Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reflection of Patient Education on Postgraduate Theses: A Content Analysis Study

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 1, 28 - 38, 18.04.2025
https://doi.org/10.59398/ahd.1542244

Öz

Aim
Patient education, which has become an important part of the healthcare system in developed countries, has an even more important place in the healthcare system. In this context, a review of postgraduate studies on patient education will provide an up-todate report on awareness of the importance of this issue. The aim of this study is to examine the reflection of patient education in postgraduate theses.
Method
By scanning the National Thesis database of the Council of Higher Education in Turkey, theses on patient education written between 1990 and 2024 were discussed. In this study, 42 theses, whose full texts were available and published in the National Thesis Center database of the Council of Higher Education between 1990 and 2024, were examined.
Results
It was determined that 93% (n=40) of the existing theses were carried out by departments affiliated with the Health Sciences Institute. When the distribution of theses according to their subject content and sample size was examined, it was determined that patient education in diseases and operations came first and the sample density was between 50-100.
Conclusions
It is believed that the orientation towards patient education within the educator identity, which is one of the primary roles and duties of health professionals, is low in postgraduate study areas and its importance has not yet been sufficiently recognised.

Kaynakça

  • Taşocak G. Hasta eğitimi. İstanbul: Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Yayını. 2003;(9), 17-81.
  • Tuncer T., Gezgin MF. Türkiyede hemşirelik mesleği ve eğitim süreci. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul. Beykent Üniversitesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]; 2013.
  • Kaya ÇA., İçen F., Uğuz K., Şimşek M., Akman M., ve Akturan S. Kronik Hastalık Bakımının Hasta Perspektifinden Değerlendirilmesi. The Journal of Turkish Family Physician.2013;4(3), 1-9.
  • Avşar G., Kaşıkçı M. Klinik Hemşirelerinin Uyguladıkları Hasta Eğitiminin Değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2014.
  • Akkoç CP., Yıldırım, Y., Türeyen, A. Peplau’nun Kişilerarası İlişkiler Kuramının Yetişkin Hasta Eğitiminde Kullanımı. Bandırma On yedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2021;3(2), 145-151.
  • Huber C., Blanco M. Tahliye Sürecinin Temizlenmesi: Bir Dizi Bileşen ve Personel Başarı İçin Çok Önemlidir. AJN Amerikan Hemşirelik Dergisi. 2010;110(9), 66- 69.
  • Taylor R. The essentials of nursing and healthcare research. 2013;1-328.
  • Yıldırım N., Çiftçi B., Kaşıkçı M. Hemşirelerin hasta eğitimi verme durumu ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Atatürk İletişim Dergisi. 2017;(14), 217-231.
  • Wang S., Liu K., Tang S., Wang G., Qi Y. and Chen, Q. Barriers and facilitators to patient education provided by nurses: A mixed‐method systematic review. Journal of Clinical Nursing. 2024; 33(7), 2427-2437.
  • Trani MR., Bilocura I., Bersabal S., Panilagao RK., Toledo BR., Garrido E., et al. Effects of a comprehensive structured patient education intervention on disease-related knowledge and behaviour change among people living with type 2 diabetes in the Philippines. Frontiers in Rehabilitation Sciences. 2024; 5, 1374850.
  • Kayhan SA., Nural N. Türkiye’de koroner arter hastalarında kardiyak rehabilitasyon kapsamında verilen web tabanlı eğitimin sağlıklı yaşam tarzı davranışlarına ve yaşam kalitesine etkisi: Randomize kontrollü bir çalışma. Hasta Eğitimi ve Danışmanlığı. 2024; 19, 108082.
  • Gedük EA. Hemşirelik mesleğinin gelişen rolleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2018; 5(2), 253-258.
  • Açıkgöz G., Baykal U. Yasal Düzenlemeler Çerçevesinde Hemşirelerin Mesleki Rolleri ve Özerklik. Istanbul Kent University Journal of Health Sciences. 2023;2(1), 29-34.
  • Dülger Ş, Kafa Uluslararası hemşireler konseyi (ICN) 2009-2018 temaları özelinde “küresel sorumluluk” farkındalığı: Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi hastanesi hemşireleri [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tıp Tarihi ve Etik Ana Bilim Dalı; 2021.
  • Özcan M., Ülker D. Uluslararası Hemşireler Konseyi 1937 Yılı Kongresi ve Türk Hemşireler Dergisi; 2014.
  • Metin O., Ünal Ş. İçerik Analizi Tekniği: İletişim Bilimlerinde ve Sosyolojide Doktora Tezlerinde Kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2022;22(Özel Sayı 2), 273-294.
  • Güngör DC., Yıldırım Y., Türeyen, A. Hemşirelikte Kuram ve Modele Dayalı Hasta Eğitimi Araştırmalarının Eğilimleri: Betimsel Bir İçerik Analizi. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi. 2023;5(9), 423-442.
  • Erbaş N. Hemşirelik Sürecinde Hasta Öğretiminin Önemi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2018;27(5), 358-364.
  • Avcı A., Gün M. Web tabanlı eğitimin kardiyovasküler hastalıkların yönetimine etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021;5(2), 389-403.
  • Kavala A., Enç N. Kronik Böbrek Yetersizliği Hastalarında Beslenme Eğitimi ve Alternatif Yöntemlerin Önemi. Nefroloji Hemşireliği Dergisi. 2022;17(1), 29-38.
  • Yavuz ME., Gürsoy A. Kanser olan hastalara verilen eğitimin öz bakıma etkisi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2021;4(2), 273- 279.
  • Akdoğan E., Kaya E. Kronik Hastalığa Sahip Olan Bireylere Bakım Veren Hasta Yakınlarının Hastalık Süreci Yönetimine İlişkin Davranışlarının İncelenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi. 2022;25(2), 373-388.
  • Durmuş SÇ. Views of Senior Nursing Students on Patient Education. Social Sciences Studies Journal. 2022;24(4), 4800-4806.
  • Yavuz ME., Gürsoy, A. Kanser Olan Hastalara Verilen Eğitimin Öz Bakıma Etkisi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2021;4(2), 273- 279.
  • Bilgiç N. Kronik Böbrek Hastalıkları ile Diyaliz Birimlerinde Hemşirelerin Maliyet-Etkililik ve Verimliliğe Etkisi. Nefroloji Hemşireliği Dergisi. 2020;15(1), 23-29.
  • Giardina JL., Embrey K., Morris K., Taggart M. The Impact of Preoperative Education on Patients Undergoing Elective Total Hip and Knee Arthroplasty. Orthopaedic Nursing. 2020; 39(4), 218-224.
  • Doğu Ö. Cerrahi girişim planlanan hastaların eğitim gereksinimlerinin karşılanması ve eğitimin hasta bireyin psikolojik hazırlığına etkisi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri̇ Enstitüsü Dergisi̇. 2013;3(3):10-13.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. Öğretim yılına göre yükseköğretimde net okullaşma oranı, okul, öğretim elemanı, öğrenci ve mezun sayısı. Erişim adresi:https://data.tuik.gov.tr/Kategori/Get- Kategori?p=Egitim,-Kultur,-Spor-ve-Turizm-105. [Erişim tarihi: 10.12.2024].
  • Türkiye İstatistik Kurumu. Hastane Sayılarının illere göre dağılımı. Erişim adresi: https://data. tuik.gov.tr/Search/Search?text=hastane. [Erişim tarihi: 10.12.2024].
  • Turgutkaya KE., Okyay P. Klinik araştırmalarda randomizasyon. Halk Sağlığı Araştırma ve Uygulamaları Dergisi, 2024;2(1), 10-13.
  • Akan H. Deneysel çalışmalarda yanlılık kaynakları, sorunları ve önlemler: iç geçerlilik. Türkiye Klinikleri Dergisi, 2018;8-10.
  • Ercüment Ş. Açık Bilim. Kronik hastalığı olan hastaların hasta eğitimi alma durumları ve aldıkları eğitimin hastalıkları üzerine etkisi. Erişim adresi: acikbilim.yok.gov.tr. [Erişim tarihi: 10.09.2024].
  • Yılmaz F., Tuna A., Karaaslan E. Nursing Intervention on Prevention of Lymphedema After Breast Cancer Surgery. Journal of Health Care and Rehabilitation, 2024; 3(3), 9-21.
  • Karasu AU., Karataş L. Hasta Eğitimi Açısından Lenfödem ile İlgili YouTube Videolarının Değerlendirilmesi: Kapsamlı Bir İnceleme Assessing YouTube Videos on Lymphedema for Patient Education: A Comprehensive Evaluation. Turkiye Klinikleri Journal of Physical Medicine and Rehabilitation Sciences, 2024; 27(2), 135-43.
  • Akbulut E., Kahraman BB. Koroner arter hastalığı eğitim anketi-2: Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Kardiyovasküler Hemşirelik Dergisi, 2021;12(27), 26-35.
  • Karaaslan E., Guner İ. Hastaların Ameliyat Sonrasındaki Hareket Uyumunu Eğitim Vererek Arttırabilir Miyiz?. Bingöl Üniversitesi Sağlık Dergisi, 2024;5(1), 125-133.
  • Demirel S. Mastektomi̇ ameli̇yatı sonrası hasta bakım yöneti̇mi̇nde yüksek gerçekli̇kli̇ si̇mülasyon eği̇ti̇mi̇ etki̇nli̇ği̇ni̇n değerlendi̇ri̇lmesi̇ [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Trabzon: Avrasya Üni̇versi̇tesi̇; 2021.
  • Koca A., Kanan N. Açık kalp ameliyatı öncesi hasta eğitiminin anksiyete düzeyine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı; 1998.
  • Şendir M, Babadağ K. Total kalça protezi ameliyatı öncesi hasta eğitiminin ameliyat sonrası fiziksel uyum ve yaşam kalitesine etkisi. Florence Ni̇ghti̇ngale Journal of Nursi̇ng. 2015;12(46):27-12.
  • Akçin E. Yataklı tedavi kurumlarında hasta eğitimine yönelik hemşirelik etkinlikleri. Florence Nightingale Journal of Nursi̇ng. 2015;14(57):109-122.
  • Atak SN. Hasta eğitiminin, hastaların bilgi düzeyine kendi yönetme becerileri ile hastalığa yönelik tutumlarına etkisi (tip 2 diyabet hastaları örneği) [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2006.
  • Akçin Şenyuva E., Taşocak G. Hemşirelik eğitiminde web tabanlı uzaktan eğitim uygulaması: hasta eğitimi dersi örneği [Doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Ana Bilim Dalı;2007.
  • Babacan E., Alıcı Ulupınar S. Hemşirelerin hasta eğitimi rol ve faaliyetlerine ilişkin düşünceleri [Yayımlanmamış Doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Ana Bilim Dalı;2008.
  • Büyükaşık Ö., Yıldız A. Koroner anjiyografi olacak hastalarda sağlık eğitiminin anksiyete düzeyi üzerine etkisi [Yayımlanmamış Doktora tezi]. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalı; 2008.
  • Aygül NS., Alıcı Ulupınar S. Hastaların hemşirenin hasta eğitimindeki rolüne yönelik görüşleri [Yayımlanmamış Doktora tezi]. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı; 2009.
  • Nikrevan KD. Preoperatif hasta eğitiminin iyileşmeye etkisi sistematik derleme ve meta analiz çalışması [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi̇; 2024.
  • Zenginler Y. Çuhadaroğlu Ç. Birebir hasta eğitiminin CPAP uyumu üstüne etkisi [Yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Göğüs Hastalıkları ve Tüberkiloz Anabilim Dalı, 2009.
  • Göktay NB., Martin Clark P., Şencan MN. Assessment of the impact of patient education on adherence to antibiotic therapy in ambulatory patients. [Unpublished dissertation]. Yeditepe University, Institute of Health Sciences, Department of Clinical Pharmacy; 2010.
  • Yörükoğlu E. İzzettin FV. Fenil osteoporozlu kadınlarda farmasötik bakım ihtiyaçlarının saptanması ve alendronat tedavisinde hasta eğitimi ve tedavi izleminin önemi [Yayımlanmamış Doktora tezi]. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Farmakoloji Ana Bilim Dalı; 2010.
  • Bağdatlı AO., Dönmez A. Fibromyaljili hastalarda tam banyo uygulaması, peloid paket uygulaması ve hasta eğitimi ile sadece hasta eğitiminin etkinliğinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Tıbbi Ekoloji ve Hidroklimatoloji Ana Bilim Dalı; 2011.
  • Canbazoğlu E. Salman YB. The role of ipad in dentistry patient education and consultations [Unpublished dissertation]. Bahçeşehir University, Institute of Science, Computer Engineering and Computer Science; 2013.
  • Akdeniz, Ş. Özer Z. Kalp yetersizliği tanısı alan hastalarda planlı hasta eğitiminin semptom yönetimine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Kayseri: Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İç Hastalıkları Hemşireliği Bilim Dalı; 2013.
  • Demircan E. Yiğit F. Epidural sezaryende standart ve planlanmış ameliyat öncesi hasta eğitiminin anksiyete düzeyine etkisinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Ana Bilim Dalı; 2014.
  • Karakuş Z., Özer Z., Şat Bozucuk H. Akciğer kanseri tanısı alan hastalarda web destekli hasta eğitiminin semptom yönetimine ve yaşam kalitesine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İç Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı; 2015.
  • Çelik S., İzzettin FV. Varfarin kullanan hastaların hasta eğitimi ve takibinde klinik eczacının rolü [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Klinik Eczacılık Anabilim Dalı; 2015.
  • Şero M., Rabuş Ş. Eczacı tarafından verilen hasta eğitiminin tip 2 diyabet hastalarının ilaç bilgi düzeyine ve tedavi uyumcuna etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Klinik Eczacılık Anabilim Dalı; 2016.
  • Tohumat ŞG. Kanan N. Ameliyat öncesi dönemde hemşirelerin hasta eğitimi ve bilgilendirme işlevini yapma durumu. [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı; 2016.
  • Emir R., Öztekin SD. Koroner anjiyografi öncesi hasta eğitiminin yaşam bulgularına etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı; 2017.
  • Müftüoğlu S.S. Atay Balkan İ. Diyabetik hastalarda hasta eğitiminde eczacının rolü [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Klinik Eczacılık Anabilim Dalı; 2017.
  • Yılmaz Z., İzzettin FV. Eczacı tarafından verilen farklı hasta eğitim tekniklerinin ve danışmanlık hizmetlerinin değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış Doktora tezi]. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Klinik Eczacılık Anabilim Dalı; 2017.
  • Yalçın M., Işıntaş Arık M. Patellofemoral ağrı sendromunda hasta eğitiminin etkinliği [Yüksek lisans tezi]. Kütahya: Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı; 2018.
  • Cengizhan Ş., Olgun N. Anjiyografi öncesi planlı hasta eğitiminin durumluk, sürekli ve ölüm kaygısı üzerine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Gaziantep: Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı; 2018.
  • Çiftçi B., Avşar G. Kronik kalp yetmezliğine yönelik klinik rutine konulan hasta eğitiminin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Esasları Anabilim Dalı;2018.
  • Yılmaz F., Tuna A. Meme cerrahisi ile axiller lenf nodu diseksiyonu geçirecek olan hastalara verilen hasta eğitiminin lenf ödemi önlemeye etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Gaziantep: Sanko Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı 2018.
  • Özkul Özel H., Kaya H. Web tabanlı hasta eğitiminin yaşam kalitesine etkisi: Kolostomi ve ileostomili hasta eğitimi örneği. [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Hemşirelikte Eğitim Ana Bilim Dalı; 2019.
  • Uysal, A., Güneş Z. Perkütan koroner girişim sonrası mobil destekli izlem ve sürekli hasta eğitiminin hastalık yönetimine etkisi: Randomize kontrollü çalışma [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı; 2019.
  • Çakmak İ., Berk B. Akne tedavisi için renal replasman tedavisi alan hastalarda hasta eğitimi ve ilaç etkileşimleri [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimlerii Enstitüsü, Klinik Eczacılık Anabilim Dalı; 2019.
  • Gencer A., Öz G. Videotorakoskopi yapılan hastalarda multimedya destekli hasta eğitiminin postoperatif ağrı ve anksiyete üzerine etkisi. [Yayımlanmamış Tıpta Uzmanlık Tezi]. Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri̇ Üniversitesi̇, Tıp Fakültesi, Göğüs Cerrahisi Anabilim Dalı; 2019.
  • Beyaz Taşkın H., Durna Z., Hemşirelik öğrencilerinin diyabetli hasta eğitimine ilişkin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: Sağlık Bilimleri Enstitüsü İç Hastalıkları Hemşireliği Bilim Dalı; 2019.
  • Paylan Akkoç C., Orgun F. “Hasta eğitim materyali değerlendirme aracı” nın Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması [Yüksek Lisans Tezi]. İzmir: Ege Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelikte Öğretim Anabilim Dalı; 2020.
  • Ercümert Ş., Akdeniz M. Kronik hastalığı olan hastaların hasta eğitimi alma durumları ve aldıkları eğitimin hastalıkları üzerine etkisi [Yayımlanmamış Tıpta Uzmanlık Tezi]. Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı; 2020.
  • Göçmen E., Omurtag ZG. Antihipertansif ilaç kullanan hastaların hasta eğitimi, uyuncu ve hasta takibinde klinik eczacının rolü. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Klinik Eczacılık Ana Bilim Dalı; 2020.
  • Savaş M. Kanser hastalarının opioid analjezik kullanımına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi ve hasta eğitiminde klinik eczacının rolü. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2020.
  • Portakal A. Demonstrasyon yöntemiyle verilen hasta eğitiminin ölçülü doz inhaler kullanım başarısına etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2021.
  • Kaya A, Şendir M. Roper, Logan ve Tierney’in hemşirelik modeline dayalı hasta eğitim programının hemodiyaliz tedavisi alan bireylerin günlük yaşam aktiviteleri ve öz-bakım gücüne etkisinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: Hamidiye Sağlık Bilimleri̇ Enstitüsü; 2022.
  • Atalay T. Yıldız Özer A., Üriner inkontinans hasta eğitiminde solunum ve pelvik taban egzersiz içeriğinin delphi yöntemi ile belirlenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: İstanbul Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kardiyopulmoner Fizyoterapi Rehabilitasyon Ana Bilim Dalı; 2023.
  • Özgenel Fİ., Tülek Z. İnflamatuar bağırsak hastalığı olan bireylerde yorgunluğun yönetiminde hasta eğitiminin etkisinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü İç Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı; 2023.
  • ses kayıt yöntemi ile yapılan hasta eğitiminin anksiyete düzeyine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Zonguldak: Bülent Ecevit Üniversitesi̇, Sağlık Bilimleri̇ Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı; 2023.
  • Arı D. Özgürsoy Uran BN. COVİD-19 geçiren hastaların tele-tıp tabanlı hasta eğitiminin dispne ve yorgunluğa etkisi: yarı deneysel çalışma. [Yüksek lisans tezi]. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İç Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı; 2023.
  • Kenç Z., Erkoç A. Miyokard infarktüsü geçiren diyabetli bireylerde planlı hasta eğitiminin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve diyabet öz yönetimi üzerine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: İstanbul Üniversitesi̇-Cerrahpaşa, İç Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı; 2023.
  • Özkan B., Toprak Ö, Covid-19 enfeksiyon öyküsü olan ve henüz renal replasman tedavisi almayan kronik böbrek yetmezliği hastalarında, prediyaliz hasta eğitiminin COVID-19 hastalık seyri ve renal fonksiyonlar üzerine olan etkisinin araştırılması [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi, Tıp Fakültesi, İç Hastalıkları Anabilim Dalı; 2023.
  • Günay D., Tel Aydın H.Yapılandırılmış hasta eğitimi ve telefonla hemşirelik izleminin biyolojik ajan kullanan romatoid artrit tanılı bireylerin, öz-etkililik durumu, ağrı ve hastalık aktivitesi düzeyine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İç Hastalıkları Anabilim Dalı; 2023.
  • Oyuktaş M., Yıldız T. Koroner arter bypass greft ameliyatı olacak hastalarda ameliyat öncesi verilecek rutin hasta eğitimi ile video destekli mobilizasyon eğitiminin ameliyat sonrası hareketlilik, kaygı düzeyi ve ağrı üzerine etkisi: randomize kontrollü çalışma. [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Tekirdağ: Namık Kemal Üniversitesi̇, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı; 2024

Hasta Eğitimi Konusunun Lisansüstü Tezlere Yansıması: İçerik Analizi Çalışması

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 1, 28 - 38, 18.04.2025
https://doi.org/10.59398/ahd.1542244

Öz

Amaç
Gelişmekte olan ülkelerde sağlık sisteminin kilit noktası haline gelen hasta eğitimi önemli bir yer tutmaktadır. Bu bağlamda hasta eğitimi konusunda yapılan lisansüstü çalışmaların gözden geçirilmesi bu konunun öneminin farkındalığı açısından güncel bir rapor sunacaktır. Bu çalışmanın amacı “hasta eğitimi” konusunun lisansüstü tezlere yansımasını incelemektir.
Yöntem
Türkiye’de Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez veri tabanı taranarak 1990-2024 yılları arasında yapılmış hasta eğitimi konulu tezler tartışılmıştır. Bu çalışmada, 1990-2024 yıllarında Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi veri tabanı içerisinde yayımlanmış olan, tam metnine ulaşılabilen 42 tez incelenmiştir. Bulgular Mevcut tezlerin %93’ünün (n=40) Sağlık Bilimleri Enstitüsüne bağlı bölümler tarafından gerçekleştirildiği saptanmıştır. Tezlerin konu içeriklerine ve örneklem büyüklüklerine göre dağılımları incelendiğinde ilk sırada hastalık ve operasyonlarda hasta eğitiminin geldiği; örneklemin yoğunluk olarak 50- 100 aralığında olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç
Sağlık çalışanlarının birincil rol ve görevleri arasında yer alan, eğitimci kimliği kapsamındaki hasta eğitimine yönelimin, lisansüstü çalışma alanlarında düşük olduğu ve öneminin henüz yeterince farkına varılmadığı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Taşocak G. Hasta eğitimi. İstanbul: Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Yayını. 2003;(9), 17-81.
  • Tuncer T., Gezgin MF. Türkiyede hemşirelik mesleği ve eğitim süreci. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul. Beykent Üniversitesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]; 2013.
  • Kaya ÇA., İçen F., Uğuz K., Şimşek M., Akman M., ve Akturan S. Kronik Hastalık Bakımının Hasta Perspektifinden Değerlendirilmesi. The Journal of Turkish Family Physician.2013;4(3), 1-9.
  • Avşar G., Kaşıkçı M. Klinik Hemşirelerinin Uyguladıkları Hasta Eğitiminin Değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2014.
  • Akkoç CP., Yıldırım, Y., Türeyen, A. Peplau’nun Kişilerarası İlişkiler Kuramının Yetişkin Hasta Eğitiminde Kullanımı. Bandırma On yedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2021;3(2), 145-151.
  • Huber C., Blanco M. Tahliye Sürecinin Temizlenmesi: Bir Dizi Bileşen ve Personel Başarı İçin Çok Önemlidir. AJN Amerikan Hemşirelik Dergisi. 2010;110(9), 66- 69.
  • Taylor R. The essentials of nursing and healthcare research. 2013;1-328.
  • Yıldırım N., Çiftçi B., Kaşıkçı M. Hemşirelerin hasta eğitimi verme durumu ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Atatürk İletişim Dergisi. 2017;(14), 217-231.
  • Wang S., Liu K., Tang S., Wang G., Qi Y. and Chen, Q. Barriers and facilitators to patient education provided by nurses: A mixed‐method systematic review. Journal of Clinical Nursing. 2024; 33(7), 2427-2437.
  • Trani MR., Bilocura I., Bersabal S., Panilagao RK., Toledo BR., Garrido E., et al. Effects of a comprehensive structured patient education intervention on disease-related knowledge and behaviour change among people living with type 2 diabetes in the Philippines. Frontiers in Rehabilitation Sciences. 2024; 5, 1374850.
  • Kayhan SA., Nural N. Türkiye’de koroner arter hastalarında kardiyak rehabilitasyon kapsamında verilen web tabanlı eğitimin sağlıklı yaşam tarzı davranışlarına ve yaşam kalitesine etkisi: Randomize kontrollü bir çalışma. Hasta Eğitimi ve Danışmanlığı. 2024; 19, 108082.
  • Gedük EA. Hemşirelik mesleğinin gelişen rolleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2018; 5(2), 253-258.
  • Açıkgöz G., Baykal U. Yasal Düzenlemeler Çerçevesinde Hemşirelerin Mesleki Rolleri ve Özerklik. Istanbul Kent University Journal of Health Sciences. 2023;2(1), 29-34.
  • Dülger Ş, Kafa Uluslararası hemşireler konseyi (ICN) 2009-2018 temaları özelinde “küresel sorumluluk” farkındalığı: Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi hastanesi hemşireleri [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tıp Tarihi ve Etik Ana Bilim Dalı; 2021.
  • Özcan M., Ülker D. Uluslararası Hemşireler Konseyi 1937 Yılı Kongresi ve Türk Hemşireler Dergisi; 2014.
  • Metin O., Ünal Ş. İçerik Analizi Tekniği: İletişim Bilimlerinde ve Sosyolojide Doktora Tezlerinde Kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2022;22(Özel Sayı 2), 273-294.
  • Güngör DC., Yıldırım Y., Türeyen, A. Hemşirelikte Kuram ve Modele Dayalı Hasta Eğitimi Araştırmalarının Eğilimleri: Betimsel Bir İçerik Analizi. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi. 2023;5(9), 423-442.
  • Erbaş N. Hemşirelik Sürecinde Hasta Öğretiminin Önemi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2018;27(5), 358-364.
  • Avcı A., Gün M. Web tabanlı eğitimin kardiyovasküler hastalıkların yönetimine etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021;5(2), 389-403.
  • Kavala A., Enç N. Kronik Böbrek Yetersizliği Hastalarında Beslenme Eğitimi ve Alternatif Yöntemlerin Önemi. Nefroloji Hemşireliği Dergisi. 2022;17(1), 29-38.
  • Yavuz ME., Gürsoy A. Kanser olan hastalara verilen eğitimin öz bakıma etkisi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2021;4(2), 273- 279.
  • Akdoğan E., Kaya E. Kronik Hastalığa Sahip Olan Bireylere Bakım Veren Hasta Yakınlarının Hastalık Süreci Yönetimine İlişkin Davranışlarının İncelenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi. 2022;25(2), 373-388.
  • Durmuş SÇ. Views of Senior Nursing Students on Patient Education. Social Sciences Studies Journal. 2022;24(4), 4800-4806.
  • Yavuz ME., Gürsoy, A. Kanser Olan Hastalara Verilen Eğitimin Öz Bakıma Etkisi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2021;4(2), 273- 279.
  • Bilgiç N. Kronik Böbrek Hastalıkları ile Diyaliz Birimlerinde Hemşirelerin Maliyet-Etkililik ve Verimliliğe Etkisi. Nefroloji Hemşireliği Dergisi. 2020;15(1), 23-29.
  • Giardina JL., Embrey K., Morris K., Taggart M. The Impact of Preoperative Education on Patients Undergoing Elective Total Hip and Knee Arthroplasty. Orthopaedic Nursing. 2020; 39(4), 218-224.
  • Doğu Ö. Cerrahi girişim planlanan hastaların eğitim gereksinimlerinin karşılanması ve eğitimin hasta bireyin psikolojik hazırlığına etkisi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri̇ Enstitüsü Dergisi̇. 2013;3(3):10-13.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. Öğretim yılına göre yükseköğretimde net okullaşma oranı, okul, öğretim elemanı, öğrenci ve mezun sayısı. Erişim adresi:https://data.tuik.gov.tr/Kategori/Get- Kategori?p=Egitim,-Kultur,-Spor-ve-Turizm-105. [Erişim tarihi: 10.12.2024].
  • Türkiye İstatistik Kurumu. Hastane Sayılarının illere göre dağılımı. Erişim adresi: https://data. tuik.gov.tr/Search/Search?text=hastane. [Erişim tarihi: 10.12.2024].
  • Turgutkaya KE., Okyay P. Klinik araştırmalarda randomizasyon. Halk Sağlığı Araştırma ve Uygulamaları Dergisi, 2024;2(1), 10-13.
  • Akan H. Deneysel çalışmalarda yanlılık kaynakları, sorunları ve önlemler: iç geçerlilik. Türkiye Klinikleri Dergisi, 2018;8-10.
  • Ercüment Ş. Açık Bilim. Kronik hastalığı olan hastaların hasta eğitimi alma durumları ve aldıkları eğitimin hastalıkları üzerine etkisi. Erişim adresi: acikbilim.yok.gov.tr. [Erişim tarihi: 10.09.2024].
  • Yılmaz F., Tuna A., Karaaslan E. Nursing Intervention on Prevention of Lymphedema After Breast Cancer Surgery. Journal of Health Care and Rehabilitation, 2024; 3(3), 9-21.
  • Karasu AU., Karataş L. Hasta Eğitimi Açısından Lenfödem ile İlgili YouTube Videolarının Değerlendirilmesi: Kapsamlı Bir İnceleme Assessing YouTube Videos on Lymphedema for Patient Education: A Comprehensive Evaluation. Turkiye Klinikleri Journal of Physical Medicine and Rehabilitation Sciences, 2024; 27(2), 135-43.
  • Akbulut E., Kahraman BB. Koroner arter hastalığı eğitim anketi-2: Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Kardiyovasküler Hemşirelik Dergisi, 2021;12(27), 26-35.
  • Karaaslan E., Guner İ. Hastaların Ameliyat Sonrasındaki Hareket Uyumunu Eğitim Vererek Arttırabilir Miyiz?. Bingöl Üniversitesi Sağlık Dergisi, 2024;5(1), 125-133.
  • Demirel S. Mastektomi̇ ameli̇yatı sonrası hasta bakım yöneti̇mi̇nde yüksek gerçekli̇kli̇ si̇mülasyon eği̇ti̇mi̇ etki̇nli̇ği̇ni̇n değerlendi̇ri̇lmesi̇ [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Trabzon: Avrasya Üni̇versi̇tesi̇; 2021.
  • Koca A., Kanan N. Açık kalp ameliyatı öncesi hasta eğitiminin anksiyete düzeyine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı; 1998.
  • Şendir M, Babadağ K. Total kalça protezi ameliyatı öncesi hasta eğitiminin ameliyat sonrası fiziksel uyum ve yaşam kalitesine etkisi. Florence Ni̇ghti̇ngale Journal of Nursi̇ng. 2015;12(46):27-12.
  • Akçin E. Yataklı tedavi kurumlarında hasta eğitimine yönelik hemşirelik etkinlikleri. Florence Nightingale Journal of Nursi̇ng. 2015;14(57):109-122.
  • Atak SN. Hasta eğitiminin, hastaların bilgi düzeyine kendi yönetme becerileri ile hastalığa yönelik tutumlarına etkisi (tip 2 diyabet hastaları örneği) [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2006.
  • Akçin Şenyuva E., Taşocak G. Hemşirelik eğitiminde web tabanlı uzaktan eğitim uygulaması: hasta eğitimi dersi örneği [Doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Ana Bilim Dalı;2007.
  • Babacan E., Alıcı Ulupınar S. Hemşirelerin hasta eğitimi rol ve faaliyetlerine ilişkin düşünceleri [Yayımlanmamış Doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Ana Bilim Dalı;2008.
  • Büyükaşık Ö., Yıldız A. Koroner anjiyografi olacak hastalarda sağlık eğitiminin anksiyete düzeyi üzerine etkisi [Yayımlanmamış Doktora tezi]. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalı; 2008.
  • Aygül NS., Alıcı Ulupınar S. Hastaların hemşirenin hasta eğitimindeki rolüne yönelik görüşleri [Yayımlanmamış Doktora tezi]. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı; 2009.
  • Nikrevan KD. Preoperatif hasta eğitiminin iyileşmeye etkisi sistematik derleme ve meta analiz çalışması [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi̇; 2024.
  • Zenginler Y. Çuhadaroğlu Ç. Birebir hasta eğitiminin CPAP uyumu üstüne etkisi [Yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Göğüs Hastalıkları ve Tüberkiloz Anabilim Dalı, 2009.
  • Göktay NB., Martin Clark P., Şencan MN. Assessment of the impact of patient education on adherence to antibiotic therapy in ambulatory patients. [Unpublished dissertation]. Yeditepe University, Institute of Health Sciences, Department of Clinical Pharmacy; 2010.
  • Yörükoğlu E. İzzettin FV. Fenil osteoporozlu kadınlarda farmasötik bakım ihtiyaçlarının saptanması ve alendronat tedavisinde hasta eğitimi ve tedavi izleminin önemi [Yayımlanmamış Doktora tezi]. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Farmakoloji Ana Bilim Dalı; 2010.
  • Bağdatlı AO., Dönmez A. Fibromyaljili hastalarda tam banyo uygulaması, peloid paket uygulaması ve hasta eğitimi ile sadece hasta eğitiminin etkinliğinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Tıbbi Ekoloji ve Hidroklimatoloji Ana Bilim Dalı; 2011.
  • Canbazoğlu E. Salman YB. The role of ipad in dentistry patient education and consultations [Unpublished dissertation]. Bahçeşehir University, Institute of Science, Computer Engineering and Computer Science; 2013.
  • Akdeniz, Ş. Özer Z. Kalp yetersizliği tanısı alan hastalarda planlı hasta eğitiminin semptom yönetimine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Kayseri: Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İç Hastalıkları Hemşireliği Bilim Dalı; 2013.
  • Demircan E. Yiğit F. Epidural sezaryende standart ve planlanmış ameliyat öncesi hasta eğitiminin anksiyete düzeyine etkisinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Ana Bilim Dalı; 2014.
  • Karakuş Z., Özer Z., Şat Bozucuk H. Akciğer kanseri tanısı alan hastalarda web destekli hasta eğitiminin semptom yönetimine ve yaşam kalitesine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İç Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı; 2015.
  • Çelik S., İzzettin FV. Varfarin kullanan hastaların hasta eğitimi ve takibinde klinik eczacının rolü [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Klinik Eczacılık Anabilim Dalı; 2015.
  • Şero M., Rabuş Ş. Eczacı tarafından verilen hasta eğitiminin tip 2 diyabet hastalarının ilaç bilgi düzeyine ve tedavi uyumcuna etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Klinik Eczacılık Anabilim Dalı; 2016.
  • Tohumat ŞG. Kanan N. Ameliyat öncesi dönemde hemşirelerin hasta eğitimi ve bilgilendirme işlevini yapma durumu. [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı; 2016.
  • Emir R., Öztekin SD. Koroner anjiyografi öncesi hasta eğitiminin yaşam bulgularına etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı; 2017.
  • Müftüoğlu S.S. Atay Balkan İ. Diyabetik hastalarda hasta eğitiminde eczacının rolü [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Klinik Eczacılık Anabilim Dalı; 2017.
  • Yılmaz Z., İzzettin FV. Eczacı tarafından verilen farklı hasta eğitim tekniklerinin ve danışmanlık hizmetlerinin değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış Doktora tezi]. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Klinik Eczacılık Anabilim Dalı; 2017.
  • Yalçın M., Işıntaş Arık M. Patellofemoral ağrı sendromunda hasta eğitiminin etkinliği [Yüksek lisans tezi]. Kütahya: Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı; 2018.
  • Cengizhan Ş., Olgun N. Anjiyografi öncesi planlı hasta eğitiminin durumluk, sürekli ve ölüm kaygısı üzerine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Gaziantep: Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı; 2018.
  • Çiftçi B., Avşar G. Kronik kalp yetmezliğine yönelik klinik rutine konulan hasta eğitiminin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Esasları Anabilim Dalı;2018.
  • Yılmaz F., Tuna A. Meme cerrahisi ile axiller lenf nodu diseksiyonu geçirecek olan hastalara verilen hasta eğitiminin lenf ödemi önlemeye etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Gaziantep: Sanko Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı 2018.
  • Özkul Özel H., Kaya H. Web tabanlı hasta eğitiminin yaşam kalitesine etkisi: Kolostomi ve ileostomili hasta eğitimi örneği. [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Hemşirelikte Eğitim Ana Bilim Dalı; 2019.
  • Uysal, A., Güneş Z. Perkütan koroner girişim sonrası mobil destekli izlem ve sürekli hasta eğitiminin hastalık yönetimine etkisi: Randomize kontrollü çalışma [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı; 2019.
  • Çakmak İ., Berk B. Akne tedavisi için renal replasman tedavisi alan hastalarda hasta eğitimi ve ilaç etkileşimleri [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimlerii Enstitüsü, Klinik Eczacılık Anabilim Dalı; 2019.
  • Gencer A., Öz G. Videotorakoskopi yapılan hastalarda multimedya destekli hasta eğitiminin postoperatif ağrı ve anksiyete üzerine etkisi. [Yayımlanmamış Tıpta Uzmanlık Tezi]. Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri̇ Üniversitesi̇, Tıp Fakültesi, Göğüs Cerrahisi Anabilim Dalı; 2019.
  • Beyaz Taşkın H., Durna Z., Hemşirelik öğrencilerinin diyabetli hasta eğitimine ilişkin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: Sağlık Bilimleri Enstitüsü İç Hastalıkları Hemşireliği Bilim Dalı; 2019.
  • Paylan Akkoç C., Orgun F. “Hasta eğitim materyali değerlendirme aracı” nın Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması [Yüksek Lisans Tezi]. İzmir: Ege Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelikte Öğretim Anabilim Dalı; 2020.
  • Ercümert Ş., Akdeniz M. Kronik hastalığı olan hastaların hasta eğitimi alma durumları ve aldıkları eğitimin hastalıkları üzerine etkisi [Yayımlanmamış Tıpta Uzmanlık Tezi]. Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı; 2020.
  • Göçmen E., Omurtag ZG. Antihipertansif ilaç kullanan hastaların hasta eğitimi, uyuncu ve hasta takibinde klinik eczacının rolü. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Klinik Eczacılık Ana Bilim Dalı; 2020.
  • Savaş M. Kanser hastalarının opioid analjezik kullanımına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi ve hasta eğitiminde klinik eczacının rolü. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2020.
  • Portakal A. Demonstrasyon yöntemiyle verilen hasta eğitiminin ölçülü doz inhaler kullanım başarısına etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2021.
  • Kaya A, Şendir M. Roper, Logan ve Tierney’in hemşirelik modeline dayalı hasta eğitim programının hemodiyaliz tedavisi alan bireylerin günlük yaşam aktiviteleri ve öz-bakım gücüne etkisinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: Hamidiye Sağlık Bilimleri̇ Enstitüsü; 2022.
  • Atalay T. Yıldız Özer A., Üriner inkontinans hasta eğitiminde solunum ve pelvik taban egzersiz içeriğinin delphi yöntemi ile belirlenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: İstanbul Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kardiyopulmoner Fizyoterapi Rehabilitasyon Ana Bilim Dalı; 2023.
  • Özgenel Fİ., Tülek Z. İnflamatuar bağırsak hastalığı olan bireylerde yorgunluğun yönetiminde hasta eğitiminin etkisinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü İç Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı; 2023.
  • ses kayıt yöntemi ile yapılan hasta eğitiminin anksiyete düzeyine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Zonguldak: Bülent Ecevit Üniversitesi̇, Sağlık Bilimleri̇ Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı; 2023.
  • Arı D. Özgürsoy Uran BN. COVİD-19 geçiren hastaların tele-tıp tabanlı hasta eğitiminin dispne ve yorgunluğa etkisi: yarı deneysel çalışma. [Yüksek lisans tezi]. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İç Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı; 2023.
  • Kenç Z., Erkoç A. Miyokard infarktüsü geçiren diyabetli bireylerde planlı hasta eğitiminin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve diyabet öz yönetimi üzerine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul: İstanbul Üniversitesi̇-Cerrahpaşa, İç Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı; 2023.
  • Özkan B., Toprak Ö, Covid-19 enfeksiyon öyküsü olan ve henüz renal replasman tedavisi almayan kronik böbrek yetmezliği hastalarında, prediyaliz hasta eğitiminin COVID-19 hastalık seyri ve renal fonksiyonlar üzerine olan etkisinin araştırılması [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi, Tıp Fakültesi, İç Hastalıkları Anabilim Dalı; 2023.
  • Günay D., Tel Aydın H.Yapılandırılmış hasta eğitimi ve telefonla hemşirelik izleminin biyolojik ajan kullanan romatoid artrit tanılı bireylerin, öz-etkililik durumu, ağrı ve hastalık aktivitesi düzeyine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İç Hastalıkları Anabilim Dalı; 2023.
  • Oyuktaş M., Yıldız T. Koroner arter bypass greft ameliyatı olacak hastalarda ameliyat öncesi verilecek rutin hasta eğitimi ile video destekli mobilizasyon eğitiminin ameliyat sonrası hareketlilik, kaygı düzeyi ve ağrı üzerine etkisi: randomize kontrollü çalışma. [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Tekirdağ: Namık Kemal Üniversitesi̇, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı; 2024
Toplam 83 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Orgun 0000-0002-2351-7227

Nilay Özkütük 0000-0003-1405-4600

Devrim Özge Yılmaz 0009-0005-6667-9647

Berna Akçakoca 0000-0001-8493-2742

Yayımlanma Tarihi 18 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 3 Eylül 2024
Kabul Tarihi 20 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Orgun F, Özkütük N, Yılmaz DÖ, Akçakoca B. Hasta Eğitimi Konusunun Lisansüstü Tezlere Yansıması: İçerik Analizi Çalışması. Akd Hemsirelik D. 2025;4(1):28-3.