Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Sayı: 3, 66 - 83, 31.12.2018

Öz

Kaynakça

  • AKSOY, B. (2003). Avrupalı Gezginlerin Gözüyle Osmanlılar’da Musikî, İstanbul: Pan Yay.
  • AND, M. (2010). Başlangıcından 1983’e Türk Tiyatro Tarihi, İstanbul: İletişim Yay.
  • AND, M. (1975). Karagöz. Turkish Shadow Theatre, Ankara, Dost Yay.
  • AND, M. (1959). Kırk Gün Kırk Gece: Eski Donanma ve Şenliklerde Seyirlik Oyunlar, İstanbul: Taç Yay.
  • AND, M. (1982). Osmanlı Şenliklerinde Türk Sanatları, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay.
  • AND, M. (1976). Osmanlı Tiyatrosu: Kuruluşu-Gelişimi-Katkısı, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi
  • AND, M. (1976). Turkish Dancing, Ankara: Dost Yay.
  • ARACI, E. (2010). Naum Tiyatrosu. (1.Baskı). İstanbul: YKY.
  • BEHAR, C. (2015). Osmanlı/Türk Mûsikîsinin Kısa Tarihi. İstanbul: YKY.
  • ARSLAN, M. (2014). Osmanlı Saray Düğünleri ve Şenlikleri, İstanbul: Çamlıca Basım Yayın
  • BİRSEL, S., (1983), Ah Beyoğlu, Vah Beyoğlu. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları
  • BİRSEL, S. (1975). Kahveler Kitabı, İstanbul: Dilek Matbaası
  • HİÇYILMAZ, E. (1999). İstanbul Geceleri ve Kantolar. (1.Baskı). İstanbul: Sabah Kitapçılık
  • HİSAR, A. Ş. (2006), Boğaziçi Mehtapları, İstanbul: YKY.
  • İNALCIK, H. (2015). Has-bağçede ‘ayş u tarab. (2. Baskı). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • İRTEM, S. K. (1999). Osmanlı Sarayı ve Haremin İçyüzü. İstanbul: Temel Yayınları
  • KAYGILI, O. C. (2007). İstanbul’da Semâî Kahveleri ve Meydan Şairleri, İstanbul: Tavanarası Kitapları
  • KAYNARDAĞ, A. (1985). “Eski İstanbul Kahvelerindeki Şiir Şenlikleri”, Folklor ve Etnografya Araştırmaları (Ed. Kayaoğlu, İ. G.), İstanbul: Anadolu Sanat Yayınları, 401-408
  • KESKİN, N. İ. (2013). “Fâzıl’ın Çengîleri: Çengînâme Üzerine”, The Journal of Academic Social Science Studies, C: 6, S: 8, s.329-371.
  • KOÇU, R. E. (2015). Eski İstanbul'da Meyhaneler ve Meyhane Köçekleri, İstanbul: Doğan Kitap
  • KOÇU, R. E. (1958). İstanbul Ansiklopedisi, İstanbul: İstanbul Ansiklopedisi Yay.
  • KOÇU, R. E. (1981). Yangın Var! -İstanbul Tulumbacıları, İstanbul: Ana Yayınevi
  • KUDRET, C. (2005). Karagöz 1-2-3, İstanbul: YKY.
  • KUDRET, C. (2007). Ortaoyunu 1-2, İstanbul: YKY.
  • NUTKU, Ö. (1972). IV. Mehmed’in Edirne Şenliği, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi
  • ÖZALP, N. (2000). Türk Mûsikîsi Tarihi 1-2, İstanbul: M.E.B. Yay.
  • RÂSİM, A. (2005). Fuhş-i Atîk, İstanbul: Üç Harf Yay.
  • RÂSİM, A. (1990). Muharrir Bu Ya, İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yay.
  • RÂSİM, A. (2013). Şehir Mektupları, İstanbul: Kapı Yay.
  • SAKAOĞLU, N. ve AKBAYAR, N. (1999). Binbir Gün, Binbir Gece: Osmanlı’dan Günümüze İstanbul’da Eğlence Yaşamı, İstanbul: Creative Yayıncılık/DenizBank
  • SAZ (HANIM), L. (2000). Anılar / 19. Yüzyılda Saray Haremi, Ş. S. Sılan (Çev.), İstanbul: Kurtiş Matbaacılık
  • SEVENGİL, R. A. (1969). Eski Türklerde Dram Sanatı, Ankara: Millî Eğitim Basımevi
  • SEVENGİL, R. A. (1998). İstanbul Nasıl Eğleniyordu, İstanbul: İletişim Yay.
  • SEVENGİL, R. A. (1969). Opera Sanatı İle İlk Temaslarımız, İstanbul: Millî Eğitim Basımevi
  • TARANÇ, B. (2005). Operet Kralının Gizli Dünyası: Muhlis Sabahattin. (1.Baskı). İzmir: Meta Basım
  • TULUM, M. (2008). Vehbî: Surnâme/Sultan Ahmet’in Düğün Kitabı. (1.Baskı). İstanbul: Kabalcı Yayınevi
  • ÜNGÖR, E. R. (1989). Karagöz Mûsikîsi, Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.

OSMANLI EĞLENCE MÜZİĞİ GELENEKLERİNDE SOSYO-KÜLTÜREL ETKİLEŞİMLER

Yıl 2018, Sayı: 3, 66 - 83, 31.12.2018

Öz

Osmanlı
toplumunda eğlence kültürü, köklü geleneklerden beslenen ve toplumun sosyo-
kültürel dönüşüm evreleriyle eşzamanlı olarak farklı nitelikler kazanan dinamik
bir altyapıya sahiptir. Bu dönüşüm evreleri, kültürel etkileşimlerin en yoğun
şekilde yaşandığı şehir merkezlerinde daha belirleyici bir biçimde toplum
hayatına yön vermiştir. Eğlence dünyasında orijinal performans alanlarının
gelişmesine imkân veren bu kültürel doku, yerli sanatçıların uzak kültürlerle
yakın temaslar kurmalarının zeminini hazırlarken, komşu kültürlere ait eğlence
geleneklerine de yeni perspektifler kazandırmıştır.



 



Eğlence
kavramının popülariteye dönük doğası, bir yandan yerellikleri
araçsallaştırırken, diğer yandan daha kozmopolit bir çerçevede, dışa dönük
niteliklerini de pragmatik bir biçimde bünyesine katar olmuştur.



 



Sonuç
olarak, kendini toplumsal süreçlere, koşullara, tercihlere … göre yeniden
uyarlayan dinamik bir eğlence müziği repertuarı, Osmanlı şehir kültürünü
simgeleyen ya da yansıtan nitelikler kazanarak gelişimini sürdürmüş; kültür
değişimlerinin koşulladığı kaçınılmaz süreçlerden de etkilenerek, kimi zaman ya
unutulmuş, ya da nitelik değiştirerek zamana uyarlanmıştır.

Kaynakça

  • AKSOY, B. (2003). Avrupalı Gezginlerin Gözüyle Osmanlılar’da Musikî, İstanbul: Pan Yay.
  • AND, M. (2010). Başlangıcından 1983’e Türk Tiyatro Tarihi, İstanbul: İletişim Yay.
  • AND, M. (1975). Karagöz. Turkish Shadow Theatre, Ankara, Dost Yay.
  • AND, M. (1959). Kırk Gün Kırk Gece: Eski Donanma ve Şenliklerde Seyirlik Oyunlar, İstanbul: Taç Yay.
  • AND, M. (1982). Osmanlı Şenliklerinde Türk Sanatları, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay.
  • AND, M. (1976). Osmanlı Tiyatrosu: Kuruluşu-Gelişimi-Katkısı, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi
  • AND, M. (1976). Turkish Dancing, Ankara: Dost Yay.
  • ARACI, E. (2010). Naum Tiyatrosu. (1.Baskı). İstanbul: YKY.
  • BEHAR, C. (2015). Osmanlı/Türk Mûsikîsinin Kısa Tarihi. İstanbul: YKY.
  • ARSLAN, M. (2014). Osmanlı Saray Düğünleri ve Şenlikleri, İstanbul: Çamlıca Basım Yayın
  • BİRSEL, S., (1983), Ah Beyoğlu, Vah Beyoğlu. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları
  • BİRSEL, S. (1975). Kahveler Kitabı, İstanbul: Dilek Matbaası
  • HİÇYILMAZ, E. (1999). İstanbul Geceleri ve Kantolar. (1.Baskı). İstanbul: Sabah Kitapçılık
  • HİSAR, A. Ş. (2006), Boğaziçi Mehtapları, İstanbul: YKY.
  • İNALCIK, H. (2015). Has-bağçede ‘ayş u tarab. (2. Baskı). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • İRTEM, S. K. (1999). Osmanlı Sarayı ve Haremin İçyüzü. İstanbul: Temel Yayınları
  • KAYGILI, O. C. (2007). İstanbul’da Semâî Kahveleri ve Meydan Şairleri, İstanbul: Tavanarası Kitapları
  • KAYNARDAĞ, A. (1985). “Eski İstanbul Kahvelerindeki Şiir Şenlikleri”, Folklor ve Etnografya Araştırmaları (Ed. Kayaoğlu, İ. G.), İstanbul: Anadolu Sanat Yayınları, 401-408
  • KESKİN, N. İ. (2013). “Fâzıl’ın Çengîleri: Çengînâme Üzerine”, The Journal of Academic Social Science Studies, C: 6, S: 8, s.329-371.
  • KOÇU, R. E. (2015). Eski İstanbul'da Meyhaneler ve Meyhane Köçekleri, İstanbul: Doğan Kitap
  • KOÇU, R. E. (1958). İstanbul Ansiklopedisi, İstanbul: İstanbul Ansiklopedisi Yay.
  • KOÇU, R. E. (1981). Yangın Var! -İstanbul Tulumbacıları, İstanbul: Ana Yayınevi
  • KUDRET, C. (2005). Karagöz 1-2-3, İstanbul: YKY.
  • KUDRET, C. (2007). Ortaoyunu 1-2, İstanbul: YKY.
  • NUTKU, Ö. (1972). IV. Mehmed’in Edirne Şenliği, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi
  • ÖZALP, N. (2000). Türk Mûsikîsi Tarihi 1-2, İstanbul: M.E.B. Yay.
  • RÂSİM, A. (2005). Fuhş-i Atîk, İstanbul: Üç Harf Yay.
  • RÂSİM, A. (1990). Muharrir Bu Ya, İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yay.
  • RÂSİM, A. (2013). Şehir Mektupları, İstanbul: Kapı Yay.
  • SAKAOĞLU, N. ve AKBAYAR, N. (1999). Binbir Gün, Binbir Gece: Osmanlı’dan Günümüze İstanbul’da Eğlence Yaşamı, İstanbul: Creative Yayıncılık/DenizBank
  • SAZ (HANIM), L. (2000). Anılar / 19. Yüzyılda Saray Haremi, Ş. S. Sılan (Çev.), İstanbul: Kurtiş Matbaacılık
  • SEVENGİL, R. A. (1969). Eski Türklerde Dram Sanatı, Ankara: Millî Eğitim Basımevi
  • SEVENGİL, R. A. (1998). İstanbul Nasıl Eğleniyordu, İstanbul: İletişim Yay.
  • SEVENGİL, R. A. (1969). Opera Sanatı İle İlk Temaslarımız, İstanbul: Millî Eğitim Basımevi
  • TARANÇ, B. (2005). Operet Kralının Gizli Dünyası: Muhlis Sabahattin. (1.Baskı). İzmir: Meta Basım
  • TULUM, M. (2008). Vehbî: Surnâme/Sultan Ahmet’in Düğün Kitabı. (1.Baskı). İstanbul: Kabalcı Yayınevi
  • ÜNGÖR, E. R. (1989). Karagöz Mûsikîsi, Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Birer 0000-0002-0146-1453

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 24 Ekim 2018
Kabul Tarihi 26 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Birer, M. (2018). OSMANLI EĞLENCE MÜZİĞİ GELENEKLERİNDE SOSYO-KÜLTÜREL ETKİLEŞİMLER. Ahenk Müzikoloji Dergisi(3), 66-83.