Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Yayımlanan Çevre Eğitimi Konulu Makale ve Tezlerin Genel Analizi

Yıl 2017, Cilt: 17 Sayı: 4, 1702 - 1720, 08.12.2017
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.32772-363962

Öz

Gelecek nesillerin rahatça yaşayabileceği sürdürülebilir bir
yaşamı anlamak ve modellemek için, gündemde olan bilinçsiz kaynak tüketimi,
çevre kirliliği, geri dönüşüm gibi konular hakkında çalışmak, fen ve teknoloji
alanında çevre eğitimi başlığı altında bu tartışmalı konuları interaktif
biçimde öğrencilere sunmak önemlidir. Bu konularda çalışmanın yanı sıra yapılan
çalışmaların içerik, yöntem ve analiz açısından mevcut durumunu ortaya koymak,
bundan sonra yapılacak çalışmalara yön göstermesi açısından gereklidir. Bu
çalışmanın amacı, 2000-2016 yılları arasında yapılmış olan çevre eğitimi konulu
tez ve makalelerin genel analizini yapmaktır. Araştırma kapsamında 47 ulusal
tez ve Türkiye’de SSCI kapsamındaki dergilerde yayımlanan 39 makale
incelenmiştir. Araştırma sonuçları şu şekildedir: Araştırmalarda en fazla
“çevresel tutum ve davranış, çevre bilgisi, çevre eğitimi, çevresel sorunlar”
kavramlarının çalışıldığı görülmektedir. Çevre eğitimi konulu çalışmaların en
çok üniversite öğrencileriyle yapıldığı görülmektedir. Araştırma yöntemi olarak
nicel araştırma yöntemi sık kullanılırken, betimsel/tarama modeli en çok
kullanılan araştırma modelidir. Veri toplama aracı olarak en çok ölçekler ve
testler kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Bahar, M., Bağ, H. & Bozkurt, O. (2008). Pre-service science teachers' understandings of an environmental ıssue: Ozone layer depletion. Ekoloji, 18(69), 51-58.
  • Çalık, M., Ünal, S., Coştu, B. & Karataş, F. Ö. (2008). Trends in Turkish science education. Essays in Education, [Special edition], 23-45.
  • Doğru, M., Gençosman, T., Ataalkın, A. N. ve Şeker, F. (2012). Fen bilimleri eğitiminde çalışılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 49-64.
  • Ergün, M. (2011). Eğitimde Kalkınma, III. Sosyal Bilimler Sempozyumu, 5-12 Mayıs Diyarbakır.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’deki eğitim araştırmalarında eğilimler: bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443-460.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler (26. Basım). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Sozbilir, M. ve Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education, Special Issue, 1-22.
  • Sozbilir, M., Kutu, H. ve Yasar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of published papers. In D. Jorde & J. Dillon (Eds), Science Education Research and Practice in Europe: Retrosspective and Prospective (pp.341-374). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Bahar

Burak Kiras

Yayımlanma Tarihi 8 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 28 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bahar, M., & Kiras, B. (2017). Türkiye’de Yayımlanan Çevre Eğitimi Konulu Makale ve Tezlerin Genel Analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1702-1720. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.32772-363962