Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Relationships Among Teachers’ Level of Organizational Support, Psychological Capital, Emotional Labor, and Organizational Engagement

Yıl 2023, , 1951 - 1967, 15.12.2023
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1323211

Öz

In this study, the relationship between perceived organizational support, emotional labor, psychological capital, and organizational commitment levels of teachers working in public schools was examined. A total of 691 teachers, including 181 males and 510 females, who were selected through appropriate sampling and served at all levels in the Bismil district of Diyarbakır province, participated in the research. Four different scales were used in the study, namely "Organizational Support Scale," "Emotional Labor Scale," "Psychological Capital Scale," and "Organizational (Occupational) Commitment Scale." ANOVA, Pearson Correlation and multiple regression analysis were employed for data analysis. There was a weak and significant positive relationship between organizational support and the overall score of psychological capital. The results indicate that there is no significant difference in perceived organizational support and psychological capital among teachers based on the school level they work in. However, there is a significant difference in emotional labor and organizational commitment among teachers at different school levels. There is a positive, moderate and significant relationship between organisational support and psychological capital. There is a moderate, positive and significant relationship between psychological capital and organisational commitment. There is a positive, weak and significant relationship between psychological capital and emotional labour. When all three variables were considered together, they had a significant level of predictability on the dependent variable. The predictive power of all three variables on the dependent variable was 19.3%.

Kaynakça

  • Akgün, N. & Yılmaz, Ö. (2021). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin duygusal emek davranışını gerçekleştirme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 133-158.
  • Akın, M. (2008). Örgütsel destek, sosyal destek ve iş/aile çatışmalarının yaşam tatmini üzerindeki etkileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(25), 141-171.
  • Alcan, E. (2018). Öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel bağlılık algıları arasındaki ilişki. [Yüksek Lisans Tezi], İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Argon, T. & Ekinci, S. (2017). Teacher views on organizational support and psychological contract violation. Journal of Education and Practice, 8(2), 44-55.
  • Avey, J. B., Avolio, B. J. & Luthans, F. (2011). Experimentally analyzing the impact of leader positivity on follower positivity and performance. Leadership Quarterly, 22(2), 282-294.
  • Aydoğan, S.S. & Bostancı, A.B. (2011). Öğretmenlerin duygusal emek gösterimleri ile psikolojik sözleşmeye uyma düzeyleri arasındaki ilişki. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(36), 2637-2674.
  • Basım, H.N., & Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma yaşamında duygusal emek: Bir ölçek uyarlama çalışması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 77-90.
  • Bekmezci, M., Orçanlı, K. & Fırat, Z.M. (2020). Psikolojik sermaye ile öznel kariyer başarısı arasındaki ilişkide örgütsel destek algısının aracılık rolü. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 34(3), 853-876.
  • Bickes, D.M., Demirtaş, Ö., Uğur, A. & Yılmaz, C. (2014). Duygusal emek ile iş tatmini arasındaki ilişkide psikolojik sermayenin aracılık rolü: Bir alan çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 97‐ 121.
  • Bitmiş, M.G. (2014). Öncülleri ve sonuçları ile psikolojik sermaye. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Bogler, R. & Nir, A.E. (2010). The importance of teachers’ perceived organizational support to job satisfaction: What’s empowerment got to do with it? Journal of Educational Administration, 50(3), 287-306.
  • Büyükgöze, H. (2014). Lise öğretmenlerinin görüşlerine göre algılanan örgütsel destek ve psikolojik sermaye ilişkisi. [Yüksek Lisans Tezi], Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Büyükgöze, H. & Kavak, Y. (2017). Algılanan örgütsel destek ve pozitif psikolojik sermaye ilişkisi: Lise öğretmenleri örnekleminde bir inceleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(1), 1-3.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Kar adeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırm a yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Cankal, D. F. (2020). Duygusal emeği yordayan faktörler: Psikolojik iyi oluş, lider üye etkileşimi ve işe bağlılık. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Cheung, F., Tang, C.S.-k., & Tang, S. (2011). Psychological capital as a moderator between emotional labor, burnout, and job satisfaction among school teachers in China. International Journal of Stress Management, 18(4), 348–371.
  • Coşkun, K. (2018). Duygusal emeğin tükenmişlik üzerindeki etkisinin psikolojik sermaye bağlamında incelenmesi: Sağlık çalışanları üzerine bir çalışma. [Yüksek Lisans Tezi]. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gümüşhane.
  • Çalışkan, A. & Pekkan, N.M. (2017). Psikolojik sermayenin işe yabancılaşmaya etkisinde örgütsel desteğin aracılık rolü. İş ve İnsan Dergisi, 4(1), 17-33.
  • Çetin, M. & Kayır, H. (2010). Örgütsel bağlılık ve halkla ilişkiler. Üçüncü Sektör Kooperatifçilik Dergisi, 45(1), 40-64.
  • Diefendorff, J.M., Croyle, M.H., & Gosserand, R.H. (2005). The dimensionality and antecedents of emotional labor strategies. Journal of Vocational Behavior, 66(2), 339–359. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2004.02.001
  • Düzgün, E. & Yeşiltaş, M. (2019). Otel işletmelerinde algılanan örgütsel destek ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkide psikolojik sermayenin aracılık etkisinin incelenmesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 16(3), 2019, 533-552.
  • Eisenberger, R., Robin, H., Hutchison, S. & Sowa, D. (1986). Perceived organizational support. Journal of Applied Psychology, 71(3), 500-507.
  • Erdem, H., Gökmen, Y. & Türen, U. (2015). Psikolojik sermayenin örgütsel özdeşleşme üzerine etkisinde algılanan örgütsel desteğin aracılık rolü. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(2), 38-62.
  • Ertürk, A., Keskinkılıç-Kara, S.B. & Zafer Güneş, D. (2016). Duygusal emek ve psikolojik iyi oluş: Bir yordayıcı olarak yönetsel destek algısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1723-1744.
  • Giray, M.D. (2010). İş yerinde destek algılarının liderlik stilleri ve örgütsel sonuç değişkenleri ile ilişkisi. [Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Güner, H. (2006). Öğretmenlerin adanmışlık sorunu: İstanbul ili örneğinde bir çalışma. [Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Güngör S.K. & İlişşen, E. (2018). Öğretmenlerin örgütsel destek algıları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 962-677.
  • Işık, M. & Kama, A. (2018). Algılanan örgütsel desteğin işgören performansına etkisinde işe adanmışlığın aracı etkisi. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3) 395–403.
  • Kaçamak, N. & Kocabaş, İ. (2019). Devlet ve özel okul öğretmenlerinin duygusal emek ve algılanan örgütsel destek düzeylerinin karşılaştırılması. Yıldız Journal of Educational Research, 4(1), 58-84.
  • Kozikoğlu, İ. & Senemoğlu, N. (2018). Öğretmenlik mesleğine adanmışlık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 15(4), 2614-2625.
  • Kozikoğlu, İ. & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290
  • Luthans, F., Avolio, B.J., Avey, J.B., & Norman, S.M. (2007). Positive psychological capital: measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60, 541-572.
  • Merdan, E. (2021). Duygusal emek ve duygusal zekanın örgütsel adanmışlık üzerindeki rolünün incelenmesi. International European Journal of Managerial Research, 5(8), 207-226.
  • Meriç, E., Çiftçi, Ö. D. & Yurtal, F. (2019). Algılanan örgütsel destek ve işe adanmışlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 65-74.
  • Oruç, E. (2018). Psikolojik sermaye ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Electronic Turkish Studies, 13(14), 141-151.
  • Özdemir, B. & Tarım, K. (2022). Psikolojik sermayenin duygusal bağlılık üzerindeki etkisinde duygusal emeğin aracı rolü: Öğretmenler üzerine bir araştırma. Milli Eğitim, 51(234), 1305-1326.
  • Öztürk, M. & Vatansever, K. (2020). Örgütsel adalet ve örgütsel güvenin işe adanmışlık üzerindeki etkilerinin belirlenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4), 3613-1632.
  • Sarıkaya Ş. (2019). Öğretmenlerin iş doyumunun yordayıcısı olarak örgütsel güven ve örgütsel destek algısı. [Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Denetimi Ortak Yüksek Lisans Programı, İstanbul.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.), Boston: Allyn & Bacon.
  • Turunç, Ö. & Çelik, M. (2010). Çalışanların algıladıkları örgütsel destek ve iş stresinin örgütsel özdeşleşme ve iş performansına etkisi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 17(2), 183-206.
  • Yıldırım, İ. & Tösten, R. (2019). Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile mesleki adanmışlıklarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 10-17.
  • Yıldız, Y. & Çelik, B. (2017). Commitment to teaching profession. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 4(2), 93-97.
  • Yılmaz, A. & Ulukapı-Yılmaz, H. (2018). Pozitif psikolojik sermayenin algılanan performans düzeyine etkisinde örgütsel adanmışlığın aracılık rolü: bir hizmet işletmesinde araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 129-144
  • Youssef, C. M., & Luthans, F. (2007). Positive organizational behavior in the workplace: The impact of hope, optimism, and resilience. Journal of Management, 33(5), 774–800. https://doi.org/10.1177/0149206307305562
  • Zhang, D., He, J. & Fu, D. (2021). How can we improve teacher’s work engagement? Based on Chinese experiences. Frontiers in Psychology, 12, 1-12.

Öğretmenlerin Örgütsel Destek, Duygusal Emek, Psikolojik Sermaye ve Örgütsel Adanmışlık Düzeyleri Arasındaki İlişki

Yıl 2023, , 1951 - 1967, 15.12.2023
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1323211

Öz

Bu araştırmada devlet okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin algılanan örgütsel destek, duygusal emek, psikolojik sermaye ve örgütsel adanmışlık düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmaya Diyarbakır ili Bismil ilçesi tüm kademelerde görevli, uygun örnekleme ile belirlenen, 181 erkek ve 510 kadın olmak üzere toplam 691 öğretmen katılmıştır. Araştırmada dört farklı ölçek kullanılmıştır. Bunlar sırasıyla “Örgütsel Destek Ölçeği”, ‘’Duygusal Emek Ölçeği’’ ‘’Psikolojik Sermaye Ölçeği’’, “Örgütsel (Mesleğe) Adanmışlık Ölçeği’’ şeklindedir. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin çözümlenmesinde ANOVA, Pearson Korelasyonu ve çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Örgütsel destek ve psikolojik sermaye ile öğretmenlerin çalıştıkları kademe arasında anlamlı farklılık yokken duygusal emek ve örgütsel adanmışlık ile öğretmenlerin çalıştıkları kademe arasına anlamlı farklılık vardır. Örgütsel destek ile psikolojik sermayenin genel toplamı arasında pozitif yönlü orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki söz konusudur. Psikolojik sermaye ve örgütsel adanmışlık arasında orta düzeyde, pozitif yönlü, anlamlı ilişki vardır. Psikolojik sermaye ile duygusal emek arasında pozitif yönlü, zayıf ve anlamlı ilişki vardır. Her üç değişken bir arada iken bağımlı değişken üzerinde anlamlı bir yaratıcılık düzeyine sahiptir. Her üç değişkenin bağımlı değişkeni yordama düzeyi %19,3’tür.

Kaynakça

  • Akgün, N. & Yılmaz, Ö. (2021). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin duygusal emek davranışını gerçekleştirme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 133-158.
  • Akın, M. (2008). Örgütsel destek, sosyal destek ve iş/aile çatışmalarının yaşam tatmini üzerindeki etkileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(25), 141-171.
  • Alcan, E. (2018). Öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel bağlılık algıları arasındaki ilişki. [Yüksek Lisans Tezi], İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Argon, T. & Ekinci, S. (2017). Teacher views on organizational support and psychological contract violation. Journal of Education and Practice, 8(2), 44-55.
  • Avey, J. B., Avolio, B. J. & Luthans, F. (2011). Experimentally analyzing the impact of leader positivity on follower positivity and performance. Leadership Quarterly, 22(2), 282-294.
  • Aydoğan, S.S. & Bostancı, A.B. (2011). Öğretmenlerin duygusal emek gösterimleri ile psikolojik sözleşmeye uyma düzeyleri arasındaki ilişki. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(36), 2637-2674.
  • Basım, H.N., & Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma yaşamında duygusal emek: Bir ölçek uyarlama çalışması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 77-90.
  • Bekmezci, M., Orçanlı, K. & Fırat, Z.M. (2020). Psikolojik sermaye ile öznel kariyer başarısı arasındaki ilişkide örgütsel destek algısının aracılık rolü. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 34(3), 853-876.
  • Bickes, D.M., Demirtaş, Ö., Uğur, A. & Yılmaz, C. (2014). Duygusal emek ile iş tatmini arasındaki ilişkide psikolojik sermayenin aracılık rolü: Bir alan çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 97‐ 121.
  • Bitmiş, M.G. (2014). Öncülleri ve sonuçları ile psikolojik sermaye. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Bogler, R. & Nir, A.E. (2010). The importance of teachers’ perceived organizational support to job satisfaction: What’s empowerment got to do with it? Journal of Educational Administration, 50(3), 287-306.
  • Büyükgöze, H. (2014). Lise öğretmenlerinin görüşlerine göre algılanan örgütsel destek ve psikolojik sermaye ilişkisi. [Yüksek Lisans Tezi], Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Büyükgöze, H. & Kavak, Y. (2017). Algılanan örgütsel destek ve pozitif psikolojik sermaye ilişkisi: Lise öğretmenleri örnekleminde bir inceleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(1), 1-3.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Kar adeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırm a yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Cankal, D. F. (2020). Duygusal emeği yordayan faktörler: Psikolojik iyi oluş, lider üye etkileşimi ve işe bağlılık. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Cheung, F., Tang, C.S.-k., & Tang, S. (2011). Psychological capital as a moderator between emotional labor, burnout, and job satisfaction among school teachers in China. International Journal of Stress Management, 18(4), 348–371.
  • Coşkun, K. (2018). Duygusal emeğin tükenmişlik üzerindeki etkisinin psikolojik sermaye bağlamında incelenmesi: Sağlık çalışanları üzerine bir çalışma. [Yüksek Lisans Tezi]. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gümüşhane.
  • Çalışkan, A. & Pekkan, N.M. (2017). Psikolojik sermayenin işe yabancılaşmaya etkisinde örgütsel desteğin aracılık rolü. İş ve İnsan Dergisi, 4(1), 17-33.
  • Çetin, M. & Kayır, H. (2010). Örgütsel bağlılık ve halkla ilişkiler. Üçüncü Sektör Kooperatifçilik Dergisi, 45(1), 40-64.
  • Diefendorff, J.M., Croyle, M.H., & Gosserand, R.H. (2005). The dimensionality and antecedents of emotional labor strategies. Journal of Vocational Behavior, 66(2), 339–359. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2004.02.001
  • Düzgün, E. & Yeşiltaş, M. (2019). Otel işletmelerinde algılanan örgütsel destek ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkide psikolojik sermayenin aracılık etkisinin incelenmesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 16(3), 2019, 533-552.
  • Eisenberger, R., Robin, H., Hutchison, S. & Sowa, D. (1986). Perceived organizational support. Journal of Applied Psychology, 71(3), 500-507.
  • Erdem, H., Gökmen, Y. & Türen, U. (2015). Psikolojik sermayenin örgütsel özdeşleşme üzerine etkisinde algılanan örgütsel desteğin aracılık rolü. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(2), 38-62.
  • Ertürk, A., Keskinkılıç-Kara, S.B. & Zafer Güneş, D. (2016). Duygusal emek ve psikolojik iyi oluş: Bir yordayıcı olarak yönetsel destek algısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1723-1744.
  • Giray, M.D. (2010). İş yerinde destek algılarının liderlik stilleri ve örgütsel sonuç değişkenleri ile ilişkisi. [Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Güner, H. (2006). Öğretmenlerin adanmışlık sorunu: İstanbul ili örneğinde bir çalışma. [Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Güngör S.K. & İlişşen, E. (2018). Öğretmenlerin örgütsel destek algıları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 962-677.
  • Işık, M. & Kama, A. (2018). Algılanan örgütsel desteğin işgören performansına etkisinde işe adanmışlığın aracı etkisi. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3) 395–403.
  • Kaçamak, N. & Kocabaş, İ. (2019). Devlet ve özel okul öğretmenlerinin duygusal emek ve algılanan örgütsel destek düzeylerinin karşılaştırılması. Yıldız Journal of Educational Research, 4(1), 58-84.
  • Kozikoğlu, İ. & Senemoğlu, N. (2018). Öğretmenlik mesleğine adanmışlık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 15(4), 2614-2625.
  • Kozikoğlu, İ. & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290
  • Luthans, F., Avolio, B.J., Avey, J.B., & Norman, S.M. (2007). Positive psychological capital: measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60, 541-572.
  • Merdan, E. (2021). Duygusal emek ve duygusal zekanın örgütsel adanmışlık üzerindeki rolünün incelenmesi. International European Journal of Managerial Research, 5(8), 207-226.
  • Meriç, E., Çiftçi, Ö. D. & Yurtal, F. (2019). Algılanan örgütsel destek ve işe adanmışlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 65-74.
  • Oruç, E. (2018). Psikolojik sermaye ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Electronic Turkish Studies, 13(14), 141-151.
  • Özdemir, B. & Tarım, K. (2022). Psikolojik sermayenin duygusal bağlılık üzerindeki etkisinde duygusal emeğin aracı rolü: Öğretmenler üzerine bir araştırma. Milli Eğitim, 51(234), 1305-1326.
  • Öztürk, M. & Vatansever, K. (2020). Örgütsel adalet ve örgütsel güvenin işe adanmışlık üzerindeki etkilerinin belirlenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4), 3613-1632.
  • Sarıkaya Ş. (2019). Öğretmenlerin iş doyumunun yordayıcısı olarak örgütsel güven ve örgütsel destek algısı. [Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Denetimi Ortak Yüksek Lisans Programı, İstanbul.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.), Boston: Allyn & Bacon.
  • Turunç, Ö. & Çelik, M. (2010). Çalışanların algıladıkları örgütsel destek ve iş stresinin örgütsel özdeşleşme ve iş performansına etkisi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 17(2), 183-206.
  • Yıldırım, İ. & Tösten, R. (2019). Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile mesleki adanmışlıklarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 10-17.
  • Yıldız, Y. & Çelik, B. (2017). Commitment to teaching profession. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 4(2), 93-97.
  • Yılmaz, A. & Ulukapı-Yılmaz, H. (2018). Pozitif psikolojik sermayenin algılanan performans düzeyine etkisinde örgütsel adanmışlığın aracılık rolü: bir hizmet işletmesinde araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 129-144
  • Youssef, C. M., & Luthans, F. (2007). Positive organizational behavior in the workplace: The impact of hope, optimism, and resilience. Journal of Management, 33(5), 774–800. https://doi.org/10.1177/0149206307305562
  • Zhang, D., He, J. & Fu, D. (2021). How can we improve teacher’s work engagement? Based on Chinese experiences. Frontiers in Psychology, 12, 1-12.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceren Çelik 0009-0004-9826-6161

Taner Atmaca 0000-0001-9157-3100

Erken Görünüm Tarihi 11 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 5 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Çelik, C., & Atmaca, T. (2023). Öğretmenlerin Örgütsel Destek, Duygusal Emek, Psikolojik Sermaye ve Örgütsel Adanmışlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(4), 1951-1967. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1323211