Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin E-Sağlık Okuryazarlık Düzeylerinin ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi

Yıl 2023, , 40 - 46, 12.10.2023
https://doi.org/10.59398/ahd.1282124

Öz

Amaç: Araştırma COVID-19 pandemisinde hemşirelik lisans öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlık düzeyini ve buna etki eden faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel bir araştırma olarak yürütülen çalışmanın örneklemini 320 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Verilerin toplanmasında Veri Toplama Formu ile e-Sağlık Okuryazarlık Ölçeği kullanıldı. Verilerin analizinde bağımsız iki örnek t testi, tek yönlü varyans analizi ve Kruskal Wallis testi kullanıldı. E-sağlık Okuryazarlığı puan ortalaması üzerine etki eden bağımsız değişkenlerin incelenmesinde lineer regresyon analizi kullanıldı.
Bulgular: Katılımcıların %81’i kadın olup, yaş ortalaması 21.84±3.24 yıldı. Hemşirelik öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı puan ortalaması 30.25±6.45 ve ortancası 31.00 (8.00–40.00)’di. Sınıfı dördüncü sınıf olanların okuryazarlık puanı birinci sınıflara göre 4.518 daha fazlaydı. Anne eğitim durumu lise olanların okuryazarlık puanı okuma yazması olmayan anneye sahip hemşirelik öğrencilerine göre 2.539 daha fazlaydı. Sağlık kaynaklarına ulaşmak için internet kullanımını faydalı bulan öğrencilerin e-sağlık okuryazarlık puanı hiç yararlı değildir cevabı verenlere göre 2.779 daha fazlaydı. Çok yararlı diyenlerin okuryazarlık puanı hiç yararlı değildir cevabı verenlere göre 4.765 daha fazlaydı.
Sonuç: Araştırmanın yapıldığı hemşirelik fakültesindeki öğrencilerin e-sağlık okuryazarlık düzeyinin yüksek olduğu tespit edildi. Çalışmada öğrencilerin sınıfı, annenin eğitim düzeyi, sağlık kaynaklarına ulaşmak için internet kullanımını faydalı bulma durumu e-sağlık okuryazarlığı etkileyen faktörler olarak belirlendi.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • Yılmaz M, Tiraki Z. Sağlık okuryazarlığı nedir? Nasıl ölçülür? Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2016; 9(4):142-147.
  • Özer Ö, Özmen S, Özkan O. Sosyal medya kullanımının e-sağlık okuryazarlığına etkisinin incelenmesi. Alanya Akademik Bakış 2020; 4(2): 353-367.
  • Demiris G, Afrin LB, Speedie S, Courtney KL, Sondhi M, Vimarlund V, et al. Patient-Centered Applications: Use of information technology to promote disease management and wellness. A White Paper by the JAMIA Knowledge in Motion Working Group. Journal of the American Medical Informatics Association: 2008; 15(1): 8–13.
  • Norman CD, Skinner HA. E-heals: the e-health literacy scale. Journal of Medical Internet Research 2006; 8(4): e27.
  • Coşkun S, Bebiş H. Adolesanlarda e-sağlık okuryazarlığı ölçeği: Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gülhane Tıp Dergisi 2015; 57(7): 378-384.
  • Yıldız A. Sağlık alanında öğrenim gören yükseköğrenim öğrencilerinin internete yönelik tutumlarının e-sağlık okuryazarlık düzeylerine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 2020; 20(79): 1420-1431.
  • Nergiz H, Nergiz SF. Çocuk, ergen veya gençlerde dijital oyun bağımlılığını araştıran ulusal lisansüstü tezlerin incelemesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi 2021; 9(23): 53-80.
  • Öztürk C, Vardarlıer P. Sağlığın geliştirilmesi ve sağlık iletişimi: sağlık kurumlarının sosyal medya mecra kullanımının incelenmesi. Modern Leisure Studies 2020; 2(1): 33-56.
  • Stellefson M, Hanik B, Chaney B, Chaney D, Tennant B, Chavarria EA. E-Health literacy among college students: A systematic review with implications for e-health education. Journal of Medical Internet Research 2011; 13(4); e102
  • Tubaishat A, Habiballah L. E-Health literacy among undergraduate nursing students. Nurse Education Today 2016; 42: 47–52.
  • Park H, Lee E. Self-reported e-health literacy among undergraduate nursing students in South Korea: a pilot study. Nurse Education Today 2015; 35(2): 408–413.
  • Şengül H, Çınar F, Çapar H, Bulut A, Çakmak C. Sağlık bilimi öğrencilerin e-sağlık okuryazarlığı düzeyleri ve internet kullanımına yönelik tutumları: Bir vakıf üniversitesi örneği. Journal of Social and Humanities Sciences Research 2017; 4(12): 1277-1287.
  • Kim S, Jeon J. Factors influencing e-health literacy among Korean nursing students: a cross-sectional study. Nursing & Health Sciences 2020; 22(3):667-674.
  • Norman CD, Skinner HA. E-health literacy: essential skills for consumer health in a networked world. Journal of Medical Internet Research 2006; 8(2): e9.
  • Gencer ZT. Norman ve Skınner’ın e-sağlık okuryazarlığı ölçeğinin kültürel uyarlaması için geçerlik ve güvenirlik çalışması. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi 2017; 52: 131-145.
  • Sharma S, Oli N, Thapa B. Electronic health literacy skills among nursing students. Advances in Medical Education and Practice 2019; 10: 527-532
  • Tanaka J, Kuroda H, Igawa N, Sakurai T, Ohnishi M. Perceived e-health literacy and learning experiences among Japanese undergraduate nursing students: a cross-sectional study. Computers, Informatics, Nursing 2020; 38(4): 198–203.
  • Park H, Park H. E-health literacy skills among undergraduate nursing studentsin the U.S. and South Korea. Studies in Health Technology and Informatics 2016; 225: 899–900
  • Turan N, Güven ÖN, Çulha Y, Özdemir AG, Kaya H, Aştı T. The effect of undergraduate nursing students e-health literacy on healthy lifestyle behaviour. Global Health Promotion, 2020; 28(3): 6-13.
  • Borzekowski DL, Rickert VI. Adolescent cybersurfing for health information: a new resource that crosses barriers. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine 2001; 155(7): 813–817

Determining the E-Health Literacy Levels of Nursing Students and The Factors Affecting

Yıl 2023, , 40 - 46, 12.10.2023
https://doi.org/10.59398/ahd.1282124

Öz

Aim: There search was conducted to determine level of the e-health literacy of nursing under graduate students and the factors affecting e-health literacy in the COVID19 pandemic.
Methods: The sample of the study, which was conducted as a descriptive and cross-sectional study, consisted of 320 nursing students. In the analysis of the data, two independent samples t test, one-way analysis of variance and Kruskal Wallis test were used. Linear regression analysis was used to exam inethein dependent variable saffecting the e-health Literacy score.
Results: 81% of the participants was women and the average age was 21.42 ± 2.14 years. Nursing students' e-health literacy average score was 30.25 ± 6.45 and the median was 31.00 (8.00–40.00). The literacy score of the fourth year students was 4.518 higher than the first year students. The literacy score of those whos e mother's education level was high school was2.539 higher than that of nursing students who have mother no write and read. The e-health literacy score of the students who find internet as useful to Access health resources was 2.779 higher than those who answered that it was not useful at all. The literacy score of those who said “very helpful” was 4,765 higher than those who said “not useful at all”.
Conclusion: It was found that the e-health literacy level of the students in the nursing faculty where the study was conducted was high. In the study, the class of the students, the education level of the mother, the situation of finding internet use useful to Access health resources were determined as factors affecting e-health literacy.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Yılmaz M, Tiraki Z. Sağlık okuryazarlığı nedir? Nasıl ölçülür? Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2016; 9(4):142-147.
  • Özer Ö, Özmen S, Özkan O. Sosyal medya kullanımının e-sağlık okuryazarlığına etkisinin incelenmesi. Alanya Akademik Bakış 2020; 4(2): 353-367.
  • Demiris G, Afrin LB, Speedie S, Courtney KL, Sondhi M, Vimarlund V, et al. Patient-Centered Applications: Use of information technology to promote disease management and wellness. A White Paper by the JAMIA Knowledge in Motion Working Group. Journal of the American Medical Informatics Association: 2008; 15(1): 8–13.
  • Norman CD, Skinner HA. E-heals: the e-health literacy scale. Journal of Medical Internet Research 2006; 8(4): e27.
  • Coşkun S, Bebiş H. Adolesanlarda e-sağlık okuryazarlığı ölçeği: Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gülhane Tıp Dergisi 2015; 57(7): 378-384.
  • Yıldız A. Sağlık alanında öğrenim gören yükseköğrenim öğrencilerinin internete yönelik tutumlarının e-sağlık okuryazarlık düzeylerine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 2020; 20(79): 1420-1431.
  • Nergiz H, Nergiz SF. Çocuk, ergen veya gençlerde dijital oyun bağımlılığını araştıran ulusal lisansüstü tezlerin incelemesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi 2021; 9(23): 53-80.
  • Öztürk C, Vardarlıer P. Sağlığın geliştirilmesi ve sağlık iletişimi: sağlık kurumlarının sosyal medya mecra kullanımının incelenmesi. Modern Leisure Studies 2020; 2(1): 33-56.
  • Stellefson M, Hanik B, Chaney B, Chaney D, Tennant B, Chavarria EA. E-Health literacy among college students: A systematic review with implications for e-health education. Journal of Medical Internet Research 2011; 13(4); e102
  • Tubaishat A, Habiballah L. E-Health literacy among undergraduate nursing students. Nurse Education Today 2016; 42: 47–52.
  • Park H, Lee E. Self-reported e-health literacy among undergraduate nursing students in South Korea: a pilot study. Nurse Education Today 2015; 35(2): 408–413.
  • Şengül H, Çınar F, Çapar H, Bulut A, Çakmak C. Sağlık bilimi öğrencilerin e-sağlık okuryazarlığı düzeyleri ve internet kullanımına yönelik tutumları: Bir vakıf üniversitesi örneği. Journal of Social and Humanities Sciences Research 2017; 4(12): 1277-1287.
  • Kim S, Jeon J. Factors influencing e-health literacy among Korean nursing students: a cross-sectional study. Nursing & Health Sciences 2020; 22(3):667-674.
  • Norman CD, Skinner HA. E-health literacy: essential skills for consumer health in a networked world. Journal of Medical Internet Research 2006; 8(2): e9.
  • Gencer ZT. Norman ve Skınner’ın e-sağlık okuryazarlığı ölçeğinin kültürel uyarlaması için geçerlik ve güvenirlik çalışması. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi 2017; 52: 131-145.
  • Sharma S, Oli N, Thapa B. Electronic health literacy skills among nursing students. Advances in Medical Education and Practice 2019; 10: 527-532
  • Tanaka J, Kuroda H, Igawa N, Sakurai T, Ohnishi M. Perceived e-health literacy and learning experiences among Japanese undergraduate nursing students: a cross-sectional study. Computers, Informatics, Nursing 2020; 38(4): 198–203.
  • Park H, Park H. E-health literacy skills among undergraduate nursing studentsin the U.S. and South Korea. Studies in Health Technology and Informatics 2016; 225: 899–900
  • Turan N, Güven ÖN, Çulha Y, Özdemir AG, Kaya H, Aştı T. The effect of undergraduate nursing students e-health literacy on healthy lifestyle behaviour. Global Health Promotion, 2020; 28(3): 6-13.
  • Borzekowski DL, Rickert VI. Adolescent cybersurfing for health information: a new resource that crosses barriers. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine 2001; 155(7): 813–817
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Derya Suluhan 0000-0002-7358-7266

Dilek Yıldız 0000-0001-8757-4493

Burcu Bakırlıoğlu 0000-0002-9368-6798

Dilek Konukbay 0000-0001-8105-3849

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 12 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 12 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

Vancouver Suluhan D, Yıldız D, Bakırlıoğlu B, Konukbay D. Hemşirelik Öğrencilerinin E-Sağlık Okuryazarlık Düzeylerinin ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Akd Hemsirelik D. 2023;2(2):40-6.