This study was conducted to evaluate the level of a group of students who completed their undergraduate education in nursing regarding the basic skills specified in the Nursing National Core Education Program (NNCEP) 2022. This descriptive study was conducted with 193 nursing students students who will graduate. The data of the research were collected using the Student Introduction Form and the basic skills list of NNCEP 2022. 71-100% of the students stated that they could do 83.9% of the basic skills in NNCEP at the D3 level, 25% or less of them could do 84.4% of the skills at the D2 level, and 10% or less of them could do 62.6% of the skills at the D1 level. In general, approximately 70% or more of the students stated that they could perform the skills expected to be performed at D3 level. The majority of the students considered themselves sufficient in the basic skill levels specified in NNCEP. However, it has been determined that about half of the students think that they are not at the expected skill level in applications that are frequently encountered in complicated and specific areas such as emergency services, intensive care, oncology and palliative care. In addition, some students did not feel sufficient in following the current literature and performing their practices based on evidence. It is recommended to plan the necessary activities to ensure that students are at the expected level of proficiency in all skills.
Almeida, A.O., Araújo, I.E.M., Dalri, M.C.B., & Araujo, S. (2011). Theoretical knowledge of nurses working in non-hospital urgent and emergency care units concerning cardiopulmonary arrest and resuscitation, Revista Latino-Americana de Enfermagem, 19(2), 261-268. https://doi.org/10.1590/s0104-11692011000200006
Arslan, S., Şener, K.D., & Küçük, Ö. (2015). Pediatri kliniğinde çalışan hemşirelerin kanıta dayalı uygulamalara ilişkin görüşleri. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, 3(1), 1-9.
Asgari, P., Navab, E., & Bahramnezhad, F. (2019). Comparative study of nursing curriculum in nursing faculties of Canada, Turkey, and Iran according to SPICES model. Journal of Education and Health Promotion, 8, 120. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_392_18
Aydemir Gedük, E. (2018). Hemşirelik mesleğinin gelişen rolleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 253-258. https://doi.org/10.17681/hsp.358458
Büyükkayacı Duman, N., Koçak, C., & Sözen, C. (2013). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeyleri ve bunu etkileyen faktörler. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 57-70.
Ciğerci, Y., Çevik, C., Çelebi, Ş., Kurt, H., & Aslan, A. (2016). Öğrenci hemşirelerin endotrakeal aspirasyona ilişkin bilgi düzeyleri. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 6(6), 128-139. https://doi.org/10.17371/UHD.2016616572
Çelik, Y., Karadaş, C., Akdağ, C., & Özkeçeci, G. (2015). Acil ve yoğun bakım servislerinde çalışan hemşirelerin EKG bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Türk Kardiyoloji Derneği Kardiyovasküler Hemşirelik Dergisi, 6(9), 75-85.
Damak, N., & Karakoç Kumsar, A. (2020). Hemşirelerin palyatif bakım hakkındaki bilgi düzeyleri ve iyi ölüme yönelik algıları. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 3(1), 1-14.
Evcimen, H., & İşcan Ayyıldız, N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşireliğe ilişkin tutum ve davranışlarının belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 141-146. https://doi.org/10.22312/sdusbed.474376
Harrison, T.M., Stewart, S., Ball, K., & Brat, M.M. (2007). Clinical focus program: Enhancing the transition of senior nursing students to independent practice. Journal of Nursing Administration, 37(6), 311-317. https://doi.org/10.1097/01.NNA.0000277721.64629.6e
Hemşirelik Eğitimi Derneği. (2014). Hemşirelik ulusal çekirdek eğitim programı (HUÇEP) 2014. https://hemed.org.tr/dosyalar/pdf/hucep-2014.pdf
Hemşirelik Eğitimi Derneği. (2023). Hemşirelik ulusal çekirdek eğitim programı (HUÇEP) 2022. https://www.hemed.org.tr/wp-content/uploads/2023/10/hemsirelik_cekirdek_egitim_programi.pdf
İbrahimoğlu, Ö., Mersin, S., & Saray Kılıç, H. (2019). Hemşirelik eğitim müfredatı ve öğrenme çıktıları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 9(1), 12-16. https://doi.org/10.5961/jhes.2019.305
Jacobs, S.K., Rosenfeld, P., & Haber, J. (2003). Information literacy as the foundation for evidence-based practice in graduate nursing education: A curriculum-integrated approach. Journal of Professional Nursing, 19(5), 320-328. https://doi.org/10.1016/s8755-7223(03)00097-8
Kaddoura, M., VanDyke, O., Cheng, B., & Shea-Foisy, K. (2016). Impact of concept mapping on the development of clinical judgment skills in nursing students. Teaching and Learning in Nursing, 11(3), 101-107. https://doi.org/10.1016/j.teln.2016.02.001
Kara, F., Yurdakul, A., Erdoğan, B., & Polat, E. (2015). Bir devlet hastanesinde görev yapan hemşirelerin güncel temel yaşam desteği bilgilerinin değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 17-26.
Karabuğa Yakar, H., Oğuz, S., Aydın, A., & Demir, D. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin palyatif bakım hakkındaki bilgi düzeyleri ve iyi ölüme yönelik algıları. Perspectives in Palliative & Home Care, 1(1), 1-7. https://doi.org/10.29228/pphcjournal.66345
Karadaş, C., & Özdemir, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(3), 30-39.
Karahan, A., Cerit, B., Ak, B., Çıtak, N., Şahin, S., & Ayhan, F. (2005). Hemşirelik öğrencilerinin temel yaşam desteği eğitiminden hemen ve üç ay sonra bilgi ve beceri düzeylerinin değerlendirilmesi. Türkiye Acil Tıp Dergisi, 5(1), 22-27.
MacDonnell, C., George, P., Nimmagadda, J., Brown, S., & Gremel, K. (2016). A team-based practicum bringing together students across educational institutions and health professions. American Journal of Pharmaceutical Education, 80(3), 49. https://doi.org/10.5688/ajpe80349
Mitchell, M.L., Henderson, A., Groves, M., Dalton, M., & Nulty, D. (2009). The objective structured clinical examination (OSCE): Optimising its value in the undergraduate nursing curriculum. Nurse Education Today, 29(4), 398-404. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2008.10.007
Nulty, D.D., Mitchell, M.L., Jeffrey, C.A., Henderson, A., & Groves, M. (2011). Best practices guidelines for use of OSCEs: Maximising value for student learning. Nurse Education Today, 31(2), 145-151. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2010.05.006
Özkütük, N., Orgun, F., & Akçakoca, B. (2018). Türkiye’de hemşirelik eğitimi veren yükseköğretim kurumlarına ilişkin güncel durumun incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 8(2), 150-157.
Sabancıoğulları, S., Doğan, S., Kelleci, M., & Avcı, D. (2012). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin internlik programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 5(1), 16-22.
Taşocak, G. (2014). Hemşirelik ve hemşirelik eğitimine genel bakış: Hemşirelik esasları hemşirelik bilimi ve sanatı. Akademi Yayıncılık.
Tosun, N., Oflaz, F., Akyüz, A., Kaya, T., Yava, A., Yıldız, D., & Akbayrak, N. (2008). Hemşirelik Yüksek Okulu öğrencilerinin intörn eğitim programından beklentileri ile program sonunda kazanım ve önerilerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 50, 164-171.
Ünlüsoy Dinçer, N., Gözüm, Ü.E., Yusufoğlu, İ., & Şen, A. (2023). Klinik uygulama deneyimi yaşayan sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin sağlıkta ulusal renkli kodlar hakkındaki farkındalıkları. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 10(1), 144-160. https://doi.org/10.21020/husbfd.1112280
Hemşirelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı Temel Becerilerine Göre Öğrencilerin Kendilerini Değerlendirmesi
Bu araştırma bir hemşirelik lisans programı öğrencilerinin Hemşirelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (HUÇEP) 2022’de belirtilen temel becerilere ilişkin kendi düzeylerini değerlendirmeleri amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipteki bu araştırma mezun durumdaki 193 hemşirelik öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Öğrenci Tanıtım Formu ve HUÇEP 2022 temel becerileri kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilerin temel becerilerde hangi düzeyde olduğunu belirtmeleri istenmiştir. Öğrencilerin %71-100’ü HUÇEP’te yer alan temel becerilerin %83.9’unu D3 düzeyinde, %25 ve daha azı becerilerin %84.4’ünü D2 düzeyinde ve %10,0 ve daha azı ise becerilerin %62,6’sını D1 düzeyinde yapabileceğini belirtmiştir. Genel olarak D3 düzeyinde yapılması beklenen becerileri öğrencilerin yaklaşık %70 ve daha fazlası D3 düzeyinde yapabileceğini ifade etmiştir. Öğrencilerin büyük çoğunluğunun HUÇEP’te belirtilen temel beceri düzeyleri konusunda kendilerini yeterli gördükleri belirlenmiştir. Ancak acil servis, yoğun bakım, onkoloji gibi komplike ve özellikli alanlarda sık karşılaşılan uygulamalarda ise öğrencilerin yaklaşık yarısının beklenen beceri düzeyinde olmadığını düşündüğü saptanmıştır. Ayrıca güncel literatürü takip etme ve uygulamalarını kanıta dayalı olarak gerçekleştirme konularında da bazı öğrencilerin kendilerini yeterli hissetmedikleri bulunmuştur. Tüm becerilerde öğrencilerin beklenen yeterlilik düzeyinde olması için gerekli etkinliklerin planlanması önerilmektedir.
Bu çalışma için etik kurul onayı Erciyes Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu'ndan alınmıştır (Tarih:31.05.2022 ve Sayı No:223).
Destekleyen Kurum
-
Proje Numarası
-
Teşekkür
-
Kaynakça
Almeida, A.O., Araújo, I.E.M., Dalri, M.C.B., & Araujo, S. (2011). Theoretical knowledge of nurses working in non-hospital urgent and emergency care units concerning cardiopulmonary arrest and resuscitation, Revista Latino-Americana de Enfermagem, 19(2), 261-268. https://doi.org/10.1590/s0104-11692011000200006
Arslan, S., Şener, K.D., & Küçük, Ö. (2015). Pediatri kliniğinde çalışan hemşirelerin kanıta dayalı uygulamalara ilişkin görüşleri. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, 3(1), 1-9.
Asgari, P., Navab, E., & Bahramnezhad, F. (2019). Comparative study of nursing curriculum in nursing faculties of Canada, Turkey, and Iran according to SPICES model. Journal of Education and Health Promotion, 8, 120. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_392_18
Aydemir Gedük, E. (2018). Hemşirelik mesleğinin gelişen rolleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 253-258. https://doi.org/10.17681/hsp.358458
Büyükkayacı Duman, N., Koçak, C., & Sözen, C. (2013). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeyleri ve bunu etkileyen faktörler. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 57-70.
Ciğerci, Y., Çevik, C., Çelebi, Ş., Kurt, H., & Aslan, A. (2016). Öğrenci hemşirelerin endotrakeal aspirasyona ilişkin bilgi düzeyleri. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 6(6), 128-139. https://doi.org/10.17371/UHD.2016616572
Çelik, Y., Karadaş, C., Akdağ, C., & Özkeçeci, G. (2015). Acil ve yoğun bakım servislerinde çalışan hemşirelerin EKG bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Türk Kardiyoloji Derneği Kardiyovasküler Hemşirelik Dergisi, 6(9), 75-85.
Damak, N., & Karakoç Kumsar, A. (2020). Hemşirelerin palyatif bakım hakkındaki bilgi düzeyleri ve iyi ölüme yönelik algıları. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 3(1), 1-14.
Evcimen, H., & İşcan Ayyıldız, N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşireliğe ilişkin tutum ve davranışlarının belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 141-146. https://doi.org/10.22312/sdusbed.474376
Harrison, T.M., Stewart, S., Ball, K., & Brat, M.M. (2007). Clinical focus program: Enhancing the transition of senior nursing students to independent practice. Journal of Nursing Administration, 37(6), 311-317. https://doi.org/10.1097/01.NNA.0000277721.64629.6e
Hemşirelik Eğitimi Derneği. (2014). Hemşirelik ulusal çekirdek eğitim programı (HUÇEP) 2014. https://hemed.org.tr/dosyalar/pdf/hucep-2014.pdf
Hemşirelik Eğitimi Derneği. (2023). Hemşirelik ulusal çekirdek eğitim programı (HUÇEP) 2022. https://www.hemed.org.tr/wp-content/uploads/2023/10/hemsirelik_cekirdek_egitim_programi.pdf
İbrahimoğlu, Ö., Mersin, S., & Saray Kılıç, H. (2019). Hemşirelik eğitim müfredatı ve öğrenme çıktıları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 9(1), 12-16. https://doi.org/10.5961/jhes.2019.305
Jacobs, S.K., Rosenfeld, P., & Haber, J. (2003). Information literacy as the foundation for evidence-based practice in graduate nursing education: A curriculum-integrated approach. Journal of Professional Nursing, 19(5), 320-328. https://doi.org/10.1016/s8755-7223(03)00097-8
Kaddoura, M., VanDyke, O., Cheng, B., & Shea-Foisy, K. (2016). Impact of concept mapping on the development of clinical judgment skills in nursing students. Teaching and Learning in Nursing, 11(3), 101-107. https://doi.org/10.1016/j.teln.2016.02.001
Kara, F., Yurdakul, A., Erdoğan, B., & Polat, E. (2015). Bir devlet hastanesinde görev yapan hemşirelerin güncel temel yaşam desteği bilgilerinin değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 17-26.
Karabuğa Yakar, H., Oğuz, S., Aydın, A., & Demir, D. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin palyatif bakım hakkındaki bilgi düzeyleri ve iyi ölüme yönelik algıları. Perspectives in Palliative & Home Care, 1(1), 1-7. https://doi.org/10.29228/pphcjournal.66345
Karadaş, C., & Özdemir, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(3), 30-39.
Karahan, A., Cerit, B., Ak, B., Çıtak, N., Şahin, S., & Ayhan, F. (2005). Hemşirelik öğrencilerinin temel yaşam desteği eğitiminden hemen ve üç ay sonra bilgi ve beceri düzeylerinin değerlendirilmesi. Türkiye Acil Tıp Dergisi, 5(1), 22-27.
MacDonnell, C., George, P., Nimmagadda, J., Brown, S., & Gremel, K. (2016). A team-based practicum bringing together students across educational institutions and health professions. American Journal of Pharmaceutical Education, 80(3), 49. https://doi.org/10.5688/ajpe80349
Mitchell, M.L., Henderson, A., Groves, M., Dalton, M., & Nulty, D. (2009). The objective structured clinical examination (OSCE): Optimising its value in the undergraduate nursing curriculum. Nurse Education Today, 29(4), 398-404. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2008.10.007
Nulty, D.D., Mitchell, M.L., Jeffrey, C.A., Henderson, A., & Groves, M. (2011). Best practices guidelines for use of OSCEs: Maximising value for student learning. Nurse Education Today, 31(2), 145-151. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2010.05.006
Özkütük, N., Orgun, F., & Akçakoca, B. (2018). Türkiye’de hemşirelik eğitimi veren yükseköğretim kurumlarına ilişkin güncel durumun incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 8(2), 150-157.
Sabancıoğulları, S., Doğan, S., Kelleci, M., & Avcı, D. (2012). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin internlik programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 5(1), 16-22.
Taşocak, G. (2014). Hemşirelik ve hemşirelik eğitimine genel bakış: Hemşirelik esasları hemşirelik bilimi ve sanatı. Akademi Yayıncılık.
Tosun, N., Oflaz, F., Akyüz, A., Kaya, T., Yava, A., Yıldız, D., & Akbayrak, N. (2008). Hemşirelik Yüksek Okulu öğrencilerinin intörn eğitim programından beklentileri ile program sonunda kazanım ve önerilerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 50, 164-171.
Ünlüsoy Dinçer, N., Gözüm, Ü.E., Yusufoğlu, İ., & Şen, A. (2023). Klinik uygulama deneyimi yaşayan sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin sağlıkta ulusal renkli kodlar hakkındaki farkındalıkları. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 10(1), 144-160. https://doi.org/10.21020/husbfd.1112280
Korkut, S., & Başer, M. (2024). Hemşirelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı Temel Becerilerine Göre Öğrencilerin Kendilerini Değerlendirmesi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 220-244.
Dergimiz; Türk Medline, Sobiad Atıf Dizini, Türk Eğitim İndeksi, Türkiye Atıf Dizini (Turkiye Citation Index)' te taranmaktadır.
Dergimizin Önceki Editörleri:
2017-2019: Doç. Dr. Rıdvan Karabulut
Dr. Öğr. Üyesi Elif Tuba KOÇ, aniden aramızdan ayrıldığı güne kadar, dergimize Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında alan editörü olarak önemli katkılar sağladı. Onun çaba ve gayretini, değerli emeğini ve aziz hatırasını saygı, sevgi ve özlemle anıyoruz.