Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Use of Nursing Diagnosis Among Intern Students in the Distance Education Process

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 91 - 97, 22.08.2022

Öz

This research was carried out to examine the nursing diagnoses used by intern students during the distance education process. The descriptive study was conducted with 128 intern students enrolled in the "Nursing Care Management" course of a nursing faculty between May 01 and June 31, 2021. The data were obtained from the care plans prepared by the interns within the scope of the course during the distance education process. Nursing diagnoses in the care plans made by the interns are grouped under NANDA-I Taxonomy II fields. The data were evaluated in the SPSS 25.0 package program and descriptive analyzes were made. The average age of the interns within the scope of the research is 21.31±2.05 and they are female students, 59.4% of them. Interns identified 75 different nursing diagnoses in 11 areas of NANDA-I. 21.3% of the interns were diagnosed in the fields of nutrition-metabolic, 17.8% activity-exercise, and 11.8% health perception-health management. It was determined that the interns made diagnoses in the field of value belief and sexuality at the same rate (0.6%), and they used the diagnoses in the fields of coping-stress tolerance (0.4%) the least. It was determined that the interns mostly used the diagnoses of acute pain (8.2%), disturbed sleep pattern (5.6%), and risk of infection (5.4%). The diagnoses they used the least were aimless wandering, difficulty in the caregiver role, disuse syndrome, and they used these diagnoses at the same rate (0.1%). According to the results; it is recommended to carry out studies that will provide nursing students with more advanced knowledge and skills in preparing a care plan.

Kaynakça

  • Aydın, N., & Akansel, N. (2013). Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences, 6 (2), 252-257.
  • Birol, L. (2011). Hemşirelik süreci: Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım, 10. baskı. Dumat Ofset Matbaacılık Ltd.Şti. İzmir: 133–156.
  • Birol, L. (2009). Hemşirelik Süreci: Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım. 9. Baskı. Etki Matbaacılık. İzmir: 5-21.
  • Boldt, C., Grill, E., Bartholomeyczik, S., Brach, M., Rauch, A., Eriks-Hoogland, I., & Stucki, G. (2010). Combined application of the international classification of functioning, disability and health and the NANDA International Taxonomy II. Journal of Advanced Nursing, 66(8), 1885–1898.
  • Carpenito L.J. (2021). Hemşirelik tanıları el kitabı (Çev. F. Erdemir & G. Türk, Çev.). İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. (Orijinal eserin yayın yılı 2017).
  • Carpenito-Moyet, L.J. (2013). Nursing diagnosis: Application to clinical practice (14th ed.). Philadelphia, USA: Lippincott Williams & Wilkins.
  • Efil, S. (2020). İç hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında öğrencilerin hazırladıkları bakım planlarının incelenmesi. IGUSABDER, 12, 398-414.
  • Erden, S., Deniz, S., Arslan, S., & Yurtseven, Ş. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi uygulamalarında hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin incelenmesi. Van Tıp Dergisi, 25(2), 108-112.
  • Gök Özer, F., & Kuzu, N. (2006). Öğrencilerin bakım planlarında hemşirelik süreci ve NANDA tanılarını kullanma durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 22 (1), 69-80.
  • Güner, P. & Terakye, G. (2000). Hemşirelik yüksekokulları son sınıf öğrencilerinin hemşirelik tanılarını belirleyebilme düzeyleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4 (1), 9-15.
  • Haesook, H., Jeongeun, P., & Wanju, P. (2015). Usage Patterns of Nursing Diagnoses among Student Nursesin Psychiatric Unit: Relation with NANDA and SNOMED CT. J Korean Acad Psychiatr Ment Health Nurs., 24 (1),1-11.
  • Hakverdioğlu Yönt, G., Khorshid, L., & Eşer, İ. (2009). Examination of nursing diagnoses used by nursing students and their opinions about nursing diagnoses. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications, 20(4):162- 168. Doi.org/10.1111/j.1744-618X.2009.01131.
  • Karadakovan, A., & Usta Yeşilbalkan, Ö. (2004). Öğrencilerin nörolojik hastalarda saptadıkları NANDA hemşirelik tanılarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(3), 1–7.
  • Kaya, H. (2012). Hemşirelik süreci hemşirelik tanılaması. İçinde: Hemşirelik Esasları, Hemşirelik Bilimi ve Sanatı (Ed. Aşti Atabek, T., & Karadağ, A.). Akademi Basın ve Yayıncılık. İstanbul: 137-175.
  • Keski, Ç., & Karadağ, A. (2010). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik süreci hakkında bilgi düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 12(1), 41-52.
  • Şendir, M., Acaroğlu, R., & Aktaş, A. (2009). Hemşirelik yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin hemşirelik sürecine ilişkin bilgi ve görüşleri. İ.Ü.F.N. Hem. Derg., 17(3), 166-173.
  • Tambağ, H., & Can, R. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin psikiyatri hemşireliği dersi uygulamalarında Nanda hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, 2(3), 12-20.
  • Taşkın Yılmaz, F., Sabancıoğulları, S., & Aldemir, K. (2015). The opinions of nursing students regarding the nursing process and their levels of proficiency in Turkey. International Journal of Caring Sciences, 4(4), 265-275.
  • Türk, G. (2020). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin veri toplama sürecinde karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 3(3), 09–13.
  • Türk, G., Tuğrul, E., & Şahbaz, M. (2013). Determination of nursing diagnoses used by students in the first clinical practice. Int J Nurs Knowl. 24(3), 129-133.
  • Uysal, N., Arslan, G. G., Yılmaz, İ., & Alp, F. Y. (2016). Hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 139-143.

Uzaktan Eğitim Sürecinde İntörn Öğrencilerin Hemşirelik Tanılarını Kullanma Durumları

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 91 - 97, 22.08.2022

Öz

Bu araştırma intörn öğrencilerin uzaktan eğitim sürecinde kullandıkları hemşirelik tanılarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipteki araştırma 01 Mayıs-31 Haziran 2021 tarihlerinde bir hemşirelik fakültesinin “Hemşirelik Bakım Yönetimi” dersine kayıtlı 128 intörn öğrenci ile yapılmıştır. Veriler intörnlerin uzaktan eğitim sürecinde ders kapsamında hazırladıkları bakım planlarından elde edilmiştir. İntörnlerin yaptıkları bakım planlarındaki hemşirelik tanıları NANDA-I Taksonomi II alanları altında gruplanmıştır. Veriler SPSS 25.0 paket programında değerlendirilmiş, tanımlayıcı analizler yapılmıştır. Araştırma kapsamındaki intörnlerin yaş ortalaması 21.31±2.05 olup %59.4’ü kız öğrencidir. İntörnler NANDA-I’ın 11 alanında 75 farklı hemşirelik tanısı belirlemiştir. İntörnlerin %21.3’ü beslenme-metabolik, %17.8’i aktivite-egzersiz ve %11.8’i sağlığı algılanma-sağlığın yönetimi alanlarından tanı koymuştur. İntörnlerin değer inanç alanı ile cinsellik alanından aynı oranda (%0.6) tanı koydukları, en az başetme-stres toleransı (%0.4) alanındaki tanıları kullandıkları saptanmıştır. İntörnlerin en çok akut ağrı (%8.2), uyku örüntüsünde rahatsızlık (%5.6) ve enfeksiyon riski (%5.4) tanılarını kullandıkları saptanmıştır. En az kullandıkları tanılar ise amaçsız gezinme, bakım verici rolünde zorlanma, disuse sendromu olduğu (%0.1) kullandıkları saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda; hemşirelik öğrencilerine bakım planı hazırlama konusunda daha ileri düzeyde bilgi ve beceri kazandıracak çalışmaların yapılması önerilir.

Kaynakça

  • Aydın, N., & Akansel, N. (2013). Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences, 6 (2), 252-257.
  • Birol, L. (2011). Hemşirelik süreci: Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım, 10. baskı. Dumat Ofset Matbaacılık Ltd.Şti. İzmir: 133–156.
  • Birol, L. (2009). Hemşirelik Süreci: Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım. 9. Baskı. Etki Matbaacılık. İzmir: 5-21.
  • Boldt, C., Grill, E., Bartholomeyczik, S., Brach, M., Rauch, A., Eriks-Hoogland, I., & Stucki, G. (2010). Combined application of the international classification of functioning, disability and health and the NANDA International Taxonomy II. Journal of Advanced Nursing, 66(8), 1885–1898.
  • Carpenito L.J. (2021). Hemşirelik tanıları el kitabı (Çev. F. Erdemir & G. Türk, Çev.). İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. (Orijinal eserin yayın yılı 2017).
  • Carpenito-Moyet, L.J. (2013). Nursing diagnosis: Application to clinical practice (14th ed.). Philadelphia, USA: Lippincott Williams & Wilkins.
  • Efil, S. (2020). İç hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında öğrencilerin hazırladıkları bakım planlarının incelenmesi. IGUSABDER, 12, 398-414.
  • Erden, S., Deniz, S., Arslan, S., & Yurtseven, Ş. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi uygulamalarında hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin incelenmesi. Van Tıp Dergisi, 25(2), 108-112.
  • Gök Özer, F., & Kuzu, N. (2006). Öğrencilerin bakım planlarında hemşirelik süreci ve NANDA tanılarını kullanma durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 22 (1), 69-80.
  • Güner, P. & Terakye, G. (2000). Hemşirelik yüksekokulları son sınıf öğrencilerinin hemşirelik tanılarını belirleyebilme düzeyleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4 (1), 9-15.
  • Haesook, H., Jeongeun, P., & Wanju, P. (2015). Usage Patterns of Nursing Diagnoses among Student Nursesin Psychiatric Unit: Relation with NANDA and SNOMED CT. J Korean Acad Psychiatr Ment Health Nurs., 24 (1),1-11.
  • Hakverdioğlu Yönt, G., Khorshid, L., & Eşer, İ. (2009). Examination of nursing diagnoses used by nursing students and their opinions about nursing diagnoses. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications, 20(4):162- 168. Doi.org/10.1111/j.1744-618X.2009.01131.
  • Karadakovan, A., & Usta Yeşilbalkan, Ö. (2004). Öğrencilerin nörolojik hastalarda saptadıkları NANDA hemşirelik tanılarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(3), 1–7.
  • Kaya, H. (2012). Hemşirelik süreci hemşirelik tanılaması. İçinde: Hemşirelik Esasları, Hemşirelik Bilimi ve Sanatı (Ed. Aşti Atabek, T., & Karadağ, A.). Akademi Basın ve Yayıncılık. İstanbul: 137-175.
  • Keski, Ç., & Karadağ, A. (2010). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik süreci hakkında bilgi düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 12(1), 41-52.
  • Şendir, M., Acaroğlu, R., & Aktaş, A. (2009). Hemşirelik yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin hemşirelik sürecine ilişkin bilgi ve görüşleri. İ.Ü.F.N. Hem. Derg., 17(3), 166-173.
  • Tambağ, H., & Can, R. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin psikiyatri hemşireliği dersi uygulamalarında Nanda hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, 2(3), 12-20.
  • Taşkın Yılmaz, F., Sabancıoğulları, S., & Aldemir, K. (2015). The opinions of nursing students regarding the nursing process and their levels of proficiency in Turkey. International Journal of Caring Sciences, 4(4), 265-275.
  • Türk, G. (2020). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin veri toplama sürecinde karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 3(3), 09–13.
  • Türk, G., Tuğrul, E., & Şahbaz, M. (2013). Determination of nursing diagnoses used by students in the first clinical practice. Int J Nurs Knowl. 24(3), 129-133.
  • Uysal, N., Arslan, G. G., Yılmaz, İ., & Alp, F. Y. (2016). Hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 139-143.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sevil Olğun 0000-0002-8848-3259

Gülengün Türk 0000-0001-8649-0204

Yayımlanma Tarihi 22 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Olğun, S., & Türk, G. (2022). Uzaktan Eğitim Sürecinde İntörn Öğrencilerin Hemşirelik Tanılarını Kullanma Durumları. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 91-97.

Dergimiz; Türk Medline, Sobiad Atıf Dizini, Türk Eğitim İndeksi, Türkiye Atıf Dizini (Turkiye Citation Index)' te taranmaktadır.


Dergimizin Önceki Editörleri:

2017-2019: Doç. Dr. Rıdvan Karabulut


Dr. Öğr. Üyesi Elif Tuba KOÇ, aniden aramızdan ayrıldığı güne kadar, dergimize Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında alan editörü olarak önemli katkılar sağladı. Onun çaba ve gayretini, değerli emeğini ve aziz hatırasını saygı, sevgi ve özlemle anıyoruz.