Bu çalışmanın amacı, Kadına Karşı Her Türlü Ayrımcılığın
Yok Edilmesi Sözleşmesi (CEDAW) imzalanmadan önceki ortaokul Türkçe ders
kitapları (1977-1979) ile yakın dönemde okutulan (2013-2014) ortaokul Türkçe
ders kitaplarını toplumsal cinsiyet eşitliği açısından irdelemek, elde edilen
bulguları yorumlamak daha sonra da her iki döneme ait bulguları karşılaştırıp
değerlendirmektir. Bu amaçla altı ders kitabı belirlenmiştir. Kitaplar Millî
Eğitim Bakanlığı (MEB) Talim ve Terbiye Kurulu izniyle yayımlanmış olduğu için,
resmî bir özelliği de mevcuttur. Araştırmanın veri analizi “içerik çözümlemesi”
yöntemi ile gerçekleştirilmiş, örneklemdeki Türkçe ders kitaplarının görselleri
ve metinleri belirlenen kategoriye göre analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda,
incelenen ders kitaplarının görsellerinde ve metinlerinde, erkeklerin
kadınlardan daha fazla farklı meslek rolleri ile sunulduğu belirlenmiştir.
CEDAW öncesi ortaokul Türkçe ders kitaplarıyla yapılan karşılaştırmalarda genel
olarak günümüz ders kitaplarının toplumsal cinsiyet eşitliği açısından olumlu
bir gelişme gösterdiği belirlenmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Eylül 2017 |
Gönderilme Tarihi | 19 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |