlarında İç ve Dış Beşeri Faktörlerin Etkisinin Analizi, Prof. Dr. Fermani Maviş Anı Kitabı, Anadolu Üniversitesi, ss. 171-186.
  • Kılıç, S. ve Demir, S. (2017). Turizm Pazarlamasında Yerli Turistlerin Turizm Talebini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmessi: Sinop İli Örneği, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt. 10, Sayı. 1, ss. 71-98.
  • Kline, P . (1994). An Easy Guide to Factor Analysis, 1st. Ed., Routledge Is An Imprint of The Taylor & Francis Group, London.
  • Köse, S. K., (2019). Korelasyon ve Regresyon Analizi, Erişim: http://file.toraks.org.tr/TORAKSFD23NJKL4NJ4H3BG3JH/ mse-pdf/Kenan_KOSE3.pdf (05.01.2019).
  • McIntosh, R.W. ve Goeldner, C. R. (1990). Tourism: Principles, Practices, Philosophies, 6th. Ed., J. Wley, New York.
  • Memiş, S. (2016). Tatil Yeri Seçiminde Etkili Olan Faktörler: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma, Kesit Akademi Dergisi (The Journal of Kesi t Academy), Cilt. 2, Sayı. 4, ss. 212-226.
  • Mutluer, M. ve Südaş, İ. (2008). Yurtdışında Yaşayan Türk Vatandaşlarının Türkiye Turizmine Katkısı ve Turizm Eğilimleri, Ege Coğrafya Dergisi, Cilt. 17, Sayı. 1-2, ss. 27-34.
  • Özdamar, K. (2003). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Özleyen, E. ve Tepeci, M. (18-22 Ekim 2017). Manisa’ya Gelen Yabancı Turistlerin Hizmet Kalitesi ve Memnuniyet Algıları İle Tekrar Ziyaret Niyetlerinin Belirlenmesi, 18. Ulusal Turizm Kongresi’nde Sunuldu, Mardin.
  • Rennie, K.M. (1997). Exploratory And Confirmatory Rotation Strategies in Exploratory Factor Analysis, Paper Presented At The Annual Meeting of The Soutwest Educational Research Association, January, Austin.
  • Seyidov, J. ve Adomaitiene, R. (2016). Factors Influencing Local Tourists’ Decision-Making on Choosing A Destination: A Case of Azerbaijan, Online ISSN 2424-6166. Ekonomika. 95. (3). 112-127. doi: https://doi.org/10.15388/Ekon.2016.3.10331.
  • Stapleton, C.D.(1997). Basic Concepts And Procedures of Confirmatory Factor Analysis. Paper Presented At The Annual Meeting of The Soutwest Educational Research Association, January, Austin.
  • Shih, D. (1986). VALS As A Tool of Tourism Market Research: The Pennsylvania Experience, Journal of Travel Research, Cilt. 24, Sayı. 4, https://doi.org/10.1177/004728758602400401.
  • Tarkan, G. ve Tepeci, M. (2006). Örgütsel Adalet Yönetiminde Merkezileşmenin Çalışan Hırsızlığına Etkileri: Mersin Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Öğrenci Algılamaları Üzerine Bir Araştırma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt. 17, Sayı. 2, Güz, ss. 137-152.
  • TAVAK*, (2017). Avrupalı Türklerin Türkiye’de Turizme Katılma ve Turistik Harcamaları Araştırması, ss. 1-8. Erişim: https://www.google.com. = Avrupalı+Türk+ Turistlere+Yönelik+Turizm+Araştırması+2017_+Raporun+Tamamı (29.01.2019).
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2018-2019) Sınır Giriş-Çıkış İstatistikleri. Erişim: https://yigm.kulturturizm.gov.tr (01.07.2019).
  • Tuna, Sakine. (2018). Tüketicilerin Destinasyon Seçimini Etkileyen Faktörlerin Araştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Aydın.
  • TÜROFED**. (2019). https://www.turofed.org.tr/_files/_pdf/RAPOR/turofed-turizm-raporu-2019.pdf
  • WTTC***, (2018). World Travel & Tourism Council, Travel & Tourism Global Economic Impact & Issues, ss. 1-6, Erişim: https://www.wttc.org (27.04.2018).
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, Mustafa. (2010). Turistlerin Tüketim Davranışlarında Kültürün Yeri: Alanya’ya Gelen Turistler Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, C. (1994) . Türkiye’de Turizmin Geliştirilmesi ve Turizm Gelirlerinin Artırılmasında Batı Avrupa’daki İşçilerimizden Faydalanma İmkanları, Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Turizm Yıllığı, Sayı. 103.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İrfan Yaşar

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yaşar, İ. (2019). Yurtdışında İkamet Eden Vatandaşların Türkiye’de Tatil Yapmalarında Etkili Olan Faktörler: Almanya’da Yaşayan Türkler Üzerine Bir Araştırma. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 22(2), 129-187.