Okula bağlılık “okul ile ilgili okul içinde ve dışındaki
etkinliklere katılma, okulun hedeflerine değer verme ve kendini okul ile
özdeşleştirme” olarak açıklanabilir. Alanyazın, özerklik, ait olma, yeterlilik
gibi psikolojik ihtiyaçlar karşılandığında okula bağlılığın üç farklı boyutta
gerçekleştiğine işaret etmektedir. Bu boyutlar; duyuşsal, davranışsal ve
bilişsel bağlanma olarak ifade edilebilir. Bu çalışmanın amacı, Fredricks,
Blumenfeld, Friedel ve Paris (2005) tarafından geliştirilen ve üç
boyuttan oluşan Okul Bağlılığı Ölçeği’nin Türkçe formunun psikometrik
özelliklerini incelemektir. Öncelikle dil geçerliği, yakınsak ve ıraksak ölçek
geçerliği çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Sonrasında, Aydın ili merkez
ilçesinde 2014 Bahar döneminde eğitim gören 515 (kız n=261, erkek n=254)
öğrenci katılmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde uygun örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, üç boyutta kurgulanan ölçeğe ilişkin
hipotez model ve veri seti arasında yeterli uyumun olduğunu göstermiştir (χ2=618.90,
sd=49, χ2/sd=4.15, CFI=.96, SRMR=.05). Doğrulayıcı faktör analizi
için çapraz geçerleme sonuçları da model uyumunun iyi olduğunu göstermektedir.
Ölçek maddelerinin madde toplam korelasyonları 0.33-0.67 arasındadır. Ölçeğin
tüm maddeleri %27’lik alt ve üst gruplarını ayırt etmede yeterlidir. Ölçeğin iç
tutarlılık değerleri için hesaplanan Cronbach alfa, davranışsal boyut için
0.68’den, McDonald omega katsayıları ise 0.74’ten yüksektir. Test tekrar test
güvenirliği sonuçları 0.70 ile 0.79 arasındadır.
Sonuç olarak ölçek üç boyutta okul bağlılığı değerlendirmede yeterli, geçerli
ve güvenilir bir ölçektir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 23 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 4 |