Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

NEYZEN SÂLİH DEDE’NİN ACEMAŞÎRAN PEŞREVİNİN NİYAZİ SAYIN’IN İCRÂ ÖZELLİKLERİ İLE OLUŞAN FARKLI VERSİYONLARININ TESPİTİ

Yıl 2019, Sayı: 4, 55 - 80, 30.06.2019

Öz

Türk mûsikîsi sâzendelik geleneğinde saz eseri
icrâcılığının taksim icrâcılığına kıyasla daha kısıtlayıcı olduğu; yaratıcılık,
serbestlik veya doğa
çlama gibi kavramların daha çok taksim icrâcılığına yakıştığı
gibi bir algı hâkimdir.
Ancak arşiv
kayıtlarına bakıldığı zaman bazı usta sâzendelerin tıpkı taksim icrâcılığında
olduğu gibi saz eseri icrâcılığında da kendilerini notanın bağlayıcılığından
kurtarmak,
özgürlük denilen
hissi yaşamak ve yaşatmak gibi bir durumdan ka
çamadıkları görülmektedir. Makalede,
bu ruh hâlini yaşadığı

düşünülen sâzendelerin başında gelen Neyzen Niyazi
Sayın’ın, yedi farklı zaman ve mekânda icrâ etmiş olduğu Neyzen Sâlih
Dede’nin bestesi olan Acemaşîran makâmındaki peşrevin icrâ farklılıklarının notaya alınmış şekilleri
sunulmuştur. Tüm icrâların
birbirleriyle karşılaştırmalı şekilde g
österilmesinin
bir makalenin boyutunu aşacağı g
öz öne alındığından, icrâların her birinin künyeleriyle birlikte ayrı olarak sunulmasının daha uygun olacağı düşünülmüştür. Bu çalışma sayesinde hem bir eserin tek bir kişinin
icrâlarıyla oluşan farklı versiyonlarına ulaşılacak, hem de her defasında yeniden icrâ edilecek bir esere
nasıl farklı ruh elbiseleri giydirilebileceğine dair  Niyazi Sayın tarafından ipu
çları verildiği görülecektir.

Kaynakça

  • Behar, C. (1987). Klâsik Türk Musikîsi Üzerine Denemeler. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Birer, M. (2010). Türk Makam Müziği Geleneklerinde Başlıca Doğaçlama Pratikleri. Lisans Bitirme Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi STF.
  • Judetz, E. P. (2007). Türk Musiki Kültürünün Anlamları. İstanbul: Pan Yayıncılık
  • Özbek, S. (2006). " Niyazi Sayın İle Röportaj" Zeck Dergisi, Sayı: 16, 36.
  • Özgen, İ. (2009). Sanatı Yaşamak. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özbilen, N. Ö. (2007). Fasıl Şarkıcılığı Açısından Türk Makam Müziği’nde Süslemeler. Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi SBE.
  • Özçimi, S. (2019). Kişisel Görüşme, Üsküdar.
  • Tan, A. (2008). Niyazi Sayın'ın Ney Tavrında Perde Pozisyonları. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi SBE.
  • The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2001. Macmillan PublishersLimited, London, (ed. Stanley Sadie) (Aktaran: Özbilen, N. Ö. 2007. Fasıl Şarkıcılığı Açısından Türk Makam Müziği’nde Süslemeler, Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi SBE).
  • Türk Müziği Ustaları, Niyazi Sayın-Necdet Yaşar Audio CD (2006). Albüm Metni:Bülent Aksoy, Kalan Müzik. İstanbul: FRS Matbaacılık
  • Ünaldı, T. (2008). 2000'li yıllarda Türkiye'de ney sazı, tavırları ve bu tavırların belli başlı icracıları, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi SBE.
  • “Sada” Niyazi Sayın Audio CD (2001). Sufi Music Of Turkish Vol.8, Mega Müzik.İstanbul: FRS Matbaacılık
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hazar Ertürk 0000-0003-0200-2555

Aslıhan Eruzun Özel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 5 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 1 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ertürk, H., & Eruzun Özel, A. (2019). NEYZEN SÂLİH DEDE’NİN ACEMAŞÎRAN PEŞREVİNİN NİYAZİ SAYIN’IN İCRÂ ÖZELLİKLERİ İLE OLUŞAN FARKLI VERSİYONLARININ TESPİTİ. Ahenk Müzikoloji Dergisi(4), 55-80.