Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSIS OF 6th, 7th, AND 8th GRADE STUDENTS’ IDEAS ON SOME SCIENCE CONCEPTS

Yıl 2010, Cilt: 10 Sayı: 1, 31 - 48, 15.03.2016

Öz

In this research changes in students’ thinking on some basic science concepts such as animals,
plants, light, force, etc. by grade were investigated by obtaining data from 6th, 7th, and 8th grade students. The
research was conducted in Turhan Feyzioğlu primary school in Ankara in the 2007-2008 academic year.
Present study was conducted with 78 students, approximately 26 students from each grade level. The data
were collected by applying a diagnostic test which has 18 questions about animals, vegetables, force, light,
electricity, and change of state and interviewing 9 students. In the analysis of quantitative data, SPSS was
used. In the analysis of interview data, descriptive qualitative analysis was applied. Based on research
findings, it was determined that students have scientific knowledge about scientific concepts as well as
knowledge that is not scientific. Findings also show that the use of scientific expressions increases as the
grade level increases. However, in some of the concepts, 7th grade students showed lower performance than 6th
and 8th grade students.  

Kaynakça

  • Aydın, H. ve Uşak, M. (2003). Fen derslerinde alternatif kavramların araştırılmasının önemi: kuramsal bir yaklaşım. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13(1), 121- 132.
  • Bell, B. ve Freyberg, P. (1985). Language in the science classroom, Osborne, R. and Freyberg P. (Eds.) Learning in Science: The Implications of Children’s Science (29-40). Hong Kong: Heinemann.
  • Boz, Y. (2005). İlköğretim ikinci kademe ve ortaöğretim öğrencilerinin yoğunlaşma konusundaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28: 48-54.
  • Driver, R. ve Bell, B. (1986). Students’ thinking and the learning of science: A constructivist view. The School Science Review, 67(240), 443-456.
  • Gilbert, J. K. ve Osborne, R. J. (1980). ‘I Understand, But I Don’t Get It”: Some problems of learning Science. School Science Review, 61 (218): 664-674.
  • Gilbert, J. K., Watts, M. D. ve Osborne, R. J. (1982). Students’ conceptions of ideas in mechanics. Physics Education, 17: 62-66.
  • Gunstone, R. ve Watts. M. (1985). Force and motion. In Rosalind Driver, Edith Guesne ve Andree Tıberghien (Ed.). Children’s Ideas in Science. Philadelphia: Open University Press.
  • Harlen, W. (1993). Teaching and learning primary science. London: Chapman Publishing Ltd. p. 21.
  • M.E.B. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu, Ankara. Osborne, R. J. ve Wittrock, M. C. (1983). Learning science: A generative process. Science Education, 67(4): 489-508.
  • Osborne, R. (1983). Children’s conceptions of the changes of state of water. Journal of Research in Science Teaching,20 (9): 825-838.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 24-34.
  • Palmer, D. (2001). Students’ alternative conceptions and scientifically acceptable conceptions about gravity. International Journal of Science Education, 23(7): 691- 706. Soylu, H. ve İbiş, M. (1999). Bilgisayar destekli fen bilgisi eğitimi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. M.E.B. ÖYGM.
  • Shepardson, D. P. (1999). Learning science in a first grade sceince activity: A Vygotskian Perspective. Science Education, 83: 621-638.
  • Şimşek, C. L. (2007). İlköğretim öğrencilerinin temel fen kavramlarıyla ilgili düşünceleri, Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Tekkaya, C., Çapa,Y. ve Yılmaz, Ö. (2007). Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji konularındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (18), 140-147.
  • Watts, M. D. ve Zylbersztajn, A. (1981). A Survey of some children’s ideas about force. Physics Education, 16: 360-365.
  • Watts, D. M. (1985). Student conceptions of light: A case study. Physics Education, 20: 183-187. Yağbasan, R. ve Gülçiçek, Ç. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 102-120.
  • Yıldırım, H. İ. (2002). İlköğretim 6., 7., ve 8., Sınıf Öğrencilerinin Elektrik Konusunda Sahip Oldukları Yanlış Kavramların Tespiti Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldız, A. ve Büyükkasap, E. (2006). Fizik öğrencilerinin, kuvvet ve hareket konusundaki kavram yanılgıları ve öğretim elemanlarının bu konudaki tahminleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 268- 277

İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEME ÖĞRENCİLERİNİN BAZI FEN KAVRAMLARIYLA İLGİLİ DÜŞÜNCELERİNİN SINIF SEVİYESİNE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2010, Cilt: 10 Sayı: 1, 31 - 48, 15.03.2016

Öz

Bu araştırmada, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin günlük hayatta karşılaştıkları temel fen kavramlarına ilişkin düşüncelerinin sınıf seviyesine göre değişimi incelenmiştir. Araştırma, 2007- 2008 eğitim öğretim yılı içerisinde Ankara ilinde bulunan, Turhan Feyzioğlu İlköğretim Okulu 6–7–8. sınıf öğrencilerinden 26'şar öğrenciye, toplamda 78 kişilik bir gruba uygulanmıştır. Veriler hayvan, bitki, kuvvet, ışık, elektrik ve hâl değişimi kavramlarını içeren 18 soruluk bir tanılayıcı test ve 9 öğrenciyle yapılan mülakat sonucu elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde SPSS paket programı; mülakatların analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin kavramlara ilişkin bilimsel gerçeklere uygun olan bilgileriyle birlikte bilimsel gerçeklere uygun olmayan bilgilerinin de olduğu saptanmıştır. Genel olarak sınıf seviyesi arttıkça bilimsel ifadelerin de arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Fakat gelişimsel olarak bakıldığında 7. sınıfların 6 ve 8. sınıflara göre daha düşük seviyede olduğu görülmüştür. 

Kaynakça

  • Aydın, H. ve Uşak, M. (2003). Fen derslerinde alternatif kavramların araştırılmasının önemi: kuramsal bir yaklaşım. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13(1), 121- 132.
  • Bell, B. ve Freyberg, P. (1985). Language in the science classroom, Osborne, R. and Freyberg P. (Eds.) Learning in Science: The Implications of Children’s Science (29-40). Hong Kong: Heinemann.
  • Boz, Y. (2005). İlköğretim ikinci kademe ve ortaöğretim öğrencilerinin yoğunlaşma konusundaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28: 48-54.
  • Driver, R. ve Bell, B. (1986). Students’ thinking and the learning of science: A constructivist view. The School Science Review, 67(240), 443-456.
  • Gilbert, J. K. ve Osborne, R. J. (1980). ‘I Understand, But I Don’t Get It”: Some problems of learning Science. School Science Review, 61 (218): 664-674.
  • Gilbert, J. K., Watts, M. D. ve Osborne, R. J. (1982). Students’ conceptions of ideas in mechanics. Physics Education, 17: 62-66.
  • Gunstone, R. ve Watts. M. (1985). Force and motion. In Rosalind Driver, Edith Guesne ve Andree Tıberghien (Ed.). Children’s Ideas in Science. Philadelphia: Open University Press.
  • Harlen, W. (1993). Teaching and learning primary science. London: Chapman Publishing Ltd. p. 21.
  • M.E.B. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu, Ankara. Osborne, R. J. ve Wittrock, M. C. (1983). Learning science: A generative process. Science Education, 67(4): 489-508.
  • Osborne, R. (1983). Children’s conceptions of the changes of state of water. Journal of Research in Science Teaching,20 (9): 825-838.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 24-34.
  • Palmer, D. (2001). Students’ alternative conceptions and scientifically acceptable conceptions about gravity. International Journal of Science Education, 23(7): 691- 706. Soylu, H. ve İbiş, M. (1999). Bilgisayar destekli fen bilgisi eğitimi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. M.E.B. ÖYGM.
  • Shepardson, D. P. (1999). Learning science in a first grade sceince activity: A Vygotskian Perspective. Science Education, 83: 621-638.
  • Şimşek, C. L. (2007). İlköğretim öğrencilerinin temel fen kavramlarıyla ilgili düşünceleri, Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Tekkaya, C., Çapa,Y. ve Yılmaz, Ö. (2007). Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji konularındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (18), 140-147.
  • Watts, M. D. ve Zylbersztajn, A. (1981). A Survey of some children’s ideas about force. Physics Education, 16: 360-365.
  • Watts, D. M. (1985). Student conceptions of light: A case study. Physics Education, 20: 183-187. Yağbasan, R. ve Gülçiçek, Ç. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 102-120.
  • Yıldırım, H. İ. (2002). İlköğretim 6., 7., ve 8., Sınıf Öğrencilerinin Elektrik Konusunda Sahip Oldukları Yanlış Kavramların Tespiti Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldız, A. ve Büyükkasap, E. (2006). Fizik öğrencilerinin, kuvvet ve hareket konusundaki kavram yanılgıları ve öğretim elemanlarının bu konudaki tahminleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 268- 277
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Bakırcı Bu kişi benim

Sümeyye Subay Bu kişi benim

Filiz Midyatlı Bu kişi benim

Nedime Ünsal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2016
Gönderilme Tarihi 28 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bakırcı, H., Subay, S., Midyatlı, F., Ünsal, N. (2016). İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEME ÖĞRENCİLERİNİN BAZI FEN KAVRAMLARIYLA İLGİLİ DÜŞÜNCELERİNİN SINIF SEVİYESİNE GÖRE İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 31-48.