2014 yılında Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesiyle birlikte, Cumhurbaşkanının Anayasada belirtilen ve klasik parlamenter hükümet sistemi açısından son derece fazla olan yetkilerini daha rahat bir şekilde kullanması mümkün olacaktır. Bu da zaman zaman Cumhurbaşkanı-hükümet, Cumhurbaşkanı-Meclis çatışmasına yol açabilecektir. 2007 yılındaki değişiklikle sadece Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi yönünde bir değişiklik yapılmıştır. Başka bir ifadeyle, Cumhurbaşkanının konumu, sorumluluğu, tarafsızlığı, görev ve yetkilerine ilişkin bir değişiklik yapılmamıştır. Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi usulünün getirilmesiyle birlikte anayasada buna uygun düzenlemeler yapılması gerekirdi. Ancak bu yönde bir düzenleme yapılmamıştır. Şu halde, 1982 Anayasası’nda değişiklik yapılarak söz konusu eksikliklerin giderilmesi gerekmektedir. Cumhurbaşkanının konumu, sorumluluğu, tarafsızlığı, görev ve yetkilerine ilişkin yapılacak değişikliklerde tercih edilebilecek iki seçenek vardır: Birinci seçenek, Fransa’da olduğu şekliyle yarıbaşkanlık sistemine geçilmesidir. İkinci seçenek ise Cumhurbaşkanının parlamenter hükümet sisteminde olduğu gibi sembolik yetkilere sahip, sadece devlet başkanlığı sıfatıyla fonksiyon üstlenebileceği “başkanlı parlamenter sistem”e geçilmesidir. Fransa tipi yarı-başkanlık sistemine geçilmesi durumunda, Cumhurbaşkanı-hükümet ya da Cumhurbaşkanı-Meclis çatışması çıkması ve tıkanıklıkların yaşanması ihtimali son derece yüksektir. Bu durumda, 1876 Kanun-ı Esasi ile uygulamasına adım attığımız parlamenter hükümet sistemini, halk tarafından seçilen Cumhurbaşkanı ile bağdaştıracak sistem olan başkanlı parlamenter sisteme geçmek en uygun tercih olarak görünmektedir
Cumhurbaşkanı Bakanlar Kurulu Yarı Başkanlık Sistemi Başkanlı Parlamenter Sistem Başkanlık Sistemi
With presidential elections held with popular vote for the first time in 2014, it will be possible that President will more comfortably exercise his powers which indicated in Constitution and is already too much for a pure parliamentary government. This could easily cause confl icts between President and Cabinet as well as President and Assembly. With 2007 Amendment of Constitution change that had been made only aims at electing president with popular vote. With another expression no other amendment had been made regarding the status, liability, impartiality and tasks and powers of President. However proper constitutional amendments should have been made in compliance with implementation of President elected by popular vote. Yet no regulation had been made in this direction. Under these circumstances it is necessary to overcome the deficiencies by amending the Constitution of 1982. There are two alterably options in respect of amendments that could be made regarding the President’s status, liability, impartiality and tasks and powers. First option is to adopt Semi Presidential Government as it is applied in France. Second option is to adopt parliamentary with president system in which President will only have symbolic powers as he or she has in parliamentary government and functions only with the title of “head of state”. In the state of adopting French type semi-presidential government it is highly probable that President-Cabinet or President-Assembly confl icts and deadlocks will emerge. Therefore adopting the parliamentary with president system which could reconcile popularly elected President with parliamentary government that we practise since the Constitution of 1876 seems the most convenient preference
President Cabinet Semi Presidential Government Parliamentary with President Presidential System
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 18 Sayı: 3 |