Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Turizm Pazarlamasında Yapay Zekâ Teknolojilerinin Kullanımı ve Uygulama Örnekleri

Yıl 2020, Cilt: 23 Sayı: 2, 394 - 410, 30.12.2020

Öz

Son yıllarda teknolojide meydana gelen gelişmeler sonucu ortaya çıkan yapay zekanın, üretimden pazarlamaya, eğitimden hizmet endüstrisine kadar geniş bir alanda kullanımı yaygınlaşmaktadır. Günümüzde yapay zeka teknolojisinin kullanılmaya başlandığı alanlardan birinin de turizm endüstrisi olduğu görülmektedir. Turizm endüstrisinde çeşitli amaçlarla bu teknolojinin kullanımı gerçekleşebilmektedir. Bu bağlamda, turizm pazarlaması faaliyetlerinde yapay zeka teknolojilerinin kullanımı ve mevcut uygulamalardan örneklerin ortaya konması bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Konuyla ilgili yayınlanmış makaleler, kitap, bildiri, vb. çalışmaların yanı sıra internet siteleri, sosyal medya, videolar, resimler gibi çeşitli dokümanlar taranmış ve analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, turizm pazarlamasında yapay zeka kullanımı ile ilgili alanyazındaki araştırmaların kısıtlı olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuca ek olarak, yapay zeka destekli robotların turizm pazarlamasında misafir ilişkileri, müşteri hizmetleri, müşteri verilerinin analizi ve kişiselleştirilmiş hizmet, öneriler sunma gibi amaçlarla kullanılabileceği ortaya konmuş ve turizm işletmeleri için öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Adalı, E. (2017). Yapay zeka. İTÜ Vakfı Dergisi, 75, 8-13.
  • Amazonaws (2020). Transforming tourist destinations with artificial ıntelligence, [URL: https://s3.amazonaws.com/marketplace-userassets/production/4991739756483282831/documents/AI%20Smart%20Tourism%20ebook.pdf] (Erişim 26 Nisan 2020).
  • Arsenijevic, U. ve Jovic, M. (2019). Artificial ıntelligence marketing: chatbots. International Conference on Artificial Intelligence: Applications and Innovations, Crete, Greece, 19-22.
  • Bayuk, M. N. ve Demir, B. N. (2019). Endüstri 4.0 kapsamında yapay zeka ve pazarlamanın geleceği. Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 5(19), 781-799.
  • Booking.com (2020). Henn na Hotel Maihama Tokyo Bay, [URL: https://www.booking.com/hotel/jp/henna-hotel-maihama.tr.html] (Erişim 28 Nisan 2020).
  • FCM Travel Solutions Asia (2017). Meet Sam: FCM’s Friendly Travel Intelligent Chatbot!, [URL: https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=bpOB4vE5P5g&feature=emb_logo] (Erişim 25 Nisan 2020).
  • Gülşen, İ. (2019). İşletmelerde yapay zeka uygulamaları ve faydaları: perakende sektöründe bir derleme. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 11(2), 407-436.
  • Hilton (2016). Hilton and IBM Pilot “Connie”, The World’s First Watson-Enabled Hotel Concierge, [URL: https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=ifgf6bZhxiE&feature=emb_logo] (Erişim 25 Nisan 2020)
  • İbiş, S. (2019). Turizm endüstrisinde robotlaşma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 403-420.
  • Jarek, K. ve Mazurek, G. (2019). Marketing and artificial ıntelligence. Central European Business Review, 8(2), 46-55.
  • Kaur, G. (2017). The importance of digital marketing in the tourism industry. International Journal of Research-Granthaalayah, 5(6), 72-77.
  • Kühl, N., Mühlthaler, M. ve Goutier, M. (2019). Supporting customer-oriented marketing with artificial intelligence: automatically quantifying customer needs from social media. Electronic Markets, OnlineFirst, DOI:10.1007/s12525-019-00351-0.
  • Murgai, A. (2018). Transforming digital marketing with artificial intelligence. International Journal of Latest Technology in Engineering, Management & Applied Science, 7(4), 259-262.
  • Murphy, J., Gretzel, U. ve Pesonen, J. (2019). Marketing robot services in hospitality and tourism: the role of anthropomorphism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 36(7), 784-795. Özdemir Akgül, S. (2019). Turizm 4.0 ve yapay zeka uygulamaları. Sezgin, M., Özdemir Akgül, S. ve Atar, A. (Ed.). Turizm 4.0 dijital dönüşüm. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Revfine (2020). How Artificial Intelligence is Changing the Travel Industry. [URL: https://www.revfine.com/artificial-intelligence-travel-industry/] (Erişim 26 Nisan 2020).
  • Rodriguez, O. (2019). Artificial Intelligence in the Business of Tourism: A Market Strategy in the UK Travel Distribution (Yüksek Lisans Tezi). [URL: https://repository.uel.ac.uk/download/587670bf34d20a7a2bb7474869fac2504ea16bdb3a5f0c60743cebd8ec51a30f/1583805/2019_MSc_U1207792.pdf].
  • Shahid, M. Z. ve Li, G. (2019). Impact of artificial intelligence in marketing: a perspective of marketing professionals of pakistan. Global Journal of Management and Business Research: E Marketing, 19(2), 26-33.
  • Sucu, İ. ve Ataman, E. (2020). Dijital evrenin yeni dünyası olarak yapay zeka ve her filmi üzerine bir çalışma. Yeni Medya Elektronik Dergi, 4(1), 40-52.
  • Şerefoğlu Henkoğlu, H. (2019). Yapay zeka uygulamaları ve kişisel verilerin korunması, Yalçınkaya, B., Ünal, M. A., Yılmaz, B. ve Özdemirci, F. (Ed.), Bilgi Yönetimi ve Bilgi Güvenliği. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Tsaih, R.-H. ve Hsu, C. C. (2018). Artificial intelligence in smart tourism: a conceptual framework. The 18th International Conference on Electronic Business. Guilin, China, 124-133.
  • Tussyadiah, I. (2020). A review of research into automation in tourism: launching the annals of tourism research curated collection on artificial intelligence and robotics in tourism. Annals of Tourism Research, 81, 1-13.
  • Yalçın Kayıkçı, M. ve Kutluk Bozkurt, A. (2018). Dijital çağda Z ve Alpha kuşağı, yapay zeka uygulamaları ve turizme yansımaları. Sosyal Bilimler Metinleri, 1, 54-64.
  • Yeğin, T. (2020). The place and future of artificial intelligence in marketing strategies. Ekev Akademi Dergisi, 24(81), 489-506.
  • Zhang, L. ve Sun, Z. (2019). The application of artificial intelligence technology in the tourism industry of Jinan. Journal of Physics Conference Series, DOI: 10.1088/1742-6596/1302/3/032005.
  • Zlatanov, S. ve Popesku, J. (2019, April). Current applications of artificial intelligence in tourism and hospitality. International Scientific Conference on Information Technology and Data Related Research. Belgrade, Serbia, 84-90. Zsarnoczky, M. (2017). How does artificial intelligence affect the tourism ındustry?. Vadyba Journal Of Management, 2(31), 85-90.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Ercan 0000-0001-6469-3000

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ercan, F. (2020). Turizm Pazarlamasında Yapay Zekâ Teknolojilerinin Kullanımı ve Uygulama Örnekleri. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 23(2), 394-410.