Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmali farkındalığı ile çocuk haklarına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırmanın evrenini, 01-20 Mart 2024 tarihleri arasında Türkiye’nin doğusundaki bir üniversitenin hemşirelik bölümünde eğitim-öğretim gören 167 öğrenci oluşturmuştur. Tanıtıcı Özellikler Formu, Çocuk İstismarı ve İhmali Farkındalık Ölçeği ve Çocuk Haklarına İlişkin Tutum Ölçeği online olarak veri toplamak için kullanılmıştır. Öğrencilerin Çocuk İstismarı ve İhmali Farkındalık Ölçeği ve Çocuk Haklarına İlişkin Tutum Ölçeği puan ortalamalarının sırasıyla 75.34±10.35, 89.73±11.54’tür. Araştırmada kadın öğrencilerin Çocuk İstismarı ve İhmali Farkındalık Ölçeği toplam puan ortalaması ile İhmal alt ölçek puan ortalamalarının ve Çocuk Haklarına İlişkin Tutum Ölçeği toplam puan ortalamasının daha yüksek olduğu; çocuk ihmal ve istismarını tanımada kendini yeterli hisseden öğrencilerin ölçek puan ortalamalarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Öğrencilerin Çocuk İstismarı ve İhmali Farkındalık Ölçeği ve Çocuk Haklarına İlişkin Tutum Ölçeği puan ortalamaları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur (r=0.482, p<0.001). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmali farkındalıklarının iyi ve çocuk haklarına ilişkin tutumlarının olumlu olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin çocuk hakları ve istismar ihmal farkındalıklarının artırılması için müfredat dışı eğitimlerin düzenlenmesi ve öğrencilerin aktif yer alabileceği sosyal sorumluluk projelerinin geliştirilmesi önerilmektedir.
çocuk ihmali çocuk hakları çocuk istismarı hemşirelik öğrencileri
Before initiating the study, ethical approval (date: 13.02.2024/ number: 2024/03-81) was received from the non-interventional research ethics committee of the Firat University where the study took place. Institutional approval was also secured from the faculty. Additionally, student consent was obtained through an online form prior to their participation in the study.
-
-
-
This study aimed to determine the relationship between nursing students’ awareness of child abuse and neglect and attitudes towards children’s rights. The study population covered 167 students from the nursing department of a university in eastern Turkey between 01 and 20 March 2024. A descriptive characteristics form, the Child Abuse and Neglect Awareness Scale, and the Attitudes Towards Children’s Rights Scale were used to collect data online. The students’ mean scores from the Child Abuse and Neglect Awareness Scale and Attitude Towards Children’s Rights Scale were 75.34±10.35 and 89.73±11.54, respectively. It was found that female students had higher mean scores on the total Child Abuse and Neglect Awareness Scale, the Neglect subscale, and the Attitudes Toward Children’s Rights Scale. Additionally, students who felt competent in recognizing child abuse and neglect had significantly higher mean scores on the Neglect subscale of the Child Abuse and Neglect Awareness Scale, and the difference was found to be statistically significant. A moderately significant positive correlation was found between the Child Abuse and Neglect Awareness Scale and the Attitude Towards Children’s Rights Scale mean scores (r=0.482, p<0.001). It was determined that nursing students had a good level of awareness regarding child abuse and neglect and held positive attitudes towards children’s rights. It is recommended that extra-curricular training programs be organized and social responsibility projects that actively involve students be developed to enhance their awareness of children's rights and of child abuse and neglect.
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Dergimiz; Türk Medline, Sobiad Atıf Dizini, Türk Eğitim İndeksi, Türkiye Atıf Dizini (Turkiye Citation Index)' te taranmaktadır.
Dergimizin Önceki Editörleri:
2017-2019: Doç. Dr. Rıdvan Karabulut
Dr. Öğr. Üyesi Elif Tuba KOÇ, aniden aramızdan ayrıldığı güne kadar, dergimize Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında alan editörü olarak önemli katkılar sağladı. Onun çaba ve gayretini, değerli emeğini ve aziz hatırasını saygı, sevgi ve özlemle anıyoruz.