Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Kültürel Farklılıklara Yönelik Bakış Açılarının Çeşitli Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2010, Cilt: 10 Sayı: 1, 125 - 131, 15.03.2016

Öz

Bu çalışma, öğretmen adaylarının kültürel farklılıklara yönelik bakış açılarını belirleme ve bazı
demografik değişkenlere göre bu algıları arasında bir fark olup olmadığını tespit etmek amacı ile
planlanmıştır. Araştırma grubunu, Tezsiz Yüksek Lisans öğrencilerinden 261 kişi oluşturmaktadır.
Araştırmaya katılan öğretmen adaylarına siyasi görüş, dinî görüş, cinsiyet rolleri, cinsel yönelim,
sosyoekonomik durum ve engellilik boyutlarından oluşan “İnsan Farklılıklarına İlişkin Görüşler Anketi”
uygulanmıştır. Araştırma verileri t-testi ve çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) ile analiz edilmiştir.
Analiz sonuçları öğretmen adaylarının kültürel farklılıklara yönelik bakış açılarının olumlu olduğunu
göstermektedir. Cinsiyete göre ise “siyasi görüş” boyutunda anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Kadınlar
erkeklere göre “siyasi görüş” farklılıklarına karşı daha toleranslıdır. Ek olarak sonuçlar, yerleşim türüne göre
ilçede büyüyen bireylerle büyük şehirde büyüyen bireyler arasında “cinsel yönelim” boyutunda anlamlı bir
farklılık olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Aksoy, N., Aksoy, H. H. (2007). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin insan farklılıklarına ilişkin görüşlerinin eğitim sürecindeki değişimine ilişkin karşılaştırmalı bir inceleme: Ankara ve Gazi Üniversiteleri örneği". 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül, Gazi Osman Paşa Üniversitesi, Tokat.
  • Aydın, H. (2006). Eleştirel aklın ışığında postmodernizm, temel dayanakları ve eğitim felsefesi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 1(1). Alıntı: 11 Eylül 2009, http://turkoloji.cu.edu.tr/GENEL/hasan_aydin_postmodernizm_egitim_felsefesi.pdf
  • Banks, J, A., Cookson, P., Gay. G., Hawley, W. D., Irvine, J. J., Nieto, S., Schofield, J. W., ve Stephan, W. G. (2001). Diversity within unity: Essential principles for teaching and learning in a multicultural society. Phi Delta Kapan, November, 196-203.
  • Başbay, A., Bektaş, Y. (2009). Çokkültürlülük bağlamında öğretim ortamı ve öğretmen yeterlikleri. Eğitim ve Bilim, 34, 30-43.
  • Cırık, İ. (2008). Cok kültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 27- 40.
  • Duverger, M. (2004). Siyaset sosyolojisi. (Ş. Tekeli, Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Erden, M. (1998), Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Erden, M., Akman, Y. (2002). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Felder, R. M., Brent, R. (2005). Understanding student differences. Journal of Engineering Education, 94(1), 57-72.
  • Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education.[Online] 13 Kasım 2006, URL http://www.ncrel.org/sdrs/areas/issues/educatrs/leadrshp/le0gay.htm
  • Güvenç, B. (1994). İnsan ve Kültür (Altıncı baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Middleton, V. A. (2001). Increasing preservice teachers’ diversity beliefs and commitment. The Urban Review, 33(4), 343-361.
  • National Council for Accreditation for Teacher Education (NCATE) (2008). Professional Standards for the Accreditation of Teacher Preparation Institutions. [Online] 10/09/2009, http://www.ncate.org/documents/standards.
  • Peterson, P. B. (1991). Multiculturalism as a generic approach to counseling. Journal of Counseling and Development, 70, 6-12.
  • Valentiin, S. (2006). Addressing diversity in teacher education programs. Education, 127(2), 196-202.

INVESTIGATION OF PRESERVICE TEACHERS’ PERSPECTIVES ON CULTURAL DIVERSITY IN TERMS OF VARIOUS DEMOGRAPHIC VARIABLES

Yıl 2010, Cilt: 10 Sayı: 1, 125 - 131, 15.03.2016

Öz

The purpose of this study was to determine the perspectives of preservice teachers on cultural
diversity and to find out the differences among demographic variables and cultural diversity perspectives.
The sample of the study comprised 261 pre-service teachers. The data collection instrument used was the
“Perspectives towards Human Diversity Survey”, which involves the dimensions of political and religious
views, gender roles, sexual orientation, socio-economic status and disability. T-test and MANOVA were
conducted to analyze the data. The results have shown that preservice teachers exhibit positive views towards
cultural diversity. Moreover, in terms of the demographic variable, sex, a significant difference was found
between males and females regarding political views. Women appear to be more tolerant than men in
accomodating diverse political views. The results have also indicated that there is a significant difference
between preservice teachers living in towns and teachers living in cities based on the sexual orientation
dimension

Kaynakça

  • Aksoy, N., Aksoy, H. H. (2007). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin insan farklılıklarına ilişkin görüşlerinin eğitim sürecindeki değişimine ilişkin karşılaştırmalı bir inceleme: Ankara ve Gazi Üniversiteleri örneği". 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül, Gazi Osman Paşa Üniversitesi, Tokat.
  • Aydın, H. (2006). Eleştirel aklın ışığında postmodernizm, temel dayanakları ve eğitim felsefesi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 1(1). Alıntı: 11 Eylül 2009, http://turkoloji.cu.edu.tr/GENEL/hasan_aydin_postmodernizm_egitim_felsefesi.pdf
  • Banks, J, A., Cookson, P., Gay. G., Hawley, W. D., Irvine, J. J., Nieto, S., Schofield, J. W., ve Stephan, W. G. (2001). Diversity within unity: Essential principles for teaching and learning in a multicultural society. Phi Delta Kapan, November, 196-203.
  • Başbay, A., Bektaş, Y. (2009). Çokkültürlülük bağlamında öğretim ortamı ve öğretmen yeterlikleri. Eğitim ve Bilim, 34, 30-43.
  • Cırık, İ. (2008). Cok kültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 27- 40.
  • Duverger, M. (2004). Siyaset sosyolojisi. (Ş. Tekeli, Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Erden, M. (1998), Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Erden, M., Akman, Y. (2002). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Felder, R. M., Brent, R. (2005). Understanding student differences. Journal of Engineering Education, 94(1), 57-72.
  • Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education.[Online] 13 Kasım 2006, URL http://www.ncrel.org/sdrs/areas/issues/educatrs/leadrshp/le0gay.htm
  • Güvenç, B. (1994). İnsan ve Kültür (Altıncı baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Middleton, V. A. (2001). Increasing preservice teachers’ diversity beliefs and commitment. The Urban Review, 33(4), 343-361.
  • National Council for Accreditation for Teacher Education (NCATE) (2008). Professional Standards for the Accreditation of Teacher Preparation Institutions. [Online] 10/09/2009, http://www.ncate.org/documents/standards.
  • Peterson, P. B. (1991). Multiculturalism as a generic approach to counseling. Journal of Counseling and Development, 70, 6-12.
  • Valentiin, S. (2006). Addressing diversity in teacher education programs. Education, 127(2), 196-202.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysel Esen Çoban Bu kişi benim

Neslihan Güney Karaman Bu kişi benim

Türkan Doğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2016
Gönderilme Tarihi 28 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çoban, A. E., Karaman, N. G., & Doğan, T. (2016). Öğretmen Adaylarının Kültürel Farklılıklara Yönelik Bakış Açılarının Çeşitli Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 125-131.