Türk mûsikîsi sâzendelik geleneğinde saz eseri
icrâcılığının taksim icrâcılığına kıyasla daha kısıtlayıcı olduğu; yaratıcılık,
serbestlik veya doğaçlama gibi kavramların daha çok taksim icrâcılığına yakıştığı
gibi bir algı hâkimdir. Ancak arşiv
kayıtlarına bakıldığı zaman bazı usta sâzendelerin tıpkı taksim icrâcılığında
olduğu gibi saz eseri icrâcılığında da kendilerini notanın bağlayıcılığından
kurtarmak, özgürlük denilen
hissi yaşamak ve yaşatmak gibi bir durumdan kaçamadıkları görülmektedir. Makalede,
bu ruh hâlini yaşadığı
düşünülen sâzendelerin başında gelen Neyzen Niyazi
Sayın’ın, yedi farklı zaman ve mekânda icrâ etmiş olduğu Neyzen Sâlih
Dede’nin bestesi olan Acemaşîran makâmındaki peşrevin icrâ farklılıklarının notaya alınmış şekilleri
sunulmuştur. Tüm icrâların
birbirleriyle karşılaştırmalı şekilde gösterilmesinin
bir makalenin boyutunu aşacağı göz önüne alındığından, icrâların her birinin künyeleriyle birlikte ayrı olarak sunulmasının daha uygun olacağı düşünülmüştür. Bu çalışma sayesinde hem bir eserin tek bir kişinin
icrâlarıyla oluşan farklı versiyonlarına ulaşılacak, hem de her defasında yeniden icrâ edilecek bir esere
nasıl farklı ruh elbiseleri giydirilebileceğine dair Niyazi Sayın tarafından ipuçları verildiği görülecektir.
Niyazi Sayın Acemaşîran Peşrev İcrâ Saz Eseri Nota Versiyon Yorum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 1 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 4 |