Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kabahatler Kapsamında Yargı Erkinin İdari Yaptırım Kararı Verme Yetkisi

Yıl 2024, Cilt: 28 Sayı: 4, 497 - 532, 29.10.2024
https://doi.org/10.34246/ahbvuhfd.1470300

Öz

5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 23., 24., 32. ve 43/A maddeleri, yargı organlarına idari yaptırım kararı verme yetkisi tanımıştır. Bu düzenlemelere göre yargı organları, belirtilen şartların varlığı halinde idari makamlar gibi idari yaptırım kararı verebilecektir. Dolayısıyla idari işlem niteliğinde olan idari yaptırımlar yargı erki tarafından da uygulanabilir hale gelmiştir. Ancak bu durum yargı organının iş yükünü arttırmakta ve hukuk devletinin temel ilkelerinden olan kuvvetler ayrılığı ile eşitlik ilkesini de zedelemektedir. Bu çalışmada, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun hangi şartlarda yargı erkinin idari yaptırım kararı uygulamasına yetki verdiği, bu kararların denetimi ve ortaya çıkardığı sorunlar incelenecektir. İnceleme kapsamında uygulamadan örnekler ve yargı mercilerinin tutumları değerlendirilecektir.

Kaynakça

  • Akyılmaz B / Sezginer M / Kaya C, Türk İdare Hukuku, 15. Bası, Savaş Yayınevi, 2022.
  • Atay E, İdare Hukuku, 9. Bası, Turhan Kitabevi, 2023.
  • Çağlayan R, İdare Hukuku Dersleri, 10. Bası, Adalet Yayınevi, 2022.
  • Çağlayan R, İdari Yaptırımlar Hukuku, 1. Bası Asil Yayınevi, 2006. (İdari Yaptırım).
  • Çağlayan R, “İdari Yaptırımlar İçin Öngörülen Yargısal Denetimin İçeriği Üzerine”, Prof. Dr. Bilge Öztan’a Armağan, 2008, s. 1225-1241.
  • Çağlayan R, “İdari Yaptırımlarda Görevli Mahkeme Sorunu Üzerine”, Prof. Dr. Fırat Öztan’a Armağan, 2010, s. 2604-2623.
  • Gözler K, İdare Hukuku, 3. Bası, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 2019.
  • Gülan A, “Kabahatler Kanunu'ndan Sonra İdari Para Cezalarına Karşı Yargısal Denetimi”, SİCİL İş Hukuku Dergisi, 1(1), 2006, s. 159-170.
  • Gündüz F / Gündüz H, “Kabahatler Kanunu’na Göre Cumhuriyet Savcısı Ve Mahkemenin İdari Yaptırım Kararı Verme Yetkisi”, Adalet Dergisi, 68(1), 2022, s. 111-131.
  • Tutumlu M, “Mahkeme Müzekkerelerine Cevap Verilmemesi”, Terazi Hukuk Dergisi, 15(1), 2020, s. 120-123.
  • Ulusoy A, “Erkler Ayrılığı ve Yürütme- Yargı İlişkileri Bağlamında Kabahatler Kanunun Değerlendirilmesi”, Danıştay ve İdari Yargı Günü 140. Yıl, Danıştay Tasnif ve Yayın Bürosu, 2008, s. 21- 37.
  • Yılmaz E, “Usul Ekonomisi”, AÜHFD, 57(1), 2008, s. 243-274.
  • Yurtcan, E, Yargıtay Kararları Işığında Kabahatler Kanunu ve Yorumu, 2. Bası, Türkiye Barolar Birliği Yayınları, 2016.

The Power Of The Jurısdıcıal Authorıtıes To Impose Admınıstratıve Sanctıons Wıthın The Scope Of Mısdemeanors

Yıl 2024, Cilt: 28 Sayı: 4, 497 - 532, 29.10.2024
https://doi.org/10.34246/ahbvuhfd.1470300

Öz

Judicial authorities are also authorized to impose administrative sanctions Articles 23, 24, 32 and 43/A of the Law No. 5326. According to these provisions, judicial authorities may impose administrative sanctions like administrative authorities in the the specified conditions. Therefore, administrative sanctions, which are in the nature of administrative acts, have become applicable by the judicial authorities. However, this situation increases the workload of the judicial authorities, damages the separation of powers and the principle of equality, which are the fundamental principles of the rule of law. In this study; the conditions under which the Law No. 5326 authorizes the judicial authorities to impose administrative sanctions, the supervision of these decisions and the problems arising from these decisions will be examined. Within the scope of the examination, examples from practice and the attitudes of the judicial authorities will be evaluated.

Kaynakça

  • Akyılmaz B / Sezginer M / Kaya C, Türk İdare Hukuku, 15. Bası, Savaş Yayınevi, 2022.
  • Atay E, İdare Hukuku, 9. Bası, Turhan Kitabevi, 2023.
  • Çağlayan R, İdare Hukuku Dersleri, 10. Bası, Adalet Yayınevi, 2022.
  • Çağlayan R, İdari Yaptırımlar Hukuku, 1. Bası Asil Yayınevi, 2006. (İdari Yaptırım).
  • Çağlayan R, “İdari Yaptırımlar İçin Öngörülen Yargısal Denetimin İçeriği Üzerine”, Prof. Dr. Bilge Öztan’a Armağan, 2008, s. 1225-1241.
  • Çağlayan R, “İdari Yaptırımlarda Görevli Mahkeme Sorunu Üzerine”, Prof. Dr. Fırat Öztan’a Armağan, 2010, s. 2604-2623.
  • Gözler K, İdare Hukuku, 3. Bası, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 2019.
  • Gülan A, “Kabahatler Kanunu'ndan Sonra İdari Para Cezalarına Karşı Yargısal Denetimi”, SİCİL İş Hukuku Dergisi, 1(1), 2006, s. 159-170.
  • Gündüz F / Gündüz H, “Kabahatler Kanunu’na Göre Cumhuriyet Savcısı Ve Mahkemenin İdari Yaptırım Kararı Verme Yetkisi”, Adalet Dergisi, 68(1), 2022, s. 111-131.
  • Tutumlu M, “Mahkeme Müzekkerelerine Cevap Verilmemesi”, Terazi Hukuk Dergisi, 15(1), 2020, s. 120-123.
  • Ulusoy A, “Erkler Ayrılığı ve Yürütme- Yargı İlişkileri Bağlamında Kabahatler Kanunun Değerlendirilmesi”, Danıştay ve İdari Yargı Günü 140. Yıl, Danıştay Tasnif ve Yayın Bürosu, 2008, s. 21- 37.
  • Yılmaz E, “Usul Ekonomisi”, AÜHFD, 57(1), 2008, s. 243-274.
  • Yurtcan, E, Yargıtay Kararları Işığında Kabahatler Kanunu ve Yorumu, 2. Bası, Türkiye Barolar Birliği Yayınları, 2016.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk (Diğer)
Bölüm KAMU HUKUKU
Yazarlar

Muharrem Civan 0000-0002-6577-4504

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 18 Nisan 2024
Kabul Tarihi 31 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 28 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Civan, M. (2024). Kabahatler Kapsamında Yargı Erkinin İdari Yaptırım Kararı Verme Yetkisi. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 28(4), 497-532. https://doi.org/10.34246/ahbvuhfd.1470300
AMA Civan M. Kabahatler Kapsamında Yargı Erkinin İdari Yaptırım Kararı Verme Yetkisi. AHBVÜ-HFD. Ekim 2024;28(4):497-532. doi:10.34246/ahbvuhfd.1470300
Chicago Civan, Muharrem. “Kabahatler Kapsamında Yargı Erkinin İdari Yaptırım Kararı Verme Yetkisi”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 28, sy. 4 (Ekim 2024): 497-532. https://doi.org/10.34246/ahbvuhfd.1470300.
EndNote Civan M (01 Ekim 2024) Kabahatler Kapsamında Yargı Erkinin İdari Yaptırım Kararı Verme Yetkisi. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 28 4 497–532.
IEEE M. Civan, “Kabahatler Kapsamında Yargı Erkinin İdari Yaptırım Kararı Verme Yetkisi”, AHBVÜ-HFD, c. 28, sy. 4, ss. 497–532, 2024, doi: 10.34246/ahbvuhfd.1470300.
ISNAD Civan, Muharrem. “Kabahatler Kapsamında Yargı Erkinin İdari Yaptırım Kararı Verme Yetkisi”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 28/4 (Ekim 2024), 497-532. https://doi.org/10.34246/ahbvuhfd.1470300.
JAMA Civan M. Kabahatler Kapsamında Yargı Erkinin İdari Yaptırım Kararı Verme Yetkisi. AHBVÜ-HFD. 2024;28:497–532.
MLA Civan, Muharrem. “Kabahatler Kapsamında Yargı Erkinin İdari Yaptırım Kararı Verme Yetkisi”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, c. 28, sy. 4, 2024, ss. 497-32, doi:10.34246/ahbvuhfd.1470300.
Vancouver Civan M. Kabahatler Kapsamında Yargı Erkinin İdari Yaptırım Kararı Verme Yetkisi. AHBVÜ-HFD. 2024;28(4):497-532.