Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SCHOOL PRINCIPALS' MANAGEMENT OF BOARDS OF TEACHERS' STUDIES

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 4, 2447 - 2474, 28.12.2018
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-417423

Öz

In Turkish education system, boards of teachers are
constituted to enable primary school/branch teachers to study together or
support each other. Based on the teachers' perceptions, this research tried to
identify how school principals employ management processes in boards of
teachers' studies. Multiple case studies which is a type of case study in
qualitative research design, was used in the research. The participants of the
research consisted of the teachers who work in primary, lower secondary and
upper secondary schools. Focus group and semi-structured interview techniques
were utilized to collect the data. The data was analyzed through descriptive analysis
method. As a result of the study, it was found that the school principals are
not fully effective to employ management processes in the boards of teachers'
studies. It was determined that they are effective in planning and document
controlling, whereas they are not effective to organize and lead boards of
teachers' activities to fulfill their goals. School principals prefer not being
involved in board of teachers' activities. The following suggestions for the
practical implications were made: School principals' awareness with regard to
the management of boards of teachers should be raised; teachers should be
trained about the importance of board of teachers' studies; management of board
of teachers should be included in legislative arrangement; researchers should
conduct their research with different method and samplings; the documents
dealing with the board of teachers should be exam.

Kaynakça

  • Bateman, T. S., ve Snell, S. A. (2016). Yönetim (Çev. S. Besler ve C. Erbil). Ankara, Nobel.
  • Başaran, İ. E. (2000). Eğitim yönetimi nitelikli okul. Ankara: Feryal Matbaası.
  • Betz, F. (2010). Yönetim stratejisi stratejik yönetim ve enformasyon teknolojisi. (Çev. Ü. Şensoy). Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Sistem Ofset Basım Yayın Sanayii ve Tic. Ltd. Şti.
  • Bursalıoğlu, Z. (2016). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama (13. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Can, N. (2004). Öğretmenlerin geliştirilmesi ve etkili öğretmen davranışları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 103-119.
  • Cemaloğlu, N. (2018). Yönetim sihirli değnek. 8 Nisan 2018 tarihinde http://www.kamudanhaber.net/güncel/yonetim-sihirli-degnek-h367197.html adresinden erişildi.
  • Çelebi, N., Vuranok, T. T. ve Hasekioğlu Turgut, I. (2016). Zümre öğretmenlerinin işbirliği düzeyini belirleme ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 803-820.
  • Demirtaş, H. ve Cömert, M. (2006). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Malatya ili örneği). Eurasian Journal of Educational Research, 25.
  • Dinçer, Ö. (1994). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul, İz Yayıncılık San. ve Tic. Ltd. Şti.
  • Eren, R. (2001) Örgütsel Davranış ve yönetim psikolojisi. Ankara: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Eren, E. (2000). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A. Ş.
  • Göksoy, S. ve Yenipınar, Ş. (2015) Öğretmenlerin okul zümre öğretmenler kurullarına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim, 205, 26-43.
  • Gökyer, N. (2011). İlköğretim okulu zümre öğretmenler kurulu toplantılarının gerçekleşme düzeyi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 127-148.
  • Karal Eyüpoğlu, I. S (2015). Eğitim bölgesi fizik öğretmenleri zümre başkanları kurulunun etkinliği. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6 (3), 1-27.
  • Küçük, M., Ayvacı, H., Altıntaş, A. (2004). Zümre öğretmenler kurulu toplantı kararlarının eğitim ve öğretim uygulamaları üzerindeki yansımaları. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • (Koçak, E., Turan, S. ve Aydoğdu, E. (2012). Öğretmenlerin yetki devri, otonomi ve hesap verebilirliklerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(5), 117-148.
  • Lunenburg, F.C.,& Ornstein, A. C. (2013). Eğitim Yönetimi (Çev. Ed. G. Arastaman). Ankara, Nobel.
  • Mete, Y. A. (2003). İlköğretim okullarında öğretmen yetkilendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Trakya Üniversitesi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. (2018a). Resmi Gazete, 29072, 26.07.2014. 15 Şubat 2018 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ilkveokuloncyon_0/ilkveokuloncyon_0.html adresinden erişildi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. (2018b). Resmi Gazete, 28758, 07.09.2013. 15 Şubat 2018 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ortaogrkurumyon_1/ortaogrkurumyon_1.html adresinden erişildi.
  • Merrıam, S., B. (2015). Nitel araştırma. (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel.
  • Özdemir, S., Sezgin, F. ve Koşar, S. (2013). Eğitim yönetiminde kuram ve uygulama. Ankara: Pegem.
  • PEI. (2005). Teachers and Support Staff Working Together Standards and Guidelines A Handbook for Teachers and Support Staff. http://www.gov.pe.ca/photos/original/ed_tssworktog.pdf, 12.03.2018 tarihinde erişildi.
  • Sertkaya, F. (2017). Zümre öğretmenler kurulu çalışmalarının yönetim süreçleri açısından değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, E., Maden, S. ve Gedik, M. (2011). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin Türkçe öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Erzurum il örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1).
  • Şimşek, H. & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Wolgast, A. & Fischer, N. (2017). You are not alone: colleague support and goal-oriented cooperation as resources to reduce teachers' stress. Social Psychology of Education, 20 (1), https://doi.org/10.1007/s11218-017-9366-1.

OKUL MÜDÜRLERİNİN ZÜMRE ÇALIŞMALARINI YÖNETEBİLME DURUMU

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 4, 2447 - 2474, 28.12.2018
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-417423

Öz

Türk
Eğitim Sisteminde sınıf/alan öğretmenlerinin birbirlerini desteklemeleri ve
birlikte çalışmaları amacıyla zümreler oluşturulmuştur.

Zümrelerin yönetilmesi okul müdürlerinin yetki ve sorumluluğundadır.
Bu sebeple okul müdürleri, yönetim süreçlerini
zümre faaliyetlerine uygulamak durumundadırlar.
Araştırmada okul müdürlerinin zümre çalışmalarında yönetim süreçlerini nasıl uyguladıkları öğretmen algılarına dayalı olarak belirlemeye
çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden
durum çalışmasının iç içe geçmiş çoklu durum deseni
kullanılmıştır.
Katılımcılar Türkiye’nin farklı bölgelerinde bulunan illerinden okulöncesi, ilkokul,
ortaokul ve lise kademelerinden köy, ilçe ve şehir merkezindeki farklı
büyüklüklerdeki okullarda görevli farklı deneyim sürelerine sahip
öğretmenlerden oluşmuştur.
Verilerin toplanmasında odak grup görüşmesi ve yarı-yapılandırılmış görüşme teknikleri kullanılmıştır.
Veriler betimsel analizi yöntemi ile analiz edilerek sonuçlara ulaşılmıştır.
Çalışma sonunda okul müdürlerinin, yönetim
süreçlerini zümre çalışmalarına uygulamada tam etkili olamadıkları
saptanmıştır. Planlama ve doküman temelli denetimde etkili olmalarına karşın
zümre faaliyetlerinin amaçlarına ulaşabilmesi için gerekli örgütleme ve
liderlik etmede etkili olmadıkları belirlenmiştir. Okul müdürleri, zümre
faaliyetlerinin dışında kalmayı tercih etmektedirler. Sonuçlar ilgili alan
yazınla ilişki kurularak tartışılmış, uygulamaya dönük olarak yöneticilerin,
zümre yönetimi konusunda bilinçlendirilmeleri; öğretmenlerin zümre çalışmaların
önemi konusunda eğitilmesi, mevzuat düzenlemelerinde zümre çalışmaları
yönetiminin dikkate alınması araştırmacılara yönelik olarak;
başka
yöntem ve örneklemlerle araştırmaların yapılması, zümre çalışmaları ile ilgi
dokümanların incelenmesi, orta ve üst kademe eğitim yöneticilerinin katıldığı
araştırmaların yapılması
önerilerinde
bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Bateman, T. S., ve Snell, S. A. (2016). Yönetim (Çev. S. Besler ve C. Erbil). Ankara, Nobel.
  • Başaran, İ. E. (2000). Eğitim yönetimi nitelikli okul. Ankara: Feryal Matbaası.
  • Betz, F. (2010). Yönetim stratejisi stratejik yönetim ve enformasyon teknolojisi. (Çev. Ü. Şensoy). Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Sistem Ofset Basım Yayın Sanayii ve Tic. Ltd. Şti.
  • Bursalıoğlu, Z. (2016). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama (13. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Can, N. (2004). Öğretmenlerin geliştirilmesi ve etkili öğretmen davranışları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 103-119.
  • Cemaloğlu, N. (2018). Yönetim sihirli değnek. 8 Nisan 2018 tarihinde http://www.kamudanhaber.net/güncel/yonetim-sihirli-degnek-h367197.html adresinden erişildi.
  • Çelebi, N., Vuranok, T. T. ve Hasekioğlu Turgut, I. (2016). Zümre öğretmenlerinin işbirliği düzeyini belirleme ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 803-820.
  • Demirtaş, H. ve Cömert, M. (2006). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Malatya ili örneği). Eurasian Journal of Educational Research, 25.
  • Dinçer, Ö. (1994). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul, İz Yayıncılık San. ve Tic. Ltd. Şti.
  • Eren, R. (2001) Örgütsel Davranış ve yönetim psikolojisi. Ankara: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Eren, E. (2000). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A. Ş.
  • Göksoy, S. ve Yenipınar, Ş. (2015) Öğretmenlerin okul zümre öğretmenler kurullarına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim, 205, 26-43.
  • Gökyer, N. (2011). İlköğretim okulu zümre öğretmenler kurulu toplantılarının gerçekleşme düzeyi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 127-148.
  • Karal Eyüpoğlu, I. S (2015). Eğitim bölgesi fizik öğretmenleri zümre başkanları kurulunun etkinliği. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6 (3), 1-27.
  • Küçük, M., Ayvacı, H., Altıntaş, A. (2004). Zümre öğretmenler kurulu toplantı kararlarının eğitim ve öğretim uygulamaları üzerindeki yansımaları. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • (Koçak, E., Turan, S. ve Aydoğdu, E. (2012). Öğretmenlerin yetki devri, otonomi ve hesap verebilirliklerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(5), 117-148.
  • Lunenburg, F.C.,& Ornstein, A. C. (2013). Eğitim Yönetimi (Çev. Ed. G. Arastaman). Ankara, Nobel.
  • Mete, Y. A. (2003). İlköğretim okullarında öğretmen yetkilendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Trakya Üniversitesi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. (2018a). Resmi Gazete, 29072, 26.07.2014. 15 Şubat 2018 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ilkveokuloncyon_0/ilkveokuloncyon_0.html adresinden erişildi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. (2018b). Resmi Gazete, 28758, 07.09.2013. 15 Şubat 2018 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ortaogrkurumyon_1/ortaogrkurumyon_1.html adresinden erişildi.
  • Merrıam, S., B. (2015). Nitel araştırma. (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel.
  • Özdemir, S., Sezgin, F. ve Koşar, S. (2013). Eğitim yönetiminde kuram ve uygulama. Ankara: Pegem.
  • PEI. (2005). Teachers and Support Staff Working Together Standards and Guidelines A Handbook for Teachers and Support Staff. http://www.gov.pe.ca/photos/original/ed_tssworktog.pdf, 12.03.2018 tarihinde erişildi.
  • Sertkaya, F. (2017). Zümre öğretmenler kurulu çalışmalarının yönetim süreçleri açısından değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, E., Maden, S. ve Gedik, M. (2011). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin Türkçe öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Erzurum il örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1).
  • Şimşek, H. & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Wolgast, A. & Fischer, N. (2017). You are not alone: colleague support and goal-oriented cooperation as resources to reduce teachers' stress. Social Psychology of Education, 20 (1), https://doi.org/10.1007/s11218-017-9366-1.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şenyurt Yenipınar

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 20 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yenipınar, Ş. (2018). OKUL MÜDÜRLERİNİN ZÜMRE ÇALIŞMALARINI YÖNETEBİLME DURUMU. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(4), 2447-2474. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-417423