Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MÜZİK ÜZERİNE FELSEFİ TERCİHLERİ: BİÇİMSEL VE / VEYA DUYUMSAL

Yıl 2021, Cilt: 21 Sayı: 4, 1186 - 1197, 15.12.2021
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021..-883143

Öz

Bu çalışmada müzik öğretmenliği programına devam eden öğretmen adaylarının müzik üzerine felsefi tercihlerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışma, nitel araştırma yöntemiyle yürütülmüş ve veriler yarı yapılandırılmış şekilde hazırlanan görüşme sorularından elde edilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını 27-28 Nisan 2016 tarihleri arasında Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalında eğitim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Katılımcılara, müziği algılama bakımından birbirinden farklı iki temel yaklaşımla hazırlanan sorular hazırlanmıştır. Söz konusu sorular, Immanuel Kant’ın (1724 –1804) “Müziği Duyumsal Olarak Algılama” ve Eduard Hanslick’in (1825 –1904) “Müziği Biçimsel Algılama” ya ait görüşleri çerçevesinde oluşturulmuştur. Bu araştırma ile birlikte, müzik öğretmeni adaylarının müziğe bakışlarının felsefi olarak değerlendirilmesi ile ilgili yeni bir tartışma alanı açılması beklenmektedir. Elde edilen verilerden, müzik öğretmeni adaylarının müzik dinleme sırasında müziği algılama şekilleri duyumsal, biçimsel, hem duyumsal hem biçimsel olarak dağılım gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte müzik öğretmen adaylarının müziğin genel tanımına ilişkin Hanslick veya Kant’ın görüşlerini benimsedikleri, müziğin estetik değerine ilişkin ise biçimsel ve duygusal yönünün ön planda olduğu anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • Akar, H. (2019). Durum çalışması. A. Saban & A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri (3. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Çoraklı, E. (2016). Müzikal biçimciliğe dair. Akademik Bakış Dergisi, 58(6), 490-498.
  • Doğanay, A. & Sarı, M. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim felsefelerine ilişkin algılarının değerlendirilmesi “Öğretmenlerin eğitim felsefeleri”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 321-337.
  • Erbay, M. (1999). Sanatın felsefi açıdan sınıflandırılması. Anadolu Sanat Dergisi, 10, 54-58.
  • Hanslick, E. (1986). On the musically beautiful (G. Payzant, Trans.). Hackett Publishing Company. (Original work published 1891)
  • Kant, I. (2011). Yargı yetisinin eleştirisi (Çev. A. Yardımlı). İdea Yayınevi.
  • Kaplan, A. (2010). Sanat eğitiminde müziğe felsefe penceresinden bakmak. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 71-84.
  • Sarıgöz, O., Sağ, M. & Çam, F. (2015). Öğrencilerin sanat eğitimi ve sanatın gerekliliğine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), 572-579.
  • Şen, Ü. S. (2014). Müzik öğretmeni adaylarının müzik estetiğine ilişkin algıları. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 3(13), 1-24. https://doi.org/10.7816/idil-03-13-01
  • Tatar, B. (2011). Müzik, iman ve felsefe arasındaki ilişkilerin yer ve mekân kavramları açısından bir analizi. Milel ve Nihal, 8(2), 7-17.
  • Ülger, E. (2014). Richard Wagner'de müzik felsefesinin temelleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49), 203-220. https://doi.org/10.17755/esosder.08947
  • Wiles, J., & Bondi, J. (1993). Curriculum development: A guide to practice (4th ed.). Prentice-Hall Inc.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Yokuş, T. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 26-36. https://doi.org/10.21666/mskuefd.59611

PHILOSOPHICAL PREFERENCES OF MUSIC TEACHER CANDIDATES ON MUSIC IN TURKEY: FORMAL AND / OR SENSORIAL

Yıl 2021, Cilt: 21 Sayı: 4, 1186 - 1197, 15.12.2021
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021..-883143

Öz

In this study, it is aimed to evaluate the philosophical preferences of the teacher candidates who attend the department of music education on music. This study was conducted through the qualitative research method and the data were obtained from interview questions prepared in a semi-structured way. The participants of the study are students studying at Bolu Abant Izzet Baysal University, Faculty of Education, Department of Music Education between 27-28 April 2016. The questions were prepared for all the participants with two basic approaches different from each other in terms of perception of music. These questions were formed within the framework of Immanuel Kant's (1724 -1804) "Perceiving Music Sensually" and Eduard Hanslick's (1825-1904) "Formal Perception of Music". With this research, it is expected that a new field of discussion will be opened about the philosophical evaluation of music teacher candidates' views of music. From the data obtained, it was concluded that the music teacher candidates' perceptions of music during listening to music were sensory, formal, both sensory and formal. In addition to this, it is understood that the music teacher candidates adopted the views of Hanslick or Kant regarding the general definition of music, and the formal and emotional aspects of the aesthetic value of music are in the foreground.

Kaynakça

  • Akar, H. (2019). Durum çalışması. A. Saban & A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri (3. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Çoraklı, E. (2016). Müzikal biçimciliğe dair. Akademik Bakış Dergisi, 58(6), 490-498.
  • Doğanay, A. & Sarı, M. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim felsefelerine ilişkin algılarının değerlendirilmesi “Öğretmenlerin eğitim felsefeleri”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 321-337.
  • Erbay, M. (1999). Sanatın felsefi açıdan sınıflandırılması. Anadolu Sanat Dergisi, 10, 54-58.
  • Hanslick, E. (1986). On the musically beautiful (G. Payzant, Trans.). Hackett Publishing Company. (Original work published 1891)
  • Kant, I. (2011). Yargı yetisinin eleştirisi (Çev. A. Yardımlı). İdea Yayınevi.
  • Kaplan, A. (2010). Sanat eğitiminde müziğe felsefe penceresinden bakmak. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 71-84.
  • Sarıgöz, O., Sağ, M. & Çam, F. (2015). Öğrencilerin sanat eğitimi ve sanatın gerekliliğine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), 572-579.
  • Şen, Ü. S. (2014). Müzik öğretmeni adaylarının müzik estetiğine ilişkin algıları. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 3(13), 1-24. https://doi.org/10.7816/idil-03-13-01
  • Tatar, B. (2011). Müzik, iman ve felsefe arasındaki ilişkilerin yer ve mekân kavramları açısından bir analizi. Milel ve Nihal, 8(2), 7-17.
  • Ülger, E. (2014). Richard Wagner'de müzik felsefesinin temelleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49), 203-220. https://doi.org/10.17755/esosder.08947
  • Wiles, J., & Bondi, J. (1993). Curriculum development: A guide to practice (4th ed.). Prentice-Hall Inc.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Yokuş, T. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 26-36. https://doi.org/10.21666/mskuefd.59611
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Göksel Yıkmış 0000-0003-2126-6003

Ahmet Serkan Ece 0000-0002-1369-5812

Ekin Çoraklı Kahraman Bu kişi benim 0000-0001-8372-2751

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 22 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 21 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yıkmış, G., Ece, A. S., & Çoraklı Kahraman, E. (2021). TÜRKİYE’DE MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MÜZİK ÜZERİNE FELSEFİ TERCİHLERİ: BİÇİMSEL VE / VEYA DUYUMSAL. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(4), 1186-1197. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021..-883143