Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Aday Sınıf Öğretmenlerinde Problemli Akıllı Telefon Kullanımının İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 17 Sayı: 4, 1670 - 1682, 08.12.2017
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.32772-363958

Öz

Bu
çalışmanın amacı aday sınıf öğretmenlerinin problemli akıllı telefon kullanım
düzeylerinde cinsiyet, bilgi ve iletişim araçlarının bilinçli kullanıp kullanma
durumu ile internet, sosyal medya ve akıllı telefonların günlük kullanım
sürelerine göre anlamlı bir farklılık olup olmadığını tespit etmektir. Bu
kapsamda çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim döneminde Abant İzzet Baysal
Üniversitesinde yürütülmüştür. Çalışmaya 294 öğrenci (72 Erkek/221 Kız)
katılmıştır. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu ve Akıllı Telefon
Bağımlılığı Ölçeği-Kısa Formu kullanılmıştır. İstatistiksel analiz olarak ise
iki kategorili değişkenlerde Non-Parametrik tekniklerden Mann Whitney-U testi
ile ikiden fazla kategorili değişkenlerde Kruskal Wallis testleri yapılmıştır.
Bunun yanında gruplar arasındaki farkın hangi gruplardan kaynaklandığını tespit
etmek için de Mann Whitney-U testine başvurulmuştur. Yapılan analiz sonucunda
kız öğrencilerin erkeklere, bilinçli kullanmadığını ifade edenlerin bilinçli
kullananlara, bilinçli kullanım konusunda eğitime ihtiyacı olduğunu ifade
edenlerin eğitime ihtiyacı olmadığını ifade edenlere kıyasla daha fazla
problemli akıllı telefon kullanım düzeyine sahip oldukları bulunmuştur. Ayrıca
günlük sosyal medya, internet ve akıllı telefon kullanım süreleri yükseldikçe
problemli akıllı telefon kullanım düzeyinin de arttığı görülmüştür. Elde edilen
bulgular problemli akıllı telefon kullanımına ilişkin literatür kapsamında
tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Bian, M., ve Leung, L. (2015). Linking loneliness, shyness, smartphone addiction symptoms, and patterns of smartphone use to social capital. Social Science Computer Review, 33(1), 61-79. Brooks, S. (2015). Does personal social media usage affect efficiency and wellbeing?. Computers in Human Behavior, 46, 26-37. Chiu, S. I. (2014). The relationship between life stress and smartphone addiction on Taiwanese university student: A mediation model of learning self-efficacy and social self-efficacy. Computers in Human Behavior, 34, 49-57. Darcin, A. E., Noyan, C., Nurmedov, S., Yilmaz, O., ve Dilbaz, N. (2015). Smartphone addiction in relation with social anxiety and loneliness among university students in Turkey. European Psychiatry, 30, 505. Demirci, K., Orhan, H., Demirdas, A., Akpınar, A., ve Sert, H. (2014). Validity and reliability of the Turkish Version of the Smartphone Addiction Scale in a younger population. Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 24(3), 226 234. Doğan, U. (2016). Lise öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanımının mutluluk, psikolojik iyi-oluş ve yaşam doyumlarına etkisi: Facebook ve Twitter Örneği. Eğitim ve Bilim, 41(183). Doğan, U., ve İlter-Tosun, N. (2016). Lise öğrencilerinde problemli akıllı telefon kullanımının sosyal kaygı ve sosyal ağların kullanımına aracılık etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 99-128. Hawi, N. S., ve Rupert, M. S. (2015). Impact of e-discipline on children's screen time. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(6), 337-342. Kardefelt-Winther, D. (2014). A conceptual and methodological critique of internet addiction research: Towards a model of compensatory internet use. Computers in Human Behavior, 31, 351-354. Kahyaoğlu-Süt, H., Kurt, S., Uzal, Ö., ve Özdilek, S., (2016). Efects of smartphone addiction level on social and educational life ın health sciences students. Euras Journal Fam Med, 5(1):13-19 Kimiloglu, H., Aslihan Nasir, V., ve Nasir, S. (2010). Discovering behavioral segments in the mobile phone market. Journal of Consumer Marketing, 27(5), 401-413. Kwon, M., Kim, D. J., Cho, H., ve Yang, S. (2013). The smartphone addiction scale: development and validation of a short version for adolescents. PloS one,8(12), e83558. Kwon, M., Lee, J. Y., Won, W. Y., Park, J. W., Min, J. A., Hahn, C., ve Kim, D. J. (2013). Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). PloS one, 8(2), e56936. Lanaj, K., Johnson, R. E., ve Barnes, C. M. (2014). Beginning the workday yet already depleted? Consequences of late-night smartphone use and sleep. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 124(1), 11-23. Lin, Y. H., Chen, C. Y., Li, P., ve Lin, S. H. (2013). A dimensional approach to the phantom vibration and ringing syndrome during medical internship. Journal of Psychiatric Research, 47(9), 1254-1258. Lin, Y. H., Chang, L. R., Lee, Y. H., Tseng, H. W., Kuo, T. B., ve Chen, S. H. (2014). Development and validation of the smartphone addiction inventory (SPAI). PloS one, 9(6), e98312 Lopez-Fernandez, O., Honrubia-Serrano, L., Freixa-Blanxart, M., ve Gibson, W. (2014). Prevalence of problematic mobile phone use in British adolescents.CyberPsychology, Behavior, and Social Networking, 17(2), 91-98 Mok, J. Y., Choi, S. W., Kim, D. J., Choi, J. S., Lee, J., Ahn, H., ... & Song, W. Y. (2014). Latent class analysis on internet and smartphone addiction in college students. Neuropsychiatric Disease And Treatment, 10, 817. Padır, M. A. (2016). Akıllı telefon bağımlılığı. In T. Ayas ve M. B. Horzum (Ed.), Teknolojinin olumsuz etkileri (s. 107-122). Ankara: Vize Yayıncılık. Samaha, M., ve Hawi, N. S. (2016). Relationships among smartphone addiction, stress,academic performance, and satisfaction with life. Computers in Human Behavior, 57, 321-325. Şar, A. H., Ayas, T., ve Horzum, M. B. (2015). Developing the smart phone addiction scale and its validity and reliability study. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 2(1), 1-17 Türkiye İstatistik Kurumu-TUİK, (2011). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2011 25.08.2016 tarihinde www.tuik.gov.tr adresinden alınmıştır. Türkiye İstatistik Kurumu-TUİK, (2015). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2015. 16.08.2016 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18660 adresinden alınmıştır. Türkiye İstatistik Kurumu-TUİK, (2016). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2016. 25.08.2016 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779 adresinden alınmıştır. Wang, J. L., Wang, H. Z., Gaskin, J., ve Wang, L. H. (2015). The role of stress and motivation in problematic smartphone use among college students. Computers in Human Behavior, 53, 181-188. We Are Social, (2016). Digital in 2016. 15.08.2016 tarihinde http://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in 2016/450 adresinden alınmıştır. Wu, A. M., Cheung, V. I., Ku, L., ve Hung, E. P. (2013). Psychological risk factors of addiction to social networking sites among Chinese smartphone users. Journal Of Behavioral Addictions, 2(3), 160-166.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yunus Altundağ

Sefa Bulut

Yayımlanma Tarihi 8 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Altundağ, Y., & Bulut, S. (2017). Aday Sınıf Öğretmenlerinde Problemli Akıllı Telefon Kullanımının İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1670-1682. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.32772-363958