İdare hukuku her şeyden önce idareye tatbik edilen ve idareyi yöneten kamu hukukunun bir dalı olarak ortaya çıkmıştır. İdare kavramı bazen bir etkinliği, bazen de bir organı ifade etmek için kullanılmaktadır. İdare kamu otoritelerine kullanmaları için gerektiğinde kamusal üstünlük ve ayrıcalıklar tanıyarak kamu yararını tatmin etme etkinlikleri şeklinde kendini gösterir. İdari rejimlerde “idare hukuku, genel hukuktan farklılıkları olan kamu tüzel kişilerinin faaliyetlerini düzenlemek için var olan kuralların bütünüdür.” şeklinde tanımlanır. Bu anlamda olmak üzere idare hukukunun teknik niteliklerini genç bir hukuk dalı olması, tedvin edilmemiş olması ve yargı içtihatlarıyla oluşturulması şeklinde özetleyebiliriz. Makalede ilk olarak idarenin toplumsal ilişkilerde ve insan yaşamındaki yeri ve ağırlığı incelenmiştir. İdare hukukunun temel iki sorunu olarak bu hukukun soyut ve aşırı teknik niteliği olduğu varsayımı ile eğitsel anlamda değeri olduğu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Daha sonra idare hukukunun temel nitelikleri; yakın tarihe dayanan bir hukuk dalı olması, bir mucize gibi değerlendirilmesi, eşitsizlik hukuku gibi anlaşılması, milli niteliği olması, anayasa hukukunun somutlaşmış hali olması, dinamik bir hukuk dalı olması ve disiplinler arası bir hukuk olması şeklinde ortaya konulmuştur
Le droit administratif apparaît, de prime abord, comme la branche du droit public qui applique et régit l’administration. Le mot d’administration désigne tantôt une activité, tantôt un organe. L’administration apparaît comme l’activité par laquelle les autorités publiques pourvoient, en utilisant le cas échéant les prérogatives de la puissance publique, à la satisfaction des besoins d’intérêt public. Dans les régimes administratifs, le droit administratif est l’ensemble des règles juridiques dérogatoires au droit commun qui régissent l’activité administrative des personnes publiques. Dans ce point de vue, nous pouvons résumer les caractères techniques du droit administratif comme un droit jeune, non codifié et largement jurisprudentiel. A l’article, tout d’abord on explique la place et l’importance de l’administration dans la vie d’être humain ainsi que dans les relations sociales. On essaye de mettre les problèmes essentiels du droit administratif en évidence comme premièrement être considéré comme un droit austère et déconnecté de la vie quotidienne et deuxièmement la valeur didactique de ce droit. Ensuit on explique les caractères essentiels du droit administratif sous sept titres : le droit administratif est un droit récent, considéré comme un miracle, un droit inégalitaire, un droit national, un droit de concrétisation du droit constitutionnel, un droit dynamique et un droit interdisciplinaire.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 11 Sayı: 1 |