Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ETKİLEŞİMLİ TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN LİSE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ: ANADOLU LİSESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2020, , 1340 - 1355, 15.09.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-434390

Öz

Bu araştırma, FATİH Projesi kapsamında ortaöğretim düzeyindeki okullarda kullanılmaya başlanan etkileşimli tahtalar ile ilgili olarak öğretim sürecinde kullanım düzeylerini ve bunun öğretim sürecine etkisini öğrencilerin bakış açısı ile ortaya çıkarmaktır. Veriler, Çanakkale ili merkezinde bulunan bir Anadolu Lisesi’nde öğrenimlerine devam etmekte olan 400 öğrenciden ölçek verileri toplanarak analiz edilmiş ve elde edilen bulgular kullanılabilirlik kavramının temel bileşenleri olan etkililik, verimlilik ve memnuniyet kavramları esas alınarak yorumlanmıştır. Araştırma kapsamında araştırmacı tarafından Etkileşimli Tahta Kullanıma dair öğrenci görüşlerini belirlemeye yönelik bir anket geliştirilmiş ve anketin α güvenilirlik katsayısı 0,90 olarak hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda öğrenciler etkileşimli tahta kullanımında son derece istekli olduklarını, etkileşimli tahta kullanılan derslere yönelik motivasyonlarının arttığını ve dersleri çok daha kolay öğrenmelerine olanak sağladığını belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2010). İlköğretim okullarında öğretim teknolojilerinin durumu ve sınıf öğretmenlerinin bu teknolojileri kullanma düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 1-17.
  • Akçayır, M. (2011). Akıllı tahta kullanarak işlenen matematik dersinin sınıf öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin başarı, tutum ve motivasyonuna etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Akdemir, E. (2009). Etkileşimli tahta uygulamalarının öğrencilerin coğrafya ders başarılarına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi.
  • Akgün, M. & Koru, G. (2015). Akıllı tahta kullanımına yönelik öğrenci tutumu ve öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Ankara ili örneği). Qualitative Studies, 10(3), 1-12. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.3.E0023
  • Baki, A., Yalçınkaya, H., Özpınar, İ. & Uzun, S. (2009). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine bakışlarının karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 1(1), 181-197.
  • Berlinski, S., & Busso, M. (2017). Challenges in educational reform: An experiment on active learning in mathematics. Economics Letters, 156, 172-175. https://doi.org/10.1016/j.econlet.2017.05.007
  • Bilici, A. (2011, Eylül 22-24). Öğretmenlerin bilişim teknolojileri cihazlarının eğitsel bağlamda kullanımına ve eğitimde Fatih projesine yönelik görüşleri: Sincan il genel meclisi İ.Ö.O. 5. Uluslarası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegema Yayımcılık.
  • Campregher, S. (2010). Effects of the interactive whiteboard (IWB) in the classroom: Experimental research in primary school. International Conference The Future of Education, Bolzano, Italy.
  • Çalışkan, H. & Altuntaş B. (2016). Öğrencilerin sosyal bilgiler derslerinde akıllı tahta kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Çelik, S. & Atak, H. (2012). Etkileşimli tahta tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(2), 43-60.
  • Çoklar, A. N. & Tercan, İ. (2014). Akıllı tahta kullanan öğretmenlerin akıllı tahta kullanımına yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 13(1), 48-61.
  • Demircioğlu, G. & Demircioğlu, H. (2015). Öğrencilerin kimya derslerinde akıllı tahta kullanımına yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 387-395.
  • Ekici, F. (2008). Etkileşimli tahta kullanımı ilköğretim öğrencilerinin matematik başarılarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Gençoğlu, T. (2013). Geometrik cisimlerin yüzey alanları ve hacmi konularının öğretimde bilgisayar destekli öğretim ile akıllı tahta destekli öğretimin öğrenci akademik başarısına ve matematiğe ilişkin tutumuna etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Gregorcic, B., Etkina, E., & Planinsic, G. (2018). A new way of using the interactive whiteboard in a high school physics classroom: A case study. Research in Science Education, 48(2), 465-489. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9576-0
  • Hamdan, K., Al-Qirim, N., & Asmar, M. (2012, March 18-20). The effect of smart board on students behavior and motivation. Innovations in Information Technology (IIT), Abu Dhabi, United Arab Emirates.
  • Kaya, G. (2013). Matematik derslerinde akıllı tahta kullanımının öğrencilerin dönüşüm geometrisi üzerindeki başarılarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kaya, H. & Aydın, F. (2011). Sosyal bilgiler dersindeki coğrafya konularının öğretiminde akıllı tahta uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 3(1), 179-189.
  • Keleş, E. & Kefeli, P. (2011). İlköğretimde akıllı tahta kullanımına yönelik düzenlenen bir hizmet içi eğitim kursunun değerlendirilmesi. 11. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu, İstanbul.
  • Kennewell, S. (2006). Reflections on the interactive whiteboard phenomenon: A synthesis of research from the UK. Annual conference of the Association for Active Educational Researchers, Adelaide, Australia.
  • Keser, H. & Çetinkaya, L. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik yaşamış oldukları sorunlar ve çözüm önerileri. Electronic Turkish Studies, 8(6), 377-403.
  • Kırbağ Zengin, F., Kırılmazkaya, G. & Keçeci, G. (2011, Eylül 22-24). Akıllı tahta kullanımının ilköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarı ve tutumuna etkisi. 5. Uluslarası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Korucu, A. T., Usta, E. & Toraman, L. (2016). Ortaokul öğrencilerinin etkileşimli tahta kullanımına yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 690-717. http://dx.doi.org/10.14686/buefad.v5i3.5000195158
  • Lopez, O. (2009). The digital learning classroom: Improving English language learners academic success in mathematics and reading using interactive whiteboard technology. Computers & Education, 54, 901-915. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.09.019
  • Polat, S. & Özcan, A. (2014). Akıllı tahta kullanımıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 439-455.
  • Sakız, G., Özden, B., Aksu, D. & Şimşek, Ö. (2014). Fen ve Teknoloji Dersinde akıllı tahta kullanımının öğrenci başarısına ve dersin işlenişine yönelik tutuma etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(3), 257-274.
  • Shenton, A., & Pagett, L. (2007). From ‘bored’ to screen: The use of the interactive whiteboard for literacy in six primary classrooms in England. Literacy, 41(3), 129-136. https://doi.org/10.1111/j.1467-9345.2007.00475.x
  • Tataroğlu, B. & Erduran, A. (2010). Matematik dersinde akıllı tahtaya yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(3), 233-250.
  • Telli, A., Yıldırım, H. İ., Şensoy, Ö. & Yalçın, N. (2014). İlköğretim 7. sınıflarda basit makinalar konusunun öğretiminde laboratuvar yönteminin öğrenci başarısına etkisinin araştırılması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 291-305.
  • Vural, Ö. F. & Kırkbeş, H. (2015). Orta öğretimdeki öğrencilerin akıllı tahta hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(18), 214-230. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.833
  • Wall, K., Higgins, S., & Smith, H. (2005). ‘The visual helps me understand the complicated things’: Pupil views of teaching and learning with interactive whiteboards. British Journal of Educational Technology, 36, 851-867. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2005.00508.x

INVESTIGATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS’ VIEWS ON THE USE OF INTERACTIVE WHITEBOARDS: ANATOLIAN HIGH SCHOOL CASE STUDY

Yıl 2020, , 1340 - 1355, 15.09.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-434390

Öz

The aim of this research is to find out the usage levels in the teaching process and its effect on the teaching process for the students about the interactive whiteboards that have started to be used in secondary education level schools within the scope of the FATIH Project. The data were collected from 400 students who were attending an Anatolian High School in Çanakkale city center, and the findings were interpreted based on the concepts of efficiency, efficiency, and satisfaction, which are the main components of the usability concept. Within the scope of the research, a questionnaire was developed by the researcher to determine student opinions on the usage of interactive whiteboards, and the α reliability coefficient of the questionnaire was calculated as 0.90. As a result of the research, the students stated that they were willing to use interactive whiteboards. Using interactive whiteboards in the course increased their motivation for these courses and made it easier to learn the subjects.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2010). İlköğretim okullarında öğretim teknolojilerinin durumu ve sınıf öğretmenlerinin bu teknolojileri kullanma düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 1-17.
  • Akçayır, M. (2011). Akıllı tahta kullanarak işlenen matematik dersinin sınıf öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin başarı, tutum ve motivasyonuna etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Akdemir, E. (2009). Etkileşimli tahta uygulamalarının öğrencilerin coğrafya ders başarılarına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi.
  • Akgün, M. & Koru, G. (2015). Akıllı tahta kullanımına yönelik öğrenci tutumu ve öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Ankara ili örneği). Qualitative Studies, 10(3), 1-12. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.3.E0023
  • Baki, A., Yalçınkaya, H., Özpınar, İ. & Uzun, S. (2009). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine bakışlarının karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 1(1), 181-197.
  • Berlinski, S., & Busso, M. (2017). Challenges in educational reform: An experiment on active learning in mathematics. Economics Letters, 156, 172-175. https://doi.org/10.1016/j.econlet.2017.05.007
  • Bilici, A. (2011, Eylül 22-24). Öğretmenlerin bilişim teknolojileri cihazlarının eğitsel bağlamda kullanımına ve eğitimde Fatih projesine yönelik görüşleri: Sincan il genel meclisi İ.Ö.O. 5. Uluslarası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegema Yayımcılık.
  • Campregher, S. (2010). Effects of the interactive whiteboard (IWB) in the classroom: Experimental research in primary school. International Conference The Future of Education, Bolzano, Italy.
  • Çalışkan, H. & Altuntaş B. (2016). Öğrencilerin sosyal bilgiler derslerinde akıllı tahta kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Çelik, S. & Atak, H. (2012). Etkileşimli tahta tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(2), 43-60.
  • Çoklar, A. N. & Tercan, İ. (2014). Akıllı tahta kullanan öğretmenlerin akıllı tahta kullanımına yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 13(1), 48-61.
  • Demircioğlu, G. & Demircioğlu, H. (2015). Öğrencilerin kimya derslerinde akıllı tahta kullanımına yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 387-395.
  • Ekici, F. (2008). Etkileşimli tahta kullanımı ilköğretim öğrencilerinin matematik başarılarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Gençoğlu, T. (2013). Geometrik cisimlerin yüzey alanları ve hacmi konularının öğretimde bilgisayar destekli öğretim ile akıllı tahta destekli öğretimin öğrenci akademik başarısına ve matematiğe ilişkin tutumuna etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Gregorcic, B., Etkina, E., & Planinsic, G. (2018). A new way of using the interactive whiteboard in a high school physics classroom: A case study. Research in Science Education, 48(2), 465-489. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9576-0
  • Hamdan, K., Al-Qirim, N., & Asmar, M. (2012, March 18-20). The effect of smart board on students behavior and motivation. Innovations in Information Technology (IIT), Abu Dhabi, United Arab Emirates.
  • Kaya, G. (2013). Matematik derslerinde akıllı tahta kullanımının öğrencilerin dönüşüm geometrisi üzerindeki başarılarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kaya, H. & Aydın, F. (2011). Sosyal bilgiler dersindeki coğrafya konularının öğretiminde akıllı tahta uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 3(1), 179-189.
  • Keleş, E. & Kefeli, P. (2011). İlköğretimde akıllı tahta kullanımına yönelik düzenlenen bir hizmet içi eğitim kursunun değerlendirilmesi. 11. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu, İstanbul.
  • Kennewell, S. (2006). Reflections on the interactive whiteboard phenomenon: A synthesis of research from the UK. Annual conference of the Association for Active Educational Researchers, Adelaide, Australia.
  • Keser, H. & Çetinkaya, L. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik yaşamış oldukları sorunlar ve çözüm önerileri. Electronic Turkish Studies, 8(6), 377-403.
  • Kırbağ Zengin, F., Kırılmazkaya, G. & Keçeci, G. (2011, Eylül 22-24). Akıllı tahta kullanımının ilköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarı ve tutumuna etkisi. 5. Uluslarası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Korucu, A. T., Usta, E. & Toraman, L. (2016). Ortaokul öğrencilerinin etkileşimli tahta kullanımına yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 690-717. http://dx.doi.org/10.14686/buefad.v5i3.5000195158
  • Lopez, O. (2009). The digital learning classroom: Improving English language learners academic success in mathematics and reading using interactive whiteboard technology. Computers & Education, 54, 901-915. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.09.019
  • Polat, S. & Özcan, A. (2014). Akıllı tahta kullanımıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 439-455.
  • Sakız, G., Özden, B., Aksu, D. & Şimşek, Ö. (2014). Fen ve Teknoloji Dersinde akıllı tahta kullanımının öğrenci başarısına ve dersin işlenişine yönelik tutuma etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(3), 257-274.
  • Shenton, A., & Pagett, L. (2007). From ‘bored’ to screen: The use of the interactive whiteboard for literacy in six primary classrooms in England. Literacy, 41(3), 129-136. https://doi.org/10.1111/j.1467-9345.2007.00475.x
  • Tataroğlu, B. & Erduran, A. (2010). Matematik dersinde akıllı tahtaya yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(3), 233-250.
  • Telli, A., Yıldırım, H. İ., Şensoy, Ö. & Yalçın, N. (2014). İlköğretim 7. sınıflarda basit makinalar konusunun öğretiminde laboratuvar yönteminin öğrenci başarısına etkisinin araştırılması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 291-305.
  • Vural, Ö. F. & Kırkbeş, H. (2015). Orta öğretimdeki öğrencilerin akıllı tahta hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(18), 214-230. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.833
  • Wall, K., Higgins, S., & Smith, H. (2005). ‘The visual helps me understand the complicated things’: Pupil views of teaching and learning with interactive whiteboards. British Journal of Educational Technology, 36, 851-867. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2005.00508.x
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümit Demir 0000-0003-4899-4895

Didem Demir Bu kişi benim 0000-0001-9824-7260

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2020
Gönderilme Tarihi 18 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Demir, Ü., & Demir, D. (2020). ETKİLEŞİMLİ TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN LİSE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ: ANADOLU LİSESİ ÖRNEĞİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1340-1355. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-434390