İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İz Bırakan Bir Eğitim Kurumu: Bolu Kız Öğretmen Okulu (1952-1975)

Yıl 2022, , 1176 - 1199, 30.09.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-1118327

Öz

Ülkelerin eğitim sistemlerini yenileştirme ve geliştirme çalışmaları arasında öğretmen yetiştirme önemli bir yer tutmaktadır. Çalışmamızda genel olarak öğretmen yetiştiren kurumlardan olan Bolu Kızılçullu Kız Köy Enstitüsü, Bolu Kız Köy Enstitüsü ve devamındaki Bolu Kız İlköğretmen Okulu incelenmiştir. Okulun tarihçesine bakıldığında geçmişinin İzmir Kızılçullu ’ya dayandığı görülmektedir. Kızılçullu Kız Köy Enstitüsünün öğretmen ve öğrencileriyle, Bolu’daki Orman Okulu binalarına nakledilmesi üzerine Bolu Kızılçullu Kız Köy Enstitüsü 1952 yılında eğitim öğretim faaliyetine başlamıştır. 1954 yılında Köy Enstitüleri ilköğretmen okullarına dönüştürülmüştür. Okulun adı “Bolu Kız Öğretmen Okulu” olmuştur. Okul 1980 yılında, 12 Eylül döneminde kapatılmış; 1981 yılında okulun binaları, Bolu Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesine devredilmiştir. Çalışmamızın amacı: Bolu Kız Öğretmen Okulunun işleyişini gün ışığına çıkarmak ve eğitime verdiği hizmetleri ortaya koymaktır. Bu araştırma nitel araştırma yöntemine dayanan doküman incelemesi ve arşiv incelemesine yönelik bir çalışmanın ürünüdür. Araştırmada okulun kuruluşu, öğretmen, öğrenci seçimi, eğitim öğretimi ile ilgili bilgiler; okullardan kalan belgeler, döneme ışık tutan gazeteler, bilimsel eserler incelenmiştir. Bu okulun öğrencileri uygulamalı eğitim görmüş, en az bir enstrüman çalarak dikiş-nakış yapmışlar; üstelik tarım yaparak üretime katkıda bulunmuşlardır. Köy ve şehir stajı yaparak her yere uyum sağlayabilmişlerdir. Bolu Kız Öğretmen Okulu; teşkilat yapısı, idareci ve eğitici kadrosu ile birbirinden önemli faaliyetleri devam ettiği süre boyunca ülkeye çok sayıda değerli kadın öğretmen yetiştirmiştir. Bu okul, öğretmen yetiştirme konusunda her yönüyle her zaman örnek teşkil etmiş mükemmel bir kurum olmuştur.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

YOK

Kaynakça

  • 1967 Bolu İl Yıllığı. (1968). Milli Eğitim Basımevi
  • Akgüngör, E. K. (2022). E. G. Su ve K. Kocabaş içinde, Tanıklıklarla Kızılçullu Köy Enstitüsünden Bolu Kız İlköğretmen Okuluna (s.221-223). Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Yayınları
  • Arslanoğlu, İ. (1998). Kastamonu Öğretmen Okulları. Milli Eğitim Basımevi.
  • Atabeyoğlu, C. (1974). Türk Sporu’na Dünya Şampiyonluğu Kazandırdılar. Hayat Spor. C.2 S.36
  • Bağbozan Ş. (2018). Cumhuriyet dönemi Adana Öğretmen Okulu (1923-1975). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bolu Gazetesi. (1952, 10.23). Bolu Kız Köy Enstitüsü Derslerine Başladı. Bolu Vilayet Matbaası.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu (1973-1974). 1.Sınıf, Sınıf Geçme Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu (1973-1974). 2.Sınıf, Sınıf Geçme Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu (1973-1974). 3.Sınıf, Sınıf Geçme Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu (1973-1974). 4.Sınıf, Sınıf Geçme Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu. (1946-1975). İşyar ve Öğretmenlere Mahsus Sicil Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu. (1950-1982). Öğrenci Künye Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu. (1968-1969). 1.Sınıf, Sınıf Geçme Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu. (1968-1969). 2.Sınıf, Sınıf Geçme Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu. (1968-1969). 3.Sınıf, Sınıf Geçme Defteri.
  • Bozdağ H. (2019). Kızılçullu Köy Enstitüsü Tarihçesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Pegem Akademi.
  • Devlet Arşivleri Başkanlığı Cumhuriyet Arşivi. Bolu Kız Öğretmen Okulu inşaatı demirinin zamanında temin edilememesi sebebiyle sözleşmenin uzatılması ve bu sürede meydana gelecek fiyat farkının müteahhitte ödenmesi hk. 273-31-12. https://katalog. devletarsivleri.gov.tr
  • Kazan, M. (2009). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Bolu merkezde eğitim kurumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Keskin, H. (1968). Okulumuza Giriş Koşulları. İz Gazetesi, s.1
  • Kılınç, M. ve K. Kurt (2019). Türk Eğitim Tarihi. Pegem Akademi.
  • Kiral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15).170-189.
  • Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28.
  • Koçer, H. A. (1987). Türkiye de modern eğitimin doğuşu. Uzman Yayınları.
  • Öğretmen Okulları Genel Müdürlüğü. (1975). 1973-1974 yıllığı, Milli Eğitim Basımevi
  • Özdemir Tiryaki, N. (2019). Cumhuriyet döneminde Bolu’da iktisadi hayat (1923-1960). Siyasal Kitabevi
  • Özdemir, N. (2019). Cumhuriyet Dönemi Eğitim Tarihi Araştırmalarında Bir Belge Olarak Fotoğraf: Bolu Örneği. VI. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu (ISHE 2019) s.655. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Yayınları
  • Özsoy, S. (2020). Bolu basın tarihi. Siyasal Kitabevi
  • Öztürk, C. (1996). Atatürk Devri Öğretmen Yetiştirme Politikası. Türk Tarih Kurumu.
  • Sağlam, A. (2007). Gaziantep öğretmen okulları. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, H. A. (2004). Düziçi öğretmen okulları. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tebliğler Dergisi. (1965). İlköğretmen Okulları İdare ve Yönetmeliği. MEB Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğü. C:28, S.1364
  • Tınal, M. ve Bozdağ, H. (2017). Köy Enstitüleri Tarihinden Bir Kesit: Kızılçullu Köy Enstitüsü Tarihçesi. Electronic Turkish Studies, 12(19).
  • Tunçkol, M. (2011, Aralık) 14. Ağustos.2021 http://mudurnululardernegi.org.tr/userfiles//6/6_ 11.pdf
  • Ünüvar, Z. (2022). E. G. Su ve K. Kocabaş içinde, Tanıklıklarla Kızılçullu Köy Enstitüsünden Bolu Kız İlköğretmen Okuluna (s.110-111). Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Yayınları
  • Yavuzcan Ceylan, N. (2021). Siyah beyaz anılarım. Zinde Yayıncılık
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, K. (2022). E. G. Su ve K. Kocabaş içinde, Tanıklıklarla Kızılçullu Köy Enstitüsünden Bolu Kız İlköğretmen Okuluna (s.53). Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Yayınları

An Educational Institution that Leaves a Mark: Bolu Girls' Teachers' School (1952-1975)

Yıl 2022, , 1176 - 1199, 30.09.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-1118327

Öz

Teacher training is an important part of renewing and improving the countries' education systems. Bolu Kizilcullu Girls Village Institute, Bolu Girls Village Institute, and the Bolu Girls' Primary School were examined. When we look at the history of the school, it is seen that its history is based on Izmir Kizilçullu. Bolu Kizilçullu Girls Village Institute started its educational activities in 1952 after being transferred to the Forest School buildings in Bolu with the teachers and students of the Kizilçulu girl village institute. In 1954, the Village Institutes were converted into primary schools. The school was called "Bolu Girls Teacher School". The school was closed 1980, on September 12; In 1981, the school's buildings were transferred to Bolu Vocational High School of Hospitality and Tourism. Our study aims to unearth the functioning of the Bolu Girls Teacher School and reveal the services it provides to education. This research is the product of a study for document review and archival review based on the qualitative research method. The study examined information about the establishment of the school, teachers, student selection, education; documents from schools, newspapers that shed light on the period, and scientific works. The students at this school were trained in the practice, playing at least one instrument, and sewing and embroidering; they also contributed to the production by farming. They were able to adapt everywhere by doing village and city internships. Bolu Girls Teacher School has trained many valuable female teachers in the country during its significant activities with its organization structure, administrator, and educational staff. This school has always been an excellent institution that has set an example in all aspects of teacher training.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • 1967 Bolu İl Yıllığı. (1968). Milli Eğitim Basımevi
  • Akgüngör, E. K. (2022). E. G. Su ve K. Kocabaş içinde, Tanıklıklarla Kızılçullu Köy Enstitüsünden Bolu Kız İlköğretmen Okuluna (s.221-223). Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Yayınları
  • Arslanoğlu, İ. (1998). Kastamonu Öğretmen Okulları. Milli Eğitim Basımevi.
  • Atabeyoğlu, C. (1974). Türk Sporu’na Dünya Şampiyonluğu Kazandırdılar. Hayat Spor. C.2 S.36
  • Bağbozan Ş. (2018). Cumhuriyet dönemi Adana Öğretmen Okulu (1923-1975). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bolu Gazetesi. (1952, 10.23). Bolu Kız Köy Enstitüsü Derslerine Başladı. Bolu Vilayet Matbaası.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu (1973-1974). 1.Sınıf, Sınıf Geçme Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu (1973-1974). 2.Sınıf, Sınıf Geçme Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu (1973-1974). 3.Sınıf, Sınıf Geçme Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu (1973-1974). 4.Sınıf, Sınıf Geçme Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu. (1946-1975). İşyar ve Öğretmenlere Mahsus Sicil Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu. (1950-1982). Öğrenci Künye Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu. (1968-1969). 1.Sınıf, Sınıf Geçme Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu. (1968-1969). 2.Sınıf, Sınıf Geçme Defteri.
  • Bolu Kız İlköğretmen Okulu. (1968-1969). 3.Sınıf, Sınıf Geçme Defteri.
  • Bozdağ H. (2019). Kızılçullu Köy Enstitüsü Tarihçesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Pegem Akademi.
  • Devlet Arşivleri Başkanlığı Cumhuriyet Arşivi. Bolu Kız Öğretmen Okulu inşaatı demirinin zamanında temin edilememesi sebebiyle sözleşmenin uzatılması ve bu sürede meydana gelecek fiyat farkının müteahhitte ödenmesi hk. 273-31-12. https://katalog. devletarsivleri.gov.tr
  • Kazan, M. (2009). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Bolu merkezde eğitim kurumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Keskin, H. (1968). Okulumuza Giriş Koşulları. İz Gazetesi, s.1
  • Kılınç, M. ve K. Kurt (2019). Türk Eğitim Tarihi. Pegem Akademi.
  • Kiral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15).170-189.
  • Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28.
  • Koçer, H. A. (1987). Türkiye de modern eğitimin doğuşu. Uzman Yayınları.
  • Öğretmen Okulları Genel Müdürlüğü. (1975). 1973-1974 yıllığı, Milli Eğitim Basımevi
  • Özdemir Tiryaki, N. (2019). Cumhuriyet döneminde Bolu’da iktisadi hayat (1923-1960). Siyasal Kitabevi
  • Özdemir, N. (2019). Cumhuriyet Dönemi Eğitim Tarihi Araştırmalarında Bir Belge Olarak Fotoğraf: Bolu Örneği. VI. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu (ISHE 2019) s.655. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Yayınları
  • Özsoy, S. (2020). Bolu basın tarihi. Siyasal Kitabevi
  • Öztürk, C. (1996). Atatürk Devri Öğretmen Yetiştirme Politikası. Türk Tarih Kurumu.
  • Sağlam, A. (2007). Gaziantep öğretmen okulları. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, H. A. (2004). Düziçi öğretmen okulları. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tebliğler Dergisi. (1965). İlköğretmen Okulları İdare ve Yönetmeliği. MEB Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğü. C:28, S.1364
  • Tınal, M. ve Bozdağ, H. (2017). Köy Enstitüleri Tarihinden Bir Kesit: Kızılçullu Köy Enstitüsü Tarihçesi. Electronic Turkish Studies, 12(19).
  • Tunçkol, M. (2011, Aralık) 14. Ağustos.2021 http://mudurnululardernegi.org.tr/userfiles//6/6_ 11.pdf
  • Ünüvar, Z. (2022). E. G. Su ve K. Kocabaş içinde, Tanıklıklarla Kızılçullu Köy Enstitüsünden Bolu Kız İlköğretmen Okuluna (s.110-111). Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Yayınları
  • Yavuzcan Ceylan, N. (2021). Siyah beyaz anılarım. Zinde Yayıncılık
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, K. (2022). E. G. Su ve K. Kocabaş içinde, Tanıklıklarla Kızılçullu Köy Enstitüsünden Bolu Kız İlköğretmen Okuluna (s.53). Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Yayınları
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Derya Kaya 0000-0002-8172-5411

Fahri Kılıç 0000-0002-0882-5811

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 18 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kaya, D., & Kılıç, F. (2022). İz Bırakan Bir Eğitim Kurumu: Bolu Kız Öğretmen Okulu (1952-1975). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1176-1199. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-1118327