The purpose of this study is to examine the extracurricular online activities organized by institutions providing tourism undergraduate education at the higher education level during the coronavirus (covid-19) epidemic, in terms of various variables, to evaluate the efficiency of the institution and to question their competencies. In the collection of research data, document-archive scanning technique was used and secondary data sources were utilized. The study sample constitute of 230 online activities, are organized by faculties and schools of tourism in Turkey and taking place of these institutions' all of official online platform, held from March 2020 to end of December 2020. Frequency and percentage analysis were used to evaluate the detected online activities. Data visualization analysis was performed to make sense of the data and concretize the outputs and for this purpose, an interactive software Tableau was used. As a result; institutions, providing tourism undergraduate education at the higher education level, were able to diversify educational communication by using technology-based digital platforms and social media channels as an alternative to the distance education system in the coronavirus epidemic crisis in general; however, they could not benefit from these platforms sufficiently.
Distance Education Teaching Extracurricular Activity Bibliometric Analysis Data Visualization Analysis Tableau
Bu araştırmanın amacı, yükseköğretim düzeyinde turizm lisans eğitimi veren kurumların koronavirüs (covid-19) salgını sürecinde çevrimiçi olarak düzenledikleri ders dışı etkinliklerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, kurum etkinlik performanslarının değerlendirilmesi ve yeterliliklerinin sorgulanmasıdır. Araştırmada veri toplama tekniği olarak doküman-arşiv tarama tekniği kullanılmış ve ikincil veri kaynaklarından yararlanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Türkiye’de turizm fakültesi ve yüksekokulların tüm resmi çevrimiçi platformlarında yer verilen 2020 yılı Mart itibariyle 31 Aralık 2020 tarihine kadar düzenledikleri 230 çevrimiçi etkinlik oluşturmaktadır. Tespit edilen çevrimiçi etkinliklerin değerlendirilmesinde sıklık ve yüzde analizi kullanılmıştır. Verilerin anlamlaştırılması ve çıktıların somutlaştırılması için veri görselleştirme analizi yapılmış ve bu amaçla interaktif bir yazılım olan Tableau’dan yararlanılmıştır. Araştırma ile Türkiye’de turizm lisans eğitimi veren kurumların genel olarak koronavirüs salgını krizinde uzaktan eğitim sistemine alternatif olarak teknoloji tabanlı dijital platformları ve sosyal medya kanallarını kullanarak eğitim iletişiminde çeşitlendirmeyi sağlayabildikleri; ancak bu platformlardan yeterince faydalanamadıkları ortaya çıkmıştır.
Uzaktan Eğitim Öğretim Ders Dışı Etkinlik Bibliyometrik Analiz Veri Görselleştirme Analizi Tableau
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 24 Sayı: 1 |