Bu araştırmada, ses eğitimi derslerinde öğrenci sayısının öğrencinin derste
rahat hissetme veya gerginlik durumunu ve dersteki dikkat durumunu ortaya
koyabilmek amacıyla beyin dalgalarının hareketlerini analiz eden ve
sayısallaştıran Neurosky Mindwave Mobile cihazı kullanılmıştır.
Beyin-bilgisayar arayüzü teknolojilerinden biri olan bu cihaz sensörlerle
izlenen elektriksel sinyalleri algılayarak grafik ve sesli uyarı olarak çıktı
vermekte ve kullanıcıyı bilgilendirmektedir. Bu cihaz ile Gama, Delta, Teta,
Alfa ve Beta gibi farklı beyin dalgaları ölçülebilmektedir. Böylelikle cihaz takılı
iken araştırmacı beyin dalgalarının değişimini cihaza özgü olan Brainwave
Visualizer (beyin dalgaları görüntüleyicisi) yazılımı ile o anki dikkat (attention)
ve rahatlık-sükunet (meditation) durumlarını 0-100 eSense birim aralığında
grafikleştirilmekte olan veriler sayesinde kullanıcı arayüzünde görebilmektedir.
Araştırma, çok
denekli tek faktörlü deneysel desen modeline göre tasarlanmıştır. Her bir uygulamada bedensel
ve ruhsal rahatlık durumları yapılandırılmış görüşme formuyla ortaya
koyulmuş ve bu değişkenler dikkate alınarak ders yapmaya uygun olduğu tespit
edilen yaşları 18 ile 21 arasında yer alan her bir katılımcı ile farklı
haftalarda sırasıyla 1 kişi, 2 kişi ve 3 kişi olarak birer ders saati
uygulamalar yapılmıştır. Ortaya çıkan farklılıkların anlamlı olup olmadığını
belirlemek için Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır. Buna
göre; attention değerleri için anlamlı bir fark olmadığı ancak meditation
değerlerinde 2li ve 3 lü grupların lehine anlamlı bir fark (p<0,05) olduğu görülmüştür. Bu araştırma özelde ses eğitimi, genelde bireysel müzik
derslerinde kişi sayısının belirlenmesine yönelik veriler ve öneriler ortaya
koymaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 3 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 4 |