Gemi alacaklısı hakkı, denizyolu taşımacılığında kanuni rehin hakkı tesis eden haklardan biridir. Gemi alacaklısı hakkını diğer haklardan ayıran en önemli özellikleri; önceliği, takip edilebilirliği ve devredilebilirliğidir. Gemi alacaklısı hakkının unsurlarını ise, mülga ve hâlihazırda yürürlükte olan Türk Ticaret Kanunu’nun ve taraf olunan milletlerarası sözleşmelerin ilgili hükümleri uyarınca belirleneceği üzere, hakkın; konusu, kapsamı, borçluları ve sahipleri teşkil etmektedir. Çalışmada gemi alacaklısı hakkının hukuki niteliği, özelliği ve unsurları ilgili normlar çerçevesinde incelenmekte ve hakkın özelliklerinden biri olan devredilebilirliği, unsurlarından biri olan sahiplerinin belirlenmesi noktasında özellikle eski ve yeni Türk Ticaret Kanunu uygulamaları ile Borçlar Kanunu genel hükümleri çerçevesinde değerlendirilmektedir. Gemi alacaklısı hakkının sahiplerinin belirlenmesinde asıl önemli sorun, bu alacakların sahiplerine bir üçüncü kişi tarafından ödenmesi durumunda, ödemede bulunan bu üçüncü kişinin gemi alacaklısı hakkının sahibi sıfatını haiz olup olmayacağıdır. Çalışmada bu sorun yeni Türk Ticaret Kanunu’nun 1325. maddesi ile getirilen açık hüküm kapsamında değerlendirilmiş ve hükmün soruna çözüm getirip getirmediği tartışılmıştır
Gemi Alacaklısı Hakkı Türk Ticaret Kanunu Kanuni Rehin Milletlerarası Sözleşme
Maritime lien is one of the legal liens used in maritime transportation. Most important qualifications of the lien that differs it from other rights are, its; priority, pursuance and assignment. Related articles of obsolete and effective Turkish Commercial Code and international agreements determine the components of the maritime lien as its; subject, concept, deptors and owners. In the study legal aspects, qualifications and components of maritime lien will be examined within the related norms and the assignment of the lien will be evaluated in terms of oldest and newest Turkish Commercial Code applications and general articles of Law of Obligations, in order to determine its owners. The problem in the identification of the owners of the vessel lien is gaining the “owner of the vessel lien” title for the third people who made the payment. This problem has been evaluated through article 1325 of the new Turkish Commercial Code and it has been discussed whether the article has dissolved the problem or not
Maritime Lien Turkish Commercial Code Legal Lien International Agreement
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 18 Sayı: 3 |